První měsíc s cyklonavigací Edge 1050: Parádní displej, ale také dětské nemoci
Hlavní záložky
Uvedení cyklonavigace Edge 1050 pro mě bylo vážně překvapení. Čekal jsem nástupce Edge 1040 nejdříve příští rok a určitě ne se svítícím transmisivním displejem, který bude mít sice vyšší rozlišení a hezké barvy, ale také vyšší spotřebu. Spíš jsem sázel na to, že si Garmin nechá klasický transreflexní displej, kterému jen upraví (=vylepší) vlastnosti.
Tip: Cyklonavigaci Edge 1050 si můžete pořídit v obchodě Pulsmetry.cz.
Na každý pád tu teď máme displej, co má jednak vyšší kontrast, jednak zobrazí více barev a jednak má jemnější rozlišení (2,9× více bodů), což se projeví především na kvalitě mapy. Ta si může při stejném měřítku dovolit více detailů a navigace je tak přehlednější. Jinde než na mapě moc vyšší rozlišení a barvy reálně neoceníte, ale rozhodně to zlepšuje uživatelský zážitek. Je to jako rozdíl MIP vs. AMOLED, a tedy Fénix 7 vs. Epix. Ale to vše jsem už psal v recenzi.
Nepřehlédněte recenzi cyklonavigace Edge 1050:
- 1. Design, parádní displej, nové grafické prostředí, novinky
- 2. Jízda, hlasová navigace, mapa a výdrž. Stojí za to?
Displej, ten vám vykouzlí úsměv na rtech
Moje celkové dojmy po prvních více než tisíci kilometrech s Edge 1050 zůstávají veskrze pozitivní. Jedinou výtku, kterou k displeji mám, je viditelnost a čitelnost za jasného dne okolo poledního. Jinak i když svítí slunce a je dopoledne nebo odpoledne, už je to s displejem naprosto v pohodě.
A za horších světlených podmínek je to naprostá paráda. Displej má rychle reagující automatiku, která nastavuje jas plus minus na pohodu - nikdy není příliš jasný a naopak příliš pohaslý. Hned, jak vjedu do lesa, zareaguje, když slunce zajde za mrak, opět upraví svítivost. Pří přímém srovnání je až na přímé slunce buď lepší než Edge 1040, nebo minimálně srovnatelný.
Potěšující jsou rovněž zvuky, které nahrazují původní otravné pípání a pískání. Zejména před obočkou při navigaci nebo zvuk radaru - ten je naprosto parádní. Zatímco na Edge 1040 jsem měl systémové zvuky až na radar vypnuté, na Edge 1050 mám zapnuté všecko. A hlasová navigace, ta je také docela fajn...
Nepřehlédněte: Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti
Pár postřehů
Co mi ale vadí, je celkem velká hmotnost přístroje, je třeba mít opravdu pevné uchycení na řídítka (gumička), jinak se bude navigace při jízdě hýbat anebo dokonce padat. Představený držák je řešení, ale není to příliš vzhledné a ani pohodlné; když mám kol více, musel bych mít i více držáků. Také mi v balení chybí praktický silikonový obal, který Edge 1040 Solar má.
Při jízdě jsem si rovněž všiml nevyváženého měření okolní teploty, Edge 1050 reaguje na okolní světlo; když jsem ve stínu, teplota poklesne, když na navigaci praží slunce, vzroste. Přítom Fénixy nebo Epixy se chovají v tomto ohledu konzistentně a přímé slunce na naměřenou teplotu nemá v podstatě vliv. Krom toho je naměřená teplota prakticky vždy o kousek vyšší; to ale platí i pro Edge 1040.
A konečně bych ocenil o něco rychlejší odezvu systému, ale chápu, vše se teprve ladí a je to vidět na seznamu oprav a vylepšení, které ukazuje aktuální beta. Jednak přibývají nové funkce, jednak se vše optimalizuje a vychytávají bugy. Tak doufám, že i restarty budou co nejdříve pořešení, protože je to neuvěřitelně otravné.
Horší výdrž, ale dá se to
Výdrž samozřejmě s energeticky náročným displejem hodně utrpěla, ale vlastně jen ve srovnání s Edge 1040. Při navigaci a pár připojených senzorech se dostanete na 15 hodin, bez navigace a jen se zobrazenými daty to může i být i přes 20 hodin. Vše ale v létě, tj. když displej má dost napilno a svítí jako najatý. Jakmile bude slunce méně, výdrž se jistě prodlouží.
A já musím přiznat, že ačkoliv jsem byl skeptický k zařízení, které vydrží drasticky méně než můj starší Edge 1040 Solar, nakonec to není tak zlé. Cyklonavigaci totiž není problém po každé druhé či třetí jízdě jednoduše nabít; nejsou to hodinky, co nosíte na ruce a které nechcete sundávat. Stejně jako nabíjím radar po každé cca třetí jízdě, tak nabíjím Edge 1050. Je to takové kombo.
Restarty. Ty mě štvou
Jenže přes všecko zlato, co se třpytí, se tu najdou i nějaké mouchy a není jich málo. Jako každé nové zařízení i Edge 1050 má řadu mušek, zvlášť, když používám betu. Některé z nich se ale táhnout už od poslední finálky. Tou zásadní muškou jsou samovolné restarty při aktivitě - nikdy nevíte, kdy to přijde. A často si toho všimnu až po ujetí několika set metrů.
Už se mi navíc stalo, že se mi po restartu ukázala datová pole nedokončené aktivity a já zapomněl na opětovné spuštění - tedy pokračování tam, kde Edge skončil. A než jsem si toho všimnul, přišel jsem o několik kilometrů jízdy. V té chvíli jsem měl naštěstí zálohu s F7X Pro, takže to nevadilo. Ale když zálohu nemám, tak je to mrzuté.
Navíc po restartu přijdete o tréninkové metriky - staminu, ta se vždy vrátí na 100 %, aerobní a anaerobní tréninkový efekt, který se snuluje, a to samé platí pro tréninkovou zátěž. Čili všechny tyto metriky máte vlastně po restartu ve stavu, jako byste právě vyrazili. Hm.
Ach ty senzory
Stává se mi také, že se po ukončení aktivity nechce jízda uložit do deníku Connect. Ať obnovují mobilní aplikaci jak chci, prostě to nejde. Buď musím ručně spustit synchronizaci přes Wi-Fi, což se zpravidla podaří, anebo připojit Edge k počítači a aktivitu nahrát přes aplikaci Express. Na tomto by Garmin také mohl zapracovat.
Když už to vypadalo, že mě na Edge 1050 nepotká problém s vypadáváním senzorů, tak just, objevil se zase - na Edge 1040 je už pravidlem, že musím cca každou druhou jízdu přístroj restartovat, aby se mi chytly snímače, na Edge 1050 se mi stalo zatím jen jednou. Ale stalo se a to mě docela vyděsilo. Znamená to, že chyba, která to způsobuje, je v Edge 1050 také někde ukrytá. Což je dost mrzuté.
Čtěte dále: Cyklonavigace Edge 1040: Špičkové zařízení, ale s jedním zásadním problémem, který přetrvává
No a nakonec jsou tu už mnohokrát vzpomínané tlusté silnice na mapě, které naštěstí na detailním a krásně barevném displeji nejsou až takovým problémem jako na Edge 1040 nebo třeba Fénix 7 s displejem MIP. Ale určitě jsou mapy TOpo Europe, kde jsou silnice vykresleny postartu, přehlednější než Topo Czech. Garmin ale prý na nápravě pracuje. Edit: V nové betě už je toto vyřešeno.
Tip: Cyklonavigace Edge po delší době s novým firmwarem. Opravuje řadu chyb. Ale zhoršil přehlednost mapy
Budiž světlo
Edge 1050 jsem si fakt hodně oblíbil, displej je zde opravdu game changer. Je krásně vidět při ranních i odpoledních jízdách, v lese, za šera. A v zimě to bude paráda - všude tam, kde Edge 1040 nemá dost světla z okolí, tak Edge 1050 nádherně září.
V letní dny má sice problém přes den a hlavně v poledne, ale takovým jízdám se často vyhýbám. Tehdy je samozřejmě Edge 1040 o pořádný kus lepší. Takových jízd mám však minimum, v létě se snažím slunci co nejvíce vyhýbat. A počítám, že s kratšími dny a menší intenzitou světla se bude prodlužovat i výdrž baterie, protože displej nebude muset tolik svítit.
Za mě je Edge 1050 jednoznačně krok kupředu, jen nechápu, proč tu nejsou tlačítka jako u Edge 840. To je jednoznačně promarněná příležitost. Po delší jízdě je displej upatlaný od neustálého přepínání z mapy na data, případně když si stahujete často kontextové menu. Tlačíka by se prostě šikla.
Každopádně s Edge 1050 jezdím teď raději než s Edge 1040. Ono je to částečně dáno i hnusnými mapami, což ale Garmin snad časem odstraní. Ale i tak je navigace na Edge 1050 prostě zážitek. Konečně mám na kole zařízení, na kterém je navigace prostě parádní.
Diskuse k článku (4)