Zkušenosti: Cyklonavigace Edge 540, 840 a 1040 získají s novým updatem funkce z nového modelu Edge 1050

5.8.2024
K novinkám patří například vylepšená detekce stoupání, soutěže při jízdě ve skupině, možnost nahlášení překážky na trase či detekce povrchů na cestě. V nové verzi už Garmin zapracoval i na svižnosti prostředí. Doplněno o nové postřehy a dojmy
Překážka na cestě

Novinkou je možnost upozorňovat ostatní Garmiňáky na nestandardní situaci na trase


Souběžně s uvedením nového modelu cyklonavigace Edge 1050 přidal Garmin některé nové funkce také do modelové řady x40 - tedy Edge 540, 840 a 1040. Zatím v betě (24.06), ale minimálně osahat si je už můžete.

Nepřehlédněte recenzi cyklonavigace Edge 1050:

Nový firmware testuju více než měsíc a dojmy jsou tu a tam rozporuplné. Až do verze 24.05 byla cyklonavigace Edge 1040 extrémně zpomalená, dříve celkem svižné prostředí extrémně lagovalo, rolování doplňky bylo pomalé, přepínání obrazovek za jízdy mělo takové zpoždění, že jsem často opakoval gesto, načež se obrazovky se přepnuly dvě atd.

V poslední betě už si toho ale Garmin všimnul a na rychlosti zpracoval: „Fixed issue that was causing noticeable lag on the device.“ A to je dobře, protože s předchozími betami byl můj Edge 1040 na hranici použitelnosti. Teď už je to značně lepší. 

Pár prvních dojmů

Rozhodně zajímavou funkcí je upozornění na problém na cestě. V rakouských Alpách už na mě několikrát vyskočilo hlášení o překážce na cestě, ale nepotvrzené. Pokud překážku nahlásíte, je nutno, aby i někdo potvrdil. Teprve pak nebude Edge touto cestou routovat. Jinak na vás jen vyskočí hlášení. Já třeba nahlášenou překážku na cestě nepotkal.

Super funkcí je pak upozornění na nadměrný provoz na silnici/komunikaci, k níž se blížíte. Máte možnost se pak dané komunikaci vyhnout; funguje to s jakýmkoliv jízdním profilem. Dobré je také upozornění na jiným typ cesty - když jedete například na silničním kole a trasa vede cestou pro MTB apod. Opět, můžete se dané cestě vyhnout. 

A poslední funkcí, kterou hodně oceňuji, je doslova instantní odezva na změnu stupně stoupání a klesání. Srovnával jsem s Fénix 7X Pro a Edge 1040 je nyní rychlejí a reaguje o poznání lépe. A to se fakt hodí. Nicméně přesnost sklonu je stále tak nějak na štíru se skutečností, a to jak na Edge 1040, tak na Edge 1050. Garmin má před sebou ještě hodně práce.


Velká recenze Edge 1040:


 

Přehled nových funkcí stručně

Ocenění při skupinových jízdách GroupRide a soutěže ve stoupání: Zahrnuje jak výzvy/soutěže ve stoupání v polovině jízdy, tak i ocenění po jízdě. Mělo by to vás to motivovat, když jedete ve skupině, k vyšším výkonům. Nemám to ale jak otestovat, protože jezdím téměř výhradně sám nebo s rodinou. 

Detekce incidentů při skupinových jízdách GroupRide: Pokud při jízdě ve skupině dojde k havárii, upozorní to ostatní ve skupině velmi hlasitým upozorněním. Vaši přátelé to nepřehlédnou, ani když přehlédnou vás.

Podpora nebezpečí na cestě: Díky tomu můžete nebezpečí na cestě (nebezpečná zvířata, překážky, výmoly, kluzké věci a obecná nebezpečí) jak hlásit, tak je i vidět. Viděná nebezpečí pak můžete potvrdit/odmítnout. Když klepnete na mapu, ukáže se kromě standardní ikony pro návrat na hlavní obrazovku také tlačítko pro přidání různého typu nebezpečí/překážky. A pokud je už nějaká překážka nahlášená, Edge se zeptá, zda ji stále vidíte a vy to můžete potvrdit nebo vyvrátit. 

Podpora typů povrchů, a to i na mapě: Tato možnost zahrnuje nadcházející upozornění na nezpevněné cesty během jízdy a typy povrchů silnic v přehledu po jízdě. Čili když jedete se silničním kolem, budete vědět, že nadcházející odbočka je pouze pro gravel či MTB apod. Navíc se v přehledu aktivity ukáže i poměr zpevněných a nezpevněných cest.

Podpora stahování map přes Wi-Fi: Díky tomu není nutné připojovat počítač, abyste si mohli stáhnout mapy jiných regionů nebo aktualizovat stávající mapy (hurá!). Nyní k tomu dojde přes Wi-Fi. Tuto možnost mimochodem nedostane model Edge 540, a to kvůli problémům s vytížením paměti (má jí prostě málo, jen 16 GB).

Sdílení Garmin Share: To umožňuje přenášet trasy, místa a tréninky do jiných zařízení Garmin přímo, bez nutnosti připojení k internetu. Je to něco jako možnosti přenosu ze starých časů, ale zcela přepracované a navržené jako nový standard pro cyklistická zařízení Garmin, nositelná zařízení a další zařízení (objeví se i v příštích veřejných betaverzích hodinek Fenix 7/Epix).

Přepracovaný nástroj Course Creator: Umožňuje vytvářet vícebodové trasy přímo v přístroji, oproti dřívějším trasám pouze okružním a jednosměrným. Opět tuto možnost nedostane Edge 540, ale jen Edge 840 a 1040. 

Možnost úpravy větru a výdrže do průvodce výkonem (PowerGuide): Průvodce výkonem nyní v podstatě zohlední případy, kdy se vaše výdrž vyčerpá příliš rychle nebo se změnily povětrnostní podmínky. A pravdou je, že někdy je vítr tak silný, že z vás i na rovince vyčerpá tolik wattů, jako kdybyste jeli do kopce. 

Aktualizovaný algoritmus pro sledování stupňů při stoupání a klesání, který reaguje mnohem rychleji: Díky tomu je odezva stupňů, například když máte krátký/strmý úsek, který se rychle změní z 0 % na 10 %, téměř okamžitá. Dříve tu bylo celkem velké zpoždění, teď je to o kousek lepší

Tlusté, fakt tlusté mapy

Bohužel, potíž s vykreslováním tlustých silnic na mapě Topo Czech nezmizel, je to velmi nepřehledné, hlavně ve vesnících a městech. A často kvůli této grafice není ani vidět barevné značení turistických tras. Edge 1050 vykresluje silnice a zpevnění cesty stejně, ale díky vyššímu rozlišení to vypadá naprosto v pohodě a s přehledností není problém. 

Garmin by si zkrátka měl uvědomit, že Edge 540/840/1040 mají rozlišení daleko nižší a výrazná grafika je tady více ke škodě než k užitku. Také mi úplně nesedí vykreslení lesních a polních cest tečkovaně - je pak sice jasné, že jde o nezpevněný povrch, ale fakt to nevypadá hezky. Na druhou stranu si už alespoň nepletu cesty s vrstevnicemi.

Čtěte dále: Cyklonavigace Edge po delší době s novým firmwarem. Opravuje řadu chyb. Ale zhoršil přehlednost mapy 

Také bych ocenil, kdyby mi správně fungovaly snímače a nemusel jsem před jízdou často restartovat. Je to docela otravné a zatím jsem nepřišel na to, jak se tohoto problému nějak bezbolestně zbavit. V podstatě restartuji po každé druhé jízdě. Mimochodem, už mě to potkalo i na Edge 1050. Ach jo. 

Tip: Cyklonavigace Edge 1040: Špičkové zařízení, ale s jedním zásadním problémem, který přetrvává


Diskuse k článku (14)