Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti
Hlavní záložky
Jednou z hlavních novinek Edge 1050 je hlasitý reproduktor, který výrazně zlepšuje přehrávání systémových zvuků jako upozornění na okruh či další alarmy, například připojeného radaru. Zvuk Edge 1040 (a 540 či 840) je celkem protivný, a tak nějak vysoce uřvaný, že jsem si tóny zcela vypnul a mám je aktivní jen pro radar, kde to prostě potřebuji.
Čtěte dále: Cyklonavigace Edge 1050: Zcela nový displej s vyšším rozlišením. Ale bez soláru a s kratší výdrží
Zejména upozornění na odbočku při navigaci je extrémně otravné a v místech, kde často měníte směr, řve Edge 1040 jako najatý. To se ale změnilo s Edge 1050, kde reproduktor schopný přehrávat běžné zvuky prostě jen krásně zabublá a neobtěžuje, takže zvuky mám aktivitní pro všechny události. Navíc je tu nová funkce zvonku, který fakt zacinká, a to celkem hlasitě, takže chodci o vás budou vědět.
Tip: Cyklonavigaci Edge 1050 si můžete koupit v obchodě Pulsmetry.cz
Jen aktivace je celkem nepraktická, musíte dvakrát klepnout na displej. Poprvé se ukáže menu, kde můžete nahlásit problém na cestě (tuto funkci v betě už dostaly i modely Edge x40), vrátit se do hlavní obrazovky, a právě spustit zvonek. Jenže ikona je celkem malá a trefit ji za jízdy, zejména na drncající cestě, je prakticky nemožné. Takže jo, zvonek tu je, ale bez hardwarového tlačítka tak nějak k ničemu. Jedině, že byste měli k Edge dálkové ovládání a nadefinovali si zazvonění na volitelné tlačítko.
Nepřehlédněte: Zkušenosti: Cyklonavigace Edge 540, 840 a 1040 získají s novým updatem funkce z nového modelu Edge 1050
Za tři sta metrů odbočte vlevo
Ale zpět k navigaci. Edge 1050 má možnost hlasových upozornění, na která jste zvyklí z auta nebo z mobilního telefonu. Můžete si zvolit ženský či mužská hlas, k dispozici je i čeština a slovenština. A funguje to vlastně úplně stejně, prostě na vás Edge během jízdy mluví. Hlasitost je třeba vytáhnout na maximum, zejména v terénu, na silnici stačí nějakých 80-90 %; záleží také, jak silný máte cvrk zadního náboje. Třeba na mém kole Fuel EXe s náboji DT Swiss 350 musím jít na maximum a stejně mi hlas zaniká v hluku náboje.
Rovněž protivítr není velký přítel hlasové navigace, ale v nějakých 90 % jsou hlasové povely slyšet v pohodě; je třeba si s tím trochu pohrát. Výstup reproduktoru je na spodní straně navigace, nikoliv nahoře, což má za následek také o něco horší slyšitelnost. Ale máte jistotu, že vám nenaprší do reproduktoru. Ač jsem zvyklý během navigace mít upozornění vypnuté, protože na Edge 1040 je pípání fakt protivné, hlasové povely Edge 1050 mně nikterak neobtěžovaly.
Naopak, jízda je docela s hlasem docela příjemná a umožňuje vám se více věnovat jízdě. Jen v náročném terénu, kde je více odboček, je stále lepší podívat se na displej. Přece jen navigace není stoprocentní, někdy Edge 1050 nenahlásí odbočení ve chvíli, kdy byste to nejvíc potřebovali, a naopak jej hlásí tehdy, když ani odbočit není kam – jedete jen do zatáčky. To ale není problém hlasu, ale navigace obecně.
Nutno ale napsat, že při přímém srovnání na několika fakt dlouhých trasách funguje navigace s Edge 1050 lépe než s Edge 1040, lépe hlásí odbočky, zejména, když jdou po sobě – jedna vlevo, druhá vpravo. Edge 1040 často nahlásí jen jednu z nich. Také ve chvíli, kdy podle Edge 1040 máte „pokračovat po silnici 3333“, Edge 1050 správně ukáže, za jak dlouho máte odbočit atd. Ale je možné, že Garmin ještě vylepšenou navigaci nacpe i do starších modelů.
Tip: Edge 1050: Jak vypadá mapa Topo Czech 5 ve srovnání s Edge 1040. Na rozlišení záleží
Inovace, která potěší
Ačkoliv jsem čekal, že hlasová navigace bude další zbytečností, kterou Garmin do svých novinek cpe (po vzoru hodinek, kde ale potřebujete připojeným mobilní telefon nebo sluchátka), jde o příjemné překvapení. S hlasovkou se dobře jezdí a daleko méně díky ní bloudím, protože když se kochám, příjemný hlas mě včas upozorní, že se něco děje. Jasně, na Edge 1040 také můžu mít aktivní tóny, ale jsou protivné a rvou mi uši. Jen si zvykněte na to, že se po vás chodci budou často ohlížet, protože mluvící cyklista, to se fakt jen tak nevidí.
Takže ano, nový reproduktor je obecně krokem kupředu a je to další důvod, proč si Edge 1050 koupit. Mám právě rozepsanou recenzi a přiznávám, že ač jsem byl při uvedení novinky značně skeptický, docela si mě získala. A je velmi pravděpodobné, že Edge 1040 si už nechám jen na srovnání a pro jízdy budu používat primárně Edge 1050. I za cenu vyšší hmotnosti, větší velikosti i hlavně nižší výdrže.
Čtěte dále: Fotogalerie: Cyklonavigace Edge 1040 vs. Edge 1050 za jasného dne. Jas displeje, čitelnost, odlesky
Diskuse k článku (10)