Recenze cyklonavigace Edge 1050: Jízda, hlasová navigace, mapa a výdrž. Stojí za to? (2)
Hlavní záložky
Je fakt, že jsem se toho displeje trochu bál. Přece jen vím, jak se na slunci chovají hodinky s AMOLED. Ale cyklonavigace Edge 1050 mě přesvědčila, že ani na přímém slunci to není tak špatné. A kdykoliv jindy, tedy když je pod mrakem, když je šero, svítá, nebo když jste v lese, je ten displej naprosto párádní. A hlavně má výrazně vyšší rozlišení. Designu, displeji a jeho čitelnosti či srovnání s Edge 1040, jsem se věnoval v první kapitole testu.
Nepřehlédněte 1. kapitolu recenze: Design, parádní displej, nové grafické prostředí, novinky
Mapa: To je ten rozdíl
Zatímco při zobrazení datových polí vyšší rozlišení a lepší kontrast fakt neoceníte, při zobrazení mapy už ano. Je to v podstatě jediné „místo“, kde se vyšší rozlišení hodí. Edge 1050 lépe zobrazí rozdíly mezi barevnými plochami, čili lépe jsou odlišeny lesy a další plochy, které mi za určitých světlených podmínek na Edge 1040 trochu splývají.
A díky většímu rozlišení pak mapa zobrazení i více detailů, čili při stejném měřítku – já používám 1:120 – toho na mapě vidíte výrazně více, ať už jde o detaily mapy nebo místní názvy. Neříkám, že je to pro jízdu zásadní, vám stačí sledovat při navigaci naplánovanou trasu, ale pokud jedete bez navigace a jen se potřebujete zorientovat, detailnější mapa je určitě lepší.
Nepřehlédněte: Edge 1050: Jak vypadá mapa Topo Czech 5 ve srovnání s Edge 1040. Na rozlišení záleží
Hlasitý reproduktor: Lepší než speaker
Jednou z hlavních novinek Edge 1050 je již zmíněný hlasitý reproduktor, který výrazně zlepšuje přehrávání systémových zvuků jako upozornění na okruh či další alarmy, například připojeného radaru. Zvuk Edge 1040 (a 540 či 840) je celkem protivný, a tak nějak vysoce uřvaný, že jsem si tóny zcela vypnul a mám je aktivní jen pro radar, kde to prostě potřebuji.
Zejména upozornění na odbočku při navigaci je extrémně otravné a v místech, kde často měníte směr, řve Edge 1040 jako najatý. To se ale změnilo s Edge 1050, kde reproduktor schopný přehrávat běžné zvuky prostě jen krásně zabublá a neobtěžuje, takže zvuky mám aktivní pro všechny události. Navíc je tu nová funkce zvonku, který fakt zacinká, a to celkem hlasitě, takže chodci o vás budou vědět.
Jen aktivace zvonku je celkem nepraktická, musíte dvakrát klepnout na displej. Poprvé se ukáže menu, kde můžete nahlásit problém na cestě (viz výše), vrátit se do hlavní obrazovky, a právě spustit zvonek. Jenže ikona je celkem malá a trefit ji za jízdy, zejména na drncající cestě, je prakticky nemožné. Takže jo, zvonek tu je, ale bez hardwarového tlačítka tak nějak k ničemu. Jedině, že byste měli k Edge dálkové ovládání a nadefinovali si zazvonění na volitelné tlačítko. Já se raději ozvu hezky postaru hlasem.
Navigace hlasem
Reproduktor Edge 1050 využívá také při navigaci. Tehdy uslyšíte stejná hlasová upozornění, na která jste zvyklí z auta nebo z mobilního telefonu. Můžete si zvolit ženský či mužský hlas, k dispozici je i čeština a slovenština. A funguje to vlastně úplně stejně, prostě na vás Edge během jízdy mluví. Hlasitost je třeba vytáhnout na maximum, zejména v terénu, na silnici stačí nějakých 80-90 %; záleží také, jak silný máte cvrk zadního náboje. Třeba na mém kole Fuel EXe s náboji DT Swiss 350 musím jít na maximum a stejně mi hlas někdy zaniká v hluku náboje.
Rovněž protivítr není velký přítel hlasové navigace, ale v nějakých 90 % jsou hlasové povely slyšet v pohodě; je třeba si s tím trochu pohrát. Výstup reproduktoru je na spodní straně navigace, nikoliv nahoře, což má za následek také o něco horší slyšitelnost. Ale máte jistotu, že vám do něj nenaprší. Ač jsem zvyklý během navigace mít upozornění vypnuté, protože na Edge 1040 je pípání fakt protivné, hlasové povely Edge 1050 mně nikterak neobtěžovaly.
Naopak, jízda je docela s hlasem docela příjemná a umožňuje vám se více věnovat jízdě. Jen v náročném terénu, kde je více odboček, je stále lepší podívat se na displej. Přece jen navigace není stoprocentní, někdy Edge 1050 nenahlásí odbočení ve chvíli, kdy byste to nejvíc potřebovali, a naopak jej hlásí tehdy, když ani odbočit není kam – jedete jen do zatáčky. To ale není problém hlasu, ale navigace obecně.
Čtěte dále: Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti
Nutno ale napsat, že při přímém srovnání na několika fakt dlouhých trasách funguje navigace s Edge 1050 lépe než s Edge 1040, novinka přesněji hlásí odbočky, zejména, když jdou po sobě – jedna vlevo, druhá vpravo. Edge 1040 často nahlásí jen jednu z nich. Také ve chvíli, kdy podle Edge 1040 máte „pokračovat po silnici 3333“, Edge 1050 správně ukáže, za jak dlouho máte odbočit atd. Ale je možné, že Garmin ještě vylepšenou navigaci nacpe i do starších modelů.
Pocity z jízdy. Mohly by být lepší
Na navigaci je vidět, že má stále o nepříliš vyladěný firmware, ale to je u novinky běžné. Oproti Edge 1040, který mám aktuálně v betě, je to však rozdíl nebe a dudy. Edge 1040 se mi s betou, která dostala stejné funkce jako novinka, zařízení natolik zpomalilo, že se v podstatě nedá používat. Oproti tomu Edge 1050 běží jako rychlík. Ale i tak leckde laguje, a to zejména při navigaci a zobrazené mapě, která se nestíhá otáčet, nebo navigační instrukce, které někdy nezmizí ani po několika desítkách či stovkách metrů poté, co projedu odbočkou.
Při navigaci se mi také stává, že se navigace ztratí, začne počítat novou trasu, aby se za pár sekund zase našla – přitom po celou dobu je šipka umístěna na naplánované trase. Dobré ale je, že přepočet trasy, alespoň subjektivně, funguje rychleji než na Edge 1040. Také se mi několikrát stalo, že se Edge během jízdy restartoval, nebo že se mi ztratil kus trasy – ani ne tak vzdálenost a data, ale dráha na mapě. Je toho více, ale chyby se reportují a věřím, že na ni Garmim pracuje.
Co ale oceňuji, že Edge 1050 neztrácí senzory jako moje Edge 1040. Tam se mi každou druhou jízdu stává, že po zapnutí z režimu spánku se sice všechny senzory najdou (standardně mám aktivní čtyři), aby se zase po pár desítkách sekund ztratily. A je nutno přístroj restartovat; a pak senzory drží. Nejsem bohužel jediný, komu to dělá, a Garminu se tuto nepodařilo opravit ani po dvou letech, co mě trápí (a co jsem ji hlásil).
Tip: Cyklonavigace Edge 1040: Špičkové zařízení, ale s jedním zásadním problémem, který přetrvává
Výdrž: Senzory a navigace
Toto je asi největší slabina nového modelu. Garmin udává výdrž 20 hodin v náročném použití, tedy s připojenými snímači a navigací. No, skutečnost je ještě o kousek horší; ale nepředbíhejme. V létě obvykle jezdím delší trasy s aktivní navigací, které mají čtyři až pět hodin, a to díky dovoleným. Anebo jezdím delší trasy cestou na chalupu, kterou obměňuji, a pak potřebuji mít navigaci jen na určitém úseku.
Díky aktivní navigaci také vím, kolik mám ještě nastoupat metrů a jak daleko je to do cíle, čili navigaci mám někdy aktivní i na trase, kterou znám. Výhodou pak je, že když potřebuji sjet z trasy, třeba proto, že místní podmínky se změnily a trasa je neprůjezdná (bláto, polomy, uzavírky…), tak mi navigace přepočítá trasu a nemusím řešit, kudy jet. A to se mi letos stává běžně s tím, jak se v lesích kácí či jak hodně na začátku léta pršelo.
Většinu času trávím na elektrokole Fuel EXe s motorem TQ HPR50, který má jednak nízký výkon, a jednak se chová téměř jako analogové kolo; pomáhá jen velmi málo, většinu času mám zapnutou dopomoc s maximem 100 W, což ve stoupáních skoro ani nepoznám – ale stále se jede o kousek příjemněji. Tento motor má i snímač výkonu, rychlosti/kadence a snímač elektrokola, což jsou tři snímače. K tomu přidám hrudní pás a rada Varia a hned je to pět snímačů ANT+.
Čtete dále: Test lehkého e-bajku Trek Fuel EXe: Motor, který nevidíte, ani neslyšíte
Během většiny jízd mám nastaven Edge 1050 takto:
- automatický jas
- automatická volba satelitních systémů SatIQ
- snímače: hrudní pás, snímač rychlosti a kadence, snímač výkonu, snímač elektrokola
- radar Varia RTL 515
- datové obrazovky: deset polí s daty, My EDGE 2, přehled výkonu, mapa, grafický průběh nadmořské výšky, na Egde 1040 navíc přehled solárního dobíjení
- aktivní ClimbPro – ale bez samostatné obrazovky, tu mám vypnutou; stačí mi na začátku stoupání vědět, kolik mám nastoupat a jaký bude profil (což Edge 1050 ukáže i na da běžné datové obrazovce)
A k tomu přijdete aktivní navigaci... Zkrátka je toho hodně, co při většině jízd využívám.
Výdrž: 15 až 20 hodin, výjimečně více
Kolik v takém režimu Edge 1050 vydrží? Přesně podle předpokladu. Málo. Tedy ve srovnání s Edge 1040. Absolvoval jsem několik dlouhých jízd s navigací a výsledek byl velmi podobný, ať už jsem jel na jasném slunci, přes poledne, v lese či lehce pod mrakem. Příkladem budiž jízda, která trvala 5:05 hodin a probíhala pod mrakem, ta skončila se stavem baterie 68 % po nabití do plna. Navigace by tak vydržela zhruba 15 hodin.
Při další jízdě o délce čtyři hodiny se tato výdrž potvrdila, tam mi to vyšlo dokonce na 14 hodin; to ale více svítilo slunce a v lese jsem strávil jen zhruba třetinu času. Když jsem vyrazil do lesa na traily čistě bez navigace a jen se dvěma senzory ANT+ na analogovém kole, dostal bych se na 17 hodin; to ale do displeje pralo slunce. Dlouhá cesta z chalupy o délce 4:30 hodin bez navigace a zobrazenými daty, ale se všemi senzory, si pak vzala 4,7 % za hodinu, čili v takovém případě by Edge 1050 vydržel 21 hodin; tehdy jsem dost času strávil v lese (ale mimo les na slunci).
Letní podmínky jsou pro Edge 1050 zkrátka velmi náročné. Věřím, že v zimě, na jaře a na podzim, by se díky nižšímu jasu displeje, mohla dostat výdrž i v maximálním zatížení na udávaných 20 hodin a při běžném ježdění na 30 hodin – když jedu bez navigace a mapy. Edge 1050 tak vydrží zhruba tolik, co mi kdysi zvládl model Edge 1030, tam jsem se rovněž pohyboval mezi 15-20 hodinami.
Když srovnávám s Edge 1040 ve stejných podmínkách, tam nemám problém v létě vydržet i v tom náročném režimu okolo 45-60 hodin, tedy 3× tolik. Zde jednak pomáhá solární dobíjení, pokud ho máte, kdy není problém, aby přidalo 30-60 minut výdrže na jízdu, jednak zásadně nižší spotřeba, kdy se podsvícení aktivuje jen tehdy, pokud vjedete do hustého lesa.
Edge 1050 je na tom zkrátka stejně jako hodinky s AMOLED – tato navigace má prostě ráda tmavou oblohu a les, zatímco Edge 1040 sluníčko a jízdu v otevřené krajině.
Překvapila. A to příjemně
S navigací Edge 1050 jsem v době psaní tohoto textu jezdil nějakých čtrnáct dnů a postupně jsem se s ní nejen sžil, ale začala se mi dokonce i hodně líbit. Displej, který má za téměř všech okolností dost jasu, aby přerazil odlesky okolí, a který i na slunci je celkem dobře vidět, je prostě skvělý.
Na Edge 1040 Solar mám občas problémy s čitelností, zejména v lese, při západu a východu slunce či v době, kdy je pod mrakem. Tedy v době, kdy není dost světla pro transreflexní vrstvu, ale současně se ještě Edge nerozhodne aktivovat podsvícení. Když je světla více, tedy zpravidla přes den a za jasné oblohy, tak je čitelnost skvělá, stejně jako tehdy, kdy je ho tak málo, že displej začne svítit.
Displej Edge 1050 je naopak čitelný konzistentně za většiny podmínek, až na zmíněné polední slunce. Je dobře, že test probíhá v létě, protože kdybych recenzi psal na podzim nebo na jaře, byl bych v hodnocení displeje ještě pozitivnější; protože bych jej neviděl na přímém poledním letním slunci. Takto aspoň vím, kde je jeho slabina. Ale po většinu roku bude lépe vidět než displej Edge 1040 či jiných transreflexních modelů, a to včetně hodinek.
Určitě zajímavou možností je hlasová navigace, která se už ukázala v hodinkách. Zde ale povely slyšíte přes vestavěný reproduktor, což je zcela jiný level. Není třeba mít připojený mobilní telefon nebo sluchátka. A ačkoliv mě na Edge 1040 pípání navigace před odbočkou docela štvalo, tady na mě mluví ženský (anebo mužský) hlas a to je fakt jiná zkušenost.
Jinak všechny ostatní funkce dostanou (aktuálně jen v betě) také starší modely, takže pokud už máte Edge 540/840/1040, asi nemáte kromě displeje důvod k upgradu. Ale opět píšu, ten displej, ten je prostě skvělý. Ať už jde o viditelnost a čitelnost nebo o rozlišení a barvy, s kterými vypadá mapa o level jinde. V podstatě stejně jako na hodinkách s displejem AMOLED.
K Edge 1040 se už vracet nebudu. Praktickým používáním Edge 1050 jsem zjistil, že u cyklonavigace není výdrž tím zásadním parametrem, ale kvalita displeje ano. Edge nejsou hodinky, které máte na ruce neustále a dávat je každý týden dvakrát do nabíječky je obtěžující. U Edge 1050 mi to ale nevadí, stejně většinu času jen někde leží na stole. A u toho se může klidně nabíjet, což ale trvá docela dlouho. A navíc na to nesmíte zapomenout…
A pokud honem běžíte si novou navigaci koupit, tak počítejte s tím, že má ještě řadu dětský nemocí. Už v nové betě je vidět, kolik oprav Garmin udělal a řada nás ještě čeká.
Cyklonavigaci Edge 1050 si můžete koupit v obchodě Pulsmetry.cz
Základní parametry
- Rozměry: 118,5 × 60,2 × 16,3 mm
- Hmotnost: 161 g
- Úhlopříčka displeje: 3,5"
- Rozlišení displeje: 480 × 800 px
- Typ displeje: transmisivní LCD, dotykový, kapacitní, senzor jasu, jas 1 000 nitů
- Kompas: elektromagnetický
- Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
- Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
- Baterie: až 20 hodin v náročném režimu (mapa, multiband), až 60 hodin v běžném (úsporném) režimu (snížený jas LCD)
- Mapy: Cyklo/Topo mapa Evropy a světa, Topo Czech v5
- Vnitřní paměť: 64 GB
- Smart notifikace: ano
- Garmin Pay: ano
- Wi-Fi: ano
- Cena: 18 490 Kč, verze Bundle 20 990 Kč (hrudní pás, senzor rychlosti a kadence)
Plusy
- parádní displej (barvy, rozlišení, čitelnost)
- lepší zobrazení map a obecně mapy při navigaci
- hlasová navigace a vylepšená zvuková upozornění
- Garmin Pay
Minusy
- nižší výdrží než na Edge 1040
- hmotnost a rozměry už trochu přes čáru
- horší viditelnost na přímém letním slunci
- vysoká cena
Diskuse k článku (8)