Recenze cyklonavigace Edge 1050: Design, parádní displej, nové grafické prostředí, novinky (1.)

29.7.2024
Myslím, že Garmin překvapil nejednoho uživatele cyklonavigací Edge. Transmisivní displej, výrazně nižší výdrž, absence solárního dobíjení, to je přesně opak toho, co jsem očekával. Tak se pojďme podívat, čím je Edge 1050 tak zajímavá cyklonavigace
Edge 1050

Hlavním rozdílem oproti Edge 1040 je zcela odlišný typ displeje. Ten nyní doslova září a je dobře čitelný za horších podmínek


Na trh přichází nový Edge 1050 pouze v jediném provedení, protože nemá verzi se solárním dobíjením. Stejně jako u AMOLED hodinek by to tu jednak moc nedávalo smysl, jednak by solární vrstva kazila dobré vlastnosti displeje jako kontrast či barvy. Základní a jediný model stojí 18 490 Kč, můžete si ale ještě pořídit balení s hruďákem HRM-Dual a čidlem rychlosti a kadence, a to za 20 990 Kč. To bych ale nedělal, tento základní hrudní pás nemá kvality HRM-Pro a má časté reklamace. 

Tip: Cyklonavigaci Edge 1050 si můžete koupit v obchodě Pulsmetry.cz

Přiznám se, že jsem uvedení modelu Edge 1050 očekával jednak o rok později, jednak mě výrazně překvapil použitý displej. Fakt mě nenapadlo, že Garmin použije v obrazovce tento typ displeje – který je sice hezký, ale na slunci potřebuje hodně silné podsvícení. Zvlášť, když je cyklonavigace Edge určena primárně do hezkého a slunečného počasí – ruku na srdci, kdo jezdí v zimě stejně často jako v létě?

Čtěte dále: LCD displeje: Srovnání transmisivní vs. reflexní vs. transreflexní technologie. Jak funguje podsvícení?

Na druhou stranu nevnímám Edge 1050 jako nástupce Edge 1040, delší dobu budou jistě koexistovat vedle sebe, stejně jako Epixy a Fénixy nebo Forerunnery 955 a 965. A každý ať si vybere, jaký typ displeje mu vyhovuje. Jasně, Edge 1050 má pár funkcí navíc, ale rozdíl není natolik zásadní, abyste to museli řešit. Zkrátka, někdo sáhne po modelu s vyšší výdrží, někdo po modelu s hezčím displejem. Hlavně, že máme možnost volby. Zatím.

Poznámka: V tomto textu se nevěnuji zcela všem možnostem Edge 1050, ale zaměřuji se na novinky a rozdíly. Pokud se chcete o možnostech Edge dočíst více, doporučuji starší recenzi modelu Edge 1040 z loňského roku. 

Recenze cyklonavigace Edge 1040:

Větší a tlustší. Takový Goliáš 

Naprosto zásadním rozdílem je výrazný nárůst hmotnosti, a to o 35 gramů. Na první pohled to nevypadá moc, ale to, zda máte v ruce, a hlavně na řídítkách kola 126 gramů nebo 161 gramů, to je v reálu rozdíl fakt velký. Zatímco navigace Edge 1040 mi při potěžkání přijde v podstatě lehká, Edge 1050 už se chová jako cihlička. Když k tomu přidáte nějaký ten milimetr navíc ve všech směrech, tak je jasné, že Edge 1050 fakt není malé zařízení. 

Zejména v tloušťce je rozdíl, ačkoliv Garmin na webu uvádí, že Edge 1050 hubenější, je to chyba; počítám, že udávaný rozměr je bez úchytu na držák, zatímco Edge 1040 má tento rozměr včetně něj. Když k tomu přidáte i jiný tvar – Edge 1050 má výraznější hrany a celkově je takový obdélníkovitý – tak novinka působí o dost větší. A jakmile zapnete displej, všimnete si i větších okrajů okolo a říkáte si, že displej mohl být klidně větší; anebo přístroj menší.

Zkrátka Edge 1040 na mě působí o poznání subtilnějším dojmem a hodně je to poznat na řídítkách kola, zejména v základním držáku, co se upevňuje na gumičku. Pokud je jen trochu volnější, Edge 1050 se mi při jízdě hýbe na řídítkách nahoru a dolů a při první jízdě navíc „padal“ dolů a musel jsem jeho pozici upravovat. Přitom na stejně napnuté gumičce držel Edge 1040 naprosto bez problému.

Řešením je představený pevný držák, který je v balení, ale pokud máte více kol, musíte si jich pořídit více. Navíc já navigaci střídám s hodinkami, někdy mám na kole dvoje hodinky, takže mi představený držák moc nevyhovuje. Nehledě na to, že je na kole docela nehezký. Zkrátka raději mám sadu gumiček, které střídám a používám podle toho, jako moc jsou vytahané. 

V balení s Edge 1050 bohužel nedostanete silikonový obal, který mám k Edge 1040 (verze Solar), což mě docela trápí. Displej má totiž zaoblené okraje a na bocích vystupuje nad okraje. Přitom Edge 540, 840 a 1040 mají displej lehce zapuštěný. Garmin se prostě nepoučí a snaží se o design místo o praktičnost. Stejný problém mám s Forerunnery 965, na kterých už mám vlásečnicové škrábance. 

Nepřehlédněte: Hodinky Forerunner 265 a 965: Proč Garmin zvolil řešení, kde luneta nedostatečně chrání krycí sklo?

 

Pořádný reprák

Na zadní straně najdeme klasický mount na řídítka, který není stříbrný jako na Edge 1040 Solar, ale černý, a nově je i vyměnitelný. Má napájecí piny, takže můžete mít buď aktivní držák s dobíjením, nebo máte možnost připojit externí baterii. Což je v případě tohoto modelu jistě užitečné, protože při velkém zatížení jde pouze o jednodenní navigaci a dva dny v terénu by už nemusel přístroj zvládnout.

Tip: Externí baterie pro navigaci Edge 1030: Jak se připojuje, jak se dobíjí a co všechno umí?

Zadní strana je rovněž členitější, nově je tu výstup hlasitého reproduktoru, který umí přehrávat navigační instrukce a další zvuky, jež jsou výrazně příjemnější než beeper (speaker) starších modelů. Zejména radar se konečně dá poslouchat a není to zvuk, kterým plašíte ptáky na poli. Zatímco na Edge 1040 mám zvuky při navigaci vypnuté, tady jsou celkem decentní a nevadí mi. 

Jinak je zde vše po staru, na levé straně tlačítko pro zapnutí, dole tlačítko pro start či ukončení jízdy a tlačítko pro nový okruh; obě jsou hodně tuhá a musíte se fakt snažit, abyste je zmáčkli. Datový konektor USB-C je pak schován pod krytkou, aby zařízení mohlo plnit standard voděodolnosti IP7. Když to shrnu, designem se mi více líbí Edge 1040, a to zejména díky určitě rozměrové střízlivosti, Edge 1050 na mě působí tak trochu jako tank.

Jas a pořádné rozlišení

Samotná obrazovka má stejnou velikost jako u modelu Edge 1040 (úhlopříčka 3,5 palce neboli 88,9 mm), ale má vyšší hustotu pixelů, a to 480 × 800 pixelů oproti 282 × 470 pixelům u modelu Edge 1040. Nový displej tak nabízí 2,9× více bodů, což poznáte na první pohled. Ani ne tak při zobrazení dat při jízdě, ale zejména na mapě a také na základní obrazovce.

Displej totiž není transreflexní jako dosud, ale transmisivní, to znamená, že podsvícení je aktivní neustále a bez podsvícení prostě nic neuvidíte. Rozdíl je znát i při vypnuté navigaci; zatímco displej Edge 1050 je neustále černý, Edge x40 při jakémkoliv náznaku okolního světla zjasní a stává se šedým – v podstatě začne tak trochu svítit. 

Maximální jas displeje Edge 1050 je tisíc nitů, a to už je pořádná porce světla – v podstatě se vyrovná nejlepším mobilním telefonům. Ale ani nejlepší displej nemá šanci na přímém slunci proti klasickému transreflexnímu displeji MIP. Je to pro takový displej (ať už transmisivní LCD nebo AMOLED) nejtěžší disciplína. Když srovnávám Edge 1050 a Edge 1040 za letního poledne, má starší model displej výrazně jasnější.

Jenže kdykoliv je v okolí světla méně, ať už za letního rána či odpoledne, na jaře, na podzim či v zimě, tak už se síly srovnávají a naopak, Edge 1050 často vede. Zejména v těch podmínkách, kdy není ještě natolik šero, aby se na Edge 1040 aktivovalo automatické podsvícení, ale současně už není dost světla, aby to transreflexnímu displeji stačilo. To bývá často pod zamračenou oblohou nebo v lese, kdy mezi stromy prosvítá slunce. 

Ovšem ve chvíli, kdy se na Edge 1040 zapne podsvícení, už jsou síly vyrovnané, v lese, za šera či za tmy svítí starší model naprosto parádně. Celkově však musím napsat, že Edge 1050 je prostě během jízdy příjemnější a za většiny světelných podmínek je prostě vidět lepe. Jediné, co mu nedělá dobře, jsou jízdy přes den za jasného slunečného dne. Je to v podstatě stejné jako u hodinek s AMOLED a MIP s tím, že Edge 1040 má o poznání lepší maximální jas a nemá režim „bludička“.

Čtěte dále: Na kole s hodinkami Epix, Forerunner 265/965 a dalšími: Výhody a úskalí displeje AMOLED

Upravené prostředí 

Garmin využil toho, že má k dispozici tisíce barev oproti 64 barvám displeje MIP a tomu přizpůsobil i prostředí. To není odlišné od Edge 1040, ale jen graficky upravené. Je to v podstatě týž rozdíl jako mezi Fénixy a Forerunnery s displejem AMOLED (165/265/965) – prostě Forerunnery jsou celkově barevnější, v uživatelském prostředí najdete animace, obrázky apod. Celkově je pohled na Edge 1050 takový živější a prostředí více připomíná mobilní telefon.

Hlavní obrazovka je velmi podobná s tím, že zobrazený profil jízdy, mezi kterými si přepínáte standardně tažením vlevo nebo vpravo, má na pozadí obrázek, navíc se tu zobrazuje i počet kilometrů, které jste v daném profilu odjezdili. Následuje poslední jízda, poslední přidaná trasa a doporučený trénink pro aktuální den – opět si mezi nimi přepínáte dotykem vlevo nebo vpravo. A zatímco na starších Edge už se zobrazují rovnou doplňky, zde se ukážou tři tlačítka – první vstoupí do tréninků, druhé do navigace a třetí do menu. 

Teprve na další stránce jsou doplňky. Edge x40 to řeší tak, že tlačítko pro menu je zobrazeno standardně vpravo dole a je vidět neustále, což mi přijde praktičtější, a tlačítka pro vstup do navigace a tréninků chybí; tam se dostanete přes doplňky. Rozložení na Edge 1040 mi zkrátka sedí lépe, vše je hezky pod sebou a nemusíte rolovat do stran, jen dolů. 

To, že jsou poslední trasa, jízda a doporučené tréninky na jednom místě a musíte mezi nimi přepínat, prostě není uživatelsky přítulné a příliš to připomíná deník Connect, kde se mi to řešení také nelíbí. Jenže rolování do stran jen dnes bohužel moderní a Garmin tomu nedokázal odolat. Do seznamu doplňků si můžete dát to samé jako u Edge 1040, jen mi přijde, že bylo zbytečné dávat doplňky do šedých rámečků, a tedy inverzního zobrazení, opět, přijde mi to méně přehledné. Ale je možné, že jsem jen zvyklý na Edge 1040 a na nové zobrazení si zvyknu také. 

Vylepšené kontextové menu

Kromě domovské obrazovky došlo také k úpravě kontextového menu, které si můžete v podstatě odkudkoliv stáhnout shora. Jde o řadu funkcí, mezi kterými rolujete gestem zleva doprava. Najdete zde základní nastavení, které můžete měnit během jízdy, notifikace, nastavení světel a radaru, vyhledávání stoupání v okolí, počasí atd. 

Pokud pominu novou grafiku, která je líbivější, je docela dobrou inovací možnost přepínat obrazovky ikonami na spodku displeje. Už tak nemusíte jen cyklicky rolovat doleva nebo doprava, ale můžete rovnou přeskakovat pomocí ikon. To je na jednu stranu praktické, ale ikony jsou přece jen maličké a trefit se do nich za jízdy není snadné, navíc s tím, jak jsou líbivé a grafické, tak máte často problém poznat, co je co. Ale i tak, za toto palec nahoru.

Nové funkce v celé řadě

Garmin vybavil Edge 1050 řadou nových funkcí, z nichž většinu dostaly i současné modely řady x40 – až na ty, které souvisí s hardwarem. Tím hlavním je hlasitý reproduktor umožňující hlasovou navigaci a zvonit jako zvonek, druhým v řadě pak možnost placení pomocí Garmin Pay. To druhé asi úplně neocením, protože na kole sebou vždy vozím i mobilní telefon, ale jako nouzovka se někdy může hodit.

Z čistě softwarových funkcí to pak jsou následující možnosti; dostanou je i starší modely Edge x40, aktuálně je mají pouze v betaverzi:

Ocenění při skupinových jízdách GroupRide a soutěže ve stoupání: Zahrnuje jak výzvy/soutěže ve stoupání v polovině jízdy, tak i ocenění po jízdě. Mělo by to vás to motivovat, když jedete ve skupině, k vyšším výkonům. Nemám to ale jak otestovat, protože jezdím téměř výhradně sám nebo s rodinou. 

Detekce incidentů při skupinových jízdách GroupRide: Pokud při jízdě ve skupině dojde k havárii, upozorní to ostatní ve skupině velmi hlasitým upozorněním. Vaši přátelé to nepřehlédnou, ani když přehlédnou vás.

Podpora nebezpečí na cestě: Díky tomu můžete nebezpečí na cestě (nebezpečná zvířata, překážky, výmoly, kluzké věci a obecná nebezpečí) jak hlásit, tak je i vidět. Viděná nebezpečí pak můžete potvrdit/odmítnout. Když klepnete na mapu, ukáže se kromě standardní ikony pro návrat na hlavní obrazovku také tlačítko pro přidání různého typu nebezpečí/překážky. A pokud je už nějaká překážka nahlášená, Edge se zeptá, zda ji stále vidíte a vy to můžete potvrdit nebo vyvrátit. 

 

 

Podpora typů povrchů, a to i na mapě: Tato možnost zahrnuje nadcházející upozornění na nezpevněné cesty během jízdy a typy povrchů silnic v přehledu po jízdě. Čili když jedete se silničním kolem, budete vědět, že nadcházející odbočka je pouze pro gravel či MTB apod. Navíc se v přehledu aktivity ukáže i poměr zpevněných a nezpevněných cest.

Podpora stahování map přes Wi-Fi: Díky tomu není nutné připojovat počítač, abyste si mohli stáhnout mapy jiných regionů nebo aktualizovat stávající mapy (hurá!). Nyní k tomu dojde přes Wi-Fi. Tuto možnost mimochodem nedostane model Edge 540, a to kvůli problémům s vytížením paměti (má jí prostě málo, jen 16 GB).

Sdílení Garmin Share: To umožňuje přenášet trasy, místa a tréninky do jiných zařízení Garmin přímo, bez nutnosti připojení k internetu. Je to něco jako možnosti přenosu ze starých časů, ale zcela přepracované a navržené jako nový standard pro cyklistická zařízení Garmin, nositelná zařízení a další zařízení (objeví se i v příštích veřejných betaverzích hodinek Fenix 7/Epix).

Přepracovaný nástroj Course Creator: Umožňuje vytvářet vícebodové trasy přímo v přístroji, oproti dřívějším trasám pouze okružním a jednosměrným. Opět tuto možnost nedostane Edge 540, ale jen Edge 840 a 1040. 

Možnost úpravy větru a výdrže do průvodce výkonem (PowerGuide): Průvodce výkonem nyní v podstatě zohlední případy, kdy se vaše výdrž vyčerpá příliš rychle nebo se změnily povětrnostní podmínky. A pravdou je, že někdy je vítr tak silný, že z vás i na rovince vyčerpá tolik wattů, jako kdybyste jeli do kopce. 

Aktualizovaný algoritmus pro sledování stupňů při stoupání a klesání, který reaguje mnohem rychleji: Díky tomu je odezva stupňů, například když máte krátký/strmý úsek, který se rychle změní z 0 % na 10 %, téměř okamžitá. Dříve tu bylo celkem velké zpoždění, teď je to o kousek lepší. 

Tip: Zkušenosti: Cyklonavigace Edge 540, 840 a 1040 získají s novým updatem funkce z nového modelu Edge 1050

No, a jedééém

Zatímco běžné ovládání menu a nastavení je vlastně stejné jako na starších modelech, přece jen tu změny jsou. Změněno totiž bylo kromě kontextového menu také nastavení jízdních profilů, a to v části úpravy datových obrazovek. Ty už nejsou vylistované textově na řádcích, ale jako obrazovky s náhledy, takže rovnou vidíte, jak jednotlivé obrazovky vypadají. Určitě změna k lepšímu a celkově se opět ovládání přiblížilo mobilnímu telefonu. 

Jinak je vše při starém, možnosti nastavení datových obrazovek jsou totožné, máte zde hromadu možností, od běžných datových polí až po obrazovka jako kompas, mapa, nadmořská výška, Group Ride, elektrokolo, ClimbPro, segmenty atd. Nenašel jsem nic, co by měl Edge 1050 navíc oproti Edge 1040; chybí samozřejmě obrazovka se solárním dobíjením, které tu prostě není. 

Vzhledem ke stejně velkému displeji jako má Edge 1040 je i přehlednost dat při jízdě stejná, vyšší rozlišení zde nemá (kromě mapy) žádný význam. Bohužel, na datové obrazovce není možnost zobrazit více datových polí než 10, což jsem kritizoval už na Edge 1040. přitom v Connect IQ najdete řadu datových obrazovek, které ukážou informací dvojnásobek. 

Například datové pole My EDGE 2, které používám jako hlavní pohled při jízdě, vidím toto:

  • Aktuální teplota
  • Směr větru
  • Předpověď počasí
  • Hodiny
  • Východ/západ slunce
  • Tréninkový efekt
  • Sílu GPS signálu
  • Solární dobíjení (Edge 1040)
  • Stav nabití radaru/světla
  • Stav baterie
  • Rychlost aktuální graficky (nebo výkon)
  • Průměrná rychlost
  • Vzdálenost
  • VO2 max
  • Šest volitelných datových polí, kde mám nadmořskou výšku, stoupání, grade, dojezd atd. 

Tedy pořádná porce informací. A mimochodem, některá data nelze zobrazit v běžných polích, jako třeba sílu a směr větru, takže pokud toto chcete vidět, jste stejně odkázaní na doplňky z Connect IQ. 

Nepřehlédněte: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení

Pokud jde o ovládání přístroje při jízdě, dost mě mrzí, že Garmin nevyužil know-how z modelu Edge 840 a nevytvořil kombinované ovládání dotykem a tlačítky. Určitě nechci Edge ovládat primárně tlačítky, to je dost nepohodlné a v řadě případů neergonomické, ale tlačítka se hodí pro rychlé přepínání obrazovek při jízdě a také pro návrat z menu nebo vyskočení z kontextového menu. Zkrátka, je to nevyužitá příležitost.

V závěrečné kapitole se věnuji mapě, hlasitému reproduktoru a navigaci, pocitům z jízdy, výdrži a závěrečnému zhodnocení


Diskuse k článku (2)
Tagy: