Recenze Edge 1040 Solar: Navigace, výběr trasy, připojené funkce, detekce krádeže a parádní výdrž (3.)

29.3.2023
Zásadní výhodou velkého displeje cyklonavigace Edge 1040 je samozřejmě zobrazení mapy a aktivní navigace. Výhodou za jasného letního dne pak může být i solární dobíjení, které přidá až 20 minut na každou hodinu jízdy
Solární dobíjení

Samostatná obrazovka s přehled účinnosti solárního dobíjení. Toto uvidíte ale jen v létě, protože v zimě či na podzim je solár celkem k ničemu. Na obrazovce je graf s průběhem dobíjení a celková účinnost


V předchozích dvou dílech najdete základní představení Edge 1040, srovnání s předchozím modelem Edge 1030, popis a výhody nového prostředí, přehled tréninkových funkcí, jak funguje MTB dynamika či parádní funkce ClimbPro a rovněž i možnosti práce s mapou.

Nepřehlédněte předchozí části recenze Edge 1040:


Pohodová navigace

Největší výhoda velkého displeje je samozřejmě možnost zobrazení mapy a s tím související navigace. Na hodinkách to tak nějak není ono, a i když jsem se poslední dva roky nechal navigovat v podstatě jen pomocí Fénix 6X Pro Solar, s Edge 1030 to bylo někde o level jinde. Už jen to, že při stejném měřítku vidíte větší kus mapy, a tudíž máte lepší přehled. 

Edge 1040 je na tom podobně. Zobrazení mapy je podobné, pod mapou můžete mít dvě datová pole, v horní části se pak zobrazují navigační instrukce. Trasu si můžete nachystat mimo navigaci a nahrát ji pomocí deníku Connect, ale i přímo v zařízení, kde si vyberete cíl cesty a způsob trasování. Podporována je funkce ClimbPro, která ukáže všechna stoupání na trati, a když pak jedete, vidíte, kolik vám ještě zbývá v délce a stoupání. 

Když sjedete z trasy, nabídne Edge pozastavení navigace, což se hodí v případě, že si uděláte odbočku třeba na nějakou památku nebo do hospody. A automaticky navigaci spustí ve chvíli, kdy se vrátíte na trasu. Nebo můžete trasu přeplánovat – i tuto možnost vám Edge nabídne. Zkrátka zvolíte jiný cíl. Když nic z toho neuděláte, Edge vás sám začne navádět na původní trasu, ale inteligentně – nesnaží se vás automaticky cpát zpět do místa, kde jste ji opustili. 

Jediné, co mi trochu vadí a vadilo odjakživa, jsou navigační instrukce. Někdy navigace zcela mine zásadní odbočku, prostě ji ignoruje, a ukazuje až tu další. Takže zatímco ta první je vlevo a blíž, ta další je vpravo a dál – což vás docela zmate, když máte jet vlevo a navigace ukazuje, že máte odbočit doprava. Je proto dobré sledovat i mapu, nejen navigační instrukce. Jenže když máte aktivní datovou obrazovku, protože sledujete i další data, tak podle takových instrukcí můžete snadno zbloudit. 

Snadná příprava trasy

Já si trasy plánuji ve všech případech předem, a sice v aplikaci Mapy.cz. Následně si trasu exportuji do GPX souboru a ten pak importuji do webového deníku Connect. Ten si trasu projde, vytvoří profil stoupání, který se pak „přetaví“ do funkce ClimbPro – jednotlivá stoupání si můžete projít ještě předtím, než vyrazíte. A pak samozřejmě během cesty. Jakmile máte trasu uloženu, snadno ji přesunete do navigace – ať už z počítač nebo mobilního telefonu. 

Tip: Snadno a rychle: Jak nahrát trasu vytvořenou v Mapy.cz do navigace nebo hodinek

Trasu si také můžete vytvořit přímo v navigaci, a to pomocí mapy, navigačních bodů, uložených bodů atd. Možnosti jsou široké a díky dotykovému displeji je to i celkem pohodlné. Pokud nevíte, kudy kam, je možné si nechat poradit – necháte si vytvořit okružní trasu o stanovené délce a stanoveném počátečním směru. Na výběr pak máte ze tří možností, před jízdou si lze prohlédnout navrhovanou trasu na mapě.  

Tato možnost je pojmenovaná Navigace trasy MTB – není to nic jiného než seznam zajímavých bajkových stezek v okolí, kterých Edge využije pro vytvoření okruhu. Po výběru sítě stezek si zvolíte začátek trasy, kde má odstartovat okruh a navigace vytvoří několik tras, z nichž si pak vyberete tu nejzajímavější. A k jejímu začátku vás navíc dovede. Jen počítejte s tím, že výpočet není úplně svižný.

Výběr dalších cílů

Další možností navigace jest zadání cílového místa a vše ostatní nechat na zařízení. Cílové místo lze vybrat z center blízkých měst a vesnic, křižovatek zadaných ulic nebo silnic či souřadnic. Pokud vybíráte z blízkých sídel, ukáže se jejich seznam od nejbližších po nejvzdálenější s tím, že se ukáže i vzdušná vzdálenost k nim. Ve velkých městech jako je Brno se ukazují i městské části (Černá pole, Husovice…). K dispozici je i vyhledávání, takže se nemusíte spoléhat na seznam nejbližších sídel.

Nechybí body zájmu jako jsou restaurace nebo obchody – ty vybíráte z kategorií s tím, že se seřadí od nejbližších a stejně jako u měst vidíte vzdálenost k nim vzdušnou čarou. A konečně se můžete nechat navigovat na konkrétní adresu. Nejprve zvolíte zemi, ale ne ze seznamu, musíte napsat alespoň část jména, takže hledání se nemusí povést napoprvé. Naštěstí jsou názvy zemí česky a ne anglicky, jako tomu bylo dříve. 

Následně už jen klasicky zadáte město nebo PSČ, ulici a číslo popisné. Jen je škoda, že se nemůžete nechat navigovat třeba středu zadané ulice, číslo popisné prostě zadat musíte. A když ho neznáte, máte smůlu. Nyní se zobrazí se mapa s cílem, v horní části mapy se ukáže vzdušná vzdálenost a dole tlačítko Jet. Jakmile spustíte navigaci, začnou se vyhledávat satelity, následně se spočítá trasa, což trvá kratší dobu než třeba s Edge 1030 (ale stále relativně dlouho), a můžete vyrazit.  


Čtěte dále: Mapy a navigace s Fénix 5X


 

Připojení a stahování dat

Stejně jako sportovní hodinky Garminu i Edge 1040 lze spojit s mobilem přes Bluetooth. Zvyšuje to pohodlí při jízdě, protože si na navigaci můžete nechat zobrazovat příchozí notifikace, víte, kdo vám volá, když je mobil v kapse, kdy dostanete důležitý mail nebo zprávu. Navigace také ukazuje varování, že výrazně poklesl stav nabití telefonu. Současně přes Bluetooth probíhá kompletní synchronizace Physio TrueUp zmíněná v druhé části článku.  

Data lze stáhnout do aplikace Connect také přes kabel, který nově využívá rozhraní USB-C, nebo přes Wi-Fi. Připojení Wi-Fi ale nemá omezené využití jen pro nahrávání dat, ale také pro připojení obchodu Connect IQ. Ten oproti hodinkám umožňuje i vyhledávání a procházení kategorií, což je výrazně použitelnější. Neuvidíte sice detaily aplikací a datových polí jako v mobilu, ale může se to hodit. Pro stahování přes Wi-Fi ale potřebujete mít Edge nabitý alespoň z 50 %. 

Detekci nehody a krádeže

Díky připojení k mobilu také fungují další funkce, z nichž první dvě se objevily už v Edge 820. Tou první je sledování pozice v rámci skupiny Live Track. Všichni jezdci, kteří mají kompatibilní navigaci, si mohou zapnout sledování polohy. Ta se pak přes mobil a internet sdílí s datovým serverem Garminu a vy se můžete dívat, kde je kdo, stejně jako ostatní mohou sledovat vás. To se hodí, když jedete jako skupina a náhodou se někdo ztratí, opozdí, případně když jedete závod, tak se podíváte, kde jsou ostatní – pokud vám to samozřejmě povolí. Navíc je možné v rámci skupiny možné posílat si navzájem zprávy. 

Druhou funkcí je pak detekce nehody. Navigace se přes připojený mobil ozve na předem zadané číslo v případě, že budete mít nehodu. V případě, že náhle zastavíte, prudce změníte směr či uděláte něco, co by mohlo znamenat, že jste měli nehodu, odešle se na uvedené číslo zpráva, že se vám něco stalo včetně vaší pozice. Máte zhruba půl minuty na to, abyste odeslání zrušili – to v případě, že by šlo o planý poplach. Edge bude také hlasitě zvučet a ozve se i mobil – aby vás v lese (nebo kde budete ležet v bezvědomí) našli. Pro simulaci stačí několikrát pořádně navigací zatřepat, až dostane „závrať“.

S připojením k mobilu souvisí i funkce ochrany proti krádeži. Stačí si nastavit PIN, kterým bude navigace chráněna. Když si pak budete dávat pauzu, třeba na oběd, a navigaci necháte na kole, aktivujete funkci Alarm kola, a pokud Edge zaznamená pohyb, okamžitě se to dozvíte na svém telefonu. Kromě toho začne Edge strašlivě řvát a k vypnutí musíte zadat PIN. Mobilní deník Connect si také pamatuje poslední pozici zařízení, kdy bylo ještě připojeno k mobilu – a tu si pak můžete kdykoliv zobrazit. 

Nabíjet? Netřeba

Zvyklý z navigace Edge 1030, kde mi aktivita v délce třech hodin brala v průměru 20 % baterie, a to prosím bez aktivní navigace, je výdrž Edge1040 naprosto fenomenální. Příkladem budiž aktivita o délce 3:22 h, kdy byla celou dobu aktivní navigace, mapa zobrazena tak čtvrtinu, možná třetinu času, vliv soláru naprosto minimální (vyrážel jsem v sedm ráno a většinu času strávil v lese, kdy naopak bylo aktivní podsvícení), a Edge 1040 spadl z 67 % na 62 % - lze doložit datovým polem My Edge 2, které sleduje stav baterie. 

Nebo jiná aktivita v délce 3:06 h ubrala – opět při aktivní navigaci – jen 3 % baterie – z 83 % na 80 %. Rovněž probíhala ráno, ale v otevřeném prostoru, takže někdy po deváté hodině už byl přínos soláru znatelný a podle navigace jsem získal navíc 31 minut energie. I tak je to ale paráda maximální. Doplňuji, že používám čistě GPS bez více systémů a více pásem, a to i s ohledem na to, že v hustém lese nebo ve městě je samotná GPS méně přesnější. 

Z výše uvedeného vyplývá, že navigace může vydržet někde mezi 60 a 70 hodinami s GPS a aktivní navigací. Když ale pustím aktivitu a zobrazím si predikci výdrže, tak při 61 % ukazoval Edge jen 32 hodin. To by odpovídalo nějakých 50 hodinám v režimu GPS – navigace sama predikuje výdrž spíš pesimisticky než naopak. Hodně totiž záleží na tom, zda běží podsvícení, navigace, jaký satelitní systém je aktivní, zda máte zobrazena jen datová pole, nebo mapu apod. 

Například podsvícení je velký žrout. Při večerní aktivitě, která probíhala jen v lese, a tudíž při nastavení automatického jasu bylo podsvícení displeje aktivní většinu času, si aktivita s 1:15 h vzala tři procenta. Čili fakt nelze nějak zprůměrovat, kolik vydrží navigace na jednu hodinu aktivity – může to být jedno procento, půl procenta, ale i tři. Záleží na mnoha faktorech, výdrž ovlivňují například i připojené snímače. Když jsou připojeny měřiče výkonu, snímač rychlosti a tepu a zapnuté všechny satelitní systémy, může být spotřeba až pět procent za hodinu.

Garmin uvádí standardní výdrž Edge 1040 celkem pesimistických 35 hodin, to ale platí pro zobrazenou mapu, vícefrekvenční GPS, automatický jas a čtyři připojené snímače. A až 70 hodin v úsporném režimu, kdy je aktivní jen GPS, vypnuto automatické podsvícení, připojeny dva snímače a zobrazena datová obrazovka. Výdrž také ovlivňují přijaté notifikace, interakce se systémem, jako přepínání datových obrazovek apod. 

Čtete dále: Test výdrže Edge 1040: Dlouhá, opravdu dlouhá. A se solárním nabíjením ještě lepší

Solární dobíjení 

Výdrž ale dokáže celkem výrazně prodloužit solární nabíjení. Solární verze má menší okraje, protože nad displejem a pod ním jsou solární články. Ty se nacházejí také v prostoru displeje samotného – v krycím skle. Účinnost těchto článků je 15 %, což je výrazný nárůst oproti FR 955 nebo Fénix 7, které mají jen 7 %. Solární vrstva ale trochu zhoršuje kontrast a zvyšuje odlesky - podobně jako u hodinek.

Garmin udává až 20 minut na každou hodinu jízdy strávenou na slunci a 42 minut v úsporném režimu při slunečním svitu o intenzitě 75 000 luxech. V řeči čísel je pak výdrž 45 hodin (35 hodin bez soláru) v běžném režimu a až 100 hodin v režimu úsporném (70 hodin bez soláru). Mimochodem, to, kolik jste během jízdy získali díky solárnímu dobíjení, navigace po ukončení jízdy ukáže. Kéž by toto uměly i hodinky. 

Protože se většina mých jízd udává v létě ráno nebo večer, nedokážu ověřit výše uvedená čísla. V této době jsou totiž zisky ze slunce minimální. Nějaký efekt jsem začínal vidět až kolem deváté ráno, a naopak po páté večer efekt slunce výrazně klesnul. A přes poledne jsem se venkovním aktivitám kvůli teplu spíše vyhýbal. K podzimu se pak slunce sesunulo ještě níž, takže efekt soláru je ještě nižší. 

Nicméně v aktivitě, která začala ve čtyři odpoledne a trvala 1:45 h, dokázalo solární dobíjení přidat 26 minut výdrže. Během této aktivy poklesl stav nabití o pouhá dvě procenta. Aktivita, co začala v půl sedmé ráno a trvala tři hodiny, získala 33 minut a baterie přišla o tři procenta. Jak už jsem zmínil výše, výdrž Edge 1040 je naprosto fenomenální, a to i bez soláru. A během letního dne je to určitě ještě lepší, ale v těch vedrech se zkrátka přes poledne moc jezdit nedá. 

Při jízdě si můžete zapnout obrazovku se stavem solárního dobíjení, která ukazuje graf solární intenzity, průměrný zisk za celou dosavadní jízdu v procentech, počet získaných minut výdrže a dvě datová pole – já zde mám rychlost a vzdálenost, což je standardní nastavení, a to jsem si nechal. Lze to samozřejmě změnit. 

 

Dobíjení ve vypnutém stavu

K výdrži mám ale jednu naprosto zásadní připomínku. Při vypnutí přechází navigace do úsporného režimu, v němž je aktivní solární dobíjení. Takže když necháte navigaci na slunci, měla by se opravdu dobíjet, nejen díky slunci šetřit spotřebu. Jenže to se mi prostě nepodařilo potvrdit ani vyvrátit.

Zatímco při jízdě se navigace ochlazuje proudícím vzduchem, když ji necháte na místě na slunci, zahřívá se až do stavu, kdy se dobíjení vypne. Takže i když jsem ji nechal ležet na sluníčku i několik hodin, nikdy jsem ji nezapnul s vyšším procentem, než s jakým jsem ji vypínal. 

Poznámka: Dříve jsem míval problémy s tím, že navigace po zapnutí měla méně procent, než s kolika jsem ji vypínal. Toto, zdá se, s novými aktualizacemi už je v pohodě. Edge už ani nezamrzá při probouzení, což dříve býval rovněž problém.

Kompletní přehled o solárním dobíjení si pak můžete nechat zobrazit v deníku Connect na webu i v mobilu. A to včetně zisků během aktivity, ale i mimo ni. Zatímco zisk v aktivitě se ukáže v záznamu aktivity jako takové (položka Doba jízdy získaní solárním dobíjením), pro celkový přehled musíte jít do nastavení Edge 1040, kde je položka Solární. Tam jednak najdete aktivity, kde bylo aktivní solární dobíjení, ale také nabíjení mimo aktivitu. 

Se solárem, nebo bez?

Jako celek je ale výdrž Edge 1040 parádní a pokud pojedete na týdenní dovolenou, máte jistotu, že i s aktivní navigací a zapnutou mapou nebudete muset dobíjet. Aspoň mě se to potvrdilo na konci září, kdy navigace Edge 1040 běžela na týdenní dovolené každý den několik čtyři až šest hodin – nevypínal jsem ji ani během oběda, kdy jsem ji nepotřeboval. Většinu času jsem jezdil s aktivní mapou, párkrát i s aktivní navigací. 

Ovšem celou dobu, co mám Edge 1040, přemýšlím o tom, jestli opravdu je solár tak zásadní. Navigace vydrží sama o sobě hodně dlouho a vliv soláru je během jara, zimy a podzimu minimální. V létě se držím spíš v lese, nebo jezdím ráno a večer, kdy nejsou taková horka. A když už jedu kolem poledního, mám často slunce v zádech, takže na displej navigace nedosvitne. Ale jakmile už slunce na navigaci svítí, tak je vliv solárního dobíjení opravdu znát. 

Rozdíl v ceně mezi standardní a solární verzí je celkem výrazných 3 500 Kč s tím, že základní verze by měla mít o něco nižší míru odlesků. Ta je na mé solární verzi celkem výrazná, navigace se leskne více než Edge 1030, co jsem používal dříve. Na rozdíl od hodinek jsou ale zobrazená data i mapa natolik velká, že odlesky až tak nevadí. Čitelnost dat je stále lepší než na safírových verzích Fénix 7, kde občas nevidím vůbec nic. 

Tohle prostě chceš

Nutno říct, že všechna tato vylepšení jsou v zásadě spíše inkrementální. Edge 1030/Plus má všechno, co by cyklista mohl potřebovat. Mě ale naprosto uchvátila výdrž. Navigace Edge 1030 mi už po těch letech vydržela s používáním mapy a navigací jen nějakých 12 až 15 hodin, což mi úplně nesedělo. Nehledě na to, že se fakt dlouho dobíjí, a když jsem ji měl na vícedenní akci, kde se jezdilo celý den, raději jsem ji nabíjel každý večer, abych měl jistotu. (Mimochodem, hodinky Fénix 6X Pro Solar daly stejnou zátěž bez nabíjení.)

Dobře rovněž hodnotím rychlejší a přehlednější prostředí, jak při běžném ovládání, tak třeba při načítání uložené trasy a výpočtu navigačních funkcí. To trvá na Edge 1030 klidně i několik minut, zatímco na Edge 1040 je to otázka okamžiku. Také dotyk je responzívnější, má lepší odezvu a je citlivější na rukavice. Zkrátka novinka je v mnoha ohledech lepší, i když spíše v drobnostech. Pokud máte Edge 1030 Plus, asi bych s pořízením Edge 1040 váhal. Se starším modelem už to ale jiné a upgrade dává větší smysl. 

Na závěr jen malé povzdechnutí: Je škoda, že Garmin do Edge 1040 nepřidal přední blikačku jako má Fénix 7X/Enduro 2. Přitom se tato možnost úplně nabízí, blikačka/světlo by navíc mohlo být ještě silnější než na hodinkách. 

Základní parametry

  • Rozměry: 118 × 59 × 20 mm
  • Hmotnost: 126/133 g (běžná/solární verze)
  • Úhlopříčka displeje: 3,5"
  • Rozlišení displeje: 282 × 470 px
  • Typ displeje: dotykový, kapacitní, senzor jasu
  • Kompas: magnetický 
  • Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: až 35 hodin v náročném režimu (mapa, multiband), až 70 hodin v běžném (úsporném) režimu - bez solárního dobíjení 
  • Mapy: Cyklo mapa Evropy, Topo Czech v4 + další mapy možno dohrát
  • Vnitřní paměť: 32 GB, 64 GB solární verze (zde navíc přednahraná mapa USA/Austrálie)
  • Smart notifikace: ano
  • Wi-Fi: ano
  • Cena: 14 990 Kč bez solárního dobíjení, 18 490 Kč se solárním dobíjením, verze Bundle 17 490 Kč (hrudní pás, senzor rychlosti a kadence)
  • Zakoupeno v obchodě Pulsmetry.cz

Plusy

  • Dlouhá výdrž
  • Přesnější určení pozice než dříve
  • Možnost solárního dobíjení
  • Nová správa map v paměti
  • Velká obrazovka

Minusy

  • solární proužky jsou rušivé
  • nízké rozlišení obrazovky
  • větší míra odlesků

Diskuse k článku (0)
Tagy: