Zápisky bloggera (26): Až vám někdo bude tvrdit, že bajk s motorem je pro důchodce a lenochy, ukažte mu tohle

15.5.2024
Terenní ebajk je zábavné kolo, s kterým se méně unavíte na výjezdech a díky tomu si užijete sjezdy. V jedné jízdě jsem objel dvě trailová centra, naskákal 1308 metrů a a stále zůstaly síly na další aktivity
Traily na ebajku

Elektrické trailové kolo je sice těžší, ale zase ušetří síly ve výšlapech, která pak nechybí na sjezdech a při skocích


Když jsem se dával dohromady po operaci, pořídil jsem si svoje první elektrokolo. Ale ne žádnou vykopávku, pořádný trailový bajk se zdvihy 160 a 150 mm. A také se silným motorem Bosch a celkem velkou baterií s kapacitou 625 Wh. Bosch umí i více, 750 W, ale tehdy tato baterie byla v nabídce jen pro nejvyšší karbonové modely a do nich se mi moc jít už nechtělo. Ale i 625 Wh bohatě stačí, když si člověk mákne víc za svoje a nespoléhá jen na motor.

Nepřehlédněte: Elektrokolo: Návrat do sedla po úraze či nemoci, ale i nástroj pro super zábavu

A jízda na elektrice mě začala fakt bavit. Nejen proto, že jsem nemusel honit tepovku ve výšlapech, což je po operaci srdce a aorty docela zásadní, ale užíval jsem si náročné terénní výjezdy, které byly dříve spíše utrpením. Ovšem zatímco na výjezdech má ebajk velkou výhodou oproti analogu, na sjezdu už hmotnost navíc je znát a překáží. Bajk se hůře ovládá a nedostává tak dobře do vzduchu. Pokaždé, když jsem přesedlal na běžné kolo, doslova jsem si připadal, jako kdybych létal.

Proto jsem si nedávno pořídil další ebajk, tentokrát odlehčený - s méně výkonným motorem a baterií s menší kapacitou, navíc v karbonu. Takže místo 24 kg mám pod nohama jen 19 kg (a 18 kg s lehkými XC výplety a obutím), což je přesně mězi mým trailovým analogem (14 kg) a výše zmíněným těžkotonážním Boschem. A s ním se skáče daleko lépe a kolo je v terénu ovladatelnější. Ale daní za to je menší výkon a kratší dojezd.

Čtete dále: Test lehkého e-bajku Trek Fuel EXe: Motor, který nevidíte, ani neslyšíte

Singlekras challenge

Každopádně pro mě je zásadní výhodou ebajku výrazně nižší únava na výšlapech, což se hodí, když si chcete svoje oblíbené traily dát vícekrát a nechcete se vyšťavit cestou nahoru. Unavený bajker dělá chyby a sjezdy si prostě neužije tak jako za čerstva. Tento víkend jsem si dal svůj oblíbený „challenge“ - objel jsem všechny traily Singlekras v Jedovnicích a v Mariánském údolí u Brna. Přejezd mezi nimi má cca 20 km, celkem je to cca 95 km a cca 1 400 metrů nahoru.

 

 

Když jsem to jel posledně na analogu, ještě před operací, zabralo mi to čistého času 5:08 h a hrubého, tedy včetně pauz na jídlo a odpočinek, 6:03 h. A dobře si pamatuju, jak jsem poslední dva traily mlel z posledního a už jsem skoro vůbec neskákal - byl jsem naprosto mrtvý a sotva jsem se udržel na cestě. A když jsem kolem druhé odpoledné dorazil domů, rovnou jsem si lehl do vany. 

Letos jsem si to dal na ebajku, čas byl 4:09 h, hrubý pak jen 4:30 h. Byl jsem výrazně čerstvější, všechny traily jsem komplet proskákal (387 skoků) a parádně si to užil. Vyrazil jsem ráno, v pohodě stihnul oběd, odpoledne jsem pak vyrazil na kolo s holkama a večer ještě posekal trávu za barákem. Prostě paráda. Jasně, únava nějaká byla, ale tu vygenerovaly především skoky (které jsou s těžkým kolem prostě náročnější) a sjezdy, nikoliv to, že bych se zničil na výjezdech. 

Nepřehlédněte: Obtížnost, plynulost a skoky: Jak navigace Edge a hodinky měří MTB dynamiku jízdy

Nehledě na to, že mi zbyl ještě velký kus baterky (cca 15 %), protože jsem to celé jel s rozumnou přípomocí (průměrně 150 W) a ne v režimu „motorka“ - to bych totiž daleko nedojel. Čili šlapal jsem stejným stylem jako na analogu (vyšší kadence), nikoliv výletním tempem s turbem v režimu jedno šlápnutí za minutu, jak jezdí právě řada lidí ve vyšším věku, kteří už prostě nemohou jinak.

Tip: Elektrokolo s ANT+ a Garmin: Připojení, sledování dojezdu a baterie, měření výkonu a cyklistické metriky

Elektrické kolo je do terénu skvělé

Shrnuto a podtrženo - ještě před pár lety jsem elektrická kola odsuzoval, že jsou pro lenochy. To je ale mýtus, který vůbec neplatí. Kdo chce, zamaká si na ebajku stejně jako na analogu, ale se stejným nasazením dojede dále. A o tom to celé je. Navíc vás jízda může i více bavit, protože si nevyrvete nohy z kloubů na výšlapech a ty sjezdy si krásně vychutnáte. Protože budete méně unavení. Anebo si můžete motor vypnout a dřít jako zamlada.

Dnes v terénu jezdím převážně na ebajku, zatímco silniční nebo XC trasy si dávám raději na analogu. Zejména na silnici je ebajk spíše na obtíž, taháte sebou těžké kolo a přes 25 km/h to jede fakt blbě. S lehkým běžným kolem (můj celoodpružený „gravel“ má 10,5 kg) to jede krásně i bez motoru a ani výšlapy nejsou poblém. Navíc občas si minimálně jednou týdně potřebuju fakt máknout, abych se udržel v kondici.

Tip: Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné


Diskuse k článku (32)