Recenze cyklonavigace Edge 540: Tréninky, mapy, navigace, online funkce, výdrž a závěrečný názor (3.)

26.5.2023
Hlavní výhodou cyklonavigací je větší displej, než mají hodinky, a díky tomu i lepší zobrazení mapy a navigace k cíli. A k tomu i specializované cyklistické tréninky a dostatečná výdrž
Edge 540 a ClimbPro

Při standardní navigaci se ukazuje původní verze ClimbPro bez mapy. Na toto zobrazení je displej Edge 540 naprosto dostačující. Všimněte si také perfektní čitelnosti displeje na přímém slunci, když se jezdec nenachází pod mraky nebo stromy


Zatímco pro někoho je na cyklonavigaci důležitý co největší displej, někdo si vystačí s displejem menším a spíše ocení kompaktní rozměry. Záleží na tom, co po zařízení požadujete a k čemu má primárně sloužit. Pokud tréninkové funkce, menší displej bohatě stačí. Pokud k navigaci, je větší displej výhodou - a hodí se i dotykové ovládání. 

Model Edge 540 je vhodný především pro trénink, zatímco Edge 1040 lépe poslouží pro navigaci. Na malém displeji Edge 540 je zobrazení mapy přece jen poněkud stísněné...

Předchozí části recenze Edge 540:


Tréninky s cyklonavigací

V menu Tréninky najdete řadu zajímavých tréninkových funkcí. K nim patří zejména Intervaly, kdy si nastavíte vzdálenost, jakou chcete ujet, než si odpočinete, a kolikrát se tento interval má opakovat. Může to být třeba 4×1 km a mezitím minutový odpočinek. Je také možnost doplnit zahřívání a uklidnění – dle libosti. V deníku Connect si také můžete vytvořit pokročilejší trénink, který si pak z cyklonavigace spustíte.

Zajímavou možností je nastavit si cíl: například chcete ujet nějakou vzdálenost v libovolném čase, nebo vzdálenost za určitý čas či nějakou vzdálenost nastavenou průměrkou. Když pak spustíte trénink, vidíte, jak moc musíte zabrat, abyste si svůj cíl splnili – jde o jakéhosi virtuálního tréninkového partnera, s kterým závodíte. Závodit ale můžete i sami se sebou, resp. s nějakou již uskutečněnou aktivitou. Máte třeba svoje oblíbené kolečko, které chcete příště zajet rychleji. S touto funkcí tak máte na displeji před sebou sebe sama a valíte.

Při tréninku, ale při běžné jízdě si můžete nastavit i hlasové alarmy v deníku Connect. Prvním je alarm pro okruhy – když máte nastaven automatický okruh třeba po pěti kilometrech, nemusíte se dívat, jak dobře jste jeli. Hlas vám do sluchátek řekne, kolikátý okruh to byl a jaký jste na něm měli čas. Podobně se můžete nechat upozornit na aktuální nebo průměrný výkon, pokud máte v pedálech snímač. Stejně tak je tu signalizace rychlosti, například průměrná rychlost, aktuální rychlost, rychlost okruhu – a to třeba každé tři minuty. A to samé pro tepovou frekvenci.

Stejně jako u hodinek jsou i zde k dispozici doporučené tréninky. Ty ale ke své funkci potřebují měřiče výkonu v pedálech, stejně jako další funkce jako FTP či cyklistická výkonnost. Na základě vašeho stavu tréninku, VO2max či tréninkové historie vám mohou poradit, na co byste se měli zaměřit v dalších aktivitách. Do budoucna plánuji pořízení wattmeterů, takže se tréninkům a vůbec dalším možnostem Edge 540 (a Edge 1040) budu jistě věnovat podobněji.

Jezděte se Stravou

Trénovat můžete také s aplikací Strava, stačí mít účet Premium na Stravě. Pak můžete označit svoje oblíbené segmenty hvězdičkou a synchronizovat je s deníkem Connect. Při následujícím připojení se pak stáhnou do navigace a můžete závodit s nejlepšími časy. Pak jen stačí mít zapnutý doplněk Procházení segmentů, který si při jízdě zobrazíte z menu Doplňky podobně jako Průzkumník stoupání

Jakmile navigace zjistí, že jste blízko začátku segmentu a jede v potřebném směru, oznámí vám to na obrazovce. Ve chvíli, kdy jste na startu, spustí se stopky a současně vidíte čas nejlepšího a současně navigace ukazuje, o kolik jste v aktuální chvíli lepší než váš dosavadní nejlepší čas, nebo jakou máte ztrátu. Víte, zda máte zabrat, nebo zda můžete ještě šetřit síly na konec segmentu. Po dojetí se ukáže čas segmentu a současně se dozvíte, zda jste novým držitelem KOM, či nikoliv. Segmenty si můžete zobrazit v menu Trénink/Segmenty.

Zajímavé jsou také tzv. Live segmenty, kdy ani nemusíte stahovat oblíbené úseky do navigace. Stačí, když se objevíte v místě, kde se nějaký segment nachází a je to – navigace na něj sama upozorní, stahují se totiž automaticky, pokud je k dispozici připojení k internetu. Vzhledem k tomu, že jsem před léty přestal Stravu používat, nemohu to ověřit v praxi. Snad to ale funguje stále jako na starších modelech…

Všechny mapy světa. Ale s omezením

Stejně jako u modelů Fénix 7, Epix nebo Forerunner 965 získáváte s Edge 540 mapy celého světa, nejste tedy omezeni jako dříve na svůj region. Správa map funguje stejně jako u hodinek, v aplikaci Express si vyberete mapu, kterou chcete do navigace nahrát, a je to. Protože ale má navigace v základu jen 16 GB, což je zatraceně málo při současné velikosti map, vejde se do ní jen jeden z regionů cyklomapy Evropy – ten je nahraný už při koupi (střední Evropa). 

Pokud chcete jiný region nebo mapu, musíte tu stávající smazat. Docela nepraktické. To Edge 840 už je na tom s 32 GB podstatně lépe, tam se vejde celá Evropa. Ta má včetně dat se stoupáním (na to je speciální mapa) celkem 20 GB – to je rozdíl oproti hodinkám, kde má topo mapa Evropy okolo 13 GB. A premiantem je pak Edge 1040 Solar, kde máte k dispozici 64 GB. Ta už dáte všechny mapy, které Garmin nabízí, a ještě vám místo zbude. 

Nepřehlédněte: Jak spravovat mapy přímo v hodinkách a z aplikace Express v počítači (návod)

S navigací dostanete i českou mapu Topo Czech verze 5, bez které si ježdění nedokážu představit. Ta se instaluje rovněž přes aplikaci Express, a to pomocí dodaného kódu. Ten je pak pevně svázán s konkrétní navigací. Od jisté doby se ale změnil grafický styl mapy: jsou hodně výrazné vrstevnice, takže to často mate – pletu si je s cestami. Navíc pátá verze je tak nějak víc zaplněná – zelená se ukazuje i tam, kde není (třeba pole). Dříve mi mapa připadala přehlednější (méně zaplácaná zbytečnostmi) i graficky hezčí. 

Poznámka: Na některých obrázcích je vidět topo mapa Evropy, Topo Czech jsem získal kvůli problémům s distribucí prvních kusů až dodatečně. 

Každopádně i přes tuto výhradu je zobrazení mapy na větším displeji parádní a velmi přehledné a když jedete do neznámého terénu, hodně to pomáhá. I když jsou zobrazeny navigační instrukce a dvě datová pole, stále je toho na mapě vidět více než na hodinkách (ale podstatně méně než na Edge 1040). Pokud nepotřebujete mít zobrazena data všech různých metrik, se dvěma datovými poli si vystačíte. Já tu mám vzdálenost a tepovku. 

Tip: Mapy na hodinkách: Rozdíly ve velikosti a typu displeje. AMOLED proti klasice. Topo Czech v4 vs. v5

Paradní navigace

Výhoda cyklonavigace oproti hodinkám je kromě možnosti zobrazení větší mapy také přehlednější navigace. Na hodinkách to tak nějak není ono, a i když jsem se poslední dva roky nechal navigovat v podstatě jen pomocí Fénix 6X Pro Solar, s Edge 1030 a Edge 1040 to bylo někde o level jinde. Už jen to, že při stejném měřítku vidíte větší kus mapy, a tudíž máte lepší přehled. 

Tip: Navigace na hodinkách Fénix, Epix a Forerunner 955: Čím větší displej, tím lépe

Edge 540 je na tom samozřejmě hůře, přece jen má displej o velikosti 2,6“ oproti 3,5“ u Edge 1030/1040. Přesto je ale zobrazení mapy podobné, pod mapou můžete mít dvě datová pole, v horní části se pak zobrazují navigační instrukce. Trasu si můžete nachystat mimo navigaci a nahrát ji pomocí deníku Connect. Podporována je funkce ClimbPro, která ukáže všechna stoupání na trati, a když pak jedete, vidíte, kolik vám ještě zbývá v délce a stoupání. 

Pokud sjedete z trasy, nabídne Edge pozastavení navigace, což se hodí v případě, že si uděláte odbočku třeba na nějakou památku nebo do hospody. A automaticky navigaci spustí ve chvíli, kdy se vrátíte na trasu. Nebo můžete trasu přeplánovat – v takovém případě zůstane cíl, ale trasa se změní. Když nic z toho neuděláte, Edge vás sám začne navádět na původní trasu, ale inteligentně – nesnaží se vás automaticky cpát zpět do místa, kde jste ji opustili. 

Jediné, co mi trochu vadí a vadilo odjakživa, jsou navigační instrukce. Někdy navigace zcela mine zásadní odbočku, prostě ji ignoruje, a ukazuje až tu další. Takže zatímco ta první je vlevo a blíž, ta další je vpravo a dál – což vás docela zmate, když máte jet vlevo a navigace ukazuje, že máte odbočit doprava. Je proto dobré sledovat i mapu, nejen navigační instrukce. Jenže když máte aktivní datovou obrazovku, protože sledujete i další data, tak podle takových instrukcí můžete klidně zbloudit. 

Příprava trasy

Já si trasy plánuji ve všech případech předem, a sice v aplikaci Mapy.cz. Následně si trasu exportuji do GPX souboru a ten pak importuji do webového deníku Connect. Ten si trasu projde, vytvoří profil stoupání, který se pak „přetaví“ do funkce ClimbPro – jednotlivá stoupání si můžete projít ještě předtím, než vyrazíte. A pak samozřejmě během cesty. Jakmile máte trasu uloženu, snadno ji přesunete do navigace – ať už z počítač nebo mobilního telefonu. 

Tip: Snadno a rychle: Jak nahrát trasu vytvořenou v Mapy.cz do navigace nebo hodinek (doplněno)

Další možností navigace jest zadání cílového místa a vše ostatní nechat na zařízení. Cílové místo lze vybrat z mapy, což je ale vzhledem k absenci dotyku celkem opruz - po mapě se pohybujete jen pomocí tlačítek, podobně jako na hodinkách Fénix 6 nebo Forerunner 945. 

 

 

Dále je v nabídce možnost hledání center blízkých měst a vesnic, kde se ukáže se seznam od nejbližších po nejvzdálenější s tím, že se ukáže i vzdušná vzdálenost k nim. Ve velkých městech jako je Brno se ukazují i městské části (Černá pole, Husovice…). Nechybí body zájmu jako jsou restaurace nebo obchody – ty vybíráte z kategorií s tím, že se seřadí od nejbližších a stejně jako u měst vidíte vzdálenost k nim vzdušnou čarou.

Co ale oproti Edge 840 a 1040 chybí, je možnost vyhledávat města pomocí klávesnice, nemůžete hledat silnice nebo křižovatky, zadat přesnou adresu či souřadnice - to je jedno z mezení tohoto modelu. Na druhou stranu, nikdy jsem to nepoužil, kromě plánování trasy předem občas vyhledám nejbližší vesnici či bod zájmu (ten hlavně).

Po výběru cíle se zobrazí se mapa s cílem, v horní části mapy se ukáže vzdušná vzdálenost a dole tlačítko Jet. Jakmile spustíte navigaci, začnou se vyhledávat satelity, následně se spočítá trasa, což trvá kratší dobu než s Edge 530/1030 (ale stále relativně dlouho), a můžete vyrazit.  

Připojení a stahování dat

Stejně jako sportovní hodinky Garminu i Edge 540 lze spojit s mobilem přes Bluetooth. Zvyšuje to pohodlí při jízdě, protože si na navigaci můžete nechat zobrazovat příchozí notifikace, víte, kdo vám volá, když je mobil v kapse, kdy dostanete důležitý mail nebo zprávu. Navigace také ukazuje varování, že výrazně poklesl stav nabití telefonu. Současně přes Bluetooth probíhá kompletní synchronizace Physio TrueUp zmíněná dříve.

Připojení k mobilu využívá i výše zmíněné datové pole My Edge 2, které díky tomu může ukazovat předpověď počasí či směr a sílu větru. Stejně tak doplněk Počasí, který umí totéž, ale práce s ním je kvůli absenci dotykového ovládání krajně nepohodlná. 

Data lze stáhnout do aplikace Connect také přes kabel, který nově využívá rozhraní USB-C, nebo přes Wi-Fi. Připojení Wi-Fi ale nemá omezené využití jen pro nahrávání dat, ale také pro připojení obchodu Connect IQ. Ten umožňuje i vyhledávání a procházení kategorií, což je výrazně použitelnější než dříve. Neuvidíte sice detaily aplikací a datových polí jako v mobilu, ale může se to hodit. Pro stahování přes Wi-Fi ale potřebujete mít Edge nabitý alespoň z 50 %. 

Nepřehlédněte: Obchod Connect IQ v hodinkách: Značně vylepšený o kategorie a konečně použitelný

Detekce nehody a krádeže

Díky připojení k mobilu také fungují další funkce, z nichž první dvě se objevily už v Edge 820. Tou první je sledování pozice v rámci skupiny Live Track. Všichni jezdci, kteří mají kompatibilní navigaci, si mohou zapnout sledování polohy. Ta se pak přes mobil a internet sdílí s datovým serverem Garminu a vy se můžete dívat, kde je kdo, stejně jako ostatní mohou sledovat vás. To se hodí, když jedete jako skupina a náhodou se někdo ztratí, opozdí, případně když jedete závod, tak se podíváte, kde jsou ostatní – pokud vám to samozřejmě povolí. Navíc je možné v rámci skupiny možné posílat si navzájem zprávy. 

Druhou funkcí je pak detekce nehody. Navigace se přes připojený mobil ozve na předem zadané číslo v případě, že budete mít nehodu. V případě, že náhle zastavíte, prudce změníte směr či uděláte něco, co by mohlo znamenat, že jste měli nehodu, odešle se na uvedené číslo zpráva, že se vám něco stalo včetně vaší pozice. Máte zhruba půl minuty na to, abyste odeslání zrušili – to v případě, že by šlo o planý poplach. Edge bude také hlasitě zvučet a ozve se i mobil – aby vás v lese (nebo kde budete ležet v bezvědomí) našli. Pro simulaci stačí několikrát pořádně navigací zatřepat, až dostane „závrať“.

S připojením k mobilu souvisí i funkce ochrany proti krádeži. Stačí si nastavit PIN, kterým bude navigace chráněna. Když si pak budete dávat pauzu, třeba na oběd, a navigaci necháte na kole, aktivujete funkci Alarm kola, a pokud Edge zaznamená pohyb, okamžitě se to dozvíte na svém telefonu. Kromě toho začne Edge strašlivě řvát a k vypnutí musíte zadat PIN. Mobilní deník Connect si také pamatuje poslední pozici zařízení, kdy bylo ještě připojeno k mobilu – a tu si pak můžete kdykoliv zobrazit. 

Přechod ze starších modelů

Hodně se mi líbilo nastavení celé navigace. Stejně jako u Edge 1040 se při prvním zapnutí a spárováním s aplikací Connect pomocí QR kódu (super rychlé) se z Connectu načtou data všech profilů a přenesou snímače, takže vlastně nemusíte nic dělat ručně. Jediné, co jsem musel udělat navíc, je doinstalovat datové pole My Edge 2 z Connect IQ. A mimochodem, snímače lze do navigace přenést i posléze, nejen při prvním připojení. 

Po vzoru nových hodinek lze kompletní nastavení provádět přímo z aplikace Connect. Zatímco u dotykového modelu to je lepší dělat přímo v navigaci, bez dotyku je možnost nastavit navigaci v mobilu je daleko lepší a pohodlnější. 

Výdrž je parádní

Pokud se rozhodnete pro model bez soláru, což by bylo při výši příplatku pochopitelné, stejně můžete počítat s výrazně delší výdrží než u starších modelů. Garmin udává až 42 hodin při nenáročném použití (tj. bez aktivní navigace a s minimem připojených senzorů), což je více než dvojnásobek oproti Edge 530 a 830, a 26 hodin při použití náročném (více satelitních, systémů, mapa, navigace…). 

Moje praktické zkušenosti ukazují, že při běžné jízdě ubývala dvě procenta za hodinu (tj. 50 hodin celkem), při hraní si s ClimbPro a navigací pak tři procenta (tj. 30 hodin celkem). Záleží hodně na tom, jestli jedete přes den, a tudíž není aktivní podsvícení – což jsou ta tři procenta, nebo když se pohybujete často v lese či v šeru, pak může jít i o čtyři procenta. V prvním případě si tříhodinová aktivita vezme 9-10 %, v druhém pak i 12-13 %.

Celkově jsem s výdrží naprosto spokojen. Konečně není nutno dobíjet každou třetí jízdu, jako tomu bylo u starších modelů. Mezi námi, ani Edge 1030 na tom nebyla úplně nejlépe, po čtyřech letech, než jsem ji dal pryč, už jsem ji fakt nabíjel skoro ob jízdu. 

Solár přidá 25 minut

Pokud jezdíte především v létě, tedy za slunečného počasí, popřemýšlejte o koupi solárního modelu. Solární nabíjení by mělo přidat až 25 minut na každou hodinu, kdy na displej svítí alespoň 75 000 luxů. Moje zkušenost se solárem na E1040 ovšem jasně ukazuje, že tohoto dosáhnete jen výjimečně. To musí být opravdu azurové počasí. Stačí ale, aby se slunce schovalo za mraky, nebo abyste vjeli do lesa či si stínili vlastním tělem (stočíte se směrem sever) a přínos soláru je mizivý.

Na druhou stranu, při jedné opravdu azurové silniční jízdě mimo lesy se mi s Edge 1040 podařilo během jízdy trvají 3:15 h získat prodloužení výdrže o 1:10 h díky soláru. Účinnost byla 98 %, čili většinu času na navigaci svítilo slunce. A díky tomu byla spotřeba navigace jen jedno procento na hodinu jízdy, což je parádní. Ale je to fakt výjimka, alespoň v mém případě. 

Čtěte dále: Test výdrže Edge 1040: Dlouhá, opravdu dlouhá. A se solárním nabíjením ještě lepší

Pozor ale, solární vrstva zvyšuje míru odlesků, kterou má základní model Edge 540 oproti Edge 1040 Solar výrazně nižší. A to zhoršuje čitelnost zejména při oblačné počasí nebo v lese, kde se na displeji leskne obloha či stromy. Za slunečného počasí je to ok, síla slunce na transreflexní vrstvě odlesky hravě přerazí. 

Na kole lepší než hodinky. Ale… 

Zatímco u Edge 1040 jsem měl jasno hned na začátku a byl jsem z novinky nadšen, protože jde o evoluci modelu Edge 1030, který jsem předtím používal pět let, na Edge 540 jsem si za celou dobu tak nějak nezvyknul. Malý displej mi nepřijde úplně komfortní, zejména zobrazení mapy – když si zapnu dvě datová pole a současně se ukazují navigační instrukce, už moc místa na mapu nezbývá. Stále je to ale výrazně lepší než u hodinek.

Stejně tak ovládání tlačítky mi úplně nesedlo. Nejde o tlačítka samotná, ale o to, že se snaží ovládat prostředí, které je určeno primárně pro dotyk. Pokud při jízdě jen přepínáte obrazovky, je to ok. Ale jakmile chcete něco složitějšího a nedejbože při jízdě, třeba pracovat s doplňky jako je Průzkumník stoupání nebo něco nastavit, už je to horší a dotyk by se fakt hodil. 

Každopádně Edge 540 je pro jízdy na kole výrazně vhodnější než hodinky a pokud primárně jezdíte na kole jako já, je kombinace běžných hodinek (např. Forerunner 255) a navigace lepší než jedny supermegaultra hodinky jako Fénix 7X. Protože ty budou vždy kompromisem. Edge 540 potěší všechny, kde chtějí kompaktní rozměry, na druhou stranu je už tento model kvůli velkým okrajům kolem displeje docela buclík. 

Který Edge?

Závěrem nutno napsat, že já bych si Edge 540, potažmo Edge 840 pro ježdění nepořídil. Kdo jednou zakusí Edge 1040, už nechce jinak. Velký displej a parádní výdrž, to jsou benefity, které těžko něco překoná. Hlavně zobrazení datového pole My Edge 2, které má na Edge 540 hromadu kompromisů, je na Edge 1040 (a Edge 1030) jednoduše skvělé.

A k tomu velká mapa, která má dost prostoru i s datovými poli a navigačními instrukcemi, stejně jako vylepšená obrazovka ClimbPro zobrazující i mapu. Na Edge 540/840 je vše nahuhňané a maličké. Pokud Edge kvůi navigaci, tak jedině model 1040, případně Explore 2 – ale tady přicházíte o některé pokročilé funkce a výdrž je hodně slabá.

A kdy si pořídit Edge 540? Tehdy, pokud nepotřebujete přimárně mapu a navigaci, ale chcete pokročilý cyklistický sporttester. Pak vám bude Edge 540 s lepší čitelností displeje než mají dotykové modely vyhovovat. Zobrazí až deset datových, hromadu grafů, podporuje cyklistickou dynamiku, senzory, zkrátka vše důležité. Howgh.

Stručné parametry Edge 540/540 Solar

  • Rozměry: 57,8 × 85,1 × 19,6 mm 
  • Hmotnost: 80/85 g (běžná/solární verze)
  • Úhlopříčka displeje: 2,6" 
  • Rozlišení displeje: 246×322 px 
  • Typ displeje Edge 540: nedotykový, senzor jasu
  • Kompas: magnetický 
  • Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Výdrž: 26/32 hodin při náročném použití, 42/60 hodin v úsporném režimu (za lomítkem solární verze)
  • Mapy: Cyklo mapa Evropy (v Česku pravděpodobně vč. Topo Czech)
  • Vnitřní paměť: 16 GB
  • Smart notifikace: ano
  • Wi-Fi: ano
  • Cena: 9 590/11 990 Kč (nesolární/solární verze)
  • Zapůjčeno v obchodě Pulsmetry.cz 

Plusy 

  • Kompaktní rozměry (pro někoho)
  • Výrazně lepší výdrž než u Edge 530
  • Solární dobíjení
  • Vylepšená funkce ClimbPro 

Minusy

  • Malý displej vzhledem k velikosti přístroje
  • Omezující tlačítkové ovládání
  • Nedostatek paměti

Diskuse k článku (0)
Tagy: