Navigace na hodinkách Fénix, Epix, Forerunner 955 a 965: Čím větší displej, tím lépe

12.7.2023
Se zvětšením displeje se hodinky Fénix 6X, 7X a Forerunner 965 staly vhodnější pro navigaci - je vidět větší kus mapy a současně navigační lišta nezabírá tolik místa. Ale ani modely jako Forerunner 955 nebo původní Epixy na tom nejsou špatně
Fénix 6X na kole

Pokud chcete s navigací jezdit na kole, hodí se originální držák na hodinky. Mít hodinky na ruce prostě není ono


Mapy jsou součástí modelové řady Fénix od roku 2017, kdy byly na trh uvedeny hodinky Fénix 5X vedle menších modelů F5 a F5S. Poprvé se ale mapa v hodinkách objevila ještě dříve, v roce 2015, když Garmin společně s přelomovým modelem Fénix 3 ukázal světu také hodinky Epix. Oproti Fénixům ale měly obdélníkový displej podobně jako Forerunner 920 XT a nezaznamenaly větší úspěch, i když podle mého názoru šlo o skvělý přístroj.

Od modelové řady Fénix 5 Plus už jsou mapy součástí všech modelů, a sice F5S/5/F5X Plus. S touto řady přišly také platby Garmin Pay a hudební přehrávač, nicméně modely F5S a F5 Plus postihlo snížení výdrže. Naopak F5X Plus vydržel o více více než polovinu standardní F5X, což bylo rozhodně plus. Stále však všechny pluskové modely nabídly jen 1,2" displej, tj. největší, nejtlustší a nejtěžší model měl (resp. má) stejný displej jako F5S Plus.

Displej je parádní

To změnila až modelová řada Fénix 6 - zatímco F6S má stále 1,2" displej s rozlišením 240 px (větší by se do hodinek vešel už jen stěží), prostřední model F6 už má displej 1,3" s rozlišením 260 px a konečně F6X už nabídne 1,4" displej s rozlišením 280 px. A i když jsou to pouhé dvě desetiny palce, plocha se zvětšila o 36 % a když si dáte hodinky s 1,2" displejem vedle F6X, je ten rozdíl hodně znát. Toto samoztřejmě platí i pro model řadu Fénix 7X a odvozené modely jako Enduro 2 nebo Tactix 7. 

Já osobně si velký displej doslova užívám, a to nejen s mapou, ale i při běžném používání - vše je zkrátka větší, na displej se vejde více informací (třeba počasí je super), ale co je zdaleka nejlepší, je zobrazení až osmi datových polí. Přitom Fénix 6/7 či Forerunner 945/955 jich umí jen šest - ale i to je zlepšení oproti dříve standardním čtyřem. Zkrátka používat mapu na větším displeji F6X/F7X už tak nějak dává smysl.

Ale ani na menších modelech s velikostí displeje 1,3" jako je Fénix 6/7, Forerunner 955 či Epix to není špatné, ale ten chybějící kousíček oproti těm největším hodinkám už je znát. Při takto malé velikosti displeje se už každý milimetr k dobru počítá. 

Mapové hodinky:

  • Displej 1,2": Forerunner 945, Fénix 5X, Fénix 5 Plus (celá řada), Fénix 6S, Fénix 7S/Pro, Epix Pro 42 mm, řada MARQ 
  • Displej 1,3": Forerunner 955, Fénix 6, Fénix 7/Pro, Epix (původní), Epix Pro 47 mm
  • Displej 1,4": Forerunner 965, Fénix 6X (a odvozené modely), Fénix 7X/Pro (a odvozené modely), Epix Pro 51 mm

S hodinkami na kole

Vzhledem k tomu, že jsem odjakživa primárně cyklista, není divu, že jsem o ježdění na kole s hodinkami na webu napsal celou řadu článků. Pokud máte zájem a čas, můžete číst:

Je jasné, že velký displej cyklonavigace bude vždy lepší, ale pokud nechcete mít dvě zařízení a kolo nemáte jako primární aktivitu, pak displej hodinek postačí. Dobré je v tomto případě mít právě Fénix 6X, Fénix 7X nebo Epix, které nabídnou až osm datových polí, zatímco modely jako Fénix 7/7S či Forerunner 945/955 jen šest. Ale i to je více než čtveřice, kterou měly hodinky jako své maximum ještě před pár lety. 

Dobré už od Fénix 5X

Protože již od roku 2008 jezdím s mapovou cyklonavigací, nejprve Edge 705 s nedotykovým displejem a poté s Edge 1030 a Edge 1040 s obřím 3,5" dotykáčem, mohu bez problému srovnávat - a nutno říct, že zatímco displej na F5X mi přišel fakt celkem maličký, s Fénix 6X už jezdit dokážu celkem smysluplně. Ano, rozdíl oproti Edge je stále velmi výrazný, ale už se na mapě dokážu orientovat a s navigačními instrukcemi není problém se trefit do správné odbočky. 

O navigaci a používání mapy jsem napsal velký tříkapitolový článek před pěti lety a co jsem měl možnost srovnat, moc novinek se na Fénix 6 a Fénix 7 neobjevilo - v podstatě vše zůstalo při starém, což je ale dobře, protože už tehdy Garmin na F5X s nedotykovým a malým displejem vymyslel navigaci velmi dobře. Nyní tedy máte vše, co jste měli, ale na větším displeji a na některých hodinkách dokonce s dotykovým ovládáním, což přináší o poznání více pohodlí. 


Navigace s hodinkami Fénix 5X:


Na cyklonavigacích Edge jsem byl zvyklý, že současně s mapou si mohu nechat zobrazit dvě datová pole, a tak jsem s povděkem kvitoval, že hodinky toto umí také. Data však nejsou zobrazena pod mapou, ale přímo v mapě, aby se mapě neubírala cenný prostor. Stejně jako na Edge se pak navigační instrukce zobrazují v bílém (případně černém na Epix) pruhu, ale nikoliv nad mapou, nýbrž pod ní, abyste nepřišli o kousek mapy. 

 

Kam to bude?

Cestu si můžete nachystat jak přímo v hodinkách, tj. vyberete si bod zájmu a navigace spočítá cestu. S dotykovým displejem se cíl navigace vybírá lépe, ale pokud je volíte ze seznamu bodů zájmu a nezadáváte třeba adresu, pak je celkem jedno, zda máte či nemáte dotyk. Druhou možností je nahrát si trasu z aplikace Connect. Tam si můžete naklikat na mapě, případně provést import z GPX souboru, já pro tyto účely používám Mapy.cz.  

Návod: Snadno a rychle: Jak nahrát trasu vytvořenou v Mapy.cz do navigace nebo hodinek

V případě, že máte trasu naplánovanou externě, snaží se hodinky držet plánu, když máte trasu vytvořenou přímo v hodinkách, tak reagují na změny cesty a trasu přepočítají (ale i to lze v nastavení ovlivnit). Pokud sjedete nebo sejdete z trasy, šipka ukazuje, kudy nejblíže k plánované trase a ukazuje se i vzdálenost. Tato šipka je vidět i na datových obrazovkách; pokud jste na trase, ukazuje nahoru, pokud sjedete, ukazuje směr k trase. 

Plánovaná trasa, po které máte je, je na mapě zobrazena tlustou fialovou čárou. U novějších modelů jsou pak na trase navíc malé šipky, které jsou - alespoň pro mě - poněkud rušivé. Bohatě by mi stačila hlavní šipka ukazující moji pozici. Projetá trasa se pak ukazuje červeně (pokud jste si to nezměnili). Na druhou stranu pokud se vracíte po stejné trase, případně je kus zpátěeční trasy stejný, pak šipky na trase oceníte.  

Když běží navigace

Jakmile spustíte navigaci, přidají se k datovým obrazovkám aktivity další, a to na konec stávajících datových obrazovek. První obrazovkou je směr jízdy, aktuální odchylku kurzu, jméno aktivity a vzdálenost do cíle. Tato obrazovka je celkem zbytečná, protože nezobrazuje ani světové strany, což by se mohlo hodit.

Následuje výškový profil trati od startu navigace do jejího cíle – a tedy i část cesty, pokud jste se nechali navigovat třeba zprostřed výletu. Zeleně je zobrazena již ujetá vzdálenost, modře ta, co vás ještě čeká – a současně se vpravo nahoře ukazuje počet metrů, které je třeba nastoupat. Vlevo nahoře pak vidíte počet metrů, které jste nastoupali od absolutního začátku (i když byla navigace spuštěna později). Na grafu také vidíte nejvyšší a nejnižší bod, jakého v průběhu navigování dosáhnete. Toto považuji za extrémně užitečnou a současně motivační funkci.

Pokud máte aktivní funkci ClimbPro, zobrazí se také souhrn všech stoupání, co vás čeká. Není-li žádné stoupání aktivní, ukazuje datová obrazovka vzdálenost k němu. Při stoupání se pak ukazuje profil stoupání, vzdálenost to konce a průměrné stoupání v procentech. Pokud chcete, aby vás tato funkce upozornila na blížící se stoupání, je třeba si to v nastavení aktivity zapnout. 

Nepřehlédněte: Kompletní přehled ClimbPro: Při navigaci po trase, freerideové stoupáky. Hodinky a cyklonavigace

Na další obrazovce pak uvidíte, za jak dlouho dorazíte do nastaveného cíle navigace podle aktuální rychlosti jízdy, jaká zbývá vzdálenost a kolik hodin by v době dosažení cíle mělo být (ETA). To se hodí v případě, že jedete na čas, takže poznáte, jestli máte přidat do kroku nebo šlápnout do pedálů. Tyto obrazovky lze libovolně zapínat a vypínat pro každou aktivitu zvlášť.

Trošku je matoucí, že oproti Edge jsou na hodinkách dva průběhy výšky - jeden ukazuje pouze absolvovanou část, druhý je již zmíněný kompletní průběh trasy. Osobně bych byl za to, aby se oba profily spojily tak, jak je to u cyklonavigace. Na „navigačním“ průběhu výšky totiž chybí aktuální nadmořská výška, ta je k dispozici pouze na standardním výškovém profilu. 

Bez dotyku trochu horší

Pokud jde o ovládání mapy, bez dotyku a na malém displeji hodinek Forerunner 945 a Fénix 6 je to přece jenom opruz. Naštěstí to nemusíte dělat často, mapa spíš slouží jako podklad pro navigaci, případně bez navigaci pro získání povědomí, kde se aktuálně nacházíte a kam odbočit na křižovatce. 

Mapa se ovládá vždy stejně, a to jak během aktivity, tak během navigace či při jejím pouhém zobrazení. Do režimu ovládání se dostanete z menu volbou Posunout/Přiblížit a oddálit (do menu se dostanete delším stiskem tlačítka Nahoru). Nyní se na mapě zobrazí uprostřed terčík, který označuje vybraný prvek (například cíl navigace), a vlevo dvě ikonky, plus a minus. Když nyní stisknete tlačítka Nahoru a Dolů, mění se zoom, a tedy i měřítko mapy – to je vidět v dolní části.

Když pak stisknete tlačítko Start, přepnou se ikony plus a minus do režimu nahoru a dolů – tehdy ovládáte pohyb po map v tomto směru. Jak rychle se bude pohybovat, záleží na tom, jak je nastaveno měřítko a zda klávesy nahoru a dolů držíte, či je postupně mačkáte. Dalším stiskem Start se ikony změní pro pohyb vpravo a vlevo. Je to na první pohled zdlouhavé, ale dá se to. Pohyb po mapě je jediným okamžikem, kdy se dotyk při aktivitě hodí. 

Zkrácená výdrž

Pokud jde o výdrž při navigaci, je jasné, že hodinky budou mít vyšší spotřebu. Neustálé zobrazení mapy, která se natáčí ve směru jízdy, výpočet trasy a zobrazování instrukcí, si prostě něco vezme. Zatímco u navigací Edge rozdíl mezi aktivitou s navigací a bez navigace není na výdrži tolik poznat, u hodinek už je rozdíl výraznější. A zejména u starších modelů jako Fénix řady 6.  

Například moje hodinky Fénix 6X si berou v režimu zobrazení datových polí bez navigace s připojeným snímačem tepu a rychlosti okolo dvou procent (bez připojených snímačů dokonce jen tři procenta za dvě hodiny), pak s navigací to je klidně i deset procent. 

Tip: Labutí píseň pro Fénix 6X: Srovnání výdrže s Fénix 7X. Opravdu nastal čas pro upgrade na novou generaci?

U původních hodinek Epix (47 mm) je to podobné - bez navigace si berou okolo 3–4 % za hodinu, s navigací (v režimu GPS) okolo 7 %. A když jsou aktivní všechny systémy včetně duální GPS, dostávám se až na 11 % za hodinu. U navigace hodně záleží na tom, jestli jedete s mapou, nebo jen s datovými poli a necháváte si jen zobrazit navigační instrukce. 

Když jsem ale testoval nové modely Epix Pro 51 mm a Fénix 7X Pro, tak mě mile překvapilo, jak úsporné jsou tyto modely se zobrazením mapy a navigací - berou si jen pár procent za hodinu. Aktivita o délce 2:45 s navigací a neustále zobrazenou mapou si vzala jen 7 % shodně na obou modelech, což je naprostá paráda. 

Tip: Srovnání výdrže: Hodinky Fénix 7X Pro vs. Epix Pro 51 mm. Co žere víc? Klasika, nebo AMOLED? 

Čím větší, tím lepší

Navigaci jsem vyzkoušel prakticky na všech hodinkách, které to umožňují, a to i na těch, co nemají mapu (Forerunner 735 XT, Forerunner 255). S mapou je to samozřejmě výrazně lepší, protože kromě navigačních instrukcí a směru vidíte také okolí, kde se nacházíte, turistické značení, tvar křižovatky či vrstevnice.

Tip: Abyste nezabloudili: Jak funguje navigace bez mapy na hodinkách aneb Forerunner 255 vs. 955

Parádní je zejména navigace při chůzi, kdy máte čas se podívat se, kam zamířit. U jízdy na kole nebo běhu je času méně a na malém displeji toho při letmém pohledu uvidíte méně. Zejména na kole, kdy svištíte větší rychlostí, je lepší cyklonavigace s obřím displejem, kdy stačí kratší pohled a hned víte. 

Každopádně pokud se plánujete nechat navigovat s hodinkami častěji, lze určitě doporučit větší displej modelů jako Forerunner 965, Epix Pro 51 mm, Fénix 6X nebo 7X a odvozených (řada Tactix, Enduro 2). Přece jen displej hodinek F6/F7, Epix či Forerunner 955 má plochu displeje menší o nějakých 18 procent, a to už je při zobrazení mapy znát. A o modelech jako F6S/F7S či Forerunner 945 ani nemluvě, tam je 1,2" displej menší o 36 %. 

U novějších modelů jako je Fénix 7, Epix nebo Forerunner 955/965 se pak hodí dotykový displej pro ovládání mapy. Lépe se vybírají cíle pro navigaci, lépe se pracuje se zoomem a posunem mapy. Je to jeden z momentů, kdy se dotyk fakt hodí. 


Diskuse k článku (0)
Tagy: