Indoor jízda s aplikací Zwift ovlivní všechny metriky, od výkonu přes VO2max až po cyklistickou úroveň
Hlavní záložky
Přiznám se, že indoorové ježdění jsem nikdy neměl moc v lásce. Na rotopedu jsem jezdil vždy jen po různých zraněních, kdy jsem se potřeboval trochu rozjezdit, než sednu na kolo. Posléze jsem si pořídil válce a upravil svoje MTB tak, aby se na nich dalo jezdit - to znamenalo pořídit si druhý set výpletů a na ně nasadit indoorové 25mm pláště.
To bylo rozhodně zábavnější než rotoped, protože jsem jel na svém vlastním kole a připadal si tak nějak „opravdově“. O tom, že bych si pořídil trenažér, jsem ale nikdy neuvažoval. Moje válce byly „hloupé“, čili neumožňovaly připojit přes ANT+ senzory hodinky nebo cyklonavigaci Garminu, jen bezdrátový ovladač, který umožňoval nastavit různé tréninky.
Nepřehlédněte: Jízda na kole uvnitř: rotoped, válce, trenažér + tip, jak si poradit bez snímače rychlosti
Po operaci aorty jsem si pořídil nový rotoped, protože ten 20 let starý se totálně rozpadl a už nemělo cenu ho servisovat. Rotoped jsem použil pro pár jízd na rozježdění, než mi hrudník zpevnil natolik, abych mohl na válce - a pak i na běžné kolo, na které jsem sedl zhruba tři měsíce po operaci.
Tip: Přežil jsem svou smrt: Operace hrudníku, protéza ascendentní aorty a doživotní omezení
Hle, ono se to dá připojit ke Zwiftu!
Rotoped, který jsem pořídil, pak zůstal v posilovně, kterou mám v suterénu, a sloužil v podstatě jako věšák na ručník. Více než před rokem jsem pak dal pryč válce, a to včetně kola, které jsem na něm používal - prostě mě indoor jízda fakt nebavila, spíš to pro mě byl vopruz. Raději jsem si dal den pauzu, než abych sedal na válce.
Nicméně letošní zimu jsem vzal rotoped několikrát na milost, to když se mi fakt v tom počasí (sníh, ledový vítr nebo marast) fakt ven nechtělo. Šlapal jsem standardní zátěží někdo okolo 200 W, a to 45-60 minut, a u toho sledoval film. Ale ani to nebyl žádný zázrak, já prostě potřebuju ten feeling opravdové jízdy.
Následně mě napadlo se podívat, jestli Bluetooth připojení, které rotoped nabízí, nelze využít k něčemu jinému než připojení hrudního pásu. Hodinky Garminu či Edge přístroj neumí, chybí chybí standardizované protokoly. Nicméně jsem zjistil, že jej zvládá připojit aplikace Zwift pro virtuální jízdu.
Takže když začátkem týdne celý den pršelo, Zwift jsem stáhul do iPadu, vytvořil profil, připojil k rotopedu (výkon, rychlost, kadence) a hele, ono to fakt fungovalo. A nutno říct, že mě jízda fakt bavila - oproti standardnímu šlapání bez interakce je to velký rozdíl.
Kolem mě jezdili další cyklisté, se kterými jsem se mohl honit v kopcích, mohl jsem sledovat krajinu (konkrétně šlo o silnice okolo sopky na Šalamounových ostrovech), viděl jsem výkon, rychlost, zkrátka fakt mi to připadalo jako reálná jízda. Během jízdy se navíc můžu rozhodnout, kterou odbočkou se dát, mohu se otočit a sjet z kopce dolů, když se mi nechce šlapat a hlavně mohu kdykoliv skončit.
Jasně, na rotopedu za cca deset tisíc to není to samé jako na kole nebo trenažéru, už jen ten posez na obřím polstrované sedle fakt nic moc, ale ta zábava s virtuální jízdou tam prostě je. A navíc zjistil jsem, že šlapání podle proměnných podmínek, kdy se mění obtížnost (a tedy odpor) je fakt něco jiného, než jen šlapat „flat“ na určité watty, navíc „naslepo“.
Metriky z jízdy se uložily do Garminu
Velké překvapení mě pak potkalo ve chvíli, kdy jsem uloženou jízdu nahrál do Connectu - klasicky importem souboru FIT, Zwift se neumí připojit přímo, není tu propojení jako třeba Stravy a Garminu. Connect vytvořil nový rekord na 20minutový výkon a rovněž se mi upravilo VO2max. FTP se mi ale, zdá se, neupravilo, a tedy ani výkonnostní zóny (zatím) - tam si to chce asi Garmin změřit sám.
VO2max jsem měl předtím stanovenu na základě mých jízd na elektrokole, kde mám rovněž snímač výkonu, na 50 ml/kg/min. Ovšem zhruba půlhodinová jízda na rotopedu tuto hodnotu přetočila na 52 a hned ta další na 54. Díky vysokému průměrnému výkonu mi také vzrostlo skóre vytrvalosti, z nějakých 7 400 na 7 756 a následně na 8123, cyklistická úroveň se mi z Vytrvalec změnila na Vrchař, no zkrátka celé se mi to komplet přeskládalo.
Nepřehlédněte: Cyklistická úroveň: Kombinovaná metrika, která zjišťuje vaše schopnosti při jízdě na kole
Během svých běžných jízd mám průměrný výkon okolo 130 W, 20minutovou maximálku jsem měl někde okolo 180 W, když jsem dupal do kopce. Teď najednou průměrný výkon 249 W a max. průměrný 20minutový 271 W. Garmin také v uložené jízdě spočítá zátěž a určí tréninkový efekt, čili jízda se opravdu chová, jako bych ji absolvoval s hodinkami nebo Edge. Chybí ale pokročilé metriky jako Intensity Factor nebo Training Stress Score.
Čtěte dále: Cyklistický výkon a odvozené metriky: VO2max, FTP, faktor intenzity, normalizovaný výkon atd.
Protože mám s rotopedem spárován i svůj hrudní pás HRM-Pro, nemusím mít při jízdě hodinky na sobě - tepovka se do mého denního přehledu uloží právě skrze hruďák, který mám spárován současně s mobilem a tedy i aplikací Connect. Současně se počítají i minuty intenzivní aktivity, o které byste jinak přišli. Zkrátka při indoor jízdě se úplně obejdu bez zařízení Garminu - jen si ji posléze nahraju do Connectu.
Nepřehlédněte: Recenze hrudního pásu HRM-Pro (Plus): Nejen měření tepovky, ale řada dalších sportovních funkcí
Ježdění venku to nenahradí, ale...
Rozhodně však nehodlám nahradit ježdění uvnitř za to venkovní, už jen proto, že venku jezdím ne kvůli tréninku nebo zvyšování výkonnosti, ale protože mě to baví, zejména v terénu. Navíc mi indoorová jízda úplně rozhodila moje metriky z reálného světa, a to naprosto zásadním způsobem. Ale jako nouzovka se jízda ve virtuální realitě může hodit.
Faktem však je, že po nějakých 40 minutách na rotopedu, kdy mi tam Zwift posílá celkem hustej výkon, jsem zedřenej víc jak po dvou hodinách na kole - hlavně mě bolí kolena. Myslím, že za to může velký Q-faktor - přece jen na kole je výrazně menší a nohy jsou na mém rotopedu nepřirozeně „rozkročené“. Nejde tak ani o únavu jako takovou, ale spíše o zmíněná kolena - tento pocit na běžném kole vůbec nemívám.
Tak jako tak, aktuálně jsou na cestě pedály Garmin XC200 s wattmeterem, které mi konečně ukážou, jaký je můj reálný výkon na běžném kole, když nemám pod zadkem motor - ten to určitě trochu zkresluje. Anebo také ne - a to právě chci zjistit. Také jsem zvědav, jak moc mi indoor jízdy rozhodily (rozumněj „nereálně zvýšily“) VO2max a další metriky. Cyklistice zdar!
Diskuse k článku (21)