První dojmy: Cyklonavigace Edge 1040 se solárním dobíjením, brutální výdrží a novým prostředím
Hlavní záložky
Když Garmin před dvěma lety uvedl na trh model Edge 1030 Plus, šlo jen o drobnou evoluci. Většinu funkcí totiž dostala starší navigace Edge 1030 také v rámci softwarového updatu a v zásadě jedinou výraznější novinkou byla o něco delší výdrž – místo 20 hodin 24 hodin. Reálně to bylo ale více, protože Edge 1030 v běžném režimu (mapa, snímače…) vydrží okolo 15 hodin. Nebyl tedy v podstatě žádný důvod pro majitele Edge 1030 si Plusko pořizovat.
S Edge 1040 je to ale jiné. Ano, navigace stále umí to samé – ukazuje datová pole, mapu, umí navigovat. Vylepšeny však byly tréninkové funkce po vzoru Fénix 7, Garmin zcela přepracoval uživatelské prostředí, přidal na hlavní obrazovku doplňky jako počasí, kompletní správa přes mobilní aplikaci Connect, nový čipset s podporou multiGNSS a hlavně solární dobíjení. To ve spojení s výrazně lepší výdrží dělá z Edge 1040 v podstatě nesmrtelný přístroj.
Tip: Přehled novinek cyklonavigace Edge 1040
Stejný displej, ale stačí
Oproti předchozím modelům je novinka o kousek delší, nepatrně tlustší a váží o pár gramů více. Nové provedení už nevypadá tak plastově a lacině, použity byly lepší materiály, například záda jsou kovová. Displej má shodnou velikosti i rozlišení, což je trošku škoda. Velikost 3,5“ je ok, ale rozlišení mohlo být jemnější, hodilo by se to přinejmenším u zobrazení mapy. Jinak mi rozlišení 282 × 470 px přijde celkem dostatečné.
Odlesky dotykového displeje jsou na stejné úrovni jako u Edge 1030, tedy přijatelné. Displej má opět automatické podsvícení, takže jak vjedete do stínu nebo do lesa, ihned se rozsvítí a svůj jas přizpůsobí okolí. Díky tomu není tolik třeba odlesky řešit v tmavším prostředí, jako je právě les. Tam trošku selhávají aktuální modely Fénix 7, které si musíte rozsvítit ručně – když to neuděláte, na displeji toho moc neuvidíte.
Velká recenze Edge 1040:
- 1. Novinky, prostředí a ovládání, datová pole, profily, nový Stav tréninku
- 2. Intenzivní minuty, synchronizace dat, MTB dynamika, CimbPro, tréninky, přesnost GPS
- 3. Navigace, výběr trasy, připojené funkce, detekce krádeže, solární dobíjení a parádní výdrž
Nové prostředí
Zcela nová je nyní úvodní obrazovka. Jediné, co zůstalo, je možnost volby jízdního profilu. Jinak tlačítka pro vstup do navigace, historie nebo tréninku zmizela, a nahradily je doplňky po vzoru hodinek. Základním, který nelze vypnout, je poslední jízda se stručným přehledem a mapou, z dalších jsem si vybral navigaci, trénink, historii, notifikace, počasí, východ a západ slunce a stav tréninku. Stav tréninku sice pro mě nemá bez měřičů výkonu smysl, ale kromě hodnocení vidím všechna data jako zátěž či VO2max.
Parádní je zejména doplněk Počasí, který ukazuje vše, co hodinky: teplotu, denní maximum a minimum, rychlost větru a předpověď na další hodiny. Historie aktivit má sice ve zkráceném výpisu stejná data jako hodinky, tedy počet aktivity jízd na kole, běhu a plavání, ale dále už je to stejné jako dříve. K dispozici jsou i souhrny, ale ty se nesynchronizují přes Physio TrueUp, takže vidíte jen to, co jste najezdili s Edge 1040.
Prostředí je také celkově rychlejší, a to jak při pohybu v menu, tak při jízdě. Oproti Edge 1030, která je už fakt pomalá, se obrazovky přepínají svižně, ale stále je tu určitý lag, ale to přičítám spíše dotykovému ovládání. To je sice responzívnější, ale i tak bych uvítal fyzické tlačítko pro přepínání. Ta jsou jen tři, jako u všech dotykovek – jedno pro zapnutí a vypnutí, jedno pro start a ukončení aktivity a jedno pro nové kolo/lap.
Proč tenhle font?
Velké rozčarování jsem bohužel zažil z použitého fontu. Je oblý a široký, zatímco dříve byl krásně úzký a lépe čitelný. Připomíná mi to rozdíl mezi Forerunnery a Fénixy – na Fénixech se mi font líbí, na Forerunnerech ne. Když si nastavím deset polí na datové obrazovce, jsou data tak obří, že se pomalu ani do vyhrazeného prostoru nevejdou. A když jsou delší, systém je zmenší, například u času po hodině vidíte jen minuty, ale hodinovka je jen maličké čísílko vpředu – podobně jako u Forerunnerů.
Když je číslo naopak krátké, je příliš velké. Místo jedné velikosti tak je v každém datovém poli údaj jinak velký – jako kdyby se snažili vývojáři na maximum vyplnit prostor celého pole. Celé to vypadá, jako kdyby grafiku vytvářelo dítě a flákalo čísla do políček tak, jak jej napadne. Na Edge 1030 i to vyhovovalo více, údaje mají stejnou velikost, což zlepšuje orientaci i čitelnost, a hlavně font je povedenější a více profi.
Propracovanější souhrn aktivit
Po vzoru hodinek Fénix 7 či Forerunner 955 dostala navigace velmi povedený a přehledný přehled aktivity. Ten se ukáže po jejím uložení, případně je pak dostupný z historie. Na začátku se zobrazí mapa trasy a základní shrnutí, následuje shrnutí, které ukazuje:
- čas a vzdálenost
- rychlost průměrnou a maximální
- tepovou frekvenci průměrnou a maximální vč. zón (graficky)
- výživa a hydratace
- nadmořská výška
- MTB výkon (plynulost a obtížnost)
- zisk solárního dobíjení
- všechna stoupání tratě
- tréninkový efekt a zátěž
- skoky
Zkrátka v navigaci vidíte úplně vše, chybí jen grafy, které hodinky mají navíc. Ty si sice v pohodě můžete prohlédnou v deníku Connect, ale je škoda, že nejsou přímo v navigaci. Když už se s tím autoři tak piplali. Jízdu si mimochodem můžete uložit jako trasu a nechat se příště po ní navigovat.
Všechny mapy světa
Stejně jako u modelů Fénix 7, Epix nebo Forerunner 955 získáváte s Edge 1040 mapy celého světa, nejste tedy omezeni jako dříve na svůj region. Správa map funguje stejně jako u hodinek, v aplikaci Express si vyberete mapu, kterou chcete do navigace nahrát, a je to. Velkou výhodou je velikosti paměti – základní model má 32 GB, solární model pak dokonce 64 GB. Tam už se vejde úplně všechno.
S navigací dostanete i čtvrtou verzi TopoCzech, bez které si ježdění nedokážu představit. Ta se instaluje rovněž přes aplikaci Express, a to pomocí dodaného kódu. Ten je pak pevně svázán s konkrétní navigací. Od jisté doby se ale změnil grafický styl mapy, nyní je lesní zelená spíše tyrkysová a jsou hodně výrazné vrstevnice, takže to často mate – pletu si je s cestami. Dříve mi mapa připadala přehlednější i hezčí. Zkrátka na hodinkách Fénix 6 a Fénix 7 je styl původní a ten mi vyhovuje více.
Pohodová navigace
Největší výhoda velkého displeje je samozřejmě možnost zobrazení mapy a s tím související navigace. Na hodinkách to tak nějak není ono, a i když jsem se poslední dva roky nechal navigovat v podstatě jen pomocí Fénix 6X Pro Solar, s Edge 1030 to bylo někde o level jinde. Už jen to, že při stejném měřítku vidíte větší kus mapy, a tudíž máte lepší přehled.
Edge 1040 je na tom podobně. Zobrazení mapy je podobné, pod mapou můžete mít dvě datová pole, v horní části se pak zobrazují navigační instrukce. Trasu si můžete nachystat mimo navigaci a nahrát ji pomocí deníku Connect, ale i přímo v zařízení, kde si vyberete cíl cesty a způsob trasování. Podporována je funkce ClimbPro, která ukáže všechna stoupání na trati, a když pak jedete, vidíte, kolik vám ještě zbývá v délce a stoupání.
Když sjedete z trasy, nabídne Edge pozastavení navigace, což se hodí v případě, že si uděláte odbočku třeba na nějakou památku nebo do hospody. A automaticky navigaci spustí ve chvíli, kdy se vrátíte na trasu. Nebo můžete trasu přeplánovat – i tuto možnost vám Edge nabídne. Zkrátka zvolíte jiný cíl. Když nic z toho neuděláte, Edge vás sám začne navádět na původní trasu, ale inteligentně – nesnaží se vás automaticky cpát zpět do místa, kde jste ji opustili.
Jedné, co mi trochu vadí a vadilo odjakživa, jsou navigační instrukce. Někdy navigace zcela mine zásadní odbočku, prostě ji ignoruje, a ukazuje až tu další. Takže zatímco ta první je vlevo a blíž, ta další je vpravo a dál – což vás docela zmate, když máte jet vlevo a navigace ukazuje, že máte odbočit doprava. Je proto dobré sledovat i mapu, nejen navigační instrukce. Jenže když máte aktivní datovou obrazovku, protože sledujete i další data, tak podle takových instrukcí snadno zbloudíte.
Nabíjet? Téměř netřeba...
Zvyklý z navigace Edge 1030, kde mi aktivita v délce třech hodin bere v průměru 20 % baterie, a to prosím bez aktivní navigace, je výdrž Edge1040 naprosto fenomenální. Příkladem budiž aktivita o délce 3:22 h, kdy byla celou dobu aktivní navigace, mapa zobrazena tak čtvrtinu, možná třetinu času, vliv soláru naprosto minimální (vyrážel jsem v sedm ráno a většinu času strávil v lese), a Edge 1040 spadl z 67 % na 62 % - lze doložit datovým polem My Edge 2, které sleduje stav baterie.
Nebo jiná aktivita v délce 3:06 h ubrala – opět při aktivní navigaci – jen 3 % baterie – z 83 % na 80 %. Rovněž probíhala ráno, ale v otevřeném prostoru, takže někdy po deváté hodině už byl přínos soláru znatelný a podle navigace jsem získal navíc 31 minut energie. I tak je to ale paráda maximální. Doplňuji, že používám čistě GPS bez více systémů a více pásem. Tím jsem navíc otestoval, že i samotné GPS je v lese i zalesněném údolí naprosto v pohodě a používat více systémů má smysl spíš ve městě.
Na výdrž má vliv hodně faktorů
Z výše uvedeného vyplývá, že navigace může vydržet někde mezi 60 a 70 hodinami s GPS a aktivní navigací. Když ale pustím aktivitu a zobrazím si predikci výdrže, tak při 61 % ukazuje Edge jen 32 hodin. To by odpovídalo nějakých 50 hodinám v režimu GPS. Zkrátka, na nějaké větší závěry je zatím příliš brzy, na to budu potřebovat více času. Hodně totiž záleží na tom, zda běží podsvícení, navigace, jaký satelitní systém je aktivní, zda máte zobrazena jen datová pole či mapu apod.
Například podsvícení je velký žrout. Při večerní aktivitě, která probíhala jen v lese, a tudíž při nastavení automatického jasu bylo podsvícení displeje aktivní většinu času, si aktivita s 1:15 h vzala tři procenta. Čili fakt nelze nějak zprůměrovat, kolik vydrží navigace na jednu hodinu aktivity – může to být jedno procento, půl procenta, ale i tři. Záleží na mnoha faktorech, výdrž ovlivňují například i připojené snímače.
Každopádně Garmin uvádí výdrž Edge 1040 jen 35 hodin, což platí pro zobrazenou mapu, vícefrekvenční GPS, automatický jas a čtyři připojené snímače. A až 70 hodin v úsporném režimu, kdy je aktivní jen GPS, vypnuto automatické podsvícení, připojeny dva snímače a zobrazena datová obrazovka. Výdrž také ovlivňují přijaté notifikace, interakce se systémem, jako přepínání datových obrazovek apod.
Solární dobíjení
Výdrž ale dokáže celkem výrazně prodloužit solární nabíjení. Garmin udává, že v ideálním případě je zisk až 20 minut na jednu hodinu aktivity. To jsem zatím nedokázal ověřit, protože dosud se všechny moje jízdy i přes slunečné počasí konaly ráno nebo večer. A to jsou zisky ze slunce minimální. Nějaký efekt jsem začínal vidět až kolem deváté ráno, a naopak po páté večer efekt slunce výrazně klesnul. A přes poledne jsem se venkovním aktivitám spíše vyhýbal.
Nicméně v aktivitě, která začala ve čtyři odpoledne a trvala 1:45 h, dokázalo solární dobíjení přidat 26 minut výdrže. Během této aktivy poklesl stav nabití o pouhá dvě procenta. Aktivita, co začala v půl sedmé ráno a trvala tři hodiny, získala 33 minut a baterie přišla o tři procenta. Jak už jsem zmínil výše, výdrž Edge 1040 je naprosto fenomenální.
Kdybych jezdil přes den, bude to ještě lepší, ale to ověřím, až pominou vedra a bude se dát jezdit kolem poledního. Při jízdě si můžete zapnout obrazovku se stavem solárního dobíjení, která ukazuje graf solární intenzity, průměrný zisk za celou dosavadní jízdu v procentech, počet získaných minut výdrže a dvě datová pole – já zde mám rychlost a vzdálenost, což je standardní nastavení, a to jsem si nechal. Lze to samozřejmě změnit.
Přechod ze starších modelů
Hodně se mi líbilo nastavení celé navigace. Tak nějak jsem očekával, že budu muset všechna data nastavovat ručně, protože jsem při prvním zapnutí Edge 1040 neměl po ruce Edge 1030, aby se data mohla přenést. Ale to jsem se mýlil. Data se totiž kompletně synchronizovala skrze mobilní deník Connect – všechna moje datové pole, nastavení aktivit a profilů, zkrátka všechno. Jediné, co jsem musel udělat, je doinstalovat datové pole z Connect IQ.
Po vzoru nových hodinek lze nastavení provádět přímo z aplikace Connect. Ale u dotykového zařízení s velkým displejem je to jedno, lépe se mi nastavuje vše přímo v navigaci. Je to jednak přehlednější, jednak vidíte hned efekt – například u datových polí.
Parádička, ale drahá
Nutno říct, že všechna tato vylepšení jsou v zásadě spíše inkrementální. Edge 1030/Plus má všechno, co by cyklista mohl potřebovat. Mě ale naprosto uchvátila výdrž. Edge 1030 mi už po těch letech vydrží s používáním mapy a navigací jen nějakých 12 až 15 hodin, což mi úplně nesedí. Nehledě na to, že se fakt dlouho dobíjí, a když jsem ji měl na vícedenní akci, kde se jezdilo celý den, raději jsem ji nabíjel každý večer, abych měl jistotu. Zatímco takový Fénix 6X Pro Solar dal stejnou zátěž bez dobíjení.
Dobře rovněž hodnotím rychlejší a přehlednější prostředí, jak při běžném ovládání, tak třeba při načítání uložené trasy a výpočtu navigačních funkcí. To trvá na Edge 1030 klidně i několik minut, zatímco na Edge 1040 je to otázka okamžiku. Také dotyk je responzívnější a má lepší odezvu. Zkrátka novinka je v mnoha ohledech lepší, i když spíše v drobnostech. Pokud máte Edge 1030 Plus, asi bych s pořízením Edge 1040 váhal. Se starším modelem už to ale jiné a upgrade dává větší smysl. A mnohým by navíc mohla stačit výrazně levnější navigace Edge Explore 2.
Na nějaké větší soudy je však zatím příliš brzy, chystám postupně několik článků týkajících se nových funkcí, a nakonec velkou recenzi, kde bude všechno pohromadě. Ale to zabere čas. Spoustu času.
Základní parametry
- Rozměry: 118 × 59 × 20 mm
- Hmotnost: 126/133 g (běžná/solární verze)
- Úhlopříčka displeje: 3,5"
- Rozlišení displeje: 282 × 470 px.
- Typ displeje: dotykový, kapacitní, senzor jasu
- Kompas: magnetický
- Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
- Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
- Baterie: až 35 hodin v běžném režimu, až 70 hodin v úsporném režimu (multiband)
- Mapy: Cyklo mapa Evropy, Topo Czech v4 + další mapy možno dohrát
- Vnitřní paměť: 32 GB, 64 GB solární verze (+přednahraná mapa USA/Austrálie)
- Smart notifikace: ano
- Wi-Fi: ano
- Cena: 14 990 Kč bez solárního dobíjení, 18 490 Kč se solárním dobíjením, verze Bundle 17 490 Kč (hrudní pás, senzor rychlosti a kadence)
Diskuse k článku (0)