Cyklonavigace Edge 1050 v zimě: Postřehy z jízd, když je venku pod bodem mrazu. Srovnání s Edge 1040

14.1.2025
Všechna zařízení Garminu bez problému fungují i v nízkých teplotách. Ty mají svoje specifika: jednak se v nich snižuje výdrž, jednak se může jinak chovat zařízení jako takové. Jak se jezdí s Edge 1050 v zimě? A jakou má spotřebu?
Zimní jízdy

Mám zimu fakt rád, protože ježdění, zejména v lese, má úplně jinou atmosféru


Zimní teploty se zejména po ránu dostávají pod bod mrazu, tak jsem mohl krásně vyzkoušet, jak se chová Edge 1050 v těchto teplotách. Po Vánocích v nedalekém údolí teplota po Vánocích spadla na minus pět šest stupňů, což je takové ideální počasí pro jízdu lesem. Vše je zarmzlé a nemůže se stát, že se člověk bude brodit bahnem. Navíc si užije někde i zbytky sněhu - aspoň u nás v nížině.

Když jsem si dal několik jízd v teplotách okolo nuly s Fénix 8 Solar, překvapilo mě, jak se displej chová při přepínání obrazovek či v menu - jakoby se zobrazení celé rozpadlo a pak zase spojilo, něco jako interlaced (prokládané) zobrazení na televizi. A Edge 1050 se chová úplně stejně. Při přepínání obrazovek je displej takový zpomalený a zobrazení dat či mapy se na chvíli „rozpadne“.

Nepřehlédněte: Recenze hodinek Fénix 8 Solar: Když chcete všechno, co Garmin umí, ale v klasickém provedení. A také výdrž

Když mám ve stejných teplotách měl Edge 1040, nic takového nepozoruji, a to samé platí i pro modely s AMOLED či Fénix 7X Pro. Je možné, že nové displeje Garminu se prostě v mrazech a nízkých teplotách chovají jinak. Ale jinak Edge 1050 funguje úplně na pohodu, se zobrazením dat není problém, stejně jako s případným vypínáním nebo resetováním kvůli nízkým teplotám. 


Recenze cyklonavigace Edge 1050


Parádní displej do zimního počasí

Protože do lesa během zimy často mířím spíše po ránu, abych měl jistotu, že je země dostatečně promrzlá, oceňuju nový transmisivní displej, který v takových podmínkách krásné svítí. Edge 1040 má také super podsvícení, ale jakmile se dostanu někam, kde je více světla, podsvícení zhasne a displej už je vidět hůře. Sluníčko je totiž nízko a na prosvícení transreflexního displej už prostě nestačí. To se změní až někdy během dopoledne/poledne.

Čtěte dále: LCD displeje: Srovnání transmisivní vs. reflexní vs. transreflexní technologie. Jak funguje podsvícení?

Na Edge 1050 se mi oproti staršímu modelu líbí také více možností rozložení dat. Oblíbil jsem si například osm datových polí, nahoře dvě vedle sebe, pak dvě dlouhá pod sebou a nakonec čtveřice. V dlouhých mám grafická data - průběh tepovky a tréninkový efekt nebo průběh výkonu. Jenže toto rozložení Edge 1040 neumí. Celkově je práce s datovými obrazovkami a poli na E1050 o třídu lepší.

Také mám pocit, ale to je ryze subjektivní, že Edge 1050 lépe reaguje na moje zimní rukavice. V teplotách pod nulou jezdím v klasických lyžařských, žádné běžné cyklorukavice mi už nestačí. Zejména na dlouhých sjezdech mi totiž v nich promrzají ruce. A když to nejde, stačí jen trochu navlhčit koneček prstu a je to. 

Datové obrazovky

Během jízdy používám zpravidla tři až čtyři obrazovky, na jedné mám datové pole z Connect IQ, My EDGE 2, které je naprosto parádní a hlavně zásadní - má dost datových polí, abych nepotřeboval jinou obrazovku. Na té druhé mám tréninková data, na třetí pak data a průběh výkonu, pokud jedu na kole, kde mám snímače.

 

 

Čtěte dále: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení

Na čtvrté obrazovce jsem si nastavil mapu se dvěma datovými poli a případně navigačními instrukcemi, když je aktivní navigace. Jako pátou pak mám průběh nadmořské výšky, ale na tu přepínám výjimečně, stejně jako na mapu, když jedu po známých trasách, což teď v zimě je 99 % mých jízd. Nové cesty objevuji primárně během jara a léta, v zimě se spoléhám na klasiku.

I tak mě trochu mrzí, že Edge 1050 nemá tlačítka pro přepínání obrazovek jako Edge 840, přece jen v tlustých rukavicích, kdy se dotyk ovládá hůře, by to mohlo být pohodlnější. Je to promarněná příležitost a určitě by to byl kromě displeje další důvod, proč preferovat Edge 1050 před Edge 1040. Stejně tak bych ocenil světlo LED, jako mají Fénixy 7/8.

Tip: Zápisky bloggera (30): Cyklonavigace Edge 1050. Budoucnost, nebo promarněná příležitost?

Výdrž v zimě paradoxně lepší

Pokud jde o výdrž, ta hodně závisí jednak na teplotě, jednak na tom, jak moc je v okolí světla. Čím je ho méně, tím lépe - je to přesný opak Edge 1040. A protože je v zimě obecně světla nejméně z celého průběhu roku, tak to trochu vyvažuje nízké teploty. V aktivitě, která začínala ráno v údolí s teplotami okolo minus 5, a končila na sluníčku v teplotách okolo nuly, jsem během dvou hodin přišel jen o 10 % baterie (zobazení dat, ne mapy).

Pro srovnání jedna aktivita s Edge 1040: Začínal jsem s 88 % a první polovinu jízdy strávil v teplotách okolo -6 st. v údolí v lese. Během 45 minut spadl stav baterie na 75 %, což je dost brutální. Pak jsem ale vyjel na hřeben, kde byly skokově dva stupně nad nulou a svítilo slunce, a po celý zbytek jízdy (1:45 h) se už stav baterie ani nepohnul - a já jízdu dokončil s 75 %.

Nebo jiný příklad: v teplotách okolo minus osm spadla výdrž na Edge 1040 během dvou hodin ze 72 % na 48 %, přičemž v jednom okamžiku to bylo skokově o více než 10 %. Asi mé baterii fakt zima nedělá dobře. Jakmile jsem se ale dostal na „světlo“ a deaktivovalo se podsvícení, už se stav baterie ani nehnul. Je to rozhodně zajímavé a nepamatuji, se by si Edge 1040 takto choval minulou zimu.

Čili je vidět, jak krásně úsporná dokáže cyklonavigace Edge 1040 být, když má dost světla a současně není pod nulou. Je to zkrátka typická letně-jarně-podzimní navigace. Naopak, když je aktivní podsvícení (a k tomu nízké teploty), má vyšší spotřebu než Edge 1050. Možná je to dáno tím, že Edge 1050 má větší baterii, čemuž by odpovídala trochu větší velikost i hmotnost.

Tip: Kolik vydrží cyklonavigace Edge 1050? A jak dopadlo srovnání s Edge 1040? Postřehy a dojmy z testu

Která je lepší?

Zkrátka na ježdění v zimě je, zdá se, Edge 1050 lepší než Edge 1040, a to ze dvou důvodů: Lepší viditelnost dat a mapy na displeji, a současně nižší spotřeba. Tedy jen tehdy, když má Edge 1040 aktivní podsvícení; když nesvítí, tak je spotřeba energie naopak nižší. Jednoduše řečeno: čím více léto, tím více E1040. Čím více zima, tím více Edge 1050.

Ale protože nečekám, že si někdo koupí dva modely jen proto, aby měl ideální cyklonavigaci do různého počasí a ročního období, volil bych za sebe Edge 1050. Prostě se mi s ní celoročně jezdí o něco lépe, má lepší uživatelské prostředí a více možností nastavení datových polí a mapy. A také hlasovou navigaci, co se hodí.

Tip na závěr: Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti


Diskuse k článku (3)
Tagy: 


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Myslím, že výdrž obou zařízení Edge 1040 a Edge 1050 je i teď v zimě velmi dobrá a téměř není potřeba se starat o jejich dobíjení. Mnohem častěji nabíjím světla a hlavně radar. MyEdge2 jsem na Edge 1040 rád používal, ale na Edge 1050 preferuji spíše klasickou datovou obrazovku, kde mám v horním řádku graf zón srdečního tepu a pod ním osm datových polí ve dvou sloupcích. MyEdge2 zobrazuje bohužel některé údaje příliš malým fontem a já mám potíže je přečíst.
Vaše jméno, přezdívka: 
Pavel Babák

zatím jsem se EDGE vnitřně ubránil protože stále dobře vidím na MIP displej hodinek na řídítkách a ještě jsem nenarazil na limit kdy bych si říkal že potřebuji něco lepšího ( a to se nechám plně navigovat i několik dní za sebou v Alpách na biku) .. ale asi kdybych měl nutkavou potřebu utratit nějaký peníze zatím to vidím na 840 solar to je takový velikostní kompromis aby člověk nevozil na řídítkách takovou cihlu jako je 1040 nebo 1050
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

Edge 540/840 je pro mě příliš velký kompromis z hlediska možností zobrazení mapy a současně navigace. Pokud Edge, tak fakt 1040/1050. Menší bych za sebe nebral.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem
Zpět na článek