Čidlo rychlosti a kadence: Zásadní doplňky pro jízdu na kole. Možnosti a nastavení
Hlavní záložky
Poprvé jsem o „rotačních“ čidlech rychlosti a kadence pro jízdu na kole psal už začátkem roku 2017. Do té doby Garmin používal standardní čidla se dvěma magnetkami, které snímalo čidlo na zadní stavbě. Jedna magnetka na klikách, druhá v zadním výpletu. A k tomu ruční kalibrace obvodu kola.
Tip: Bezdrátová čidla rychlosti a kadence Garmin pro standard ANT+ (původní článek)
Nevýhoda tohoto sytému je jasná - bylo nutno umístit oba protikusy tak, aby se při otáčení přiblížily ke snímači, což nebylo právě jednoduché. Protikus na kliky se navíc upevňoval pomocí stahovacích pásků, takže jakákoliv demontáž či snaha o posunutí značila jejich zničení a instalace nových pásků. Nehledě na to, že oba protikusy byly velmi maličké a hrozilo jejich ztracení, pokud zrovna nebyly na kole.
Zcela nezávislé a bez magnetek
Aktuální senzory jsou daleko pohodlnější jak na instalaci, tak na používání. Původně byly pouze standardu ANT+, novější verze už podporuje i Bluetooth. Už nejde o jeden snímač, ale dva nezávislé - snímač tempa se umisťuje na náboj, ať už přední, nebo zadní (dopředu se dává výrazně lépe), snímač kadence pak na kliku, opět je jedno, jakou.
Oba snímače se upevňují pomocí gumiček, přičemž u tempa je gumička součástí snímače, u kadence si můžete vybrat ze tří velikostí podle tloušťky klik. Snímače jsou napájené klasickou baterií CR 2032 a jsou voděodolné, takže jim nevadí déšť čí bláto. Snímače jsou vybaveny magnetometrem, takže už nepotřebují žádný magnetický protikus, snímá se přímo jejich pohyb.
Tip: Držák na řidítka Garmin: Upevněte svoje sportovní hodinky na kolo
Automatické zjištění obvodu kola
U snímače tempa se navíc provádí autokalibrace z GPS, takže není nutno zadávat obvod kola; prostě se jen rozjedete a za nějakých pět minut navigace nebo hodinky nahlásí, že obvod kola byl vypočítán. Navíc se obvod neustále hlídá a kalibruje - takže v čase se trochu mění na základě toho, jakým jezdíte terénem.
Když se pohybuji převážně v otevřeném prostoru, může se spočítat obvod kola větší, když v lese, tak menší. A pak je i trochu rozdílná rychlost. Počáteční kalibraci je proto dobré provést tam, kde není stíněná obloha. Má to ale i výhodu v tom, že když dám senzor na jiný výplet nebo jiné kolo, po čase se automaticky překalibruje.
Pro zájemce: Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo
Obvod kola lze v hodinkách nebo navigaci nastavit i ručně, aby se v čase neměnil. To hodí především při jízdách uvnitř - na válcích nebo na trenažéru, kde se čidlo nemá možnost zkalibrovat samo. Při jízdě se totiž nepohybujete a navíc tak jako tak chybí signál GPS. Já mám pro ježdění na válcích speciální výplet, kde mám samostatné čidlo a jen výplety prohazuji.
Čidlo kadence používám opět jen při jízdě indoor, při jízdách venku ji nepotřebuji - ty mám spíše jako výletní a „kochací“ než jako tréninkové. U jízdy indoor si hlídám, aby se kadence pohybovala v optimálním rozsahu, což je cca 85 otoček za minutu. Navíc při jízdách venku bylo čidlo neustále špinavé a způsob uchycení v podstatě znemožňoval pořádné vyčištění klik.
Tip: Sedm zásadních důvodů, proč mít při jízdě hodinky na řídítkách kola. A jeden, proč na ruce
Automatický update
Čidla se automaticky probudí při pohybu - když protočíte kolo nebo kliky, pak se rozbliká dioda. Zeleně, když je baterie v pohodě, červeně, když už si zaslouží vyměnit. Čidlo může být připojeno k více zařízením, čili když máte hodinky i Edge, není problém se spárováním. Garmin automaticky používá ANT+, lze to ale změnit na Bluetooth v menu hodinek nebo Edge; ale je to zbytečné.
Po každé jízdě se kontroluje, zda je aktuální software v senzorech, a když ne, nabídnou hodinky nebo Edge update. Ten trvá několik minut a senzor musí být celou dobu v dosahu. Seznam senzorů ukážou jak hodinky, tak Edge, navíc je vidět i v aplikaci Connect. Tam se můžete podívat, kdy proběhla naposledy kontrola.
Tip: Navigace na hodinkách Fénix, Epix, Forerunner 955 a 965: Čím větší displej, tím lépe
Bez senzoru ani ránu
Čidlo rychlosti je pro jízdu na kole naprosto zásadní. Ujetá vzdálenost totiž lépe odpovídá skutečnosti ve chvíli, kdy je špatný výhled na satelity - zejména v údolích nebo v hustém lese. Hodinky a cyklonavigace jsou sice dnes už přesnější, ale kdykoli zkouším srovnat jízdu s čidlem a bez čidla, je jízda z čidlem přesnější - naměří více, a to zejména v členitém terénu, kdy se člověk pohybuje neustále nahoru a dolů.
Snímač rychlosti se dá pořídit za 950 Kč, snímač kadence pak za rovněž za 950 Kč. Pokud potřebujete obojí a chcete ušetřit, můžete si pořídit kombo za 1 790 Kč. Ve chvíli, kdy máte více kol, tak se nákup více čidel trošku prodraží. Můžete samozřejmě čidlo rychlosti něustále prohazovat, ale je to nepraktické a navíc se musí pokaždé rekalibrovat. Já má čidel celkem šest - kupoval jsem je postupně.
Poznámka: První snímač kadence mi po cca sedmi letech odešel, neustále se odpojoval a připojoval a nepomohla ani výměna baterie. Takže už mám nový.
Diskuse k článku (0)