Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti

23.7.2024
Displej není jedinou zásadní inovací cyklonavigace Edge 1050. Tou druhou je opravdová hlasová navigace – povely příjemného ženského nebo mužského hlasu se linou přímo z přístroje
Hlasová navigace na Edge 1050

Nevěřil jsem tomu, ale fakt jde o užitečnou funkci


Jednou z hlavních novinek Edge 1050 je hlasitý reproduktor, který výrazně zlepšuje přehrávání systémových zvuků jako upozornění na okruh či další alarmy, například připojeného radaru. Zvuk Edge 1040 (a 540 či 840) je celkem protivný, a tak nějak vysoce uřvaný, že jsem si tóny zcela vypnul a mám je aktivní jen pro radar, kde to prostě potřebuji. 

Čtěte dále: Cyklonavigace Edge 1050: Zcela nový displej s vyšším rozlišením. Ale bez soláru a s kratší výdrží

Zejména upozornění na odbočku při navigaci je extrémně otravné a v místech, kde často měníte směr, řve Edge 1040 jako najatý. To se ale změnilo s Edge 1050, kde reproduktor schopný přehrávat běžné zvuky prostě jen krásně zabublá a neobtěžuje, takže zvuky mám aktivitní pro všechny události. Navíc je tu nová funkce zvonku, který fakt zacinká, a to celkem hlasitě, takže chodci o vás budou vědět. 

Tip: Cyklonavigaci Edge 1050 si můžete koupit v obchodě Pulsmetry.cz

Jen aktivace je celkem nepraktická, musíte dvakrát klepnout na displej. Poprvé se ukáže menu, kde můžete nahlásit problém na cestě (tuto funkci v betě už dostaly i modely Edge x40), vrátit se do hlavní obrazovky, a právě spustit zvonek. Jenže ikona je celkem malá a trefit ji za jízdy, zejména na drncající cestě, je prakticky nemožné. Takže jo, zvonek tu je, ale bez hardwarového tlačítka tak nějak k ničemu. Jedině, že byste měli k Edge dálkové ovládání a nadefinovali si zazvonění na volitelné tlačítko.

Nepřehlédněte: Zkušenosti: Cyklonavigace Edge 540, 840 a 1040 získají s novým updatem funkce z nového modelu Edge 1050

Za tři sta metrů odbočte vlevo

Ale zpět k navigaci. Edge 1050 má možnost hlasových upozornění, na která jste zvyklí z auta nebo z mobilního telefonu. Můžete si zvolit ženský či mužská hlas, k dispozici je i čeština a slovenština. A funguje to vlastně úplně stejně, prostě na vás Edge během jízdy mluví. Hlasitost je třeba vytáhnout na maximum, zejména v terénu, na silnici stačí nějakých 80-90 %; záleží také, jak silný máte cvrk zadního náboje. Třeba na mém kole Fuel EXe s náboji DT Swiss 350 musím jít na maximum a stejně mi hlas zaniká v hluku náboje. 

Rovněž protivítr není velký přítel hlasové navigace, ale v nějakých 90 % jsou hlasové povely slyšet v pohodě; je třeba si s tím trochu pohrát. Výstup reproduktoru je na spodní straně navigace, nikoliv nahoře, což má za následek také o něco horší slyšitelnost. Ale máte jistotu, že vám nenaprší do reproduktoru. Ač jsem zvyklý během navigace mít upozornění vypnuté, protože na Edge 1040 je pípání fakt protivné, hlasové povely Edge 1050 mně nikterak neobtěžovaly.

 

 

Naopak, jízda je docela s hlasem docela příjemná a umožňuje vám se více věnovat jízdě. Jen v náročném terénu, kde je více odboček, je stále lepší podívat se na displej. Přece jen navigace není stoprocentní, někdy Edge 1050 nenahlásí odbočení ve chvíli, kdy byste to nejvíc potřebovali, a naopak jej hlásí tehdy, když ani odbočit není kam – jedete jen do zatáčky. To ale není problém hlasu, ale navigace obecně. 

Nutno ale napsat, že při přímém srovnání na několika fakt dlouhých trasách funguje navigace s Edge 1050 lépe než s Edge 1040, lépe hlásí odbočky, zejména, když jdou po sobě – jedna vlevo, druhá vpravo. Edge 1040 často nahlásí jen jednu z nich. Také ve chvíli, kdy podle Edge 1040 máte „pokračovat po silnici 3333“, Edge 1050 správně ukáže, za jak dlouho máte odbočit atd. Ale je možné, že Garmin ještě vylepšenou navigaci nacpe i do starších modelů. 

Tip: Edge 1050: Jak vypadá mapa Topo Czech 5 ve srovnání s Edge 1040. Na rozlišení záleží

Inovace, která potěší

Ačkoliv jsem čekal, že hlasová navigace bude další zbytečností, kterou Garmin do svých novinek cpe (po vzoru hodinek, kde ale potřebujete připojeným mobilní telefon nebo sluchátka), jde o příjemné překvapení. S hlasovkou se dobře jezdí a daleko méně díky ní bloudím, protože když se kochám, příjemný hlas mě včas upozorní, že se něco děje. Jasně, na Edge 1040 také můžu mít aktivní tóny, ale jsou protivné a rvou mi uši. Jen si zvykněte na to, že se po vás chodci budou často ohlížet, protože mluvící cyklista, to se fakt jen tak nevidí. 

Takže ano, nový reproduktor je obecně krokem kupředu a je to další důvod, proč si Edge 1050 koupit. Mám právě rozepsanou recenzi a přiznávám, že ač jsem byl při uvedení novinky značně skeptický, docela si mě získala. A je velmi pravděpodobné, že Edge 1040 si už nechám jen na srovnání a pro jízdy budu používat primárně Edge 1050. I za cenu vyšší hmotnosti, větší velikosti i hlavně nižší výdrže. 

Čtěte dále: Fotogalerie: Cyklonavigace Edge 1040 vs. Edge 1050 za jasného dne. Jas displeje, čitelnost, odlesky


Diskuse k článku (10)


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Dobrý den, mám hodinky fénix 7x. Poslední dobou, když používám navigaci při jízdě na kole,tak se mi z mobilu ozývají hlasové pokyny pro navigování. Lze tyto hlasové pokyny nějak vypnout? Chtěl bych, aby mi hodinky oznámili změnu směru pouze vibracemi a tónem jako minulosti. Děkuji.
Vaše jméno, přezdívka: 
Petr

....vypni si zvuk v telefonu
Vaše jméno, přezdívka: 
Hokaidó

Často jezdím podle navigace a už jsem si několikrát říkal, že by se mi hlasovka hodila. Škoda jen, že jsem si nedávno pořídil Edge 1040, takže Edge 1050 si určitě v nejbližší době kupovat nehodlám. I když to vypadá dost lákavě.
Vaše jméno, přezdívka: 
Jarda

Upgrade na Edge 1050 fakt není třeba, Edge 1040 je parádní stroj. Funkčně jsou obě navigace shodné, liší se fakt jen displejem a hlasitým reproduktorem.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Já si jako správná Garmin ovce nový Edge asi pořídím, i když jej v podstatě nepotřebuji. Prostě si jen chci udělat radost a nevadí mi, že je o něco těžší než předchůdce. Díval jsem se, že na www.pulsmetry.cz jej mají i s mapami Topo Czech V5 a tedy vlastně o 1500 Kč levněji než konkurence, protože tu mapu bych si jinak stejně dokoupil.
Vaše jméno, přezdívka: 
Pavel Babák


Edge 1050 určitě stojí za vyzkoušení a prodat se dá vždycky...
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

A co přepočet trasy na Edge 1050? Na Edge 1040 to nebyla žádná sláva a vždycky to docela dlouho trvalo, než něco vymyslel a zobrazil.
Vaše jméno, přezdívka: 
Pavel Babák

přepočet trasy je rychlý, asi je tam výkonnější procesor, co je stejné, tak to je algoritmus přepočtu. Testoval jsem to na známých cestách a schválně sjížděl z trasy. Tam, kde byl návrat na trasu zcela zřejmý, tak to řešil dobře. Tam kde byl smysluplný návrat složitý, tak to řešil tak, že mě vedl kupředu až do okamžiku, kde našel odbočku s kruhovým návratem a tak mě chtěl otočit zpět. Je to docela záludné, protože občas je tahle možnost docela daleko a člověk si myslí, že už našel novou trasu, tak jede podle něj a po několika kilometrech zjistí, že ho chce jenom otočit. Dřív v takovéto situaci Garmin navigace přikazovala U turn na první křižovatce, takže člověk poměrně brzo věděl, že ho vrací. Tak na tohle pozor.
Vaše jméno, přezdívka: 
Vladimír

Jojo, stále se to chová stejně. Měl jsem cca 2 km do cíle, před kterým byla naplánovaná trochu zajížďka. Jenže jsem už byl unaven, tak jsem to vzal napřímo, ale navigace mě různě otáčela a vedla oklikami k původní trase. Až těsně před koncem se umoudřila a trasu naplánovala "narovno".
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Funguje to podobně, ale přijde mi, že to méně často končí "errorem",
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem
Zpět na článek