Zápisky bloggera (30): Cyklonavigace Edge 1050. Budoucnost, nebo promarněná příležitost?
Hlavní záložky
Přiznám se, že jsem docela bál toho, že Garmin uvede v nové generaci Edge displej typu AMOLED. Ten se naprosto nehodí pro zobrazení dat na řídítkách kola, jak jsem si mohl ověřit u hodinek řady Forerunner, Venu nebo Epix. Většinu času tráví v režimu nízkého jasu, kdy je za jasného počasí vidět docela prd a pro zobrazení dat nebo mapy je třeba displej probouzet.
Čtěte dále: Na kole s hodinkami Epix, Forerunner 265/965 a dalšími: Výhody a úskalí displeje AMOLED
Od nástupce nejvyššího modelu Edge jsem čekal především parádní čitelnost za všech okolností, a tedy i snížení míry odlesků, která je zejména na Edge 1040 Solar docela vysoká. A také tlačítka jako na Edge 840, abych nebyl odkázán jen na dotyk. Ten je sice v mnoha situacích lepší a rychlejší než tlačítka, ale ve chvíli, kdy mám podzimní nebo zimní rukavice, nebo chčije jako z konve a displej přestává reagovat, tak se prostě tlačítka hodí na přepínání displejů.
Tip: Cyklonavigace Edge 1050: Zcela nový displej s vyšším rozlišením. Ale bez soláru a s kratší výdrží
A jako killer funkci jsem doufal v svítilnu LED, kterou už mají hodinky z řady Fénix 7 a Epix. Ta by se hodila jako sůl – nemusel bych myslet na to, jestli se stihnu vrátit večer včas domů nebo jestli mám nabitou svítilnu. Ověřil jsem si, že svítilna na Instinct 2X a Fénix 7X Pro mi pro noční jízdu po silnici docela stačí, dokonce ne jako nouzovka, ale fakt se s tím dá jet.
Konečně pořádné rozlišení
Nic z toho jsem ale nedostal. Místo toho Garmin přišel s displejem, který stejně jako AMOLED musí svítit – sice tu nejsou samostatné diody, které svítí samy o sobě, ale je tu podsvícení, nicméně výsledek je vlastně stejný. Transmisivní LCD se prostě bez podsvícení neobejde, chybí reflexní vrstva, která by odrážela okolní světlo. Na Edge to naštěstí díky velké baterii není takový problém a celkově to může být i úspornější než AMOLED, ale i tak. Za mě trochu krok stranou.
Nepřehlédněte: LCD displeje: Srovnání transmisivní vs. reflexní vs. transreflexní technologie. Jak funguje podsvícení?
Výhodou je, že takový displej může mít vyšší rozlišení – není třeba, aby světlo procházelo skrz displej oběma směry, ale jen jedním. Samotná obrazovka má stejnou velikost jako u modelu Edge 1040 (úhlopříčka 3,5 palce neboli 88,9 mm), ale má vyšší hustotu pixelů, a to 480 × 800 pixelů oproti 282 × 470 pixelům u modelu Edge 1040. Když k tomu přidáte vyšší kontrast a ve většině případů i vyšší jas, tak je to rozhodně zajímavé.
Vyšší rozlišení se jednoznačně hodí při zobrazení mapy, můžete mít nastavené podrobnější měřítko a současně uvidíte stejně velký kus mapy jako dříve. Budete tak mít stále dobrý kontext, aniž byste přišli o cenné detaily. To kvituji. Také super jas ve chvíli, kdy venku není dostatek světla, ale současně se ještě neaktivuje podsvícení – typicky když je pod mrakem nebo jste v lese a na displeji se leskne obloha či stromy.
Tip: Cyklonavigace Edge 540, 840 a 1040 získají s novým updatem funkce z nového modelu Edge 1050
Více než dvojnásobná spotřeba
Daní za to je ovšem vyšší spotřeba, místo, aby si navigace brala v létě i při aktivním routování a zobrazené mapě okolo dvou procent, tak si bere až pět procent za hodinu a výdrž v náročném režimu se pohybuje okolo 20 procent s automatickým jasem. Ale to stále není tak špatné, dobít Edge po několika jízdách není problém, většinu času stejně leží někde doma na stole, na rozdíl od hodinek, které prostě chcete mít na ruce neustále.
Praktickou zkušenost s displejem a výdrží budu mít až po dovolené v druhé polovině července, takže zatím nemůžu referovat, ale snížená výdrž by mi vadila snad jen na týdenní dovolené v kempu; Edge 1040 se nabíjí přes dvě hodiny a člověk nechce nechávat přístroj někde v umývárně. Powebanka tak bude nutností, stejně jako v případě Edge 1030, který mi vydržel max. dvě celodenní aktivity.
Ukecaná navigace na kole
Kromě displeje jsme dostali hlasitý reproduktor, který si řada testerů pochvaluje díky zvonku a hlasové navigaci. Upřímně, bez zvonku jsem se obešel posledních asi deset let, moje zkušenost je taková, že při zazvonění na cyklostezce důchodci uskakují se slovy „fuj, to jsem se lekl/a“ a často mi skáčou přímo před kolo. Je pro mě lepší je objet tak, aby se mohli leknout až posléze a nedošlo tak ke srážce.
Navigaci na kole používám v režimu trasy, často i bez zapnutých instrukcí, které jsou často zmatečné a rovněž zbytečné. Stejně jako mám vypnuté to protivné pípání, stačí, když mi řve připojený radar. Podobně mám hlasovou navigaci vypnutou v autě, pokyny mě spíše obtěžují; nemám problém sledovat trasu na displeji před sebou. Čili ani zvonek, ani hlasovku, nepovažuji za důvod pro koupi nového modelu, spíše bych fakt ocenil tu svítilnu.
Bude o svítívý displej zájem?
Docela by mě ale zajímalo, jaká je budoucnost cyklonavigací Edge. Když Garmin uvedl Forerunnery 265 a 965, změnil typ displeje a hodinky zcela přepracoval. Je možné, že modely s displejem MIP, tedy FR 255 a 955 jako takové už nebudou mít nástupce, anebo Garmin uvede jinou řadu, kam tyto modely umístí. A že FR 275 a 975 už budou jen AMOLED, což je ostatně velmi reálné.
Čtěte dále: Zápisky bloggera (23): Budou mít všechny nové Forerunnery už jen AMOLED? Vše tomu nasvědčuje
A něco podobného možná potká i Edge 1040 – buď je Edge 1050 nástupce a do budoucna to mají transreflexní displeje spočítané, nebo bude uveden model Edge 1050 Solar, který bude mít klasické odrazivé LCD se solárním dobíjením. A lidé budou mít na výběr mezi standardním LCD s vysokým rozlišením a nížší výdrží a transreflexním LCD s vyšší výdrží.
To uvidíme.Garmin imho nyní testuje podobně jako u prvních Epixů, co na jeho nápady říkají zákazníci a jestli takový model má vůbec na trhu místo. Imho to bude stejné jako s Fénix 7 a Epix - noví zákazníci si budou volit v podstatě jen mezi typem displeje, protože zbytek bude víceméně shodný.
Diskuse k článku (19)