Držák na radar pod sedlovku. Pevnější uchycení než gumičkou a pro některá kola jediné možné

17.3.2024
V balení s radary Varia dostanete jeden držák, který se připevňuje gumičkou na sedlovku. To ale pro některá kola může být problém. Proto se hodí pevný držák, kterým připevníte radar přímo na sedlo
Držák radaru na kole

Radar v peném držáku sedí fakt dobře a nemám strach, že by mohla povolit gumička


Když jsem testoval radar Varia RTL 515, stěžoval jsem si na systém uchycení. Jednak se gumičky do úchytů fakt špatně dávají, jednak držák má gumové „redukce“ jen na menší sedlovky - 27,2 mm, 31,8 mm a aerosedlovky silničních kol. Jenže pokud máte kolo s teleskopickou sedlovkou s průměrem 34,9 mm, která se začala objevovat před pár lety, máte problém.

Já to řešil na svém kole tak, že jsem dal radar na pohyblivou část, která je užší, jenže pak sedlo nemohlo kvůli gumičkám dosednout do spodní pozice (chybí cca dva centimetry). A to pochopitelně vadí. U svých jiných kol, kde mám teleskop běžnějšího průměru 31,8 mm, to není problém a radar jsem umístil na spodní část, co se nehýbe.

Jenže v takovém případě už je radar hodně nízko a překáží mu zadní kolo - ani ne tak radaru, jako spíše světlu. Mám jediné kolo, které nemá teleskop - a to gravel, kde můžu mít radar těsně pod sedlem a ještě mi zbude místo pro případný blatník. A to je další důvod, pro je třeba mít světlo nahoře - aby se dal ve špatném počasí nasadit blatník.

Nepřehlédněte: Recenze cyklistického radaru a světla Varia RTL 515. Jste vidět a víte, kdy za vámi někdo jede. To prostě chcete

Pevný držák

Garmin nabízí proto držák, který radar napevno připevní na ližiny sedla - stejně jako třeba brašnu. Součástí balení jsou dva díly držáku, které se připevní dvěma šroubky, pak úchyt s kloubem, na který se připevní samotný držák radaru. Ty jsou v balení dva - radar s kamerou Varia RTL 715 má jiné uchycení než levnější modely, které používají stejný typ jako přední světlo Varia UT 800 nebo cyklonavigace Edge.

Klouby jsou na smontovaném držáku dva, takže můžete jednak trochu měnit výšku a současně radar naklánět do potřebné pozice. Funguje to perfektně, i když celé to na první pohled vypadá poněkud robustně a radar je vystrčen do prostoru. Držák je fakt pevný, v terénu se při jízdě ani nehnul. A hlavně mám z uchycení lepší pocit než z prosté gumičky; ta mi u jednoho zadního světla po čase zteřela a praskla.

Tip: Mezikus, kterým se dá nastavit výška radaru, lze zcela vypustit a držák radaru připevnit přímo na držák pod sedlem. Radar pak netrčí tolik do prostoru, ale nelze nastavit jeho výšku.

Jediný problém nastává s blatníkem, kdy při zasunutí na doraz může dojít ke kontaktu. V takovém případě je lepší radar umístit vzhůru nohama a kloubem upravit tak, aby nedošlo ke kontaktu se sedlovkou - to už chce trochu laborování (ale mně se zadařilo). Na druhou stranu radar není primárně dělán pro terénní kola, ale pro silničky a gravely, kde teleskop není, a pokud ano, tak jen krátký (do 100 mm zdvihu).

Není levný

Cena je celkem vysoká, 990 Kč, ale provedení je festovní a v kombinaci s prostředním modelem Varia RTL 515 vás celek vyjde na pět tisíc. Pokud máte dvě kola, můžete na silničku dát standardní držák na gumičku, na horské pak držák pevný pod sedlo. Navíc u pevného držáku můžete upravit sklon, což se hodí. Držák zapůjčil obchod Pulsmetry.cz


Diskuse k článku (14)