Konec blikajících světel a radarů? Po Německu přichází také Francie. Je ale skutečnost tak striktní?

29.12.2024
Zadní světlo je pro silničního cyklistu nezbytností, a to nejen za šera nebo v noci, ale také za dne, kdy svítí slunce. Tehdy se hodí denní blikačka, zejména když jste v protisvětle. Jenže ne všude lze použít
Zadní světlo

Za špatného počasí, za šera či za tmy se bez zadního světla neobejdete. Co ale denní svícení nebo blikání? Zbytečnost, nebo nutnost pro bezpečnou jízdu?


Už delší dobu je v Německu zakázán prodej zadních cyklistických světel, které podporují blikání. To je důvod, proč Garmin neprodává svůj radar Varia RTL 515, ale model RTL 516, který podporu blikání nemá vůbec, pouze svítí. A teď to vypadá, že blikání je zakázáno také ve Francii. Jenže, ono to asi nebude tak horké...

Parádní radar od Garminu

Sám radar RTL 515 mám a kromě toho, že upozorňuje na blížící se vozidlo, se mi líbí, že zvýší intenzitu blikání, když se auto zezadu přibližuje. Řidič vozu tak ví, že vy o něm opravdu víte a že neuděláte třeba myšku, která by jej mohla ohrozit. V tomto režimu denní blikačky navíc baterie vydrží výrazně déle než v režimu svícení.

Nepřehlédněte: Recenze cyklistického radaru a světla Varia RTL 515. Jste vidět a víte, kdy za vámi někdo jede. To prostě chcete

Problém denní blikačky ale přichází ve chvíli, kdy je horší viditelnost, šero nebo tma. Tehdy už takové světlo hodně oslňuje, protože je „stavěno“ do slunečného počasí a je fakt hodně silné. A když se setmí, začne oslňovat - a nejen řidiče aut, ale také cyklisty, kteří jedou za vámi.

V takovém případě by už měl cyklista přepnout na stále světlo a přestat blikatt, případně využít automatického režimu, který to udělá za něj. Radar RTL má celkem čtyři režimy - denní blikačka, světlo nižší a vyšší intenzity, a měnící se intenzita světla. To v podstatě není blikání, ale plynulý přechod mezi nižší a vyšší intenzitou svícení.

Večer, ráno a v noci používám stabilní světlo a denní blikačku zapnu opravdu jen za jasného dne. Vím, jak dokáže být nepříjemná, protože občas za cyklisty s takovou blikačkou jedu. A buď je musím předjet, nebo je nechat odjet. Řidič auta tento problém až tak neřeší, cyklistu mine během okamžiku a je to.

Tip: Recenze Varia UT800: Pořádné světlo pro noční aktivity s chytrými funkcemi a automatickým jasem

 

Tak je to zakázané, nebo ne?

Francie v prosinci upravila zákon, který nařizuje (rep. upravuje) povinné osvícení cyklisty v noci - má mít přední bílé světlo, které nebliká, a zadní červené světlo, rovněž neblikající plus nějaké reflexní prvky. Podle všeho se to netýká denního blikání, i když The5kRunner nebo Garmin Rumours uvádí, že blikání je zakázáno obecně. Nicméně nepodařilo se mi dohledat důvěryhodný zdroj, který by to měl jasně uvedeno. 

TIp: The Code de la route has changed for cyclists in France

Ať je to tak či onak, hodně zajímavá je diskuze u zmíněného článku na The5kRunner, kde píšou i něměčtí čtenáři. Bez problému prý používají zadní blikačku přes den a nikdy neměli žádný problém s policií. Navíc prý zákon zakazuje blikání na kole, ale když si světlo/blikačku umístíte třeba na batoh, už to problém není. Podobně vágní je prý i francouzský zákon. Každopádně pokuta za porušení činí 11 eur. 

Zajímavá diskuze: Garmin Varia Light Flash Pattern Ban Extended in EU

V noci neblikám

Každopádně je fakt, že denní přední i zadní blikačka jsou hodně výrazné a ve chvíli, kdy venku není slunečné počasí, je hodně obtěžující zejména pro cyklisty. Osobně moc nevidím důvod pro použití denní blikačky vpředu. Auta jedou v protisměrném pruhu v dostatečné vzdálenosti a blikačka tak akorát zbytečně oslňuje chodce a cyklisty (a často bývá hodně nepříjemná).

Zadní světlo už důležité je. Během jasného dne však není standardní stálé světlo moc vidět. Blikačka na sebe upoutá pozornost daleko lépe a blížící se auto má lepší šanci, že si vás všimne. Zvlášť, když radar Varia umí v takovém případě měnit intenzitu. Ale jakmile se trošku setmí nebo jen pod mrakem, už používám světlo stálé; blikačka je v takových podmínlách už dost agresivní.

Ovšem jednu nevýhodu to má: v režimu denní blikačky mi radar RTL 515 vydrží okolo 10 hodin, se stálým světlem už ale zhruba polovinu. Čili když jezdím v noci nebo za šera a používám stále světlo, v podstatě to pro mě znamená dobíjet prakticky před každou jízdou. 

Jak se říká, sto lidí, sto chutí. Jak se na použití světel na kolech díváte vy?


Diskuse k článku (60)
Tagy: