Recenze cyklonavigace Edge 540: Design, provedení, uživatelské prostředí, ovládání tlačítky (1.)

21.5.2023
Na nové verze menších cyklonavigací 540 a 840 jsme čekali skoro čtyři roky. Seznam novinek ale za to čekání stál. V první části recenze se věnuji designu, provedení, displeji a ovládání
Edge 540

Displej bez dotyku a soláru je dobře čitelný, a to zejména za jasného počasí. Když je zataženo, nebo jste v lese, odlesky čitelnost přece jen poněkud kazí


Už předchozí modely Edge 530 a 830 se lišily v podstatě jen ovládáním. Základní model se ovládá čistě tlačítky, vyšší model pak dotykem. Navíc má díky dotykovému displeji možnost zadávat jako cíle pro navigaci i konkrétní adresu. Oproti modelové řady Edge 520/820 získaly modely Edge 530/830 větší displej, místo 2,3“ pár milimetrů navíc – 2,6“. Ve srovnání s top modely Edge 1030/1040 je to ale stále velký rozdíl.

Nepřehlédněte další části recenze:

Obě novinky jsou nyní k dispozici v základní a solárním provedení a vypadají v podstatě stejně – na první pohled od sebe Edge 540 a 840 nerozeznáte. Zatímco dříve měla ovládací tlačítka jen verze 5x0, dnes se dá čistě tlačítky ovládat i Edge 840. Ne, že bych chtěl ovládat navigaci čistě tlačítky, ale ta možnosti, že si můžu při jízdě přepínat obrazovky bez použití dotyku, je fajn. 

Toto bych hodně ocenil na Edge 1040, kde je jednotlivé obrazovky nutno přepínat pomocí dotyku, což je problém především v zimě v tlustých rukavicích, ale i na jaře a na podzim – mám dva modely rukavic, které na dotyk reagují velmi špatně. Resp. dotykový obrazovka reaguje špatně na tyto rukavice. A dvě tlačítka pro přepínání obrazovek by tak byla doslova spásou. Jinak mi ovládání dotykem naprosto vyhovuje.

Tip: Cyklonavigaci Edge 540 zapůjčil k testu obchod Pulsmetry.cz

Základ za 9 590 Kč, solár za příplatek

Základní model Edge 540 je nabízen za 9 590 Kč, což není úplně málo a je to o dost víc, než za kolik se začala prodávat cyklonavigace Edge 530. Solární provedení je pak dostupné za cenu 11 990 Kč a za stejné peníze si můžete pořídit balení Bundle, které k základnímu modelu přidává hrudní snímač HRM-Dual, snímače rychlosti a tempa. Což není úplně špatná nabídka, samostatně byste za všechny tři senzory zaplatili o dost více. 

Edge 840 pak v základu stojí 11 990 Kč, tedy to samé, co Edge 540 se solárem, za verzi se slunečním dobíjením pak zaplatíte 14 490 Kč. A to samé dáte za sadu Bundle. Pro srovnání, základní provedení Edge 1040 pořídíte za 14 990 Kč (doporučená koncovka), se solárem pak za 18 490 Kč. Verze Bundle pak stojí 17 490 Kč. Zatímco u Edge 540 a 840 si za solární model připlácíte 2 500 Kč, u Edge 1040 je to 3 500 Kč. A to je zde solární dobíjení méně efektivní.

Téměř rok starou navigaci Edge 1040, která má výše zmíněnou doporučenou koncovku 14 990 Kč, lze pak dnes koupit už za 12 990 Kč, a ve verzi se solárním nabíjením pak za 16 490 Kč. Zajímavé je, že příplatek za solár je u Edge 540/840 jen 2 500 Kč, zatímco u Edge 1040 pak 3 500 Kč. Faktem ale je, že solární nabíjení mi na rozdíl od hodinek dává u cyklonavigace smysl, protože tu používáte jen při venkovních aktivitách, zatímco hodinky většinu času stráví uvnitř. 

Plná náruč novinek

Během čtyř let, co uplynuly od uvedení přechozích modelů, Garmin přišel s řadou novinek, které se postupně objevovaly zejména u hodinek a následně u modelu Edge 1040. A to všechno teď cyklonavigace Edge 540 a Edge 840 získaly. Už jen pohled do níže uvedeného seznamu je impresivní. 

Kompletní přehled novinek oproti Edge 1030/Edge 1030 Plus:

  • solární dobíjení (plus 2 500 Kč)
  • 32 GB u modelu Edge 840 (dříve 16 GB); model Edge 540 má stále jen 16 GB
  • možnost dohrávat mapy dalších regionů
  • vícefrekvenční GPS (GNSS) + SatIQ
  • USB-C konektor
  • zcela nové uživatelské prostředí
  • podrobný přehled aktivity po jejím ukončení
  • náhledy na doplňky (jako na hodinkách) na základní obrazovce
  • funkce Up Ahead (waypointy po cestě) + Trail Forks
  • funkce Power Guide (výpočet wattů pro dosažení nastaveného cíle)
  • výrazně rychlejší výpočet trasy
  • realtime Stamina – funkce Výdrž během jízdy
  • tréninkové plány na základě uložených závodů v kalendáři
  • Stav tréninku 2.0 vč. kompletní synchronizace
  • lepší plánování tréninků vč. navrhovaných tréninků dle nastaveného závodu 
  • vylepšená podpora elektrických kol + podpora Shimano Steps 
  • odhad výdrže v úsporném režimu
  • kompletní správa nastavení přes mobil
  • vylepšená funkce ClimbPro (více barev pro různé sklony, funguje i bez navigace, Climb Explore)
  • upload tras s navigací uprostřed aktivity
  • ovládání hudby v mobilním telefonu
  • možnost zadávání dat a textů přes mobilní telefon 
  • obchod Connect IQ
  • snadnější párování s telefonem pomocí QR kódu
  • vylepšená synchronizace přes Wi-Fi

Z nových funkcí potěší především upravený Stav tréninku, který se navíc konečně synchronizuje s hodinkami, dále Výdrž/Stamina, vylepšené tréninky, které se zobrazují v kalendáři, a jejich plánování vč. Power Guide (navígace vám rozplánuje watty pro celou jízdu, abyste dosáhli požadovaného výkon/času). Všechny pak potěší přesnější GPS vč. multibandu (+ SatIQ) či spolupráce se Stravou, Komootem, Training Peaks a dalšími aplikacemi. 

Najdete tu také minuty intenzivní aktivity, což se hodí tehdy, pokud nemáte hrudní pás s offlajn záznamem tepovky – HRM-Pro/Pro Plus, ale starší HRM-Run/Run2 nebo HRM-Dual. Díky tomu nejenže získáváte MIA, ale data tepu se ukládají do denního přehledu. Z navigačních funkcí pak modelu Edge 540 chybí oproti Edge 840/1040 možnost zadávat cíle přímo v navigaci, trasu si musíte plánovat předem. Všem těmto novinkám se věnuji dále v textu.

Maličká, fakt maličká

Když jsem ukázal Edge 540 kolegovi, co má Edge 520, tak jeho první reakce byla: „Ty jo, to je nějaký velký.“ Já jsem měl přitom naprosto opačný pocit. Ono záleží, z jakého pohledu se na tento model díváte. Jestli z pozice majitele předchozího modelu Edge 520/530 nebo z pozice uživatele Edge 1040. Pravdou ale je, že Edge 540 je vyšší a hlavně širší – původní navigace má 82 × 50 mm, nová pak 85 × 58 mm. Tloušťka zůstala stejná, 20 mm. A Edge 520 je ještě menší (má navíc i menší displej) – 73 × 49 mm.  

Nepřehlédněte: Cyklonavigace Edge 530 a Edge 830 s novými funkcemi a větším displejem

Důvod je jasný, Garmin potřeboval více místa okolo displeje pro umístění solárních panelů. Ty jsou umístěny jak nad a pod displeje, tak i na bocích. A to je rozdíl oproti Edge 1040, která má soláry jen nad a pod displejem – za to o kousek větší, protože zde má více prostoru. Opticky je zkrátka Edge 540 hodně tlustý, protože při stejné tloušťce (pouze jeden a půl milimetru navíc) je výrazně delší a má užší okraje po stranách displeje. 

Obě provedení, jak se solárním nabíjením, tak bez něj, jsou totiž stejně velká, takže u základního modelu jsou opticky okraje hodně široké a displej působí maličký. A on vlastně maličký je, má jen 2,6“ (Edge 520 dokonce jen 2,3“), a to zejména v porovnání s Edge 1040 – 3,5“. Přiznám se, že jsem si na menší displej zvykal několik dnů. Zatímco u hodinek čekáte a počítáte s tím, že zobrazí jen pár údajů a malou mapu, na Edge jsem zvyklý na detailní mapu a že všechno je tak nějak větší. 

Automatika se hodí v lese

Krycí sklo je minerální, Garmin neuvádí konkrétní model, půjde o něco běžnějšího, než je Gorilla Glass DX. A je to vidět, i základní model bez dotyku a soláru se poněkud leskne; s Gorillou DX by úroveň odlesků byla daleko menší. Ale zase je to výrazně lepší než u Edge 1040 Solar, kde je navíc dotyk a solární vrstva – každá vrstva navíc parametry displeje zhoršuje. Displej je na E1040 méně kontrastní, barvy nejsou tak jasné a celkově se to celé leskne jako psí kulky. Z tohoto pohledu je základní Edge 540 jistě skvělou volbou.

Displej má opět automatické podsvícení, takže jak vjedete do stínu nebo do lesa, ihned se rozsvítí a svůj jas přizpůsobí okolí. Díky tomu není tolik třeba odlesky řešit v tmavším prostředí, jako je právě les. Ale podsvícení je v automatickém režimu slabší než na Edge 1040, a to citelně. Navíc v místnosti, kde už Edge 1040 podsvícení zapne, Edge 540 ještě nikoliv, takže je na něj hůře vidět. Ale venku je to zase ve prospěch menšího modelu, a to díky absenci „kazících“ vrstev. 


Velká recenze Edge 1040:


 

Nové uživatelské prostředí

Jak už jsem zmínil na začátku, zcela nová je po vzoru Edge 1040 úvodní obrazovka. Jediné, co zůstalo, je možnost volby jízdního profilu. Vše ostatní nahradily doplňky po vzoru hodinek. Základním, který nelze vypnout, je poslední jízda se stručným přehledem a mapou, z dalších jsem si na úvodní obrazovku vybral navigaci, trénink, historii, notifikace, počasí, východ a západ slunce, minuty intenzivní aktivity a stav tréninku. 

Parádní je zejména doplněk Počasí, který ukazuje vše, co hodinky: teplotu, denní maximum a minimum, rychlost větru a předpověď na další hodiny. Historie aktivit má sice ve zkráceném výpisu stejná data jako hodinky, tedy počet aktivity jízd na kole, běhu a plavání, ale dále už je to stejné jako dříve. K dispozici jsou i souhrny, ale ty se nesynchronizují přes Physio TrueUp, takže vidíte jen to, co jste najezdili s Edge 540. Zatímco na hodinkách jsou vidět vaše aktivity po týdnech a po měsících, zde vidíte jen jízdy v různých profilech (silniční, horské, uvnitř…). 

Doplňky na druhou 

Další doplňky jsou dostupné nejen z hlavní obrazovky, ale také při jízdě. Zatímco na dotykových modelech se stahují shora swipe gestem, zde se zobrazí poté, co dojedete na hlavní obrazovce pomocí tlačítka až úplně nahoru. Během aktivity pak musíte stisknout pravé horní tlačítko (Menu) a poté v seznamu vybrat Doplňky. A to je fakt zdlouhavé, zvlášť, když se často nachází tato volba na jiném místě.

Tyto doplňky se pak nepřepínají dotykem – swipe gestem zleva doprava, ale pohybem tlačítky nahoru a dolů. Na první obrazovce si můžete přepnout jízdní profil, dostat se do nastavení, vidíte stav nabití baterie a můžete si rovnou zapnout úsporný režim a také sílu satelitního signálu. Když vyberete ikonu se signálem, rovnou se dostanete do nastavení satelitů a můžete si přepínat mezi GPS, více systémy a více pásmy (dual band GPS) – nebo satelitní přijímač zcela vypnout.

Dalším doplňkem je počasí, není ale tak podrobné jako doplněk v hlavním menu, ale pro rychlou orientaci to stačí – vidíte teplotu, denní maximum a minimu, pravděpodobnost srážek a směr a rychlost větru. Další jsou pak live segmenty Strava či notifikace z mobilu, pokud je připojena kamera Virb, uvidíte zde ovládání Virbu, jsou-li připojena světla, ovládáte je rovněž odsud. A dokonce odsud můžete ovládat i hudbu v mobilu, což se může při jízdě hodit.  

Lze napasovat tlačítka na dotykové prostředí?

Přiznávám, že se mi nové uživatelské rozhraní, s kterým přišla poprvé navigace Edge 1040, moc líbí. Jde o jakousi kombinaci mobilu a hodinek Garminu. Ale je hodně vidět, že bylo navržena primárně pro dotyk. Když jsem před léty testoval Edge 520, ovládání pomocí tlačítek mi naprosto vyhovovalo. Předtím jsem měl ještě Edge 705, který se navíc ovládal pomocí joysticku, a to bylo také na pohodu.

Jenže s Edge 540 přichází problém: Jak upravit dotykové uživatelské prostředí tak, aby se dalo ovládat i tlačítky? Odpověď zní: špatně. Ani po delší době se mi nedopařilo se s ovládáním Edge 540 sžít, narážím na nelogičnosti a nedomyšlenosti. Nejprve jsem si myslel, že je chyba ve mně a že se jen nedokážu přizpůsobit, Když si totiž člověk zvykne ovládat určité uživatelské prostředí dotykem a pak se jej musí naučit ovládat tlačítky, je jasné, že to nebude snadné. 

Když jsem o podobných potížích s ovládáním četl i v testu DC Rainmakera, tak je jasné, že to není chyba ve mně, ale v ovládání. Špatně se například dostanete k sekundárním doplňkům při jízdě, které na dotykovém Edge jednoduše stáhnete gestem shora, zatímco zde musíte stisknout Menu a listovat několika položkami dolů a hledat Doplňky. Ty se navíc nacházejí často na jiném místě, přitom by bylo logické, aby šlo o první volbu, protože ji používáte nejčastěji. 

Problémy mám s funkcí Climb Explorer (viz další kapitola), kde se každou chvíli „ukliknu“ – je nutno do doplňku vstoupit tlačítkem Menu a teprve pak tlačítky nahoru a dolů vybrat stoupání. Když to neudělám, tlačítkem se přepnu na jiný doplněk, a pokud se vrátím zpět, stoupání se vyhledávají znovu a znovu (což trvá celkem dlouho). Také mi dělá problém si zvyknout na to, zda je daná funkce dostupná krátkým stiskem či podržením. Prostě mi to nesedlo, ale je to z velké částí také proto, že jsem toto prostředí zvyklý ovládat dotykem. 

Svízele s tlačítky

Zkrátka tlačítkové ovládání bylo v pohodě na Edge 520 a 530, ale s Edge 540 si dle mého názoru moc nerozumí. Tlačítek je tu celkem sedm, dvě spodní slouží jen pro spuštění a zastavení aktivity a start nového kola (lap), levé horní pak pro vypnutí či zapnutí. To je stejné jako u dotykového modelu Edge 1040, kde se vše ostatní řeší dotykem (nebo staršího modelu Edge 830, který je také ryze dotykový).

Pro vlastní ovládání navigace slouží další čtyři tlačítka, vlevo jsou dvě pro pohyb nahoru a dolů, vpravo pak tlačítko pro vstup do menu a pro pohyb zpět – tedy jako u hodinek (a předchozích modelů). Bohužel tím, jak je navigace umístěná na řídítkách, jsou tlačítka hůře dosažitelná. Zatímco ruku s hodinkami si nastavíte podle potřeby, cyklonavigace má pevnou pozici a často musím ruku různě vytáčet, abych našel ta správná tlačítka. Přitom u hodinek na řídítkách tento problém nemám, což je možná dáno jejich kruhovým tvarem.

Navíc si při mačkání tlačítek potřebuji navigaci zapřít protitlakem (přece jen držák na gumičkách není nejpevnější) a často se mi stávalo, že jsem při tom zmáčkl tlačítko „v protisměru“, které jsem zmáčknout nechtěl. Buď jsem si aktivoval nové kolo (lap), nebo vypnul aktuální jízdu. To se mi stávalo zejména u testu ClimbPro, kdy jsem musel neustále spouštět doplněk Climb Explore.

Tehdy je potřeba stisknout tlačítko menu a vybrat z nabídky Doplňky – což ale není první položka, až ale několikátá – záleží na tom, zda je aktivní navigace či z jaké datové obrazovky jste do menu vstoupili. Toto „jízdní“ menu je totiž kontextové a mění se; neplatí tak, že by Doplňky byly na stále stejném místě, a proto se při vstupu do nich musíte dívat na displej. Na dotykovém modelu stačí jen swipe gesto shora a je to. 

To, co na Edge 1040 zvládnu za jízdy během okamžiku, k tomu si u Edge 540 musím zastavit. A přitom bych čekal, že to bude přesně naopak. 

Dotyk + tlačítka = ideál

Na ovládání tlačítky je super jedna věc – a to přepínání obrazovek při jízdě. To se hodí, když máte rukavice, které si s dotykem nerozumí. Ale všecko ostatní se mi ovládání lépe dotykem, tedy pokud mluvím o velkém displeji Edge 1040, kde je všecko dostatečně velké a dobře se na ikony trefuje i při jízdě. Na maličké navigaci Edge 840 to bude jistě horší (dobře si pamatuji na test Edge 820). Na druhou stranu, zde jsou navíc tlačítka, a tak lze funkce ovládat oběma způsoby. 

Nepřehledněte: Velká recenze Edge 820

Ačkoliv jsem Edge 840 nezkoušel, dokážu si představit, že je to ideální kombo ovládání. Můžete si vybrat, zda se vám v aktuální situaci hodí více tlačítka nebo dotyk. Je škoda, že tuto možnost nemá také Edge 1040, aspoň tlačítka pro přepínání obrazovek při jízdě by se mi tu a tam hodila, už jen proto, že bych si zpocenými prsty nepatlal za jízdy displej a ten tak zůstal čitelný. S tím, jak se leskne, jsou otisky prstů další vrstvou, s kterou se světlo musí vypořádat.


V druhé části recenze popisuji datová pole, jízdní profily, stav tréninku, ClimbPro a dynamiku jízdy


Diskuse k článku (6)
Tagy: 


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Nechal jsem se zlákat po dlouhé době do garmina,ale bohužel jsem zklamaný.ne z funkcí, které stejně nevyužiji,ale z navigace.v hustém lese naprostá ztráta signálu, následné zaseknutí navigace a při sjetí z trasy neustále navádění úplně na začátek trasy.takze se opět vracím k telefonu a mapám.cz.
Vaše jméno, přezdívka: 
Zdeněk

Tak to není pozitivní zpráva. Po letech ježdění s navigací Locus jsem se již rozhoupal, že pořídím Garmin 1040 kvůli navigaci po předem naplánované trase. Ale pokud to při sjetí z trasy hlásí vrať se na začátek, tak je to k ničemu. Ach jo.
Vaše jméno, přezdívka: 
Vladimír

Toto se mi NIKDY nestalo. Když sjedu z trasy, trasu přepočítá a jede se dál. Nestalo se mi to ani s Edge 1030, ani Edge 820 či Edge 540.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

A jak tu trasu přepočítá? Přidá xy kilometrů a povede mě tudy kudy nechci? Ideální by bylo, kdyby řekl, že jsem mimo a trval na tom, abych se vrátil na trasu, třeba tak jak to má Locus.
Vaše jméno, přezdívka: 
Vladimír

Ano, tak přesně tak to funguje :-) Ale je tu i volba, že zachová cíl a při odbočení z trasy zvolí k cíli trasu odlišnou. Záleží na nastavení. Lze také navigaci pozastavit, když z trasy sjedu cíleně, třeba na vyhlídku. Aby navigace furt neotravovala s tím, že jsem mimo trasu.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem


Na Edge 1040 se mi občas také ztrácel signál, ale zapnul jsem místo obyčejného GPS rovnou automatický výběr (SatIQ), tedy možnost zapnout všechny systémy současně, a od té doby bez problému.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem
Zpět na článek