Test výdrže Edge 1040: Dlouhá, opravdu dlouhá. A se solárním nabíjením ještě lepší (doplněno)
Hlavní záložky
Cyklonavigace Edge 1040 přichází pět let po Edge 1030. Mezitím Garmin lehce aktualizoval model Edge 1030 na Edge 1030 Plus, konkrétně navigace dostala nový čipset s delší výdrží, ale jinak je tato navigace shodná s předchozím modelem. Edge 1040 je oproti tomu zcela přepracovaná, má jiné tělo, solární nabíjení, nové uživatelské rozhraní a také nový čipset (ze Sony u E1030 Plus změna na Mediatek Airoha), který je stejný jako u Fénix 7. Ten nabízí přesnější GPS, další satelitní systémy a rovněž duální režim GNSS (GPS).
Velká recenze Edge 1040:
- 1. Novinky, prostředí a ovládání, datová pole, profily, nový Stav tréninku
- 2. Intenzivní minuty, synchronizace dat, MTB dynamika, CimbPro, tréninky, přesnost GPS
- 3. Navigace, výběr trasy, připojené funkce, detekce krádeže, solární dobíjení a parádní výdrž
Pro mě je však zásadní delší výdrž, ta se prodloužila výrazně. Zatímco Edge 1030/Plus nabídl 20/24 hodin, Edge 1040 vydrží podle výrobce až 35 hodin a 45 hodin se solárem v běžném režimu. Ale pozor, tyto údaje jsou udávány se zapnutým multibandem, aktivní navigací a několika připojenými senzory! Když se ale podíváte na udávanou výdrž v úsporném režimu, tj. zapnutá GPS, žádné senzory a odpojený telefon, už se dostáváme na 90 hodin – a až 180 hodin se solárním dobíjením. Ostatně podívejte se na přiloženou tabulku, abyste si udělali lepší představu.
Pokud by vám to přece jen bylo málo, můžete si k Edge 1040 pořídit stejně jako u předchůdců externí baterii, která se připojuje přímo k předsazenému držáku. A skrze nabíjecí konektor v úchytu se pak navigace dobíjí za jízdy. S Edge 1030 se výdrž zdvojnásobila, s Edge 1040 to bude podobné. Můžete si také pořídit aktivní držák, který byl představen souběžně s modelem Edge Explore 2, který se připojí buď k powerbance, nebo u elektrokola k hlavní baterii, a pak už navigace vydrží takřka nekonečně dlouho.
Tip: Cyklonavigace Edge Explore 2 přichází s nekonečnou výdrží. Podporuje nabíjení z držáku
Nabíjet? Skoro netřeba
Zvyklý z navigace Edge 1030, kde mi aktivita v délce třech hodin brala v průměru 20 % baterie, a to prosím bez aktivní navigace, mi přijde výdrž Edge1040 naprosto fenomenální. Příkladem budiž aktivita o délce 3:22 h, kdy byla celou dobu aktivní navigace, mapa zobrazena tak čtvrtinu, možná třetinu času, vliv soláru naprosto minimální (vyrážel jsem v sedm ráno a většinu času strávil v lese, kdy naopak bylo aktivní podsvícení), a Edge 1040 spadl z 67 % na 62 % – lze doložit datovým polem My Edge 2, které sleduje stav baterie.
Nebo jiná aktivita v délce 3:06 h ubrala – opět při aktivní navigaci – jen 3 % baterie – z 83 % na 80 %. Rovněž probíhala ráno, ale v otevřeném prostoru, takže někdy po deváté hodině už byl přínos soláru znatelný a podle navigace jsem získal navíc 31 minut energie. I tak je to ale paráda maximální. Doplňuji, že používám čistě GPS bez více systémů a více pásem, a to i s ohledem na to, že v hustém lese nebo ve městě je samotná GPS méně přesnější (ale lepší než s Edge 1030).
Nepřehlédněte: Recenze cyklonavigace Edge 540
- 1. Design, provedení, uživatelské prostředí, ovládání tlačítky
- 2. Data, jízdní profily, stav tréninku, ClimbPro, dynamika jízd
- 3. Tréninky, mapy, navigace, online funkce, výdrž a závěrečný názor
Když svítí displej
Z výše uvedeného vyplývá, že navigace může vydržet někde mezi 60 a 70 hodinami s GPS a aktivní navigací. Když ale pustím aktivitu a zobrazím si predikci výdrže, tak při 61 % ukazoval Edge jen 32 hodin. To by odpovídalo nějakých 50 hodinám v režimu GPS – navigace sama predikuje výdrž hodně pesimisticky než naopak. Hodně totiž záleží na tom, zda běží podsvícení, navigace, jaký satelitní systém je aktivní, zda máte zobrazena jen datová pole, nebo mapu apod.
Například podsvícení je velký žrout. Při večerní aktivitě, která probíhala jen v lese, a tudíž při nastavení automatického jasu bylo podsvícení displeje aktivní většinu času, si aktivita s 1:15 h vzala tři procenta. Čili fakt nelze nějak zprůměrovat, kolik vydrží navigace na jednu hodinu aktivity – může to být jedno procento, půl procenta, ale i tři. Záleží na mnoha faktorech, výdrž ovlivňují například i připojené snímače. Když jsou připojeny měřiče výkonu, snímač rychlosti a tepu a zapnuté všechny satelitní systémy a aktivní podvícení, může být spotřeba až pět procent za hodinu.
Výdrž také ovlivňují přijaté notifikace, interakce se systémem, jako přepínání datových obrazovek apod. Když si během jízdy neustále přepínáte mapu a data, nějaký vliv to mít určitě bude. Také navigace po trase je o něco větším žroutem baterie, ale rozdíl už není tak výrazný jako u hodinek. Zatímco na F6X Pro Solar navigace a zobrazená mapa sníží výdrž cca na třetinu, na E1040 jsem nějaký zásadní vliv nepozoroval. Zkrátka s Edge 1040 můžete jezdit s mapou neustále a výdrž bude pořád parádní.
Sviť, sluníčko, sviť
A jaký je vliv solárního solární nabíjení? Teoreticky zásadní, v praxi ale už ne tak výrazný. Solární verze má menší okraje, protože nad displejem a pod ním jsou solární články. Ty se nacházejí také v prostoru displeje samotného – v krycím skle. Účinnost těchto článků je 15 %, což je výrazný nárůst oproti FR 955 nebo Fénix 7, které mají jen 7 %. Modely Edge 540 a 840 mají navíc soláry také po bocích displeje.
Garmin udává prodloužení výdrže až 20 minut na každou hodinu jízdy strávenou na slunci a 42 minut v úsporném režimu při slunečním svitu o intenzitě 75 000 luxech. V řeči čísel to je 45 hodin v běžném režimu a až 100 hodin v režimu úsporném. Mimochodem, to, kolik jste během jízdy získali díky solárnímu dobíjení, navigace ukazuje jak po skončení jízdy, ale i přímo během ní. Kéž by toto uměly i hodinky.
Protože se většina mých jízd udává ráno nebo večer, nedokážu ověřit výše uvedená čísla. V této době jsou totiž zisky ze slunce minimální. Nějaký efekt jsem začínal vidět až kolem deváté ráno, a naopak po páté večer efekt slunce výrazně klesnul. A přes poledne jsem se venkovním aktivitám kvůli teplu spíše vyhýbal. K podzimu se pak slunce sesunulo ještě níž, takže efekt soláru je ještě nižší. Problémem je také stín vlastního těla, když mi slunce svítí do zad, nebo jízda lesem.
Na druhou stranu, když se zadaří a vyrazím za jasného počasí přes den, může být přínos solárního dobíjení zásadní. Například tříhodinová aktivita na slunci přes poledne (na jaře, kdy ještě nebylo tak vedro), přidala 1:15 h. Nedávno jsem také během tří dnů strávil na výletě s GPS celkem 18 hodin, z toho více než polovinu času byla navigace na přímém slunci (zbytek buď v lese nebo bylo ještě brzy a slunce svítilo pod úhlem).
Za tu dobu kleslo dobití z 99 % na 72 %, což by odpovídalo zhruba 60 hodinám výdrže. Po celou dobu byl připojen hrudní pás a snímač rychlosti, aktivní navigace a většinu času i mapa. Čili s takovou výdrž se dá opravdu jezdit celý týden bez dobíjení, takže na dovolenou sebou nemusíte brát dobíjecí kabel. Dobíjení je mimochodem celkem dlouhé, z notebooku to trvá i několik hodin.
Při jízdě si můžete zapnout obrazovku se stavem solárního dobíjení, která ukazuje graf solární intenzity, průměrný zisk za celou dosavadní jízdu v procentech, počet získaných minut výdrže a dvě datová pole – já zde mám vzdálenost a aktuální tepovku, abych nemusel přepéínat na jinou obrazovku a mohl v případě navigace jet jen se zapnutou mapou.
Dobíjení ve vypnutém stavu
K výdrži mám ale jednu naprosto zásadní připomínku. Při vypnutí přechází navigace do úsporného režimu, v němž je aktivní solární dobíjení. Takže když necháte navigaci na slunci, měla by se opravdu dobíjet, nejen díky slunci šetřit spotřebu. Jenže to se mi dosud nepodařilo potvrdit ani vyvrátit.
Zatímco při jízdě se navigace ochlazuje proudícím vzduchem, když ji necháte na místě na slunci, zahřívá se až do stavu, kdy se dobíjení vypne. Takže i když jsem ji nechal ležet na sluníčku i několik hodin, nikdy jsem ji nezapnul s vyšším procentem, než s jakým jsem ji vypínal.
Poznámka: Dříve jsem míval problémy s tím, že navigace po zapnutí měla méně procent, než s kolika jsem ji vypínal. Toto, zdá se, s novými aktualizacemi už je v pohodě. Edge už ani nezamrzá při probouzení, což dříve býval rovněž problém.
Kompletní přehled o solárním dobíjení si pak můžete nechat zobrazit v deníku Connect na webu i v mobilu. A to včetně zisků během aktivity, ale i mimo ni. Zatímco zisk v aktivitě se ukáže v záznamu aktivity jako takové (položka Doba jízdy získaní solárním dobíjením), pro celkový přehled musíte jít do nastavení Edge 1040, kde je položka Solární. Tam jednak najdete aktivity, kde bylo aktivní solární dobíjení, ale také nabíjení mimo aktivitu.
Se solárem, nebo bez?
Jako celek je ale výdrž Edge 1040 parádní a pokud pojedete na týdenní dovolenou, máte jistotu, že i s aktivní navigací a zapnutou mapou nebudete muset dobíjet. Aspoň mě se to potvrdilo na konci září, kdy navigace Edge 1040 běžela na týdenní dovolené každý den několik čtyři až šest hodin – nevypínal jsem ji ani během oběda, kdy jsem ji nepotřeboval. Většinu času jsem jezdil s aktivní mapou, párkrát i s aktivní navigací.
Ovšem celou dobu, co mám Edge 1040, přemýšlím o tom, jestli opravdu je solár tak zásadní. Navigace vydrží sama o sobě hodně dlouho a vliv soláru je během jara, zimy a podzimu minimální. V létě se držím spíš v lese, nebo jezdím ráno a večer, kdy nejsou taková horka. A když už jedu kolem poledního, mám často slunce v zádech, takže na displej navigace nedosvitne. Ale jakmile už slunce na navigaci svítí, tak je vliv solárního dobíjení opravdu znát.
Rozdíl v ceně mezi standardní a solární verzí je celkem výrazných 3 500 Kč s tím, že základní verze má o něco nižší míru odlesků. Ta je na mé solární verzi celkem výrazná, navigace se leskne více než Edge 1030, co jsem používal dříve. Na rozdíl od hodinek jsou ale zobrazená data i mapa natolik velká, že odlesky až tak nevadí. Čitelnost dat je stále lepší než na safírových verzích Fénix 7, kde občas nevidím vůbec nic.
Základní parametry
- Rozměry: 118 × 59 × 20 mm
- Hmotnost: 126/133 g (běžná/solární verze)
- Úhlopříčka displeje: 3,5"
- Rozlišení displeje: 282 × 470 px.
- Typ displeje: dotykový, kapacitní, senzor jasu
- Kompas: magnetický
- Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
- Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
- Baterie: až 35 hodin v běžném režimu, až 70 hodin v úsporném režimu (multiband GPS/GNSS)
- Mapy: Cyklo mapa Evropy, Topo Czech v4 + další mapy možno dohrát
- Vnitřní paměť: 32 GB, 64 GB solární verze (+přednahraná mapa USA/Austrálie)
- Smart notifikace: ano
- Wi-Fi: ano
- Cena: 14 990 Kč bez solárního dobíjení, 18 490 Kč se solárním dobíjením, verze Bundle 17 490 Kč (hrudní pás, senzor rychlosti a kadence)
Diskuse k článku (2)