Minuty intenzivní aktivity: Jak vás Garmin chce donutit k pohybu

12.6.2017
Pokud máte hodinky Garminu s vestavěným optickým snímačem tepu, máte možnost si hlídat svou celkovou aktivitu nejen pomocí ušlých kroků, ale také minutami intenzivní aktivity. Co to je?
Intenzivní minuty

Doplněk zobrazující aktuální počet intenzivních minut

Podle různých zdravotnických organizací jako je WHO (World Health Organisation) by člověk měl strávit týdně alespoň 150 minut trošku náročnější fyzickou aktivitou (svižná chůze), případně 75 minut skutečně intenzivním pohybem - takovým, kdy se vaše tepová frekvence dostane do zóny 4 (cca 150–170 tepů za minutu). To je například běh nebo jízda na kole do kopce.

Abyste se pořádně hýbali

Abyste měli přehled, jestli opravdu hýbete dostatečně, mají nové hodinky funkci Minuty intezivní aktivity, neboli Intensity minutes. Tento údaj se jedna přenáší do deníku Connect, kde je vidět hned na hlavní obrazovce, jednak se zobrazuje v doplňcích na hodinkách Můj den a Intezivní aktivita. Jakmile svůj cíl - 75 nebo 150 hodin - splníte, zobrazí se u tohoto údaje v doplňku Můj den „zatržítko“, u doplňku intezivních minut pak text, že cíl byl splněn. Do té doby vidíte, kolik minut vám ještě zbývá.

Podle Garminu by bylo ideální plnění tohoto cíle rozdělit v průběhu týdne rovnoměrně, například 30 minut rychlé chůze 5× týdně (což dělá oněch 150 minut). Samozřejmě nic vám nebrání dát si jeden 75minutový běh a cíl si splnit během jedné aktivity. Důležité je, abyste zkrátka udělali pro svoje tělo „něco“.

Minuty intezivní aktivity se neměří ale jen v průběhu aktivity, pokud máte tepový senzor zapnutý neustále, stačí se jen hýbat a zvýšit tepovku, aniž byste spouštěli nějakou aktivitu z aplikací (kolo, běh...). Aby se zvýšená tepovka započítala do intenzivních minut, je třeba aktivitu vykonávat déle, Garmin uvádí alespoň 10 minut.

Jde to i bez HR

Zajímavé je, že hodinky umí počítat minuty intenzivní aktivity i bez zapnutého tepáku, a to z počtu ušlých kroků. Hodinky se totiž učí - pokud jste měli dříve zapnutý snímač tepovky, hodinky odhadují podle historicky dosažených výsledků, kolik kroků zhruba odpovídá kolika minutám intezivní aktivity. Jedná se ale skutečně jen o orientační číslo.

Mým rekordem bylo lehce přes 1 100 minut za týden - to všechno díky opravdu velkému nájezdu na kole někdy loňské léto. Na obrázku je vidět, že se toho dá dosáhnout celkem snadno, oněch 238 minut bylo získáno během jediné pondělní tříhodinové projížďky.