Zápisky bloggera (10): Proč nemám rád Black Friday, zamyšlení nad slevami a vylepšené komentáře
Hlavní záložky
Podzim a začátek zimy, to jsou pro obchodníky časy, kdy zažívají žně. Snaží se vyprodat letní sklady a nalákat kupující na zlevněné dárky k Vánocům. Zatímco dříve jsme měli v tento čas jen vánoční slevy/akce, před pár lety se k nim přidal další slevový „svátek“ - Black Friday.
Původně americká akce, pátek, který přichází po dnu Díkuvzdání - letos připadá na 24. listopadu. V tento den nabízí všichni obchodníci aspoň část svého sortimentu se slevou. A stejně jako Evropané převzali Halloween (a dnešní děti už pomalu ani neví, co jsou Dušičky), okopírovali i Černý pátek.
Slevy ne jeden den, ale týden i 14 dnů
V Česku už dávno není tento den jediným okamžikem slev, ty přicházejí často čtrnáct dní před a drží se i po Black Friday. A největší slevy nabízí samozřejmě velké obchody a nadnárodní řetězce s rozsáhlým sortimentem. Malý obchodník v době nákupního svátku ostrouhá - nemůže si dovolit ze své marže ukrojit tolik jako supermarket a stejný sortiment tak nabízí zpravidla dráž.
Obvyklá marže bývá u produktů někde mezi 30–40 %. Čím specializovanější obchod je, tím menší má zpravidla sortiment. A tím menší slevy si obvykle může dovolit. Navíc takový obchod má i specializovaný a školený personál, který s nákupem nejen poradí, ale také lépe řeší servis či reklamace. A ten je nutno nějak zaplatit.
Naopak takový supermarket, ten prodává obří sortiment jak Baťa cvičky, zpravidla přes internet, takovou podporu jednotlivým produktům nedává a při reklamaci či servisu vás odkáže na zastoupení značky. Nejde o srdcaře, které baví to, co dělají, pro ně jsou hodinky a další sportovní sortiment jen položkou v tabulce.
Není proto neobvyklé, že se kupujíci zajdou poradit do specializovaného obchodu, ale pak si produkt koupí s větší slevou někde jinde. Samozřejmě, toto chování je ekonomické. Ale ne rozumné s ohledem na budoucnost. Protože pokud zmizí specializovaní a menší prodejci, zůstaneme v sevření supermarketů. A to bych nechtěl.
Nízká marže, velké objemy
Příkladem budiž hodinky Forerunner 255. Ty mají doporučenou koncovku 8 390 Kč. V akci Black Friday je Alza či Datart nabízí (nabízeli, záleží na tom, kdy článek čtete) za 5 990 Kč. Ve stejnou chvíli si je můžete ve specializovaném obchodě jako jsou Pulsmetry.cz či Kobras Runlab koupit za 7 490 Kč.
Tip: Recenze hodinek Forerunner 255: Nabušená střední třída, které nic zásadního nechybí
Supermarkety ukousnuly z ceny 40 %, jen aby prodaly co nejvíce kusů. Pokud dobře počítám, tak jejich marže může být jen pár procent. Prodají toho ale kvanta, takže ve výsledku mohou slušně vydělat. Během nákupní akce si ale nikdo nepůjde koupit hodinky k výše uvedeným prodejcům - protože to nedává ekonomický smysl. A před Vánocemi to je podobné.
Mě samotného hodně lákaly hodinky Instinct 2/2X či Forerunner 255, i když je vůbec nepotřebuju. Ale říkal jsem si, měl bych je za pár šupů k případným testům. Ale nakonec jsem si je prostě nekoupil, protože mi jdou podobně akce proti srsti. Tyhle slevy imho křiví trh a nedivil bych se, kdyby Garmin do budoucna těmto velkým kšeftům hodinky přestal dodávat.
Zajímavé je, že třeba model Forerunner 965 ve zmíněných supermarketech vůbec nekoupíte a Forerunnery 265 jsou k dispozici jen v Datartu, ale za oficální koncovku, tedy 11 990 Kč. Čili je možné, že si Garmin některé svoje produkty hlídá, aby nedošlo k podobnému cenovému podbízení. Nikde neseženete FR 265 a FR 965 se slevou větší než nějakých deset procent.
Nepřehléděnte: Zkušenosti s hodinkami Forerunner 965: Nejlepší hodinky současnosti? K dokonalosti pár drobností chybí
Menší a specializovaní prodejci utrpí
Aby to nevypadalo, že jsem proti levnějším produktům - to v žádném případě. Ale moc by se mi líbilo, kdyby tyto často brutální akce nekřivily trh a nepodrážely nohy speciálkám. Bez nich tu pak nebude nikdo, kam se budete moc obrátit s radou a pomocí s výběrem, případně kvalitním servisem. A dobrému zákazníkovi takový obchod nabídce často slevu podobnou, protože ví, že se vrátí.
Chápu také, že ne každý si může dovolit drahý produkt a že slevové akce jsou příležitostí, jak se k takovým hodinkám, cyklonavigacím či příslušenství dostat i přes omezený rozpočet. Jen by bylo fajn, kdyby v distribučním kanálu byly marže nižší už od začátku, systémově, a nebylo by pak nutné tolik hrát na slevy, které menším obchodníkům škodí.
Výrobce - a teď mám na mysli Garmina – má svoje velkoobchodní ceny v krátkodobém horizontu stále stejné a nevydělá víc nebo míň v závislosti na tom, za kolik koncový obchodník jeho produkty prodá zákazníkům. Kdyby se v prodejním kanálu nastavily obecně nižší marže, nebyl by takový prostor pro slevy a obchodníci by prodávali produkty za podobné ceny. A ve výsledku by mohli vydělat více.
Snad jsem to napsal dost jasně, i když možná zbytečně rozvláčně, ale muselo to ze mě ven. Na slovo Black Friday totiž začínám být skoro alergický. Jednak na mě skáče na každém rohu, jednak už tato akce postrádá svůj původní smysl. Fakt už nejde o jednodenní prodejní svátek, ale akci, co se táhne týdny. Stejně tak mi vadí vánoční akce začínající někdy v září/říjnu.
Rychlá ztráta ceny
A je tu ještě jeden efekt, který tyto obří cenové akce vytváří. A tou je rychlá ztráta hodnoty, zejména hodinek. Člověk, co si před rokem koupil nové Fénixy 7 či Epixy za cenu přes dvacet tisíc korun, a dnes by je chtěl prodat, musí s cenou na půlku nebo i méně. Když si totiž můžete koupit nový model ve výprodeji s výraznou slevou, pak není důvod kupovat hodinky z druhé ruky.
A potom motivace si kupovat dražší hodinky (nebo jiný produkt) trošku chybí. Ovlivní to chování nakupujících, kteří si nebudou kupovat novinky jako early-adopters, ale počkají, až budou „kdysi-novinky“ v akci. Díky tomu nebudou následně prodávat svoje hodinky či jiný produkt s tak velkou ztrátou, což ovlivní ekonomiku samotných výrobců - vznikne tak začarovaný kruh.
Na druhou stranu se tak může stát, že výrobce bude po také zkušenosti uvádět novinky s nižší úvodní cenovkou, aby si zajistil slušný prodej hned při uvedení na trh. Lidé nebudou čekat na slevy a půjdou po novince rovnou. A to ovlivní i sekundární bazarový trh.
Black Friday zvyšuje provoz na internetu obecně
A ještě taková poznámka trošku bokem: Black Friday je pro mě ve své podstatě užitečný, protože se mi v té době zvýší návštěvnost webu a to znamená pár stovek z reklamy navíc. Čili je to takový paradox - něco, co mi ve své podstatě vadí, mi na druhou stranu pomáhá. Ale daleko raději bych byl, kdyby na můj web čtenáři a uživatelů chodili primárně díky článkům, tipům a recenzím, než kvůli Black Friday.
Článek, který jsem o slevách napsal, totiž nebyl původně o slevách Black Friday, ale všiml jsem si v té době (konkrétně 12. listopadu), že obchody Pulsmetry a Kobras Runlab lehce zlevnily Fénixy a Epixy, a v týž okamžik přišel Garmin se svou vánoční akcí. A ve chvíli, když už byl článek nachystán na publikaci (pondělí 13. listopadu ráno), do toho supermarkety Datart s Alzou hodily vidle se svými megacenami. A to se prostě nedalo ignorovat...
Tip: Podzimní slevy: Některé přímo od Garminu, jiné od prodejců. Padají především Fénixy a Epixy
Vylepšené komentáře
A teď už konec s vyprazdňováním duše, mám tu jednu supernovinku, kterou už jen během pár dnů doladím s programátorem. A tou jsou vylepšené komentáře. V tuto chvíli si můžete všimnout hned na titulní straně u článků nálepky Diskuse (10), kde číslo v závorce vyjadřuje počet aktuálních komentářů. Tato čísla jsou vidět i v jednotlivých kategoriích a pošlou vás rovnou do diskuze.
Druhou novinkou je nastylování odkazu Odpovědět, který je nyní výraznější, ale to jen jen drobnost. A konečně jsem přidal boxík na titulní stranu s pěti posledními komentáři, a to včetně času vložení (resp. kolik času již od vložení uplynulo) a názvu článku. Začátek komentáře váš hodí přímo do diskuse, odkaz na článek pak logicky na článek.
Hotové mám i tlačítko Více, které zobrazí poslední komentáře na samostatné stránce vč. listování (čili s delší historií), ale tato funkce ještě není dostylovaná. Posléze umístím boxík i přímo do článků a případně do kategorií, aby byl přístupný odevšad. Pokud se na web díváte z mobilu, je boxík úplně vzadu/dole na stránce.
S novým webem chystám vylepšení ergonomie na mobilech, věřím, že se k tomu dostanu někdy během zimy. Tam už by mělo být dostupné i přihlašování do diskuzí a možnost nechat si zasílat týdenní/měsíční newslettery nejen s přehledem článků, ale také obsahem navíc.
Diskuse k článku (15)