Praktický test: Hodinky se svítilnou LED při noční aktivitě. Stačí na bezpečnou jízdu?

29.11.2024
Během podzimu a zimy jezdím na kole za šera a v noci pravidelně. Vyzkoušel jsem, zda postačí pro noční jízdy hodinky se svítilnou LED a jak dlouho v takovém nasazení vydrží
Svítilna LED

Hodinky v noci dokážou nouzově posloužit i jako hlavní svítilna pro jízdu na kole. Ale opravdu jen nouzově


Svítilna na hodinkách je bezesporu killer funkce. Nejenže si posvítíte na cestu do sklepa či v noci na záchod, ale také funguje velmi dobře při sportech - zejména při běhu, chůzi a také při jízdě na kole. Možnosti svítilny jsem popsal v přehledovém článku, který jsem doplnil o výdrže v jednotlivých úrovních o hodinky Fénix 8 47 mm (Solar i AMOLED) a Enduro 3.

Nepřehlédněte: Svítilna na hodinkách: Režimy svícení a blikání, možnosti a nastavení, intenzita a výdrž hodinek

Vyrážím do noci

Přestože mám hodinky se svítilnou už nějaký rok a půl (Fénix 7X Pro a Instinct 2X, nyní přibyly Fénixy 8 a Endura 3), nevyzkoušel jsem pořádně, jak se s nimi jezdí na kole. A zda to vůbec jde. Až nyní, když jsem aktualizoval výše uvedený článek, jsem chtěl jednak vyzkoušet výdrž v praxi, jednak zda svítí dostatečně pro bezpečnou jízdu. A nemohl jsem si vybral lepší počasí než teplotní inverzi a tudíž mokrou mlhu, což v kombinaci s tmou je fakt „parádní“ počasí.

No, přiznávám, že po první asi půl hodině jsem to chtěl vzdát, protože jsem neviděl nic - ne proto, že by hodinky málo svítily, ale měl jsem totálně mokré brýle. Naštěstí po půl hodině mlha trochu polevila a já nakonec plánovanou jízdu dokončil. Testoval jsem hodinky Fénix 8 AMOLED 47 mm, aktuálně jediné se svítilnou, které mám a které nemají MIP. Pro noční aktivity je AMOLED lepší, protože je na displej krásně vidět.

Na řídítkách jsem kromě hodinek měl také světlo Bontrager s maximem 1 300 lmn, ale běžně jezdím na nejnižší úroveň, tedy 350 lmn. Pro silniční ježdění to bohatě stačí, větší intenzitu zapínám jen na štěrku či v terénu (polňačky, lesní cesty). Ale kvůli testu hodinek jsem zvolil trasu čistě silniční - i pro tu nepříjemnou mlhu. Vzadu pak vozím radar Varia RTL 515, který svítí jako ďas.

Čtěte dále: Recenze cyklistického radaru a světla Varia RTL 515. Jste vidět a víte, kdy za vámi někdo jede. To prostě chcete

Musíte svítit na max

Zatímco pro běžné osvětlení místnosti stačí úroveň svícení čtyři nebo tři, pro jízdu na kole je potřeba úroveň jedna, tedy ta nejsilnější. Jinak uvidíte doslova velký kulový. Pro běh či chůzi rovně může stačit nižší intenzita, protože se nepohybujete takovou rychlostí. A i ta nejsilnější je na hraně a v některých situacích prostě nestačí; třeba když proti vám jede auto a oslňuje.

Zatímco světlo klasické cyklosvítilny má fokus dopředu a do stran svítí spíše méně, u hodinek je to naopak - svítí více do stran než dopředu. Je to dáno jednak omezenými možnostmi optiky, která prostě neumí světlo směrovat dopředu, jednak tím, že tu jsou diody dvě - jedna svítí více na jednu stranu, druhá pak na druhou; logicky. A při jízdě je to fakt znát - do boku vidíte skoro lépe než dopředu.

Velmi dobře jsou však díky tomu vidět krajnice a středová čára. Pokud na silnici jsou, tak můžete jet klidně 30 km/h a v podstatě se orientujete podle krajnic. Ani protijedoucí auto vám tehdy nevadí. Ale jakmile krajnice chybí, už není přechod mezi silnicí a terénem moc vidět a je třeba jet pomaleji a opatrněji, zejména když jede proti vám auto. V tomto ohledu jsou lepší cyklostezky, kde sice nemáte krajnice, ale ani auta. 

 

 


Recenze hodinek Fénix 8 


Cyklosvítilna bude vždy lepší

Přiznávám ale, že na sjezdech z kopců jsem vždy zapnul cyklosvítilnu. Ne že by to s hodinkami nešlo, ale musel bych hodně brzdit a tedy zpomalit. Super je to ale ve vesnicích nebo městě, tam hodinky stačí bez problému - vidíte totiž ne díky nim, ale díky pouličnímu osvětlení. A hodinky jen vykrývají tmavší místa.

Celkem jsem pouze s hodinkami (bez cyklosvítilny) na trase dlouhé 1:45 h strávil cca dvě třetiny času. To jen dokazuje, že úplná náhrady cyklosvítilny prostě hodinky nejsou. Jste sice krásně vidět, ale vy máte viditelnost omezenou. Intenzitu světla odhaduji na max. 100 lmn, oficiální údaj jsem nikde nenašel. Kdyby bylo fokusované více dopředu (a tedy s jinou optikou), tak by to stačilo - ale je hodně rozptýlené a to pro jízdu prostě není ono.

Tip: Recenze Varia UT800: Pořádné světlo pro noční aktivity s chytrými funkcemi a automatickým jasem

Na fotkách vypadá světlo jako dostatečné, ale to jen tím, že jsem fotil v nočním režimu iPhonu, který má 3s expozici, takže v reálu je světla méně. Dobře je ale vidět srovnání se světlem Bontrager (350 lmn), které má jasný kužel přímo přes sebe - a současně svítí i do stran. A pak je tu ještě další zásadní hledisko - a tím je výdrž.

Jen pár hodin jízdy

Při maximálním nabití odhadují hodinky F8 47 mm na nejvyšší jas výdrž 4 hodiny. A to fakt není moc. Když jsem vyrážel na kolo, měl jsem nabito na 95 % a odhad se snížil na 3 hodiny. Aktivita probíhala ve 4 stupních a trvala 1:45 h - nízká teplota je pro výdrž zásadní hledisko. Odhady hodinek - a teď nemyslím jen výdrž svítilny, ale výdrž při aktivitě jako takové, bez svícení - platí pro teplotu okolo 20 stupňů. Při podzimně-zimních teplotách se však výdrž snižuje.

Poznámka: Výdrž hodinek se v teplotách okolo nuly zkracuje zhruba o třetinu, někdy až o polovinu! F8 Solar 47 mm mají spotřebuju při nule 2 % za hodinu, přitom výrobce udává okolo 1 % za hodinu.

Aktivita skončila s nabitím baterie 35 % - za hodinu a tři čtvrtě tedy ubylo výrazných 60 % baterie. To by znamenalo výdrž na celou baterii okolo 3 hodin. Je tedy jasné, že svítilna v hodinkách je spíše nouzovka a lépe poslouží jako blikačka do šera s nižší intenzitou (a tedy i nižší spotřebou) než jako plnohodnotné světlo. Ale když na to dojde, umí i svítit. Jen musíte mít dost nabitou baterii.


Diskuse k článku (8)
Tagy: