Kolik vydrží cyklonavigace Edge 1050? A jak dopadlo srovnání s Edge 1040? Postřehy a dojmy z testu
Hlavní záložky
Prvotní nastavení cyklonavigace Edge 1050 jsem provedl s načtením profilů aktivit a snímačů, čili se mi zkopírovala data z modelu Edge 1040 Solar, který používám už dva roky. Jen jsem si musel doinstalovat datové pole My EDGE 2, bez kterého prostě nejezdím. Pak jsem jen prošel datové obrazovky aktivit a vše vypadalo v pořádku.
Tip: Cyklonavigace Edge 1050: Zcela nový displej s vyšším rozlišením. Ale bez soláru a s kratší výdrží
Jízda bude dlouhá...
První jízda, v rámci níž jsem srovnával displeje na odpoledním slunci, proběhla v profilu Horská cyklistika. Nastavení se přenesla v pořádku, jízdní data se zobrazovala, mapa ukazovala... Další den jsem vyrazil otestovat navigaci a výdrž. Ovšem v profilu Elektrické horské kolo, který používám, když vyrážím s bajkem Trek Fuel EXe, který má motor TQ HPR-50 - jemu jsem se věnoval velmi podrobně nedávno.
Nepřehlédnete: Test lehkého e-bajku Trek Fuel EXe: Motor, který nevidíte, ani neslyšíte
Letmo jsem zkontroloval nastavení obrazovek, nahrál trasu o délce 105 km s převýšením 1 400 m do obou modelů a vyrazil. Hned na začátku mě překvapilo, že se na Edge 1050 nepřipojil radar, ačkoli byl aktivní. Přitom všechny ostatní snímače - hrudní pás HRM Pro, snímač kadence a rychlosti, výkonu a elektrokola, to vše připojeno bylo.
Podíval jsem se do seznamu snímačů a bylo tam vše, co používám, jen radar ne. Tak jsem ho zkusil přidat a ... nic. Prostě nenalezen. Čili při jízdě jsem měl radar aktivní jen na Edge 1040 (a budu to dál řešit). Obě navigace jsem pak před jízdou dobil na 100 %. Mimochodem, přišlo mi, že se Edge 1040 nabíjí pomaleji, přesto, že má baterii s menší kapacitou (je celkově menší a lehčí).
Edit: Večer se mi spárování s radarem konečně povedlo, takže další případná srovnání už budou 1:1.
Tip: Cyklonavigaci Edge 1050 si můžete koupit v obchodě Pulsmetry.cz
Problémy s nastavením
Aby bylo srovnání co nejpřesnější, byly navigace nastaveny naprosto stejně, a sice takto:
- automatický jas
- automatická volba satelitních systémů SatIQ
- snímače: hrudní pás, snímač rychlosti a kadence, snímač výkonu, snímač elektrokola
- na Edge 1040 navíc připojen radar Varia RTL 515
- datové obrazovky: deset polí s daty, My EDGE 2, přehled výkonu, mapa, grafický průběh nadmořské výšky, na Egde 1040 navíc přehled solárního dobíjení
- aktivní ClimbPro - ale bez samostatné obrazovky, tu mám vypnutou; stačí mi na čátku stoupání vědět, kolik mám nastoupat a jaký bude profil (což Edge 1050 ukáže i na da běžné datové obrazovce)
Při jízdě jsem měl výhradně zapnutou mapu s navigací, která zobrazuje dvě datová pole a průběh nadmořské výšky, která mi nahrazuje ClimbPro. Jen občas jsem přepnul na data, abych viděl, kolik zbývá do cíle a kolik je hodin, případně na data výkonu ve stoupání.
Čtěte dále: Kompletní přehled ClimbPro: Při navigaci po trase, freerideové stoupáky. Hodinky a cyklonavigace
Hned po rozjezdu jsem si všiml, že se mi nezobrazuje mapa, přitom při předchozí jízdě bylo vše v pořádku. Jenže teď byla vidět jen basemapa. A tak jsem se podíval do nastavení profilu a tam bylo vše zapnuto. Čili jsme všechny mapy vypnul a zapnul jen Topo Central Europe a hele, mapa se ukázala. Uff.
Dalším problémem byly navigačení instrukce, které se u mapy ukazují na horním řádku. Jenže ten byl prostě černý. Přitom v nastavení instrukce zapnuté byly. Zkusil jsem restart a nic. Nakonec mě napadlo přepnout instrukce z nastavení Pouze text na Mapa a zpátky a hle, už to fungovalo. Zjevně je nutné některá nastavení po načtení profilu z jiné navigace zkontrolovat.
Parádní mapa
Jak jsem psal už ve včerejším článku, displej Edge 1050 krásně svítí a je vidět velmi dobře za většiny okolností. Na transreflexní displej Edge 1040 ztrácí jen za slunečného počasí, jinak je téměř vždy vidět lépe. Zejména tehdy, když vjedete do lesa a je stále ještě dost světla, aby se na Edge 1040 neaktivovalo podsvícení. Dobře jsou data také vidět, když je pod mrakem nebo oblačno, či za deště (což jsem už měl možnost také vyzkoušet).
Jakmile je ale šero dost velké, ať už v podvečer nebo brzy ráno, či když vjedete do temného lesa, a už se aktivuje podsvícení na Edge 1040, tak je čitelnost srovnatelná; Edge 1040 také umí krásně svítit. A není problém si podsvícení nastavit tak, aby navigace svítila neustále. Jenže pak bude mít ještě nižší výdrž než Edge 1050 - okolo deseti hodin. A to nechcete...
Parádní je na novém displeji také mapa. Díky vyššímu rozlišení, které je na Edge 1050 dvojnásobné, je mapa krásně jemná, při stejném měřítku je vidět více detailů. Zejména teď, když Garmin na Edge 1040 (a Edge 540/840) doslova zprasil zobrazení silnic a cest, které mají výrazné tlusté okraje a navigace v zástavbě je v podstatě nemožná - nevidíte vůbec nic.
Poznámka: Nepomohla ani nová beta 13.10, naopak, Edge 1040 se stal v podstatě nepoužitelným přístrojem. Je tak pomalý, že při navigaci naprosto nestíhá překreslovat mapu po změně směru, takže třeba na kruháči nebo na složité křitovatce nemám tušení, kam vlastně jedu. A že jsem si v Rakousku a ve Slovinsku na dovolené opravdu „užil“. Kvůli bloudění jsem najel pokaždé o nějakých 10 % navíc oproti plánu.
A jedééém!
Srovnávací jízda byla vůbec velmi zajímavá. Poté, co jsem vyřešil problém se zobrazením mapy a navigačních instrukcí na Edge 1050, se mi na 75. kilometru zastavily stopky. Samy od sebe, tlačítko jsem nemačkal - nehledě na to, že je velmi tuhé a sporadické zmáčknutí je v podstatě nemožné. Zjistil jsem to po čtyřech kilometrech, takže trasu na s Edge 1050 mám o tento úsek kratší.
Edge 1040 zase provedl jinou nepředloženost. Po krátké „sprše“, z níž se mi podařilo ujet cca po 15 minutách, jsem otřel obě obrazovky do trika, abych na ně viděl. A hle, na E1040 přestal fungovat dotyk. Úplně. A protože bez dotyku nemáte možnost navigaci vůbec ovládat, na rozdíl od Edge 840, tak pomohl jen hard reset. Což rozhodilo staminu a další metriky; trasa se ale obnovila.
A když jsem pak obě trasy uložil, zjistil jsem v Connectu, že mi na Edge 1050 zhruba polovina chybí. Záznam výšky, výkonu, tepovky, to vše je ok (až na chybějící 4 km), ale na mapě vidím místo větší poloviny trasy jen čáru. Prostě nic... A když k tomu připočítám pomalou reakci mapy na změnu směru a často chybející kus před sebou, kdy laguje dočítání mapy, tak si říkám, kolik asi kluci v Garminu věnovali odladění novinky, než ji pustili do prodeje.
Kolik tedy vydrží?
Přesně podle předpokladu. Málo. Tedy ve srovnání s Edge 1040. Protože většině lidí bude výdrž Edge 1050 stačit. Já na ni pustil rovnou tu nejnáročnější disciplínu, a to je navigace, zobrazená mapa, připojené čtyři snímače a ještě k tomu automatický výběr systémů, který má vyšší spotřebu než jen čistá GPS.
Nutno dodat, že jízda proběhla pod zataženou oblohou, slunce prosvítalo jen cca hodinku zrána, jinak jsem byl buď v lese nebo slunce bylo za mraky. Za pravého poledne se sluncem by byla výdrž ještě o kus nižší, naopak výdrž Edge 1040 o kousek lepší - tento model naopak má sluníčko moc rád a navíc mu v takovém případě běží solár.
Jízda o délce 5:05 hodin skončila se stavem baterie 68 %. Navigace by tak vydržela zhruba 15 hodin, což mi potvrdil i Aleš Rohlík z Pulsmetrů, který navigaci také testuje. Prostě když jedete na maximum, tak se přes 15 hodin nedostanete. Edge 1040 pak skončil s 89 %, zde by výdrž činila 56 hodin. A to odpovídá, navigace mi při ukončení jízdy ukázala odhad 52 hodin.
Když na Edge 1040 nemám aktivní navigaci, mám zobrazená pouze data a pohybuji se v místech, kde není třeba podsvícení, není problém se dostat na 100 hodin. U Edge 1050 by to v takovém případě mohlo být okolo 30 hodin. Při předchozí jízdě jsem bez aktivní navigace, ale zobrazenou mapou, a s pouze dvěma snímači (rychlost a tepák) měl spotřebu 9 % za 1:30 h.
Tip: Fotogalerie: Cyklonavigace Edge 1040 vs. Edge 1050 za jasného dne. Jas displeje, čitelnost, odlesky
Což činí pouze nějakých 17 hodin na 100 % baterie. Jenže tato jízda probíhala za jasného odpoledního počasí - tady je vidět, že na výdrž opravdu velký vliv to, jak svítí slunce a jak moc světla venku je. Čím je ho více, tím horší výdrž bude a naopak. Když jsem další den vyrazil hned ráno do lesa, přestože svítilo slunce, Edge 1050 spálil 5 % baterie během jízdy o délce 1:20 h (bez mapy, jen data). Výdrž by tak vycházela na cca 27 hodin.
A konečně poslední testovací jízda proběhla opět v plném nasazení (navigace, zobrazená mapa, SatIQ), a to v odpoledním slunci, kdy jsem už na Edge 1050 měl připojen kromě dalších i radar a 4 hodiny si vzaly 28 %, tedy 7 % za hodinu. To znamená celkovou výdrž 14 hodin, což je v souladu s výdrží naměřenou při prvně uvedené jízdě. Edge 1040 si pak na stejné trase vzala 12 %, čili 3 % za hodinu.
Edge 1050 je na tom zkrátka stejně jako hodinky s AMOLED - tato navigace má prostě ráda tmavou oblohu a les, zatímco Edge 1040 sluníčko a jízdu v otevřené krajině.
Je to málo? Záleží na úhlu pohledu
Co k výdrži napsat závěrem? Za mě je dostatečná. V reálu se bude pohybovat mezi 15 a 30 hodinami, podle nastavení a počasí, což znamená dobíjení každou třetí, možná čtvrtou jízdu. Část nabití se totiž ztratí v režimu spánku. Bude to podobné jako s Edge 1030, která mi vydržela také okolo 15 hodin. Je příjemné nabíjet jednou za čas, ale zrovna u cyklonavigace, kterou na rozdíl od hodinek nemáte neustále na ruce, není problém ji po jízdě strčit na kabel.
Mimochodem, s Edge 1040 jsem strávil 11 dnů na dovolené, z toho 8 dnů jsem byl na kole, jízdy trvaly od dvou do čtyř hodin (s aktivní navigací) a za tu dobu jsem nenabíjel ani jednou. Což je prostě krása. Ale jak píšu, není problém dát cyklonavigaci do nabíječky po každé druhé, max. čtvrté jízdě, dle náročnosti. Za cenu nižší výdrže zase dostanete fakt pěkný displej.
Diskuse k článku (19)