Mapy a navigace s Fénix 5X: Průběh navigování a metody trasování, zkušenosti při jízdě na kole (2.)
Hlavní záložky
V předchozí části článku jsem se podrobně věnoval mapám, které s hodinkami Fénix 5X dostanete, a možnostem, jaké nabízí výběr cíle navigace. Jakmile máte zvoleno, kam vyrazíte, můžete navigaci odstartovat.
Nepřehlédněte:
- První část článku, kde se seznámite s možnostmi výběru cíle pro navigaci
- Třetí část článku, kde se venuji ovládání map na nedotykovém displeji a možnostem nastavení map
Průběh navigace
Jakmile hodinky vypočtou trasu, k čemuž potřebují signál GPS, aby věděly, kde se nacházíte, můžete vyrazit na cestu – ať už na kole, nebo po vlastních. Na mapě, pokud ji máte zapnutou (buď stále, nebo jen pro navigaci) se ve spodní části ukážou navigační instrukce – kam máte jet na další odbočce a jak je to k ní daleko – v metrech, nebo kilometrech. Pokud máte dostatečně malý zoom, tedy vidíte mapu ve velkém měřítku, je tato šipka zobrazena na trase; ta je zvýrazněna růžově, a tak silně, že to překryje i turistické značení (což ale ničemu při navigaci nevadí).
Jakmile se budete k odbočce, jiné změně směru nebo třeba jen „držte se vpravo“ blížit na nějakých sto metrů, přes celou obrazovku se zobrazí na táž instrukce na černém pozadí s tím, že se ukáže i větší náhled na navigační šipku. Tato instrukce zůstane na displeji až do doby, dokud neodbočíte, či pokud nezměníte směr a navigace bude muset přemýšlet, co dál. Pokud vám toto vadí, můžete pohybem tlačítka nahoru nebo dolů zobrazit zase mapu – nebo jinou obrazovku, kterou jste měli zapnutou.
Když se netrefíte do odbočky, nebo chcete jet záměrně jinudy, buď vás navigace po jiné blízké cestě vrátí zpět, pokud se jí to bude zdát výhodné, nebo spočítá trasu jinudy. Přepočet je celkem rychlý, stejně jako prvotní výpočet trasy, subjektivně se mi zdá rychlost vyšší než u Edge 820, kde to fakt trvalo někdy hodně dlouho. To, zda bude navigace trasu přepočítávat, záleží na nastavení trasování. To se provádí u konkrétního profilu (kolo, běh…), protože u každé aktivity můžete mít jiné preference a každá aktivita nabízí i jiné možnosti.
Jak na to? Když je spuštěná aktivita, běžte do menu delším stiskem tlačítka Nahoru a zvolte Nastavení Kolo (nebo Nastavení Běh apod.) a zde vstupte do nabídka Trasování. Nejprve je třeba zvolit typ aktivity, protože možnosti trasování se pro jednotlivé typy „přesunu“ liší. Jinou nabídku má auto, jinou chůze či kolo.
- Trasy: Můžete buď zvolit Sledovat trasu nebo Použít mapu. První volba se bude držet trasy, kterou jste si připravili, druhá bude v případě, že změníte směr, trasu přepočítá dle mapy.
- Metoda výpočtu: Celkem jasné volby, minimalizovat vzdálenost, minimalizovat čas a minimalizovat výstup.
- Vyhýbat se: Typy cest, kterým se má navigace vyhnout, třeba pro kolo jsou důležité silnice 1. třídy, po kterých jezdit nechcete, dále tu jsou nezpevněné silnice, trajekty či úzké stezky. Při jízdě na silničním kole se můžete ctít vyhnout cestám, ale na horském kole naopak nikoliv. Proto tu jsou i dva profily pro kolo – silniční a horské. U auta či motocyklu tu přibydou například obraty do protisměru, placené silnice či mezistátní dálnice. Zkrátka možností je celá řada a zobrazí se jen ty relevantní.
Pokud zvolíte možnost držet se trasy, bude se vás navigace snažit držet naplánované cesty, máte tak jistotu, že pojedete skutečně tudy, kudy jste si cestu zvolili.
Nové obrazovky při navigaci
Jakmile spustíte navigaci, přidají se k datovým obrazovkám aktivity další, a to na konec, až za hodiny. První obrazovkou je směr jízdy a vzdálenost k další odbočce. Tato obrazovka je celkem zbytečná, protože nezobrazuje ani světové strany, což by se mohlo hodit.
Následuje výškový profil trati od startu navigace do jejího cíle – a tedy i část cesty, pokud jste se nechali navigovat třeba zprostřed výletu. Zeleně je zobrazena již ujetá vzdálenost, modře ta, co vás ještě čeká – a současně se vpravo nahoře ukazuje počet metrů, které je třeba nastoupat. Vlevo nahoře pak vidíte počet metrů, které jste nastoupali od absolutního začátku (i když byla navigace spuštěna později). Na grafu také vidíte nejvyšší a nejnižší bod, jakého v průběhu navigování dosáhnete. Toto považuji za extrémně užitečnou a současně motivační funkci.
Na další obrazovce uvidíte, za jak dlouho dorazíte do nastaveného cíle navigace podle aktuální rychlosti jízdy, jaká zbývá vzdálenost a kolik hodin by v době dosažení cíle mělo být. To se hodí v případě, že jedete na čas, takže poznáte, jestli máte přidat do kroku nebo šlápnout do pedálů. Tyto obrazovky lze libovolně zapínat a vypínat pro každou aktivitu zvlášť.
Pokud se necháte navigovat přímo z menu Navigovat, po stisku tlačítka Start se spustí aktivita Navigovat. Ta má své vlastní obrazovky, stejně jako Běh, Kolo, Chůze. Úpravu obrazovek, stejně jako celé aktivity můžete provádět z menu v seznamu aktivit, případně z kontextového menu, které vyvoláte podržením tlačítka Nahoru. Nastavení je stejné jako u Chůze.
Když máte navigaci na ruce
Nutno říci, že jsem z navigačních funkcí na hodinkách nadšen. Něco málo jsem si s tím užil už s modelem Epix, ten ale měl hrubší displej a orientace na šířku nebyla při navigaci ideální. Při navigaci, když vám spodek displeje zakryjí instrukce, vám pak přece jen něco chybí. Kulatý displej není nevýhodou, protože potřebujete vidět především do boku a dopředu, což je na kulatém displeji optimální. A rozlišení 240 bodů zajišťuje dostatek detailů.
Při chůzi a běhu či jiných aktivitách jako je lezení nebo horská turistika vám budou mapy a navigace přímo na ruce vítaným společníkem. Zejména tehdy, pokud máte plné ruce – když lezete na skálu, máte turistické hůlky nebo nesete nadměrný náklad (dítě v náručí) – hodinky usnadní orientaci. Na kole už je to jiné. Hodinky na ruce jsou pro navigaci a čtení dat z palubního počítače naprosto nevhodné a když už si dáte hodinky na řídítka, můžete tam stejně tak dát cyklonavigaci nebo rovnou mobil. Na druhou stranu představa jednoho zařízení pro ježdění na kole, turistiku a všechny další aktivity je prostě lákavá.
Navigaci jsem testoval právě na kole a ve většině případů splnila očekávání. Sice jsem si nemohl kvůli chybě nahrát předem připravenou trasu, tak jsem aspoň otestoval navigaci pomoci nastavení přímo z hodinek, především bodů zájmu, blízký vesnic a výběru bodu přímo na mapě. S cyklomapou to ovšem nebylo tak komfortní jako s Topo Czech, protože cyklomapa měla v místech, kde jsem jezdil (okolí Moravské Třebové) rezervy a řada významných cest v lese chyběla. Navigace mne pak vedla zbytečně oklikou.
S Topo Czech to už ale byla jiná káva. Podrobná mapa, k dispozici všechny cesty včetně lesních singletrailů v okolí Brna, v mapě jsou už dokonce zaneseny singltracky v okolí Jedovnice! Mapa je zkrátka hodně aktuální a oproti cyklomapě Evropy je to nebe a dudy.
I s navigací se můžete ztratit
Jenže narazil jsem i na nějaké ty mouchy. Navigace má problém ve chvíli, kdy jsou na křižovatce dvě odbočky blízko sebe. Odbočíte na té první, ale navigace si myslí, že jedete správě po té druhé. Cesty jsou ve vrstevnici, pár desítek metrů vedle sebe a pod sebou. V jednu chvíli jsem ujel více jak kilometr a navigace si stále myslela, že jedu po té správné cestě, i když ta opravdová byla už o nějakých sto metrů výše. Musel jsem navigaci vypnout a teprve poté přeskočila na správnou cestu.
Také navigační instrukce byla v tu chvíli k ničemu, protože skrze tlustou šipku nebylo vidět, že ve skutečnosti z lesní křižovatky vedou cesty dvě. A když k tomu připočítáte fakt, že před křižovatkou zmizí mapa a zobrazí se velká navigační instrukce, je neštěstí dokonáno. Stalo se mi také, že jsem kvůli této chybě špatně odbočil a místo po vrstevnici jel po jiné cestě do kopce. A když jsem si všiml omylu a vracel se, navigace cestu nepřepočítala, protože si myslela, že se vracím po naplánované trase. To bylo maximálně matoucí, protože z mapy nebylo jasné, kudy cesta vlastně vede - problém maličkého displeje.
Tip: Jak navigace nepoznala, po které cestě jedu
Navigace občas také ignoruje celkem přímou cestu a vede vás odbočkami a přes silnice, i když máte nastaveno vyhýbat se silnici. Vtip je v tom, že některé cesty jsou v mapě Topo Czech označeny jako silnice – jde zejména o široké lesní cesty, které se virtuálně ze „silnice“ mění až někde hluboko v lese. Někdy si také protiřečí nastavení minimalizovat výstup a současně vyhnout se silnicím. Jednou jsem si nastavil cíl, který byl přes les po hezké cestě vzdálen cca 5 km. Navigace mne přitom hnala odbočkou kamsi do údolí a pak zpět nahoru (měl jsem nastaveno „minimalizovat čas“).
A když jsem sjel na onu cestu, navigace se mne rozhodla v lese otáčet a vrátit mne na původní trasu. Ale ne prostým otočením do protisměru, ale navedením na jinou lesní cestu, po které bych se dostal do výchozího bodu v místě, kde jsem navigaci neposlechl. Navigace v profilu „horské kolo“ asi obraty do protisměru nezná, což je dost zvláštní. Zkrátka navigace je fajn, ale je třeba také u toho myslet a dívat se kolem sebe. Je trochu škoda, že navigace neumí ukázat náhled zbylé trasy, abyste věděli, kudy vás chce vést. Můžete si ale nechat z menu nechat zobrazit instrukce – to vám ale nic moc neřekne, protože zpravidla to je něco jako „držte se vpravo na nezpevněné cestě“.
Zkrátka je dobré dívat se kolem sebe a ne jen slepě důvěřovat navigaci, zvlášť, když je zobrazena na tak malém displeji.
V příští části se věnuji tomu, jak se ovládá mapa, a hodnotím mapové a navigační funkce hodinek.
Diskuse k článku (0)