Velká recenze navigace Edge 1030: Nastavení, ovládání mapy, navigace, možnosti trasování (3.)

11.12.2017
Díky obřímu a dobře čitelnému displeji se na Edge 1030 skvěle vyjímá mapa. A právě díky navigaci v neznámém terénu patří Edge 1030 k tomu nejlepšímu, co lze na trhu pořídit
Edge 1030 v předsazeném držáku

Předsazený držák lépe dostane navigaci do vašeho zorného pole

Letos uvedený nejvyšší model cyklistické navigace Edge 1030 vás uchvátí svým displejem. V porovnání s tři roky starým Edge 1000 jde sice jen o evoluci, ovšem o evoluci velmi povedenou.

Další části recenze

Nastavení a možnosti

Další nastavení přístroje najdete v menu Nastavení. Zde už se netýkají jednotlivých aktivity, ale celého prostředí. Zásadní je zde nastavení displeje, resp. možnosti podsvícení. Mně se nejvíce osvědčil automatický jas a prodleva podsvícení 15 sekund. V tomto případě se displej rozsvítí po doteku a po čtvrt minutě zase zhasne. Pokud se ale sníží intenzita okolního světla – šero, tma – pak bude svítit neustále. Ale vždy jen tak, abyste na displej viděli, takže to Edge s intenzitou jasu zbytečně nepřehání.

Můžete zde také měnit intenzitu ukládání dat a místo, kam se mají nahrávat – na kartu, či do vnitřní paměti. Upravit lze i jednotky, v nichž se bude zobrazovat vzdálenost, teplota či nadmořská výška. Důležitou položkou jsou i Tóny – pokud jsou zapnuté při navigaci, tak se může stát, že vám z nich po chvíli praskne hlavička; zejména když budete neustále mimo kurz. 

Velmi důležitou položkou je přidání ANT+ nebo Bluetooth snímače. Před přidáním si vyberete typ snímače (kategorii), poté následuje párování. Pokud máte například srdeční pás, je nutno ho před párováním nasadit, u čidla rychlosti roztočit kolo a u senzoru kadence točit klikami. Jakmile dojde ke spárování, přidá se senzor do seznamu. Klepnutím na senzor můžete zobrazit jeho podrobnosti či zrušit párování. Lze odsud i nahrát nový firmware, pokud to snímač vyžaduje (a podporuje).

Následuje úsporný režim, který hodně pomůže ve chvíli, kdy dochází šťáva. Jakmile máte méně než cca 10 procent baterie, úsporný režim vypne displej – jede pouze záznam trasy. Displej se probudí jen tehdy, když na něj klepnete, případně když přijde notifikace na mobil či se zobrazí navigační instrukce. V tomto režimu je spotřeba energie o více než třetinu nižší než v případě, že je displej zapnutý.

Z dalších možností nastavení zmiňme spárování mobilního telefonu. Propojení s mobilem přes Bluetooth slouží jednak k ukládaní ukončených aktivit do deníku Connect, jednak k zobrazování notifikací a také ke stahování aktuálního počasí – to se hodí, abyste nemuseli při jízdě vytahovat mobil. Zejména směr a síla větru je pro cyklisty zásadní informací. Navigace se umí připojit i k Wi-Fi, takže pro ukládání jízd není mobil potřeba. A samozřejmě lze Edge připojit i k počítači přes microUSB kabel, čímž se zařízení současně nabíjí.

Dále už jsou tu jen drobnosti jako zapnutí detekce dopravních událostí, kde musíte zadat telefonní číslo, kam se má volat v případě nehody, či group track – sledování ostatních lidí ve skupině. Kdokoliv má Edge nebo hodinky Garmin, může se připojit do vaší skupiny. To se hodí v případě, že jsou ve skupině cyklisté různých úrovní a někdo je daleko vpředu, zatímco ostatní vysedávají v hospodě. (Podrobněji dále v textu)

Connect IQ pro uživatelská pole

Stejně jako ostatní vyšší modely Edge i Edge 1030 podporuje Connect IQ, což znamená, že si můžete nahrávat uživatelské funkce jako samostatné aplikace, datová pole či doplňky. Už z výroby najdete v navigaci nahrané tři aplikace, a sice Strava Routes (umožňuje nahrávat vaše trasy ze Stravy, aniž byste připojovali navigaci k počítači), TrainingPeaks a Best Bike Split.

Skvělá je také možnost přidávat si vlastní datová pole, čehož jsem hned využil a přidal si MyEGDE. To je celoobrazovkové datové pole, které ukáže až třináct různých informací. Devět je uživatelsky definovaných, další je pak čas jízdy, rychlost, datum a nabití baterie. Zejména rychloměr je velmi efektní a celkově toto datové pole působí velmi atraktivně. Jediné, co mi v uživatelských polích chybělo, je teplota.  

Jedeme!

Když máte všechno nastaveno pro jízdu, nastal čas konečně vyrazit. Nahoře v hlavní nabídce zvolíte typ aktivity, čímž aktivujete GPS (Glonass) a současně se zobrazí první datová obrazovka. Mezi jednotlivými obrazovkami (datové, Connect IQ, mapa, výškoměr…) se přepínáte swipe gestem, případně ikonkami pro pohyb vlevo a vpravo po klepnutí na displej. Mimochodem, dobrou možností je měnit datová pole podržením prstu na daném poli; nemusíte kvůli tomu chodit do menu, když si chcete něco rychle upravit.

Jízdu spustíte tlačítkem Start. Pokud je nastaven autostop, tedy pauznutí stopek při zastavení, ukáže se vám při zastavení přes displej velká ikona pauzy (dvě čárky) a navigace pípne, při rozjetí zase „play“ (trojúhelník). Levé tlačítko slouží pak pro manuální začátek nového kola, resp. tréninkového intervalu; interval může být i automatický (viz dřívější text). 

Jak ovládat mapu

Pokud používáte při jízdě mapu – a asi byste byli sami proti sobě, kdyby ne, když si pořídíte mapový model – máte hned několik možností, co na mapě uvidíte. V nastavení profilu si můžete zvolit zobrazení čisté mapy, tedy bez jakýchkoliv textů nebo datových polí. Lze zapnout zobrazení navigační informace, tj. v horní části se ukáže ulice nebo cesta, po které jedete. Pokud nemá pojmenování, ukáže se např. „cyklotrasa“, „lesní cesta“, „cesta s nezpevněným povrchem“ apod. Navigační informaci můžete nechat zobrazovat neustále, případně jen při navigaci.

V dolní části pak můžete mít dvě datová pole (stejně jako u kompasu nebo výškoměru), hodí se informace o rychlosti a buď aktuální čas, nebo stopky či nadmořská výška; záleží na tom, zda je mapa vaší výchozí obrazovkou a máte ji po celou jízdu, nebo slouží jen jako doplněk. Zatímco na Edge 820 jsem používal zobrazení bez datových polí, protože mapa byla velmi maličká, na Edge 1030 mám dole zapnutá dvě pole, jelikož na mapu stále zbývá dostatek místa.

Ovládání mapy je bohužel jen dotykové, což je při jízdě na kole a zejména terénem hodně náročné. Už jen proto, že displej reaguje špatně na rukavice, a navíc musíte na displej zatlačit více než třeba na displej mobilu. Ale je to rozhodně lepší než na Edge 820, kde je displej maličký – ovládací prvky jsou větší a i v rukavicích se na ně lépe trefuje. 

Ovládání mapy je řešeno třemi ikonami na displeji – plus, minus a ruka. Když klepnete na minus, mapa se oddálí, když na plus, mapa se přiblíží. Rukou aktivujete režim pohybu po mapě. Vzhledem k tomu, že přístroj reaguje trochu se zpožděním a málokdy se něco povede napoprvé, je lepší při manipulaci s mapou zastavit a nesnažit se do ní koukat za jízdy.

Když se necháte navigovat

Pokud je aktivní navigace, na mapě se ukazuje jak naplánovaná trasa (ať už byla načtena z uložené trasy, nebo vytvořena přímo v navigaci), tak navigační instrukce v horní části obrazovky. V případě, že dorazíte k rozcestí, šipka vám ukáže směr a současně se zobrazí i navigační instrukce jako „Vlevo na lesní cestu“ apod. Také se ukazuje vzdálenost k následující odbočce. 

Před každou odbočkou nebo navigační instrukcí se ozve celkem hlasitý zvuk, který vás upozorní na blížící se změnu trasy. To se hodí v případě, že jste zabraní do svých myšlenek nebo se příliš kocháte okolím. Můžete si také dokonce zapnout hlasové pokyny do sluchátek, které jsou připojeny k mobilnímu telefonu. To nastavujete přímo v deníku Connect. Nemusíte se pak vůbec dívat za displej a příjemný ženský hlas vám česky oznámí, za jak dlouho máte odbočit apod. 

Pokud není zapnutá mapa, ale jiná datová obrazovky, zobrazí se navigační instrukce se šipkou směru jen ve chvíli, kdy se blížíte k odbočce. Klepnutím na displej hlášku zrušíte, aby nepřekážela. Nebudete-li dodržovat doporučenou trasu a sjedete z ní, bude se vás navigace chvíli snažit otočit, ale když pochopí, že opravdu chcete jet jinudy, trasu přepočítá. Oproti Edge 820 se navigace vzpamatuje celkem rychle a výpočet nové trasy rychlejší. 

K přepočtu samozřejmě dojde jen tehdy, pokud to máte povoleno v aktuálním profilu, jinak se navigace bude držet původní trasy. V takovém případě se vás bude snažit vrátit na trasu, což může být celkem otravné. Pokud jste si trasu do navigace nahráli z počítače, uhnete z ní a dojde k přepočtu kurzu, na mapě se zobrazí jak trasa nově vypočtená (světle fialová), tak stará (tmavě fialová). Krásně tak vidíte, kudy jste měli jet a kudy ve skutečnosti jedete. 

Při aktivní navigaci je vhodné mít nastavené automatické měřítko mapy, kdy se přiblížení mapy upravuje dle aktuální situace. Pevné měřítko se pak hodí při jízdě bez navigace, kdy si přiblížení ovládáte dle potřeby. Toto nastavení je odlišné pro každý profil, a proto se mění tam – nenajdete ho v globálním nastavení. Stejně tak si zde upravíte, zda se má mapa zobrazit severem nahoře, či se má otáčet ve směru jízdy.

Co mi ale chybí oproti Fénix 5X je profil převýšení naplánované trasy, kde byste viděli, kolik jste už vystoupali, a kolik vám ještě zbývá. (Nebo jsem to alespoň nikde nenašel.) Také automatické datové obrazovky s předpokládaným dojezdem do cíle či časem, kdy budete v cíli, chybí. Vše si musíte nastavit jako datová pole – ideálně v obrazovce, kterou zapnete jen při navigaci; jinak jsou tyhle údaje totiž zbytečné a navigační obrazovka by jen překážela. 

Kam si vyrazíme?

Navigaci můžete zapnout kdykoliv při jízdě, nebo před jejím začátkem (tlačítko Navigovat). V druhém případě je vhodné také současně spustit stopky, aby se zaznamenávala trasa, přístroj to za vás neudělá (pokud nemáte nastaven autostart při pohybu). Pokud se necháte navigovat podle uložené trasy, pak je možné nastavit, aby se stopky spustily tehdy, když dosáhnete začátku trasy. Navigace vás také může na začátek trasy navést, pokud tam již nejste. Všechny navigační funkce najdete v hlavní nabídce Navigovat

Navigovat se tedy můžete nechat podle uložené trasy, ať už jste ji do přístroje nahráli přes BaseCamp, webový deník Connect nebo přímo do složky NewFiles. Trasu si také můžete vytvořit přímo v navigaci, a to podobně jako třeba v mobilní aplikaci Mapy.cz na telefonu: pomocí mapy, navigačních bodů, uložených bodů atd. Možnosti jsou široké a díky dotykovému displeji je to i celkem pohodlné. Pokud nevíte, kudy kam, je možné si nechat poradit – necháte si vytvořit okružní trasu o stanovené délce a stanoveném počátečním směru. Na výběr pak máte ze tří možností, před jízdou si lze prohlédnout navrhovanou trasu na mapě.  

Nepřehlédněte:

Nechybí body zájmu jako jsou restaurace nebo obchody – ty vybíráte z kategorií s tím, že se seřadí od nejbližších a stejně jako u měst vidíte vzdálenost k nim vzdušnou čarou. A konečně se můžete nechat navigovat na konkrétní adresu. Nejprve zvolíte zemi (u cyklomapy Evropy), následně už jen klasicky zadáte město nebo PSČ, ulici a číslo popisné. Nyní se zobrazí se mapa s cílem, v horní části mapy se ukáže vzdušná vzdálenost a dole tlačítko „Jet“. Jakmile spustíte navigaci, začnou se vyhledávat satelity, následně se spočítá trasa, což může trvat déle, a pak můžete vyrazit.  

Tip: Možnosti zadávání cílů navigace jsem podrobně probíral u recenze Fénix 5X a Edge 820

Parametry vypočtené trasy

Pro výpočet trasy je důležité nastavené trasování. Stejně jako si v každém profilu jízdy můžete nastavit, jak se má zobrazovat mapa, tak si v každém profilu nastavíte vlastní parametry trasování. První volbou jest typ aktivity – silniční cyklistika, horská cyklistika, chodec, jízda autem apod. Podle toho budou preferovány cesty pro výpočet trasy. Následně volíte metodu výpočtu, zda se má minimalizovat čas, vzdálenost nebo výstup. U cyklistiky se hodí také vypnutí zamknutí na silnici, zatímco u cesty autem je dobré si tuto volbu zapnout. 

Pokud sjedete při jízdě z trasy, můžete si v tomto nastavení vybrat, zda se má cesta přepočítat automaticky, na dotaz, nebo zda se navigace má držet naplánované trasy nebo uloženého kurzu. A jako úplně poslední volba tu je možnost, jak bude navigace pracovat s „objížďkami“ – tedy silnicemi a prvky, kterým se chcete vyhnout. 

Například u horské cyklistiky tu jsou volby, zda se vyhnout silnicím 1. třídy, zpoplatněným silnicím či zda nechcete jet po nezpevněných cestách. U silniční cyklistiky nebo jízdy autem je tu navíc ještě položka vyhnutí se trajektům a úzkým stezkám. U jízdy autem přibudou obraty do protisměru, u chůze naopak tu naopak zůstanou jen nezpevněné silnice a trajekty atd. Zkrátka možností je celá řada a je třeba si s nastavením pohrát.

Doplněno: Ve firmwaru 3.60 přibyla nová funkce pro ostré zatáčky. Ta v případě, že je před vámi více než 90stupňová zatáčka, zobrazí varování a vzdálenost k této zatáčce. Funkce může být aktivní, i když není zapnutá navigace. V takovém případě se varování objeví jen tehdy, pokud zatáčka není současně křižovatkou, a tudíž Edge ví, že do té zatáčky musíte vjet. 

Když dojedete do cíle

Jakmile v bezpečí dojedete do cíle a zastavíte aktivitu, můžete jízdu buď uložit, nebo zrušit. V tomto okamžiku ale můžete aktivitu jen pauznout. Pokud tak učiníte, prostě jen nebudete mačkat na žádné tlačítko a můžete jít na kafe. Pokud chcete mít jistotu, že se nic samovolně nestane, můžete zamknout displej, případně navigaci uspat. Pokud ji neuspíte vy, uspí se sama cca za deset minut. Stiskem tlačítka Start aktivitu pak opět obnovíte. V tomto „mezičase“ můžete také změnit typ aktivity, například ze silniční na horskou apod. 

Po uložení proběhne automatický přenos do mobilu, pokud jej máte připojen, nebo se jízda do deníku Connect uloží pomocí Wi-Fi. Prohlédnout jízdu si můžete přímo v navigaci, k dispozici je podobný souhrn trasy, přehled kol, zobrazení tepových zón, výškoměr či mapa trasy. Lepší je ale podívat se na webu nebo v mobilu, výpis v navigaci je přece jen malý a málo detailní.

Oproti Edge 1000 je zde navíc i vylepšený tréninkový efekt, podobně jako na Fénix 5. Z průběhu vašeho srdečního tepu se spočítá přínost pro aerobní a anaerobní kondici. Máte-li datové pole MyEGDE, zobrazuje se aerobní efekt již v průběhu aktivity.  

V deníku Connect se zobrazí i další podrobnosti, jako je graf kadence či rychlosti, graf srdečního tepu apod. Analýzou dat z jízdy tak můžete strávit i několik hodin, pokud vám to k něčemu bude. Zjistíte třeba, kdy jste šlapali rychle a kdy naopak pomalu, jak koresponduje stoupání, jízda po rovině a klesání s intenzitou srdečního tepu apod. Deník rovněž zobrazuje u všech grafů průměrnou hodnotu za celou jízdu. 

Jízdu můžete i sdílet na Facebooku nebo Instagramu, z mobilu dokonce s fotkou, kterou můžete k jízdě přiřadit. Nově lze také přidat fotky přímo k aktivitě, a to jak v mobilním deníku Connect, tak na webu. Konečně! 

Více informací:

V poslední části recenze se věnuji tréninkům, výdrž, propojení s mobilem a závěrečnému zhodnocení

Tagy: