První jízda se špičkovou cyklonavigací Edge 1030

6.10.2017
Top navigace Edge 1030 po třech letech nahrazuje poněkud zastaralý model Edge 1000. Hlavní novinkou je větší displej ve stejném těle a potěší také delší výdrž
Předsazený držák za jízdy

Předsazený držák má jednu velkou výhodu - nemusíte za jízdy tolik sklánět hlavu, jen sklopíte oči. A na velkém displeji je vše krásně čitelné

Přiznám se, že jsem Edge 1000 nikdy nepoužíval - jen nižší modely Edge 520 a Edge 820, přičemž sám jezdím už devátým rokem s Edge 705, s níž jsem stále velmi spokojen. A to hlavně díky nedotykovému displeji, díky čemuž se navigace snadno ovládá i v rukavicích.

Edge 1030 mne proto v ruce překvapil svou velikostí - je skoro tak velký jako iPhone 4S, s nímž sdílí velikost úhlopříčky, celých 3,5"! Uznejte, že oproti 3" na modelu E1000 či 2,3" na E820 je to pořádný kus obrazovky. Díky tomu, že je displej umístěn ve stejně velkém těle jako Edge 1000, jsou okraje podstatně tenčí. Tlačítka pro spuštění aktivity a tlačítko pro nové kolo se přesunula na spodní stranu, kde je více místa.

Tip: Představení a hlavní novinky Edge 1030

Jak připevnit navigaci

Nebudu teď řešit ani design, ani možnosti nastavení apod., na to chystám článek se statickými dojmy a velkou fotogalerií. Pojďme se rovnou podívat do balení. Základní model za 15 990 Kč obsahuje kromě samotné navigace také předsazený držák na kolo a dva malé držáky přímo na říditka nebo na představec; je to stejné jako u Edge 820.

Tip: Držáky pro navigace Egde

Předsazený držák ale doznal změn. Umožňuje totiž zespodu připojit další kompatibilní příslušenství, jako je světlo Varia UT800, které můžete umístit jak na helmu, tak právě na tento držák. Držák dodávaný s modelem Edge 1030 má navic jednu výhodu: spodní úchyt umožňuje připojit i externí baterii, která prodlouží životnost navigace o dalších cca 20 hodin. Držákům a uchycení navigace a příslušenství se budu věnovat v jiném článku.

Pro první jízdu jsem si vybral právě tento předsazený držák, protože na představci mám ještě uchycení pro Edge 705, který musím nejprve sundat - a navíc jsem si chtěl vyzkoušet i uchycení světla Varia UT 800, které mám rovněž k dispozici (ale o něm také až později). Držák je nutno přišroubovat, zatímco držák na představec nebo řidítka se uchycuje pomocí gumiček. Díky podložkám nejsou problém řidítka jak 31,8 mm, tak 25,4 mm (starší či krosová kola).

Než vyrazíte

Před samotnou jízdou si vyberete typ aktivity - standardně jsou zde Indoor, Road a Mountain, můžete jich mít ale libovolný počet. Každá aktivita má vlastní datová pole, v každé si můžete zapnout mapu, výškoměr, kompas či Group Tracking (sledování přátel). Datových polí ve vlastních obrazovkách můžet být až deset, nastavit lze opravdu cokoliv včetně desítky ukazatelů pro výkon, srdeční tep, nadmořskou výšku, tempo aj.

Také je vhodné spárovat zařízení s ANT+ nebo Bluetooth čidly, já první jízdu absolvoval jen se snímačem srdečního tepu, abych mohl srovnat, jakou vzdálenost naměří Edge 1030, Edge 705 (GPS) a hodinky Vívoactive HR s připojeným snímačem rychlosti a kadence. (Srovnávní se také budu věnovat až někdy příště.) Edge 1030 podporuje všechny možné senzory a zařízení jako je kamera Virb, světlo, head-up displej či radar. Vše je pak možno ovládat přímo z navigace.

Tip: Velká recenze Edge 820

Jen s dotykem

Jakmile odstartujete jízdu pravým tlačítkem, můžete se mezi jednotlivými obrazovkami, které jste v dané aktivitě zapnuli, přepínat pomocí swipe gesta vlevo a vpravo. Případně klepnout na obrazovku, čím vyvoláte ve spodní části ikony pro pohyb vlevo/vpravo a domeček, který vás vrátí do hlavního menu. Tam je možné měnit nastavení navigace i dané aktivity.

Dotyková obrazovka funguje bez problému s prsty, trošku horší je to při jízdě s tenkými rukavicemi, které mají dotykovou vrsvu pro ovládání mobilu (jde o stejnou technologii kapacitního displeje), ale když máte běžné rukavice, třeba takové, které používám v zimě (lyžařské), máte smůlu úplně. Ostatně ovládání dotykového displeje jsem se věnoval už u modelu Edge 820 a nic se od té doby nezměnilo; fyziku holt nebejdete.

I proto mám na kole stále Edge 705, což je za posledních deset let poslední navigace Garminu, která má mapy a současně nemá dotykový displej. A bohužel Garmin cyklonavigace s mapami bez dotyku už nevyrábí. Částečným řešením je Edge 520, jenže tento přístroj má žalostně malou paměť, kam se vejde sotva jeden kraj mapy Topo Czech. 

Nepřehlédněte: Jak se ovládá dotykový displej během jízdy

Velký displej výhodou

Skvělou možností datových polí je možnost vkládat přímo grafy - například graf výšky, srdečního tepu, kadence, výkonu... Většinu umí i Egde 820, na velkém displeji ale grafy nabírají na významu. Je také možné přidat vlastní datová pole stažená z webu Connect IQ, ostatně datové pole My Edge je vyfocené na první fotografii v tomto článku. 

Pokud jde o vestavěné obrazovky s mapou, výškoměrem a kompasem, k nim lze přidat dvě datová pole, a přesto zůstane obrovská plocha pro grafická data. Toto je velká výhoda Edge 1030 oproti Edge 820. U mapy mám zobrazenou vzdálenost a výšku, u výškoměru nastoupané metry a výšku atd. Tato dvě pole jsou plně konfigurovatelná.

Displej navigace je transreflexní, což znamená, že čím více svítí slunce, tím lépe je vidět. Přes den tak není třeba vůbec podsvícení. To se aktivuje například ve chvíli, kdy se ukáže na obrazovce mobilní notifikace, kdy se ukáže navigační instrukce, či když na displej klepnete rukou. Podsvícení je navíc automatické - je přítomno čidlo jasu - takže se intenzita mění podle okolního osvětlení. Podsvícení se aktivuje i během jízdy, když třeba vjedete do tmavého lesa, nebo se zešeří. A zase se vypne na sluníčku.

Obří výdrž? Ještě uvidíme...

Po ukončení aktivity se ukáže její souhrn, a to včetně projeté trasy na mapě, zón srdečního tepu či průběhu nadmořské výšky. Pokud je Edge připojen k mobilu či k Wi-Fi, automaticky se aktivita nahraje do deníku Connect, kde si ji můžete prohlédnout. 

Pokud jde o výdrž, z první jízdy nemohu nic soudit. Navigace má vydržet okolo 20 hodin, což je o pět hodin více než u Edge 1000. Úbytek 15 % procent během dvou hodin ale dává určitou indícii, že na dvacítku navigace těžko dosáhne. Aproximací mi vychází okolo 14 hodin, což je ale vzhledem k zapnutému automatickému podsvícení (svítilo cca čtvrtinu cesty v lese), připojenému čidlu tepu a připojenému mobilu přes Bluetooth lepší než u Edge 820, kde výdrž v tomto nastavení vycházela na 10+ hodin. 

Každopádně první dojmy z navigace jsou velmi dobré, líbí se mi obří displej, kde je vidět spousta informací a pořádný kus mapy. Jak to bude s výdrží, ještě uvidíme, a dotyk s rukavicemi asi bude trochu problém. Takže, vzhůru na kolo!

Tagy: