Velká recenze Edge 1030, nejlepší navigace Garminu: Provedení, cena, balení, držáky (1.)

30.11.2017
Obří displej je hlavním tahákem nového modelu. Vylepšena byla i spousta drobností, prodloužena výdrž, přidáno pár funkcí. V první kapitole popisuji dodávané balení, mapy, držáky a montáž na kolo
Nabušená navigace Edge 1030

Nejvyšší model Garminu pro cyklistiku je sice dražší, ale umí vše, co byste od top navigace očekávali

Stejně jako hodinkám Fénix 5X i nejvyššímu modelu cyklonavigace Edge 1030 jsem na webu věnoval hodně místa. Důvod je prostý – jde o velmi komplexní zařízení s mnoha funkcemi a možnostmi, které nelze jen tak odbýt. I když je jasné, že zájem o hodinky je obecně vyšší, což je hodně poznat na čtenosti článků o Edge 1030, já jsem především cyklista a produkt jako Edge 1030 je pro mne významnější než všechny hodinky dohromady. 

O všem zásadním jsem už na webu psal, nicméně tento článek shrnuje vše v jednom textu. Jednotlivé pasáže se částečně opakují, někde jsem něco dopsal a doplnil, jak jsem přicházel na nové věci, někde jsem vycházel z textu o cyklonavigaci Edge 820 či hodinek Fénix 5X, které mají s Edge 1030 řadu věcí společných. A některé části jsou zcela nové. Jde zkrátka o článek, kde najdete úplně vše pohromadě.

Další kapitoly článku:

Největší novinky

Garmin v současné době nabízí několik modelů cyklonavigací, které jsem popsal ve stručném, nedávno doplněném přehledu. Začíná maličkým modelem s textovým displejem Edge 20 a končí právě Edge 1030. To je nejvyšší model, který postupně nahradí Edge 1000. Ten je na trhu už tři roky a ač byl postupně vylepšován pomocí firmwaru, některé věci už zkrátka doplnit nešlo – zejména ty hardwarové. Až už jde o chybějící podporu snímačů Bluetooth, vyšší výdrž nebo lepší displej.

To vše má právě Edge 1030. Základním rozdílem oproti Edge 1000 je větší displej, který byl ale umístěn do stejného těla, což znamená, že obě navigace jsou stejně velké. Úspornější hardware ve spolupráci s baterií o vyšší kapacitě přispěl k zásadnímu navýšení výdrže, a to z 15 hodin na 20 hodin. Edge 1030 navíc může připojit externí baterii, která výdrž ještě zdvojnásobí. A můžete tak bez problému vyrazit na týden do přírody.

Kompletní přehled novinek:

  • Graficky přepracované uživatelské rozhraní 
  • Nové metriky FirstBeat: doba regenerace a stav tréninku (podobně jako na Fénix 5)
  • Delší výdrž baterie, 20 hodin oproti 15
  • Externí baterie, která přidá více než 20 hodin jízdy
  • Trasa navigace je vytvářena na základě analýzy cest ostatních uživatelů služby Connect – zkrátka pojedete cestou, která je zajímavá.
  • Podpora snímačů Bluetooth Smart
  • Trasy je možno vytvářet přímo z mobilní aplikace Connect.
  • V mobilní aplikaci lze vytvářet strukturované tréninky.
  • S přáteli, kteří jsou s vámi sdruženi ve službě Connect, lze komunikovat pomocí zpráv.
  • Online Strava segmenty – v navigaci se zobrazí segmenty v okolí, aniž by je bylo nutno do navigace nahrávat předem.
  • Connect IQ aplikace, která umožní do navigace nahrát trasy vytvoření ve Stravě.
  • Přednahrané Connect IQ aplikace TrainingPeaks a Best Bike Split 
  • Vylepšené možnosti tréninků
  • Citlivější ovládání dotykového displeje 
  • Slot pro microSD karty je lépe chráněn proti vodě a vlhku.
  • Nový držák srovnává navigaci s řídítky místo toho, aby navigace byla nad nimi.

I když to vypadá, že novinek je celá řada, to hlavní má novinka společné s Edge 1000 – přece jen nejde o žádnou revoluci, ale jen plíživou evoluci. Řadu funkcí totiž Edge 1000 dostal v průběhu uplynulých tří let v nových firmwarech, takže to, co zpočátku vůbec neuměl, v něm už teď najdete.

Dva modely v prodeji

Edge 820 a Edge 1000 se nabízejí v základní, resp. ořezané verzi Explore. Ta v případe Edge 820 Explore obsahuje navigaci, držáky a poutko s tím, že samotná navigace má některá funkční omezení: nemá funkci virtuálního tréninkového partnera, neobsahuje více profilů pro kola, pokročilé tréninkové funkce a intervalové tréninky a nemůžete k ní připojit wattmetr a tudíž ani používat související funkce (FTP, VO2Max). 

Edge 1030 nic takového nemá a rovnou začíná na plnohodnotné verzi, které nic nechybí. Ta stojí 15 990 Kč (tedy tolik, co Fénix 5 bez map), přičemž v ní dostanete tři držáky na kolo, z toho jeden předsazený. Verze Bundle pak stojí 17 990 Kč a v ní dostanete navíc hrudní pás, snímač rychlosti na náboj kola a snímač kadence na kliky. 

Obě verze mají v interní paměti o velikosti 16 GB nahranou cyklistickou mapu Evropy, která vychází ze standardu Openstreet, a zvlášť mapu Topo Czech na microSD kartě. Stejně jako Edge 1000 má i Edge 1030 slot, v čemž má výhodou oproti Edge 820 – tam musíte mapu stáhnout z internetu a není možné ji na kartě vložit. Karta má kapacitu 4 GB, mapa přitom obsadí ani ne čtvrtinu, takže s kartou máte ještě další místo pro uložení dalších map. 

A hned tady musím napsat: díky bohu za Topo Czech. Mapa Cycle Europe 2017 není špatná a když budete jezdit za hranicemi, určitě si budete pochvalovat, ale na Topo Czech prostě nemá. „Naše“ mapa totiž zobrazuje řadu dalších podrobností, bodů zájmů, turistické značení, a hlavně vrstevnice a výškové kóty. Něco, bez čeho se prostě v lese nedokážu obejít. A teď pozor: navigace Edge 820 za 9 490 Kč nabízí jen mapu Evropy, stejně jako Fénix 5X! Čili s Edge 1030 ušetříte 2 790 Kč, co mapa Topo Czech stojí. Edge 820 s Topo Czech by tedy stál 12 280 Kč, reálný rozdíl mezi Edge 1030 a Edge 820 je jen 3 710 korun.

Tip: Srovnání: Mapa Topo Czech v3 Pro 2017 vs. Cycle Map Europe 2016

Snímače ANT+ i Bluetooth

K navigaci je možno připojit celou řadu snímačů, resp. všechny snímače a zařízení, co Garmin nabízí, není zde žádné omezení. Navíc – oproti Edge 1000 – podporuje novinka také snímače Bluetooth Smart, takže nejste omezeni pouze standardem ANT+. Pro párování snímačů je v menu samostatná položka, před párováním si vyberete typ senzoru, aktivujete jej (u hrudního pásu jeho nasazením, u kadence točením klik apod.) a jakmile navigace snímač najde, dojde ke spárování. Snímače můžete v seznamu libovolně vypínat a zapínat.

Kromě snímačů si připojíte i zařízení jako chytrá světla nebo kameru Virb. Ovládání připojených zařízení pak probíhá přes kontextové menu, které si stáhnete pohybem prstu shora dolů – každé zařízení bude mít vlastní obrazovku. Zde je seznam všech zařízení, která můžete připojit:

  • ANT+ snímače (např. srdečního tepu HR, kadence, teploty atd.)
  • Bluetooth Smart snímače
  • Elektronické řazení Shimano Di2
  • Produkty Varia (světa, radar)
  • Varia Vision (zobraz. zařízení na brýle)
  • Snímač kadence otáček pedálů: v dodávce Bundle 
  • Snímač rychlosti: v dodávce Bundle 
  • Snímač srdeční frekvence: v dodávce Bundle 
  • Snímač teploty integrovaný (není kompatibilní s čidlem Tempe)
  • Snímač výkonu wattmetr Vector

Pokud si pořídíte balení Bundle, získáte rovnou do začátku tři senzory: kadence, rychlosti (tempa) a tepu. Základním čidlem je bezesporu senzor rychlosti. Samotná navigace totiž dokáže snímat pouze rychlost ze satelitů GPS (a Glonass), takže ve chvíli, kdy je slabý signál, nebo je dokonce nedostupný, jsou data ukládána buď špatně, nebo vůbec. V důsledku to znamená, že vás cyklopočítač může ošidit i o několik kilometrů trasy. A to čidlo rychlosti řeší – v místě, kde signál chybí, se rychlost beze ze snímače otáček kola.

Čidlo se umisťuje přímo na náboj kola a akcelerometr snímá jeho rotaci. Podle GPS se pak senzor sám zkalibruje a pak snímá rychlost i tehdy, když satelity jsou vidět špatně, nebo vůbec. Samozřejmě si čidlo můžete zkalibrovat i ručně, to pokud například vyměníte nebo dohustíte pneu a snímač by pak neukazoval správně. Automatickou kalibraci zahájíte odebráním a opětovným přidáním snímače.

I čidlo kadence (tempa) bylo v průběhu času výrazně vylepšeno. Dříve bylo nutno na kliky umístit další „knoflík“ pomocí upínacích pásků, a snímač – stejný, jako pro záznam rychlosti – pak počítal každý průchod kliky. Současný snímač kadence má opět akcelerometr a nepotřebuje tedy k činnosti nic dalšího. Jen jej pomocí gumiček upevníte na kliku. Gumičky mají oproti páskům výhodu ve snadné montáži i demontáži.

Tip: Bezdrátová čidla rychlosti a kadence Garmin pro standard ANT+ (recenze)

A konečně třetím čidlem, který v Bundle balíčku najdete, je snímač srdečního tepu, který se umisťuje na hrudník pomocí dodávaného pásu. Oproti optickému snímači je celkem přesný a lze se na něj spolehnout. Edge 1030 umí samozřejmě pracovat se všemi snímači současně, je ale jasné, že bezdrátová komunikace jej poněkud vyčerpává a je nutno počítat s tím, že čím víc dat z externích čidel přijímá, tím rychleji se vybíjí. Díky slušné výdrži navigace to ale není až tak hrozivé.

Připevněte navigaci na kolo

Jak v základním, tak v balení Bundle, dostanete rovnou tři držáky na kolo, jeden předsazený a dva na řídítka. To je stejné jako u Edge 520 či Edge 820. Základní držák (samotný stojí 249 Kč) je v podstatě kolíbkou, kterou pomocí gumičky připevníte na řídítka. Vzhledem k tomu, že je kruhový, můžete jej snadno otočit o 90 stupňů a umístit na představec, pokud je dostatečně dlouhý. Čouhá-li vám neseříznutá vidlice z hlavy, může být u krátkých (60 či 70 mm) představců problém.

Instalace je velmi snadná, pod kolíbku umístíte protiskluzovou podložku a gumičkou připevníte kolíbku za čtyř výstupky. K dispozici jsou gumičky dvou velikostí, pro řídítka s průměrem 31,8 mm i starší 25,4 mm. Výhodou gumiček je snadná montáž i demontáž, na druhou stranu gumička časem zteří, zejména, pokud jezdíte v teplotách pod bodem mrazu. Gumičky jde ale dokoupit i zvlášť za 139 Kč.

Předsazený držák už je propracovanější (samotný stojí 1 090 Kč). Je z pevného plastu a společně s ním najdete v balení také dvě gumové podložky na různě široká řídítka a imbus pro utažení šroubku. Předsazený držák není tak univerzální, lze jej umístit jen na řídítka, dávat jej na představec je vzhledem k jeho konstrukci poněkud nesmysl. Výhodou držáku je umístění navigace co nejdále od jezdce, takže při jízdě nemusíte tolik sklánět hlavu.

Hodí se to to zejména u silničních kol, kdy se držíte za berany a řídítka jsou někde hluboko pod vámi. Ale ani na horáku nepřijdete zkrátka. Předsazený držák totiž neblokuje místo na řídítkách třeba pro instalaci běžného cyklopočítače nebo světla. Držák lze použít i s hodinkami Forerunner (920XT, 935) s dokoupenou kolíbkou.

Až posud je to stejná „pohádka“ jako u Edge 820. Jenže předsazený držák, který dorazil s Edge 1030, je přece jen poněkud odlišný. Je totiž upraven tak, aby navigace v něm umístěná byla v aerodynamickém zákrytu s řídítky – jeho osa je totiž snížena. Současně je na spodní straně úchyt pro kompatibilní příslušenství, jako světla z řady Varia, či záložní baterie prodlužující výdrž navigace. Způsob upevnění cyklopočítače je přitom kompatibilní se standardním upevněním používaným u starších generací cyklopočítačů Garmin Edge, takže do tohoto držáku umístíte jakoukoliv další navigaci Edge.

Ovšem pozor, není předsazený držák jako předsazený držák. Ten pro Edge 1030 se liší od držáku, který je pod označením Varia (1 090 Kč) prodáván zvlášť. Zmíněný model totiž není průchozí a neumožňuje montáž externí baterie – jen světla pod navigaci. Pokud tedy máte kola dvě a chcete mít na obou předsazený držák, potřebujete model s označením Edge 1030, který se připravuje do prodeje za 990 Kč. Na trhu je rovněř předsazený držák bez spodního úchytu pro světlo, který stojí 1 090 Kč. A konečně do prodeje se chystá i zkrácený předsazený držák na řídítka, který bude stát 990 Kč. Zmatek, co?

Pro jistotu přidávám odkazy na jednotlivé produkty, aby bylo více jasno:

V další části článku hodnotím na vzhled, srovnání s Edge 1000, displej, dotykové ovládání a uživatelské prostředí

Tagy: