Dotyková obrazovka Edge 820: Na ovládání za jízdy v rukavicích raději zapomeňte

6.3.2017
Výrazným rozdílem Edge 820 oproti levnějšímu a nemapovému modelu 520 je dotyková obrazovka, která by měla usnadnit právě práci s mapu. Jenže při jízdě je dotyková obrazovka spíše na škodu, nehledě na (ne)ovládání v rukavících
Dotyková obrazovka je tragická

Snažit se ovládat dotykovou obrazkovku Edge 820 při jízdě a k tomu ještě v rukavicích je úkol takřka nadlidský

Řada Edge 800 je přímou evolucí dnes už téměř desetiletého přístroje Edge 705, se kterým mimochodem stále jezdím a který používám jakou svou hlavní cyklonavigaci. Model 800 přinesl o něco větší displej (ale s trochu menším rozlišením) a hlavně dotykové ovládání. To je řešeno pomocí rezistivního displeje, který je dnes už značně nemoderní, ale má i svoje výhody. Edge 810 zůstal v tomto ohledu v podstatě stejný, opět má rezistivní (tlakový) displej se stejným rozlišením.

Dotyk na cyklonavigacích

Velkou změnu přináší až Edge 820 - jeho displej už je kapacitní, za dobrých podmínek tudíž daleko lépe reaguje na dotyk. Displej je navíc překryt odolným sklem, což neplatilo pro modely 800 a 810, které mají kvůli citlivosti na tlak na povrchu flexi fólii. Ta je celkem snadno náchylná na poškrábání. Na Oregonu 600 mám po letech už hromadu různých škrábanců a šmouh. Rezistivní displej má také horší pozorovací úhly a vůbec horší čitelnost než displej nedotykový. Kdysi jsem testoval Edge Touring s rezistivním displejem a ve srovnání s Edge 705 dopadl v tomto ohledu bídně. 

Tím Edge 820 rozhodně netrpí. Displej je odolný, pád do štěrku mu nikterak neublíží. Má i lepší čitelnost na slunci či ve špatných světelným podmínkách - ve srovnání s Edge 705 je rozdíl minimální (ale nutno poznamenat, že Edge 705 je stále o kousek lepší). Jenže zatímco se rezistivní displej dal ovládat v jakýchkoliv rukavicích, protože na displej se tlačilo (a jedno, čím), u kapacitního displeje už máte problém.

Rukavice jsou problém

Určitě to znáte ze svého mobilního telefonu. Stačí, abyste měli zpocené prsty nebo si vzali rukavice bez upravených konečků, které „simulují prsty“, případně když je displej mokrý po krátkém vystavení dešti, a už si „nezašudláte“. Edge 820 je v tomto ohledu stejný. Teď na koci zimy, kdy ještě jezdím s tlustšími rukavicemi, se prostě dotykový displej ovládat nedá. A když jedu s tenčími, ale stále celoprstovými, navigace reaguje na každý druhý třetí dotek, někdy udělá úplně něco jiného, než chcete, například místo swipe gesta se přiblíží mapa či zobrazí menu apod. Dokonce se mi stalo, že jsem si jízdu místo uložení málem smazal.

A nedejbože aby zapršelo nebo bylo příliš vlhko - pak se displej nedá ovládat ani prsty bez rukavic. Když chci třeba zazoomovat mapu, musím zastavit a doufat, že navigace bude nějak reagovat. To je bohužel operace, která má navíc velmi pomalou odezvu i bez rukavic, takže nastavit správný zoom je někdy dost ubíjející. Stejně tak posunout mapou, abych viděl dopředu; to už ale není problém tolik displeje, jako spíše pomalostí přístroje. Přece jen mapa Evropy má nějakých 6 GB dat. 

Bez dotyku lépe

V tomto ohledu je Edge 705 naprosté zlatíčko - na zoomování jsou tu dvě samostatná tlačítka a navigace raguje celkem svižně. Mám jen Topo Czech 3.0, která je datově méně náročná. Také pohyb joystickem je nakonec rychlejší a dá se to plus minus dělat i za jízdy, protože se na navigaci nemusíte dívat; prostě jen držíte joystick v patřičném směru. 

Zkrátka - jak se mi Edge 820 líbí, tak jeho ovládání je bohužel velkým - a zdá se, že i jediným - minusem. Stejně tak se ale na kole nedají moc používat hodinky Vivoactiver HR, které trpí stejným problémem. Tam ale není mapa, takže si stačí nastavit přepínání jednotlivých obrazovek s datovými poli a je vymalováno. Z mého pohledu je to jasné: dotyk na cyklonavigaci nepatří. Edge 520 se ovládá díky tlačítkům lépe a je i levnější. Jenže zobrazí jen mapu o velikosti do cca 50 MB a ta předehraná je pouzech schematická. Dostat tam cyklomapu Evropy, nebo i jen Topo Czech, je mission impossible. 

Tagy: