Navigace na hodinkách Fénix 6X Pro: Velký displej jednoznačnou výhodou

9.6.2020
Se zvětšením displeje se hodinky Fénix 6X staly vhodnější pro navigaci - je vidět větší kus mapy a současně navigační lišta nezabírá tolik místa. A k tomu mapa umí zobrazit dvě datová pole. Zkrátka, to se prostě povedlo
Na kole

Pokud chcete s navigací jezdit na kole, hodí se originální držák na hodinky. Mít hodinky na ruce prostě není ono

Mapy jsou součástí modelové řady Fénix od roku 2017, kdy byly na trh uvedeny hodinky Fénix 5X vedle menších modelů F5 a F5S. Poprvé se ale mapa v hodinkách objevila ještě dříve, v roce 2015, když Garmin společně s přelomovým modelem Fénix 3 ukázal světu také hodinky Epix. Oproti Fénixům ale měly obdélníkový displej podobně jako Forerunner 920 XT a nezaznamenaly větší úspěch, i když podle mého názoru šlo o skvělý přístroj.

Od modelové řady Fénix 5 Plus už jsou mapy součástí všech modelů, a sice F5S/5/F5X Plus. S touto řady přišly také platby Garmin Pay a hudební přehrávač, nicméně modely F5S a F5 Plus postihlo snížení výdrže. Naopak F5X Plus vydržel o více více než polovinu standardní F5X, což bylo rozhodně plus. Stále však všechny pluskové modely nabídly jen 1,2" displej, tj. největší, nejtlustší a nejtěžší model měl (resp. má) stejný displej jako F5S Plus.

Displej je parádní

To změnila až modelová řada Fénix 6 - zatímco F6S má stále 1,2" displej s rozlišením 240 px (větší by se do hodinek vešel už jen stěží), prostřední model F6 už má displej 1,3" s rozlišením 260 px a konečně F6X už nabídne 1,4" displej s rozlišením 280 px. A i když jsou to pouhé dvě desetiny palce, plocha se zvětšila o 35 % a když si dáte hodinky s 1,2" displejem vedle F6X, je ten rozdíl sakra znát.

Já osobně si velký displej doslova užívám, a to nejen s mapou, ale i při běžném používání - vše je zkrátka větší, na displej se vejde více informací (třeba počasí je super), ale co je zdaleka nejlepší, je zobrazení osmi datových polí. Přitom F6/F6S/F945 jich umí jen šest - ale i to je zlepšení oproti standardním čtyřem. Zkrátka používat mapu na větším displeji F6X už tak nějak dává smysl. 

Dobré už od F5X

Protože již od roku 2008 jezdím s mapovou cyklonavigací, nejprve Edge 705 s nedotykovým displejem a poté s Edge 1030 s obřím 3,5" dotykáčem, mohu bez problému srovnávat - a nutno říct, že zatímco displej na F5X mi přišel fakt celkem maličký, s F6X už jezdit dokážu celkem smysluplně. Ano, rozdíl oproti Edge je stále velmi výrazný, ale už se na mapě dokážu orientovat a s navigačními instrukcemi není problém se trefit do správné odbočky. 

O navigaci a používání mapy jsem napsal velký tříkapitolový článek před 3 lety a co jsem měl možnost srovnat, moc novinek se na F6X neobjevilo - v podstatě vše zůstalo při starém, což je ale dobře, protože už tehdy Garmin na F5X s nedotykovým a malým displejem vymyslel navigaci velmi dobře. Nyní tedy máte vše, co jste měli, ale na větším displeji, což přináší o poznání více pohodlí. 

Nepřehledněte třídílný seriál o navigaci s hodinkami Fénix 5X!

Na Edge 1030 i Edge 705 jsem byl zvyklý, že současně s mapou si mohu nechat zobrazit dvě datová pole, a tak jsem s povděkem kvitoval, že F6X to umí také. Data ale nejsou zobrazena pod mapou, ale přímo v mapě, aby se mapě neubírala cenný prostor. Stejně jako na Edge se pak navigační instrukce zobrazují v bílém pruhu, ale nikoliv nad mapou, ale pod ní, abyste nepřišli o kousek mapy. Oproti F5X je však tato navigační lišta menší, takže neubírá tolik místa mapě.

Mimochodem, součástí hodinek je i mapa Topo Czech, což je oproti starším modelům velká výhoda - rozdíl mezi cyklomapou Evropy a Topo Czech je stále velmi výrazný. Samotná mapa stojí přes dva tisíce a třeba k F5X k dispozici nebyla, takže Garmin má body k dobru. 

Kam to bude?

Cestu si můžete nachystat jak přímo v hodinkách, tj. vyberete si bod zájmu a navigace spočítá cestu, nebo si mapu nahrajete z aplikace Connect. Tam si můžete naklikat na mapě, případně provést import GPX ze souboru, já pro tyto účely používám Mapy.cz.  

Návod: Jak importovat trasu do deníku Connect

V případě, že máte trasu naplánovanou externě, snaží se hodinky držet plánu, když trasu počítači hodinky samy, tak reagují na změny cesty a trasu přepočítají. Pokud sjedete nebo sejdete z trasy, šipka ukazuje, kudy nejblíže k plánované trase a ukazuje se i vzdálenost. Plánovaná trasa je na mapě zobrazena tlustou fialovou čárou. Tato šipka je vidět i na datových obrazovkách; pokud jste na trase, ukazuje nahoru, pokud sjedete, ukazuje směr k trase. 

Když běží navigace

Jakmile spustíte navigaci, přidají se k datovým obrazovkám aktivity další, a to na konec stávajících datových obrazovek. První obrazovkou je směr jízdy, aktuální odchylku kurzu, jméno aktivity a vzdálenost do cíle. Tato obrazovka je celkem zbytečná, protože nezobrazuje ani světové strany, což by se mohlo hodit.

Následuje výškový profil trati od startu navigace do jejího cíle – a tedy i část cesty, pokud jste se nechali navigovat třeba zprostřed výletu. Zeleně je zobrazena již ujetá vzdálenost, modře ta, co vás ještě čeká – a současně se vpravo nahoře ukazuje počet metrů, které je třeba nastoupat. Vlevo nahoře pak vidíte počet metrů, které jste nastoupali od absolutního začátku (i když byla navigace spuštěna později). Na grafu také vidíte nejvyšší a nejnižší bod, jakého v průběhu navigování dosáhnete. Toto považuji za extrémně užitečnou a současně motivační funkci.

Na další obrazovce pak uvidíte, za jak dlouho dorazíte do nastaveného cíle navigace podle aktuální rychlosti jízdy, jaká zbývá vzdálenost a kolik hodin by v době dosažení cíle mělo být. To se hodí v případě, že jedete na čas, takže poznáte, jestli máte přidat do kroku nebo šlápnout do pedálů. Tyto obrazovky lze libovolně zapínat a vypínat pro každou aktivitu zvlášť.

Bez dotyku trochu horší

Pokud jde o ovládání mapy, bez dotyku a na malém displeji hodinek je to přece jenom opruz. Naštěstí to nemusíte dělat často, mapa spíš slouží jako podklad pro navigaci, případně bez navigaci pro získání povědomí, kde se aktuálně nacházíte a kam odbočit na křižovatce. 

Mapa se ovládá vždy stejně, a to jak během aktivity, tak během navigace či při jejím pouhém zobrazení. Do režimu ovládání se dostanete z menu položkou Posunout/Přiblížit a oddálit (do menu se dostanete delším stiskem tlačítka Nahoru). Nyní se na mapě zobrazí uprostřed terčík, který označuje vybraný prvek (například cíl navigace), a vlevo dvě ikonky, plus a minus. Když nyní stisknete tlačítka Nahoru a Dolů, mění se zoom, a tedy i měřítko mapy – to je vidět v dolní části.

Když pak stisknete tlačítko Start, přepnou se ikony plus a minus do režimu nahoru a dolů – tehdy ovládáte pohyb po map v tomto směru. Jak rychle se bude pohybovat, záleží na tom, jak je nastaveno měřítko a zda klávesy nahoru a dolů držíte, či je postupně mačkáte. Dalším stiskem Start se ikony změní pro pohyb vpravo a vlevo. Je to na první pohled zdlouhavé, ale dá se to.

Výdrž kolem 20 hodin

Pokud jde o výdrž při navigaci, je jasné, že hodinky budou mít vyšší spotřebu. Neustálé zobrazení mapy, která se natáčí ve směru jízdy, výpočet trasy a zobrazování instrukcí, si prostě něco vezme.

Zatímco v režimu zobrazení datových polí bez navigace si hodinky berou s připojeným snímačem tepu a rychlosti okolo dvou procent (bez připojených snímačů dokonce jen tři procenta za dvě hodiny), pak s navigací to bylo pět až šest procent - hodinky by tedy měly výdrž do 20 hodin. A to je stejné jako u Edge 1030.

Nutno ale poznamenat, že šlo teprve o druhý nabíjecí cyklus, což mohlo baterii ovlivnit. Pokud navíc srovnám s Fénix 5X, kde si navigace brala kolem 10 % za hodinu aktivity, jsou na tom F6X Pro o dost lépe. 

S mapou na pohodu

Když jsem na kole jel s oběma přístroji (navigace i hodinky), neměl jsem pocit, že by mne hodinky nějak zvlášť brzdily. Osm datových polí, velmi dobře čitelný displej (lépe než na Edge 1030), celkem použitelná mapa a také velmi dobrá výdrž dělají z hodinek více než dobrý navigační nástroj.

Dříve mi vadilo, že když jedu jen s hodinkami (FR 935), nemám po ruce mapu - tu nepotřebuji neustále, ale někdy se hodí, zvlášť, když je potřeba objet nějaký polom, těžbu v lese apod. místem, kudy jsem nikdy nejel. S Edge 1030 jsem jezdil cca v polovině případů, protože se mi nechtělo neustále sebou tahat velké zařízení. S mapovými hodinkami je to daleko jednodušší - prostě mapa je vždy při ruce a nemusím řešit, jestli mám sebou brát cyklonavigaci, či nikoliv.