Na kole: Mohou hodinky Fénix 6X nahradit cyklonavigaci Edge 1030?

2.6.2020
Už delší dobu řeším, zda mi mohou při jízdě na kole stačit mapové hodinky místo navigace Edge 1030 s obřím displejem. Teprve Fénix 6X ukazuje, že to jde. I když se stále najdou určitá omezení, v některých ohledech jsou Fénixy lepší - především v kontrastu a čitelnosti displeje
Edge 1030 vs. Fénix 6X

Navigace i hodinky jsou na řídítkách, můžeme vyrazit!

Když se objevily hodinky Epix a poté Fénix 5X, byla to pecka – mapy na ruce. Jenže po pár aktivitách člověk zjistil, že displej hodinek je proti cyklonavigaci stále dost malý. Zvlášť, když srovnávám s Edge 1030, přístrojem s obřím 3,5“ displejem. 

Tip: Vše o hodinkách Fénix 5X

Proto jsem si před třemi lety pořídil zvlášť cyklonavigaci Edge 1030 a zvlášť nemapové hodinky Forerunner 935 místo F5X – sice to ve výsledku vyšlo dráž, ale nemusel jsem na ruce dennodenně nosit 100gramové cibule jen proto, aby občas mohl jezdit s mapou. Pravda je totiž taková, že mapu potřebuji jen pro orientaci v neznámém terénu, jinak mám zapnutá datová pole.

Tip: Velká recenze cyklonavigace Edge 1030

Takže kombo hodinek Forerunner 935 s dlouhou výdrží a velké navigace Edge 1030 pro velkou mapu se mi jevilo jako super kombo. Hodinky jsem měl jako zálohu, případně jsem je používal, když jsem neměl navigaci po ruce a mapa nebyla potřeba. Jenže se dvěma zařízeními se ukázaly i nedostatky. Například to, že jsem musel zvlášť nastavovat tělesné metriky. Nebo se že se zpočátku nesynchronizovala data navzájem – jak aktivity, tak výsledky tréninku. A také drobnost jako odlišný nabíjecí kabel prostě nebyla ideální.

Bude stačit jedno zařízení?

A tak když se loni objevily hodinky Fénix 6X, které řešily největší bolest Fénix 5X/5X plus, a tou je malý displej a velká tloušťka, začalo to ve mně hlodat, jestli toto není cesta. Navigace Edge 1030 má určité problémy, které časem začaly trochu štvát (více v tomto článku), a když se mi pak rozbily hodinky FR 935, nebylo co řešit. Už jen zbývalo zvolit, zda model se solárním nabíjením nebo bez – a ušetřit pár tisíc. Nakonec jsem zvolil soláry, protože mají titanové tělo a jsou tak lehčí. S 82 gramy na ruce už to není tak zlé.

Hned první jízdu jsem si dal řídítka obě zařízení, abych zjistil, zda mi bude displej o velikosti 1,4“ vyhovovat na kole – přece jen vedle Edge 1030 jsou hodinky F6X stále maličké. Nastavil jsem se na dvě obrazovky sedm a osm datových polí s tím, že druhá obrazovka některé informace duplikuje, abych nemusel neustále přepínat mezi první a druhou obrazovkou. Reálně si tak nechávám zobrazovat dvanáct polí, tedy o dvě více, než kolik zobrazí Edge na jediném displeji.

A jaká data to jsou?

  • Čas jízdy
  • Vzdálenost
  • Rychlost
  • Průměrná rychlost
  • Nastoupané metry
  • Nadmořská výška
  • Stupeň stoupání 
  • Teplota
  • Hodiny
  • Stav baterie 
  • Aktuální tep
  • Průměrný tep 

Mimochodem, aktuální a průměrný tep mám nyní jen kvůli testům, běžně jezdím bez tepu, protože je to pro mě informace naprosto zbytná. Stačí mi tak 10 polí, což je jediná obrazovka na Edge 1030. Na navigaci také používám datové pole My Edge 2, které zobrazuje grafický tachometr a celkem umí až 15 polí, což je paráda a víc, než reálně potřebuji. 

Kromě datových polí mám zapnutou ještě mapu a graf výšky s tím, že při navigaci se zobrazují ještě další obrazovky s navigačními pokyny, zbývající dobou a vzdálenosti jízdy atd. Ostatně navigaci jsem podrobně popisoval v testu F5X a od té doby se mnoho nezměnilo. Stejně jako Edge také F6X umí zobrazit na mapě dvě datová pole, nezobrazují se však pod mapou, ale přímo v mapě, takže neubírají prostor. Ve městě je to sice trochu nepřehledné, ale v lese naprosto ok a neruší to. Standardně mám zapnutou vzdálenost a čas. 

Mapa? Velikost displeje taktak stačí

Hned první dojem byl jasný – displej Edge 1030 je prostě obří. Monstrum. Zobrazí krásně 10 datových polí tak velkým fontem, že byste museli být slepí, abyste čísla neviděli. A mapa je přehledná, detailní a zobrazuje velký kus země před vámi. Navíc zbývá místo na dvě datová pole, aniž byste měli pocit, že zabírají cenný prostor. Ten displej zkrátka boží a když jedete někam do neznáma, naprosto nedocenitelný. 

O to více mne ale překvapilo, že na tak maličkém displeji, jaký má F6X (ale který je stále největší, co Garmin na hodinkách nabízí), je něco vidět. Osm datových polí sice znamená, že fonty jsou dost malé, ale stále perfektně čitelné a kontrastní. A mapa je s rozlišením displeje 280×280 pixelů (Edge 1030 nabízí 480×272 pixelů) také skvěle viditelná, jen už to chce trošku lepší zrak. Když jsem srovnával, jaké informace se na mapách zobrazují, jsou skoro totožné, liší se jen umístěním místopisných popisků. 

Vidím, všechno vidím!

Zkrátka už teď vím, že mi displej hodinek s rozměrem 1,4“ bude ve většině případů stačit. A když bych náhodou věděl, že se bude hodit displej větší, stále mám v zásobě Edge 1030. Ale moc nevěřím tomu, že bych tuto navigaci používal nějak častěji. Už jen proto, že Fénix má výrazně lepší čitelnost displeje. Jak Edge, tak Fénix, používají transreflexní displej. To znamená, že na pozadí displeje je vrstva, které odráží sluneční záření a výrazně zlepšuje čitelnost displeje – je to v podstatě podsvícení bez podsvícení. 

A právě tuto vlastnost mají hodinky Fénix 6 dotaženou k dokonalosti. Už na Forerunner 935 jsem si na displej naprosto nemohl stěžovat, ale přijde mi, že F6X jsou ještě o kousek lepší. Displej je čitelný i za šera – stačí vjet do lesa po setmění a na displeji je stále něco vidět. Oproti tomu Edge 1030, který sice také má transreflexní displej, je čitelnost výrazně horší. Dotyková vrstva zhoršuje vlastnosti displeje, takže podstatně dříve přichází okamžik, kdy je třeba podsvícení. 

Fénix bez odlesků, Edge s automatickým podsvícením 

Dalším zásadním rozdílem je téměř stoprocentní eliminace odlesků na displej F6X Pro Solar. Když jedete v lese, na Edge se vám odrážejí stromy, pod oblačnou oblohou zase mraky, displej je zkrátka čitelný jen z určitého úhlu a někdy něm není vidět skoro nic, což vadí především u mapy. V zásadě se dá říct, že Edge 1030 je dobře čitelný na volném prostranství, ale v lese abyste si ukroutili hlavu, než najdete správný úhel bez odlesků.

Poznámka: Hodinky Fénix 6 či Forerunner 945 používají jako krycí sklo Corning Gorilla Glass DX, který se vyznačuje právě vyšším konstrastem a minimálními odlesky oproti starším verzím. Verze Sapphire pak je kryta safírovým sklem, které má ještě vyšší odolnost než Gorilla, ovšem má výrazně vyšší míru odlesků a nižší kontrast. 

Zkrátka displej F6X Pro Solar je naprosto dostačující pro běžné ježdění i po západu slunce, teprve až je opravdu téměř tma, vyžaduje podsvícení. To Edge 1030 už musí svítit podstatě dříve – a nutno říct, že to funguje skvěle. Navigace má totiž čidlo jasu, takže pozná, že intenzita okolního světla není dostatečná a automaticky se zapne podsvícení. Ani nemusíte nastavovat jeho intenzitu, opět, přizpůsobí se okolí. Když je tma, svítí méně, když je šero, svítí více. A když vyjedete z temného lesa, podsvícení se vypne. Tato funkce mi na F6X prostě chybí, podsvícení je nutno vždy aktivovat tlačítkem. 

Někdy je lepší dotyk, někdy tlačítka

S displejem souvisí i ovládání – zatímco navigaci ovládáte dotykem, hodinky tlačítky. Při jízdě na kole jasně preferuji tlačítka, protože můžete na sobě mít jakékoliv rukavice, mokré či zpocené prsty, nic není problém. Pravdou je, že Edge 1030 má dostatečně citlivý dotyk, takže kromě jedněch konkrétních zimních rukavic se mi daří přepínat obrazovky celkem v pohodě. Ale ideál to není, zejména když kolo drncá v terénu, místo přepnutí obrazovky se občas ukáže kontextové menu, někdy se mi podařilo omylem zastavit navigaci apod. 

Kdy ale dotyk vede, je ovládání mapy – samozřejmě je lepší si zastavit, jinak se špatně trefuje na ikony. Mapa i celá navigace se pak ovládá snadno jako mobil, ideálně, když ale nemáte rukavice. Také zadání cíle je velmi snadné, u hodinek je to peklo, jednotlivá písmena vybíráte postupně z menu. Fuj. Také pohyb po mapě je na Fénixech docela peklo, naštěstí to dělám jen výjimečně a pokud potřebuji vidět širší okolí, vytahuji mobil a Mapy.cz. (Což se Edge není až tak nutné.)

Ideální rada neexistuje 

Obě zařízení mají při jízdě na kole svoje výhody. Edge 1030 jasně vede velkým displejem a dobře čitelnými daty díky velikosti, Fénix 6X má zase lépe čitelný a kontrastnější displej, který si krásně poradí i s nízkou intenzitou okolního světla. Pokud člověk pouze jezdí na kole a nepotřebuje hodinky, pak je Edge 1030 jasná volba. Jestliže ale pěstujete i další sporty nebo alespoň chodíte na výlety, a ještě na hodinky na ruce zvyklí, pak není třeba váhat a klidně si pro jízdu na kole pořiďte hodinky F6X, případně F6, ale ty už na displeji zobrazí méně dat a menší mapu. 

Stále jsou ale tyto hodinky dost drahé a pro mnohé i celkem velké. V takovém případě je možností pořídit si nějaký kompaktní a levný model, například Forerunner 245 nebo Vívoactive 4 a na kolo buď Edge 1030, nebo některý z modelů Edge 530 či 830 s menším displejem, ale nižší cenovkou. Celé kombo pak vyjde levněji než Fénix 6X Pro Solar.