Moje dny s Apple Watch (4): Modely, odolnost a synergie s iPhonem. Reproduktor a hluk. Omezení senzorů

6.3.2025
Hodinky AW jsou primárně jsou určeny pro ty, co je používají jako prodlouženou ruku svého obřího mobilu. Naopak někdy může iPhone posloužit jako prodloužená ruka hodinek
Apple Watch - prodloužená ruka mobilu

Hodinky, co jsou primárně chytré a teprve poté sportovní


V předchozích třech dílech jsem se postupně seznámil s hodinkami Apple Watch, konkrétně devátou generací, kterou jsem si pořídil za účelem zjištění, co mi může Apple nabídnout ohledně sportovních aktivit a měření zdravotních a fitness metrik. Některé věci má dotaženější než Garmin, jiné naopak horší. 

Přiznávám, že některé pasáže předchozích textů byly zbytečně rozvláčné, dnes bych to už asi napsal stručněji, na druhou stranu zase mám dobře zachyceno, jak se někdo, kdo AW nikdy předtím neměl (ale už přes 15 let používá iPhone) může cítit, když by přecházel k Applu od Garminu.

Předchozí díly seriálu Moje dny s Apple Watch:

Počítám, že po ukončení seriálu (zatím to vypadá na šest dílů) dám dohromady něco jako „recenzi“ na Apple a jejich možnosti v nějaké stručnější formě. Ještě uvidím...

Provedení a odolnost

Hodinky Apple Watch jsou nabízené celkem ve třech provedeních. Základní a funkčně omezené Watch SE, střední cesta Watch 10 a konečně největší provedení s nejdelší výdrží Watch Ultra 2. Omezení verze SE je například v tom, že neměří EKG či PulseOx nebo že má maximální jas displeje 1000 nitů – to je tolik, co nabízí hodinky Garminu (a je to málo). Hodinky jsou nabízené ve velikostech 44 a 40 mm.

Watch 10 pak umí úplně všechno, a to včetně přehrávání hudby na vestavěném reproduktoru (AW 9 hudbu neumí, jen přes sluchátka, ale jinak zvuky a hlas zvládají v pohodě) a jas displeje je 2 000 nitů, což je už úplně v pohodě i na letním slunci. Mají také vylepšený displej obecně, zejména pokud jde o pozorovací úhly v jasném prostředí. Nechybí snímač teploty vody a hloubkoměr do 6 m (AW 9 toto neumí). Nabízené jsou ve velikostech 46 a 42 mm.

A konečně Watch Ultra 2 mají o něco větší tělo – 49 mm oproti 46 mm, jas displeje 3 000 nitů a mají prodlouženou výdrž zhruba na dvojnásobek. Mají sice starší hardware, stejný jako AW 9, protože byly uvedené také v roce 2023, ale mají lepší voděodolnost, až do 100 m (AW SE/10 jen 50 m) a navíc umožňují potápění až do 40 m – tedy jako Fénixy 8. Hodí se rovněž přesnější dvoupásmová GPS.

Jako zásadní nevýhodu provedení hodinek Watch 9/10 považuji zaoblené sklo a absenci ochranné lunety. Prakticky není dne, kdy bych s hodinkami nefláknul o futra – v práci i doma mám kovové a lunety garminů o ně standardně odřené. Přesně toto mi vadí i na Venu 3 nebo Forerunnerech 265 a 965; FR 965 už mají na skle pár škrábanců. Krycí sklo je minerální, čili méně odolné než safír (ale zase méně odlesků).

V tomto ohledu jsou lepší Ultry, které mají zvednutý okraj – jakousi lunetu, i když v tomto ohledu o lunetu vlastně nejde, protože není kulatá. Navíc je sklo safírové, čili odolnost těchto hodinek je obecně o dost lepší. Pokud tedy hodláte s AW sportovat v přírodě a nechcete o ně mít strach v dílně, pak Ultry. A možná počkat na 3. generaci, která by se měla objevit brzy. 

Hodinky na řídítkách: Možnosti a řešení

Watch jsou stavěné primárně pro nošení na ruce a moc se nepočítá s tím, že byste s nimi dělali aktivity, když nejsou na ruce. Jak jsem už zmínil v předchozích dílech, mají standardně aktivovanou funkci pro detekci zápěstí a kódový zámek. Pokud je chcete mít při aktivitě mimo zápěstí, musíte prostě obojí vypnout. Jinak budou chtít zadat od při každé aktivaci displeje a aktivita poběží max. 10 sekund a pak se pozastaví. 

 

 

Zámek jsem vypnul natvrdo hned na začátku, což mi neumožňuje platit hodinkami, a před každou cykloaktivitou navíc musím deaktivovat zápěstí a zapnout režim AOD, abych mohl dát hodinky na řídítka kola. A po ukončení aktivity zase zapnout detekci zápěstí (jinak nechodí správně metriky) a vypnout AOD, aby hodinky nežraly i trávu okolo silnice; spotřeba jde v takovém případě hodně nahoru.

Částečným řešením tohoto problému, pokud chci při jízdě na kole vidět na data, je mít na řídítkách mobil. A iPhone s tímto počítá – aktivita se automaticky zrcadlí na telefonu v aplikaci Kondice. Vidíte vše, co na hodinkách a daleko přehledněji. Jenže má to háček, vybíjí se nejen hodinky, ale i telefon. Čili musíte mít před jízdou dostatečně nabité obojí. Hodinky AW 9 tak na 40 %, mobil na půlku. Aby vám někde nekleknul daleko od domova a vy si pak nezavolali…

Úskalím jsou i nízké teploty. Když je pod nulou, vozím telefon v zadní kapse pod bundou, tedy je schován do dvou vrstev a vytahuji jej pouze tehdy, když chci fotit. Na řídítkách kola ale bude vystaven nízkým teplotám, větru atd. Zkrátka podmínky, které můžou výrazně degradovat baterii. A u starších iPhonů se mi často stávalo, že se mi v zimě telefon vypínal třeba s 20 % baterie. 

Podtrženo a sečteno – kdybych měl AW jako hlavní hodinky, určitě bych je nepoužíval pro cykloaktivity a pořídil si k nim Edge. Jenže – pak máte dva ekosystémy, Connect a Zdraví/Kondice. Naštěstí umí Zdraví načítat data z Connectu, takže byste si zapnuli položku Jízda na kole a data by se načítala do ekosystému Applu. Takže řešení to má, ale už tam nebude tak skvělá synergie jako mezi Edge a hodinkami Garminu.

Hodinky Watch a iPhone: Parádní synergie

Hodně mě překvapila „síla“ konektivity k mobilnímu telefonu. Tam, kde už hodinky Garminu na mobil nedosáhnou, se AW stále drží. Když mám telefon v kanceláři a jsem nějakých 10 metrů v kuchyňce za třemi zdmi, stále mi chodí notifikace. Zkoušel jsem tu vzít i hovor, ale to už neprošlo. Ale na zprávu bez problému odpovím.

A když jsme u zpráv – to je další výhoda prostředí Apple–Apple. Na Garminech je vše, pokud máte iPhone, omezené. Nevidíte obrázky v notifikacích, nemůžete odpovídat na zprávy ani jednoduchým „ano“ či „ne“. Stejně tak mám smůlu s hudbou na Apple Music, na hodinkách Garminu jen a pouze Spotify a případně jiné služby. Což o to, Spotify platím krom AM také, ale jde mi o princip, AM mám jako hlavní službu už od založení. 

Na Watch můžu bez problému odpovědět na zprávu diktováním, a to je stejně parádní jako na iPhonu. Prostě není problém nadiktovat e-mail, zprávu, mám k dispozici všechny zprávy a mailu, co v mobilu. Stejně tak kontakty, není třeba nic přidávat do aplikace jako u Garminu do Connectu, jsou zde stejné kontakty, oblíbené či historie jako na iPhonu. 

Prostě opravdu Watch je prodloužená ruka mobilu. To je hlavní funkce, sportovní a fitness vnímám spíš jako sekundární. A nedivím se, že mnozí uživatelé sportovní možnosti hodinek ani nevyužívají; mají jiné priority. A v tom je síla těchto hodinek. Když bych měl něco jako obří iPhone 16 Plus, tak bych jej nechat ležet na stole a všechno řešil přes mobil. 

Více mi sedí klasické sportovní hodinky

Jenže já to mám jinak. Můj telefon iPhone 13 mini krásně padne do ruky a ani mně nenapadne, že bych měl ke komunikaci a dalším činnostem využívat hodinky. Proto mi filozofie Garminu sedí daleko víc: sportovní a fitness hodinky, co mají pár chytrých funkcí. Využívám v podstatě jen notifikace a když je třeba na ně reagovat ihned, beru do ruky telefon. A hodinky používám i k jeho nalezení, protože jej mám často někde odhozený. 

A to je vlastně vše… Snažím se být maximálně offline. Nepoužívám mobil ani k prohlížení internetu, ani sociálních sítí (mám jen FB, kam juknu jednou za čas), ani k řešení e-mailů. Na to mám notebook a vyhrazený pracovní čas. Mobil mám hlavně pro přehrávání hudby, sledování Connectu, map (doprava) a počasí. A proto mi naprosto sedí mrňous jako je iP13 mini, větší mobil prostě nechci. Ale to už jsem odbočil snad až příliš. 

Senzory ano, ale jen Bluetooth

Hodinky podporují externí senzory, ale pouze Bluetooth. Pokud máte jakékoliv snímače ANT+, máte smůlu. Já takto nemůžu použít například některé starší senzory rychlost na kole, starší hrudní pás HRM-Run2 nebo snímače výkonu. Jako první jsem si spároval dva hruďáky, HRM-Pro a HRM-Pro Plus, oba bez problému. Pak jsem zkoušel snímač rychlosti, ale nedařilo se… až druhý den mi došlo, že jsem zkoušel právě jeden z těch, co jsou jen ANT+. Když jsem pak pároval novější model, už to bylo bez problému.

Bohužel, s Watch nevyzkouším cyklistickou VO2max, protože moje senzory jsou výhradně ANT+. Kdybych měl po ruce garmiňácké Rally XC-200, byla by to jiná písnička. Také radar Varia RTL 515 je mi zapovězen – funguje s mobilem díky aplikaci Varia, ale na hodinkách mám smůlu. Zkrátka, jsou tu určitá technologická omezení. 

Každopádně ve chvíli, kdy je spárovaný senzor rychlosti i hruďák, už se připojuje před jízdou automaticky. Jen výjimečně jsem musel připojit hruďák ručně, protože se nepřipojil – a všiml jsem si toho až po čase, když se mi neukazovala tepovka. Jinak bez čidla rychlosti jsou celkem velké rozdíly v tom, co naměří Watch a co garminy s čidlem – u jízdy, která měla 55 km byl rozdíl 2 km. 

 

Omezení snímače rychlosti

Co je ale zásadní rozdíl, je automatická kalibrace čidla – zatímco Garmin si kalibruje obvod kola podle GPS, u Watch si musíte nastavit obvod sami. Na první pohled se to zdá jako minimální problém, ale třeba pro mě je to zásadní nedostatek. Mám dohromady osm senzorů rychlosti a některé občas prohazuji mezi koly. Garmin si umí obvod během první pár kilometrů upravit a já nemusím nic řešit. Je tak úplně jedno, na jakém kole mám který senzor.

Druhý důvod: Kdykoliv mi přijdou nové hodinky na test, případně Edge, znamená to, že musím všechny používané senzory (aktivně jezdím pět kousků, další mají děti), nejen spárovat, ale i nastavit. A bez automatiky je to docela porod. Naštěstí má Watch možnost nastavit obvod kola a nejpoužívanější rozměry (např. 29“ je to 2,1“, 2,25“ a 2,5“), což nastavení usnadní. A je to dokonce docela přesné, když jsem to porovnával s automatiku u Garminu. 

Ale je to určité omezení. Příklad: Shodou okolností mi došla baterie hned ve dvou senzorech a já neměl po ruce náhradní. Vzal jsem si tedy senzor z jiného výpletu a dal jeden den na jedno kolo, druhý den na druhé kolo. A pokaždé jsem musel měnit nastavení – pak zase zpátky; čili hned 3×. U Garminu jsem nic takového neřešil, hodinky a Edge se o to postaraly samy. 

Repráček? Při aktivitě slabota

Poněkud mě zklamal vestavěný reproduktor. Ten slouží k volání, umí přehrávat tréninkové instrukce a rekapitulovat kola během aktivity, ale není možné na něm přehrávat hudbu. Na to potřebujete sluchátka. Hlasitou hudbu nabízí až AW 10, čili jsem nemohl srovnat přehrávání hudby s Fénixy 8. Ty mimochodem hrají velmi slušně. 

Ale rekapitulace kola při aktivitě, tam jsou jednoznačně lepší Fénixy. I když jsem na AW vyšťavil hlasitost na maximum, Fénixy byly nejen hlasitější, ale i srozumitelnější. Hlas je čistší a čeština plynulejší. Při jízdě jsem i ve větru slyšel Fénixy zřetelně, zatímco Watche kdesi v dálce něco „huhlaly“.

Pokud jde o hovor, tam mi hlasitost AW přišla v pohodě, srovnatelná s F8, či dokonce lepší. A i protistrana hodnotila hovor lépe; tohle má Apple zmáknuté. Věřím, že mít tyto hodinky s GPS modulem může být docela fajn, a to i pro hlasité volání. Ale přece jen bych raději používal sluchátka, nepotřebuju, aby mě okolí odposlouchávalo. 

Nicméně, možnost volat nebo komunikovat pomocí zpráv bez mobilu, je prostě fajn možnost. Když máte velký mobil, který nechcete sebou tahat na běh, protože je to prostě obří cihla, jsou malé lehké hodinky vysvobozením. Ale já raději budu mít mobil normální velikost (jenže iPhone mini už nemá nástupce) a hodinky bez GSM/LTE. Už jen proto, že během aktivit často pořizuju fotky, a to z hodinek prostě neudělám. A na kole preferuji Edge…

Auta, vítr a hluk velkoměsta 

A když jsme u toho větru během aktivity, hodinky umí měřit sílu okolního hluku, což může být užitečné. Například když jedu na kole přes město a kolem mě projede auto nebo tramvaj, hodinky zahlásí zvýšenou hladinu hluku. Hranice je standardně nastavená na 90 dB. Když se dívám do historie, vidím tam maximum okolo 110 dB, což už je docela „kravál“. 

Když jsou hodinky na řídítkách kola, chytají i silný protivítr, když jedu z kopce nebo fakt silně fouká. Pokud je mám na ruce pod bundou, všimnou si jen těch jedoucích aut. Pro srovnání, 110 decibelů je například hluk pneumatické vrtačky. Ono, když kolem vás projede vlak nebo tramvaj, je to hodně silný zdroj hluku, zvlášť když se k tomu přidá i „šum větru“. 


A příště? To se už konečně dostanu k měření spánku a teploty pokožky, a podívám se na hodnocení denních aktivit v rámci aplikace Kondice


Diskuse k článku (0)
Tagy: