Elektrokolo s ANT+ a Garmin: Připojení, sledování dojezdu a baterie, měření výkonu a cyklistické metriky
Hlavní záložky
Hned na začátku raději uvádím, že jsem nikdy předtím neměl měřiče výkonu v pedálech, takže možnosti Garminu pro mě byly novinkou a teprve se v tom začínám orientovat. Celkem jsem na kole absolvoval tři jízdy, dohromady 150 km, a postupně jsem objevoval možnosti nastavení a sledování dat za jízdy a po jízdě.
Poznámka: Popisky obrázků postupně doplním, nicméně řada z nich ani detaily nepotřebuje.
A musím říct, že je docela zábava sledovat (pro mě) nové metriky. Sice na elektrice nemám všechny metriky cyklistické dynamiky, ale už jen FTP, sledování průměrného výkonu, výkonu za určitý čas či aktuální výkon, dává člověku lepší obrázek o tom, jak maká, než třeba tepovka - ta má totiž oproti výkonu zpoždění, zatímco ukazatel výkonu je okamžitý.
Nepřehlédněte: Zóny tepové frekvence: Jak je na hodinkách nastavit, zobrazit a na jaké metriky mají vliv
Možnosti elektrokol ve spojení s Garminem
Po operaci jsem si pořídil kolo Trek Rail s motorem Bosch CX Performance 4. generace, které ale není vybaveno možností připojit žádné externí zařízení, ani mobilní telefon. To umí až novější verze Smart System, ale připojit lze pouze mobil přes Bluetooth, nikoliv zařízení Garminu, takže k metrikám se nijak nelze dostat.
Tip: Elektrokolo: Návrat do sedla po úraze či nemoci, ale i nástroj pro super zábavu
Podobně je na tom Fazua 50, motor, který jsem krátce zkusil loni na podzim. Zde je výhoda, že aspoň k Edge lze připojit základní metriky přes Bluetooth, ale je třeba mít vlastní aplikaci z Connect IQ; navíc se data jen ukazují, ale neukádají do deníku Connect. Podobně to má i nová Fazua 60, která podporuje pouze Bluetooth.
Lépe je na tom Shimano (STEPS), které lze připojit k většině zařízení Garminu, ale v přehledu podprovaných funkcí jsem našel jen možnost sledovat stav systému, notifikace, nastavení úrovně podpory, dojezd a stav baterie. Nikoliv však další data o výkonu, kadenci apod. Ale nemám to ověřeno, takže ocením případné zkušenosti v diskuzi.
Žádné zkušenosti nemám s motory Bafang, které se montují do levných elektrokol, či s koly Specialized, kde si motor vyvíjí přímo výrobce, ani motory Yamaha či Brose. U kol Specialized je podle mých informací možno připojit přes ANT+ vše od výkonu pro rychlost a kadenci, u Yamahy je pro tuto funkčnost potřeba Interface X; pak se metriky v Edge nebo hodinkách ukážou.
Trek Fuel EXe a motor TQ-HPR50
A pak je tu motor TQ HPR50, který jsem měl v testovaném kole Trek Fuel EXe. Ten je v tomto ohledu naprosto dokonalý. Do Garminu umí přenést všechna data, s kterými interně pracuje, aby dokázal správně dávkovat pomoc motoru - a to vč. výkonu. V přípojené aplikaci si navíc můžete chování motoru kompletně upravit.
Tento motor je aktuálně asi nejslabším motorem na trhu, hned po Fazua 50, který se už ale do nových kol nedává. Má jen 50 Nm (Bosch CX v Railu nabízí 85 Nm), maximem výkonu je hodnota 300 W (Bosch CX má 850 W), navíc je spojen s malou baterií, která má kapacitu jen 360 Wh. Přitom na Railu mám 625 Wh a Bosch umí až 750 Wh (Shimano dokonce 900 Wh).
Je jasné, že s takto slabým motorem, jehož běžná přípomoc se pohybuje okolo 100 až 200 W, je třeba pořádně máknout. Zejména v kopcích je cítit jeho „slabost“ oproti full-fat ebajkům, které vás dokážou vyvést nahoru s daleko menší námahou. Motor je navíc velmi tichý, takže jej při jízdě nemáte šanci vůbec slyšet.
Právě díky nízkému výkonu, slabé baterii a tichu je jízda na kole hodně podobná analogovému bajku. Tepovku jsem při jízdách měl prakticky stejnou jako na běžném kole, jen jsem byl krapet rychlejší. Navíc s malou baterií to člověk nesmí přehánět s přípomocí, jinak neujede ani 40 km. Zkrátka, kolo mi fakt sedlo.
Tři snímače v jednom kole
Při první jízdě, kterou jsem absolvoval právě se Edge 1040, jsem bohužel neměl snímač výkonu připojen. Počítal jsem s tím, že stačí přes ANT+ připojit snímač elektrokola. Jenže motor TQ-HPR50, který se nachází v kole Fuel EXe, má snímače hned tři - elektrokolo, výkon (vč. kadence) a rychlost. Při druhé jízdě jsem tak připojil snímač výkonu a teprve při třetí jsem zjistil, že je tu i rychlost.
Právě snímač rychlosti je super vylepšením. Není tak třeba mít snímač rychlosti na kole (Garmin jej umísťuje na náboj), stačí využít ten z elektrokola. Díky tomu, že Garmin snímač umí automaticky kalibrovat skrz GPS, je i přesný. Kolo samotné totiž rychlost kalibrovat neumí, má ji nastavenu napevno.
Takže když si dáte jiné výplety, nebude rychlost sedět. A to samozřejmě ovlivňuje 25km/h limit nastavený Evropskou unií. Stačí mít o kousek menší průměr a pak bude limit třeba 24 km/h. A v případě, že z kola uděláte mullet, kdy má zadní kolo průměr 27,5", tak se rychlost může snížit už celkem významně.
Rozdíly mezi hodinkami a cyklonavigací
Když jsem po druhé jízdě zkoušel, co umí Instinct 2X, zjistil jsem, že tyto hodinky nenajdou snímač elektrokola. Zatímco Fénixy 7X a Edge 1040 mi bez problému našly všechny tři snímače, Instincty 2X jen snezory rychlosti a výkonu. Naštěstí to není až tak třeba - tento senzor do hodinek v podstatě posílá jen stav baterie a předpokládaný dojezd. V deníku Connect se pak ukáže i úroveň asistence. Vše je ale vidět na displeji kola, který je vestavěn v rámu.
Oproti F7X Pro má Edge 1040 má navíc také speciální obrazovku, kde můžete měnit úroveň asistence, a kromě dojezdu, který uvádí elektrokolo, je tu i dojezd, jaký přepodpokládá při vašem stylu jízdy přímo Edge. A ten se u mých jízd lišil, kolo udávalo zpravidla o kousek lepší - a tedy delší. Ale ono je to celkem jedno, nejvíce záleží na stavu baterie, a to Fuel EXe ukazuje v deseti krocích, zatímco kolo Trek Rail s motorem Bosch má jen pět dílků.
A rázem tu jsou cyklistické metriky
Každopádně s připojeným snímačem výkonu se mi aktivovaly veškeré cyklistické metriky, co Garmin umí změřit - resp. ne všechny, ale jen ty, které jsou odvozeny od výkonu. A to je cyklistická VO2max, cyklistická úroveň, Stamina či doporučené tréninky. Cyklistická dynamika (neboli dynamika jízdy na kole) jako celek není funkční, protože tam je třeba mít pokročilé pedály umožňující měřit vyvážení, silovou fázi, dobu šlapání ve stoje apod.
Tip: Běžecký výkon: Základní přehled – možnosti, senzory, nastavení, podpora modelů hodinek
Nicméně z výkonu se dá už spočítat FTP (výkon na kilogram hmotnosti), které se mi po jízdě samo upravilo (pokud to je v hodinkách/Edge nastaveno), stejně jako se mi upravily výkonnostní zóny. Také jsem si všiml toho, že Fénixy 7X Pro změřily při druhé jízdě odlišnou (konkrétně nižší) tréninkovou zátěž a tréninkový efekt - a to z důvodu, že měly připojený snímač výkonu, zatímco Instincty 2X nikoliv.
Poznámka: V třetí jízdě už pak byla zátěž stejná u všech zařízení, protože snímač výkonu měly připojeny jak Edge 1040, tak hodinky F7X a I2X.
Čili je vidět, že snímač výkonu dává přesnější obraz o vaší cyklistické úrovni. Což je mimochodem zajímavá metrika, která je podobná Skóre vytrvalosti a Skóre do kopce, jen se týká jízdy na kole. A protože mám teď aspoň nějaká data, můžu o v budoucnu naspoň krátce referovat. Se snímače výkonu se také ukazuje Zhodnocení výkonu, které srovnává aktuální VO2max s dlouhodobou.
Čtěte dále: Skóre vytrvalosti: Metrika, která kombinuje tepovku, VO2max a délku aktivit. Dá se využít při tréninku?
A konečně se mi na Edge 1040 také ukázala obrazovka se Staminou, protože ta zde funguje jen tehdy, když je připojen snímač výkonu. V opačném případě se Stamina ukáže jen v deníku Connect po dojezdu a odhaduje se pouze z tepovky. Ne že by šlo o funkci, co mě nějak zásadně zajímá, ale bylo příjemné ji aspoň „vidět“. Oproti tomu hodinky ji umí zobrazit během jízdy i bez snímače výkonu, tehdy se ale vypočítává jen na základě tepovky a není tak přesná jak s wattmetery.
S elektrickým kolem napůl
Je jasné, že při jízdě na elektrokole jsou tyto metriky poněkud mimo, protože prostě do jízdy nedáváte maximum toho, co byste dávali na běžném kole. Ale já jsem ocenil, že konečně můžu vidět, jak to funguje. Kolo samotné mi ukazuje nejen výkon, jaký dávám do pedálů já, ale také výkon, co mi posílá motor - ten je závislý na režimu asistence a jeho nastavení; to ale není předmětem tohoto textu.
Hodinky či Edge pak ukazují jen výkon, který do jízdy dáváte vy. A protože s elektrikou nejedete na plné kule, tak budou metriky zkreslené, zejména co se týče VO2max. Samozřejmě i elektrické kolo umí jet bez motoru, ale dá to více práce. Ostatně testovat výkon a na něm založené metriky hodlám i nadále, protože si toto kolo našlo cestu do mé garáže.
A to znamená více článků a postřehů o výkonu, cyklistické dynamice či vytrvalosti.
Diskuse k článku (13)