Proč je dobré (a důležité) mít na hodinkách nebo cyklonavigaci barometr
Hlavní záložky
Mít na sportovním zařízení barometr je skoro tak důležité jako mít GPS. Bez barometru se jednak nepřesně zaznamenávají nastoupané a vystoupané metry během aktivity, jednak přijdete o zajímavou možnost počítání nastoupaných pater během dne.
Kolik pater?
Barometr je zjednodušeně řečeno čidlo, které na základě změny tlaku pozná, zda stoupáte, nebo klesáte. Čidlo je tak citlivé, že pozná změnu výšky o pouhých několik metrů. Není tak problém například spočítat, kolik pater jste vystoupali po schodech, když nejel výtah.
Navíc, pokud je barometr správně zkalibrován, buď ručně, či pomocí satelitů, není nutno zapínat GPS, abyste věděli, jak jste vysoko. Máte-li například na hodinkách vzhled, který ukazuje aktuální výšku (což lze právě jen u modelů s barometrem), bude se výškoměr díky barometru aktualizovat i ve chvíli, kdy není spuštěna aktivita.
Správně měření nastoupané výšky
Toto jsou ale spíše takové drobnosti. Zásadní funkcí barometru je přesné určování nastoupaných a sestoupaných metrů během aktivity. Před samotnou aktivitou se zalibruje výškoměr pomocí GPS a během aktivity se změna výšky hlídá pomocí barometru. Podle mých zkušeností je to velmi přesné a výškový graf v deníku Connect odpovídá realitě.
Pokud barometr chybí, vidíte na hodinkách nebo navigaci jen aktuální výšku; nastoupané metry se obvykle neukazují. Týká se to například hodinek Forerunner 45, 245 či cyklopočítačů Edge 20/25. Barometr nemá starší Edge Touring Pro (ten je až v modelu Pro Plus) nebo novější základní mapový model Edge Explore. Model Edge Explore 2 pak už barometr má.
Pokud hodinky nebo navigace nemají barometr, finální výškový profil trati se určuje až po nahrání do deníku Connect (nebo podobných jako je Strava) pomocí topografických profilů použitých map. Ty jsou někdy hodně přesné a nastoupané metry odpovídají těm, co by naměřil barometr, někdy jsou ale chybné.
Když nemáte barometr, je to bída
Dobře je to vidět na srovnání jízdy kolem Svitavy na sever od Brna. Zde je profil mapy úplně mimo, na zcela rovné silnici jsou „hrboly“ vysoké i několik desítek metrů. To samé platí i pro cestu z Adamova do Křtin. Není tak problém na cestě, která má převýšení cca 250 m, najet výšku okolo tisícovky. Zatímco na Edge Touring Pro bez barometru je cesta „chlupatá“, s Edge 1030 je krásně vyhlazená a nastoupané metry odpovídají skutečnosti. Je to ale extrém. Na většině cest, které jsem zkoušel, se nastoupané metry podle topografického profilu tolik neliší, i když rozdíly tam stále jsou.
Co mi na absenci barometru vadí více, je nemožnost si zobrazit výškový profil ujeté nebo uběhnuté trati přímo během aktivity, stejně jako nemožnost vidět, kolik metrů již bylo nastoupáno. To se týká např. hodinek Forerunner 245, které jsem testoval v roce 2019. Nastoupané metry či profil trati neuvidíte dokonce ani po doběhnutí nebo po dojetí v historii. Kolik metrů jste nastoupali, se dozvíte až v deníku Connect, kde je tento údaj dopočítán podle mapy.
Zmíněný Edge Explore (starší) sice nastoupané metry ukáže, jsou ale počítány z GPS a tudíž při cestách lesem se slabším signálem to zkrátka není ono. Navíc je po přenesení do deníku Connect tento údaj stejně ignorován a výška se určí z profilu na mapě. Například u této konkrétní jízdy ukazoval Edge Explore 455 nastoupaných metrů, zatímco po přenesení do Connectu se výška přepočítala na 714 metrů. Edge 1030 přitom ukázal 392 m a Edge 705 pak 411 m.
Teplotní čidlo a hlídání počasí
Důležitou a pro mne neocenitelnou drobností, která barometr doprovází, je teplotní čidlo. Mít na hodinkách nebo cyklopočítači teploměr, je zejména na podzim a v zimě stejně zásadní, jako GPS. Samozřejmě čidlo funguje správně jen tehdy, pokud hodinky nejsou na ruce, ale třeba řídítkách kola.
Nepřehlédněte: Recenze externího teplotního čidla Tempe
Zajímavou možností u vyšších modelů jako je Fénix 6/7 či Forerunner 255/945/955, je pak doplněk ukazující průběh nadmořské výšky v čase, stejně jako průběh tlaku. U vyšších modelů pak nechybí ani varování před bouřkou, kterou zpravidla provází prudká změna tlaku.
Diskuse k článku (0)