Recenze Fénix 5X s vestavěnými mapami: Nejnabušenější sportovní hodinky současnosti (1.)

10.5.2017
Když Garmin uvedl novou řadu Fénix 5, jejíž součástí je i mapový model, nemohl jsem se ubránit nadšení. A to zůstává i poté, co jsem s hodinkami strávil více než měsíc. V první části recenze se zaměřuji na zařízení samotné, dodávané mapy a připojitelné senzory a zařízení
Fénix 5X na ruce

V doplňku si můžete nechat zobrazit přehled poslední aktivity

O Fénix 5 jsem publikoval již řadu dílčích článků, věnoval jsem se podrobně i mapám. Tento článek je tak spíše rekapitulací mých postřehů, který doplňuji odkazy na již zmíněné texty, kde najdete další podrobnosti. Kdybych měl vše napsat do jediné recenze, bude tak dlouhá, že by nikoho nebavilo ji číst celou. A to by byla škoda. Fénix 5X je totiž opravu unikátní zařízení.


Zatímco dříve Garmin uváděl v řadě Fénix měl vždy jen jeden model. V roce 2015 to byl Fénix 3 a v roce 2016 Fénix 3 HR, což byl nepatrně vylepšený původní model Fénix 3 s optickým snímačem tepu a rychlejším hardwarem. Letos ale Garmin vrhnul na trh rovnou tři novinky v řadě Fénix, a to Fénix 5S, Fénix 5 a Fénix 5X. Čtyřku vynechal, protože jde o nešťastné číslo v Číně a Čína je samozřejmě trh velmi důležitý. Za čtyřku můžeme považovat v podstatě model F3 HR.

Proč jsou na trhu hned tři modely? Garmin vyslyšel nářky uživatelů a uznal, že Fénix 3/HR jsou skutečně hodně velké a lidí s malými zápěstími, zejména ženy, mohou mít s jejich nošením problémy. Trojky jsou navíc docela těžké, a tak mnozí uživatelé nakonec volili jiné modely, například Vívoactive HR, Forerunner 735XT, které jim sedly lépe. Bohužel, ty už nejsou tak funkčně bohaté a pro uživatele bylo nutno přijmout řadu kompromisů.

Řada Fénix 5 už ale má hodinky pro každého. Nejtenčí, nejmenší a nejlehčí Fénix 5S, střední Fénix 5 a největší, nejtěžší, ale také nejnabušenější Fénix 5X. Zatímco první dva se liší jen velikostí a funkčně jsou totožné, Fénix 5X přidává navíc mapy. Po modelu Epix jde tak o další mapové hodinky v nabídce Garminu a ve chvíli, kdy Garmin přestane zastarávající Epix prodávat (má displej s nízkým rozlišením a chybí optický snímač tepu), budou Fénix 5X jedinými mapovými hodinkami v prodeji.

Podívejme se, jaké parametry jednotlivých modelů Garmin:

Fénix 5S 

  • Průměr: 42 mm
  • Tloušťka: 14,5 mm
  • Hmotnost: 67 g 
  • Displej: 218 px
  • Výdrž v režimu hodinek: 9 dní
  • Výdrž s GPS: 14 hodin
  • Výdrž s UltraTrac: 35 hodin

Fénix 5 

  • Průměr: 47 mm
  • Tloušťka: 15,5 mm
  • Hmotnost 87 g
  • Displej: 240 px
  • Výdrž v režimu hodinek: 14 dní
  • Výdrž s GPS: 24 hodin
  • Výdrž s UltraTrac: 60 hodin

Fénix 5X 

  • Průměr: 51 mm
  • Tloušťka: 17,5 mm
  • Hmotnost 98 g
  • Displej: 240 px
  • Výdrž v režimu hodinek: 12 dní
  • Výdrž s GPS: 20 hodin
  • Výdrž s UltraTrac: 35 hodin

Základní modely řady, Fénix 5 a Fénix 5S, stojí 15 990 Kč. Nemají Wi-Fi a safírové sklo a nepodporují zobrazení map. Ve verzi s Wi-Fi a safírovým sklem je pak pořídíte za 18 990 Kč. A když připlatíte jen tisícovku navíc, můžete si pořídit model F5X, který je navíc vybaven mapami. Přitom má jak safírové sklo, tak Wi-Fi. Jde tedy bezesporu o velmi výhodou koupi – samozřejmě relativně, v absolutní částce je 20 tisíc korun opravdu, opravdu hodně. A také máte na ruce největší a nejtěžší model, což nemusí vyhovovat všem.

Další čtení

Stejně velké jako F3, ale nadupanější

Fénix 5X je tedy nejen nejdražším modelem a nejvybavenějším modelem nabídky, ale je také největším a nejtlustším. Na druhou stranu ve srovnání s Fénix 3 HR narostla jen hmotnost o 15 g na výsledných 98 g, rozměry zůstaly stejné. A to je na mapové hodinky opravdu hodně dobré. Docela jsem se bál, jaké to bude je nosit neustále na ruce, když běžně mám Vívoactive HR, které jsou o polovinu lehčí, není to ale takový problém. Hmotnost nevadí, velikost také ne, jen ta tloušťka, kdy se hodinky špatně dostávají pod manžetu a někdy je tam nedostanete vůbec. Pokud ale je vaší doménou volné sportovní oblečení, problém mít nebudete. 

Pokud preferujete přece jen menší modely, pak je ideální Fénix 5S, ovšem za cenu výrazně menší velikosti a hmotnosti a současně přijdete o displej s vyšším rozlišením, mapy a hlavně výdrž. Hodně zajímavou nabídkou je proto v tuto chvíli Forerunner 935, který má naprosto stejné funkce jako Fénix 5, nabízí navíc Wi-Fi, je lehčí a tenčí než Fénix 5S a současně má stejnou výdrž jako Fénix 5. Jde tedy o nekompromisní hodinky, které jsou navíc o tisícovku levnější; jen nemají tak luxusní provedení, jsou totiž plastové. 

Asi největším fyzickým rozdílem F5X oproti F3HR je optický senzor. Jednak je modernější a měl by být i přesnější, ale hlavně tolik nevyčuhuje nad spodní stranu hodinek. Na zápěstí tak hodinky nesedí na senzoru jako u F3HR, ale opravdu celou svou spodní plochou. Novinkou je také nabíjecí a datový kabel. Už tu není kolíbka, ale kabel podobný microUSB-C nebo koncovce Applu - je oboustranný, takže nemusíte řešit orientaci. Do konektoru na hodinkách se zapojí stejně jako zasunujete kabel do USB. Je to pohodlné a já toto řešení s nadšením kvituji. 

Další novinkou oproti starým Fénixům je také nový systém výměny řemínků. Už nepotřebujete žádné nářadí a povolovat šroubky, díky systému QuickFit jen řemínek vycvaknete a zacvaknete jiný. Řemínky QuickFit jsou kompatibilní i se staršími Fénixy, jen musíte mít verzi pro Fénix 5X, kde jsou řemínky stejně široké (26 mm). Naopak, na Fénix 5X půjdou použít řemínky z Fénix 3. Fénix 5X se prodává jen v tmavém provedení s černým páskem, další řemínky si můžete dokoupit – silikonový za 1 3 49 Kč a kožený za 2 190 Kč. 

Kulatý displej o průměru 1,2“ je stejně velký jako u F3HR, jen má o něco větší rozlišení - zvětšilo se z 215 na 240 px. Místo 16 barev pak zobrazí 64, což je pro mapy nutnost, vylepšen byl i kontrast, aby na malém displeji bylo vůbec něco vidět. Při zobrazení map se každý pixel navíc hodí, stejně jako větší počet barev. Stále ale musíte počítat s tím, že displej je oproti cyklonavigacím či turistickým navigacím prostě malý, a i když je velmi detailní, musíte při běhu nebo jízdě docela ostřit zrak. Při turistice už to takový problém není, na prohlížení mapy máte zpravidla dost času.

První okamžiky s Fénixem F5X 

Mapy Evropy v základu

V základní balení mají hodinky v paměti hned tři mapy, které jsou uloženy v 16GB paměti – a i přesto vám ještě zbude 6 GB pro mapy další. Jde o TopoActive Europe West, TopoActive Europe East a Garmin Cycle Map EU. Podle všeho, alespoň co jsem vypozoroval, se cyklomapa liší vyobrazením cyklotras a také většími podrobnostmi – vychází totiž ze standardu Openstreet, která je udržovaná komunitou a stále se vylepšuje. Takže pokud se nacházíte v místě, kde žije hodně „mapovačů“, pak máte jistotu, že v mapě budou všechny podstatné podrobnosti. 

TopoActive je na druhou stranu přehlednější, protože jednak toho neukazuje tolik a jednak si v lesích vystačí bez poněkud komiksového vyobrazení stromečků, které mapy trochu znepřehledňují. Mapám jsem se na webu věnoval už několikrát a bohužel, ani jedna mapa není úplně vhodná pro aktivní turistiku či jízdu na kole. Pokud si koupíte mapové hodinky a mapy vám vyhovují tak na 70–80 %, budete zklamáni. 

V podstatě jediným řešením je mapa Topo Czech, v tuto chvíli je poslední verze v3 Pro 2017, která je oproti jmenovaných „nebe a dudy“. Obsahuje vrstevnice, rozlišuje graficky významnost cest (jejich šíři, povrch, kvalitu), má turistické značky, nechybí názvy vrcholů apod. Zkrátka pro aktivní turistiku nutnost. Z této mapy jsem doslova nadšen, a i na malých hodinkách vypadá skvěle. Je ale třeba připlatit 2 790 Kč, což je ta špatná zpráva. Takže za hodinky dáte celkem 22 780 Kč, a to není rozhodně málo, naopak, je to už pořádný ranec. Ale zase budete mít vystaráno, protože získáte nejuniverzálnější sportovní přístroj, co na trhu existuje. 

Velké srovnání map Topo Active Europe, Cycle EU, Topo Czech Pro 2013 a Topo Czech 2013 

Všechny možné senzory

Jako nejvyšší model Garminu podporují hodiny Fénix 5X (stejně jako celá řada F5) připojení všech dostupných senzorů, a to nejen ANT+, ale i Bluetooth. Konečně si tak budete moci pořídit i jiné příslušenství než jen ANT+, jak bylo dosud u Garminu zvykem. Na hodinky můžete navěsit vše od snímače tepu, senzoru kadence, rychlosti na náboji kola, footpod (snímač kadence běhu nebo chůze), rotoped, kameru Virb, radar Varia, inteligentní světla, snímače výkonu a já nevím, co ještě… 

A nejenže lze přijímat data ze snímačů, ale z hodinek můžete ovládat i kompatibilní zařízení: kameru Virb, radar či světla Varia – a to i při aktivitě. Výhoda je jasná, hodinky máte na ruce nebo na řídítkách, zatímco tato zařízení třeba na helmě nebo pod sedlem vzadu. Osobně jsem vyzkoušel ovládání kamery, kterou vozím na hrudním popruhu a je to paráda. Kameru lze dálkově zapnout, spustit nahrávání či pořídit fotografii či změnit základní nastavení. Je to i bezpečnější, protože nahmatat při jízdě kameru a snažit se spustit nahrávání, je dost náročné a v tu chvíli rozhodně nebudete věnovat svou pozornost jízdě. 

Tip: Přečtete si více o ovládání kamery Virb


V další části recenze se věnuji sportovním aktivitám a nastavení datových polí

Tagy: