Recenze cyklistického radaru a světla Varia RTL 515. Jste vidět a víte, kdy za vámi někdo jede. To prostě chcete

21.2.2024
Je spousta věcí, o nichž jsem dlouho nevěděl, že bez nich nedokážu žít. Naprostou nezbytností pro silničního cyklistu je zpětný radar kombinovaný se světlem. Ukáže vám vozidla, která máte za zády, což činí jízdu daleko bezpečnější
Radar Varia RTL 515

Základní model cyklistického radaru se světlem lze pořídit za čtyři tisíce korun. Ovšem jeho hodnota je pro mě daleko vyšší


Po cyklistickém radaru už pokukuji delší dobu. Většinu svých jízd se snažím absolvovat mimo silnice, kde nejezdí auta, ale terén není vždy průjezdný a cyklostezky také nejsou všude. Na silnici mezi auta tak prostě každý cyklista musí, ať chce nebo ne. Nikdy jsem neměl vyloženě pocit, že radar, co hlídá auta za mnou, potřebuji, ale každý, kdo si jej pořídil, si ho pochvaluje. A tak jsem si rozhodl jej konečně vyzkoušet také.

Garmin má v nabídce několik modelů – základní Varia RVR 315 je pouze radar, který nemá vlastní světlo. Ten stojí 2 790 Kč. Druhý v nabídce je RTL 515, který má stejné funkce, ale přidává navíc funkci zadního světla a blikačky (3 990 Kč). Nejdražším modelem je pak Varia RCT 715 za 8 490 Kč, který přidává i kameru pro záznam jízdy. Kromě toho si můžete pořídit radar se světlem eRTL 615, který je určen pro elektrokola a má nabíjecí kabel (7 490 Kč). 

Nejprodávanějším modelem je RLT 515, který jsem si zapůjčil na test. Ten poskytuje vizuální a zvuková upozornění na vozidla přibližující se zezadu až na vzdálenost 140 metrů. Radar si spárujete s většinou hodinek a cyklonavigací Edge, na jejichž displeji je po straně vidět pruh s posouvajícími se body, představujícími přibližující se vozidla za vámi. 

Radar k testu zapůjčil obchod Pulsmetry.cz.

V podstatě ale není potřeba vybavení od Garminu, je řada dalších zařízení, které můžete k radaru připojit, například od Wahoo. Případně si můžete na mobilní telefon nainstalovat aplikaci Varia a připojit radar přes Bluetootoh. Aplikace pak ukazuje trasu na mapě a stejně jako Edge nebo hodinky zobrazí blížící se vozidla.

Čtete dále: Bezdrátové snímače a příslušenství pro běh a cyklistiku: Dynamika běhu, tepovka, výkon, světla, radary

Dva senzory, dvě zařízení

Teorie je tedy jednoduchá. Jak to ale chodí v praxi? Nejprve radar spárujete s Edge či hodinkami, podporované jsou v podstatě všechny modely Garminu. Já zkoušel Edge 1040, kde to funguje nejlépe – obecně čím větší displej, tím lepší, protože jsou lépe vidět blížící se auta – ale jezdím také s Fénix 7X Pro. Tam to ale není tak boží jak na Edge. To platí pro hodinky obecně a zejména na Instinctech to je už celkem slabota.

RTL 515 jsou dvě zařízení v jednom – radar a světlo. Obojí se páruje se zařízeními Garminu zvlášť, jsou to dva senzory. Pro fungování radaru není třeba mít spárované světlo, to se dá snadno ovládat manuálně. Prostě si tlačítkem nastavíte režim svícení a je to. Ty jsou celkem čtyři, jasné světlo, méně jasné světlo (režim Peloton), noční blikání a denní blikání. Výdrž baterie na jedno nabití činí až 15 hodin v režimu denního blikání nebo cca 6 hodin v režimu nepřetržitého svícení.

Pokud si spárujete i světlo, můžete jej pak ovládat z Edge nebo hodinek, což je někdy lepší. Ale já nemám problém si zastavit a režim svícení si přepnout, když se blíží tma, či naopak když se ráno rozjasňuje; jsem na to zvyklý z „hloupých“ světel. Mám zkušenost se světly Bontrager ANT+, kde mi automatika spíše vadila. Ale o světlech a možnostech připojení ke Garminu zase někdy jindy. 

Když však připojíte jako senzor také světlo, má to jednu zásadní výhodu – na Edge se ukazuje stav baterie. To samotný snímač radaru neumí. Druhou výhodou je pak možnost světlo na dálku vypnout a nechat běžet jen radar.  Když jsem měl světlo odpojeno jako senzor a připojen pouze senzor radaru, běžel mi radar jen tehdy, když bylo světlo aktivní – a to v nějakém ze čtyř z výše uvedených režimů. Když tlačítkem světlo vypnu, vypne se tím i radar. 

 

Logika připojování mi úplně nesedí

Toto chování mně trochu překvapuje – pokud chcete světlo ovládat manuálně a nechcete jej mít připojené jako senzor, musí svítit, chcete-li používat radar. A to výrazně snižuje výdrž baterie. Přitom modrá dioda neustále bliká – jenže v režimu spánku není radar, ale světlo! Když pak zapnu Edge nebo hodinky, a mám aktivní senzor světla, světlo se okamžitě připojí – a tím se zapne i radar. Pokud chcete RTL 515 úplně vypnout (a tím šetřit baterii), musíte podržet tlačítko na dvě sekundy. 

Tip: Režim párování s novým zařízením se aktivuje jen po zapnutí radaru, nikoliv probuzení ze spánku. Je třeba radar vypnout a pak zase zapnout podržením tlačítka po dvě sekundy. 

Možná je to napsáno příliš komplikovaně, proto stručněji a jasněji:

  • Když je jako senzor připojený pouze radar, nelze jej používat bez světla. 
  • Pokud chcete mít aktivní jen radar, je třeba světlo připojit jako příslušenství/senzor a světlo z nabídky Edge nebo hodinek deaktivovat. 
  • Pokud nemáte připojeno světlo, samotný radar neukazuje stav baterie. 

Je tu ale jedna vychytávka, kterou nabízí datové pole My Edge 2. To totiž ukazuje stav nabití radaru vpravo místo síly signálu GPS, pokud je radar připojen. Jsou zde sice jen čtyři dílky, ale i to pro rychlou orientaci stačí. A tehdy nemusí být jako senzor připojeno světlo, to můžete i nadále ovládat manuálně; a přitom stále vidíte stav nabití.

Čtete dále: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení

Uvidíte až osm aut

Tak, a už se pojďme se podívat, jak to funguje. Kdykoliv se za vámi objeví vozidlo, tedy cokoliv, co jede rychleji než vy, Edge spustí zvukovou signalizaci – podle nastavení jeden nebo více tónů – a současně se na pravé i levé straně obrazovky objeví varovný pruh. V jednom z nich, opět to lze nastavit ve vlastnostech snímače, se ukáže tečka značící auto. Je-li aut/vozidel více, bude tu i více teček; radar jich zvládne až osm.

Barva postranních pruhů se liší dle rychlosti aut – když se blíží normálně, je oranžový, pokud jede šílenec, zčervená. Jakmile vás auto mine, pruh zezelená a po pípnutí zmizí. Zvuky jsou na Edge 1040 hodně hlasité a bohužel nejde nastavit, aby byly aktivní jen pro radar. Pokud si tak zvuky nastavíte, budou aktivní pro všechny události jako navigace, start nového kola, upozornění na ostrou zatáčku apod. A to je celkem otravné. 

Na hodinkách to funguje podobně, ale pruh je pouze jeden a není graficky tak pěkný (nemá prolínačku s pozadím). Zvukové upozornění je také slabší, a ne tak vlezlé. Na menší obrazovce také jednotlivé tečky tak nevyniknou, a to mají hodinky Fénix 7X Pro největší displej, co Garmin nabízí; na menších modelech je čitelnost poněkud horší. Obecně to na hodinkách funguje stejně jako na Edge, ale rozdíl ve visibilitě je celkem zásadní. 

Poznámka: Na Instinctech je pruh s radarem zobrazen vlevo a je samozřejmě černobílý. Zkoušel jsem radar na I2X a celkem se to dá, ale už to chce dobrý zrak. 

Při jízdě jsem narazil jen na minimum falešných poplachů. A to jen v případě, kdy jsem jel po cyklostezce těsně vedle silnice, nebo když jsem odbočil na vedlejší silnici, která vede hodně blízko silnice hlavní. Problémem jsou také serpentýny – totéž auto mizí a objevuje se s tím, jak projíždíte zatáčky, a to do doby, než vás předjede. Ale to je prostě fyzikální omezení. 

Nikdy předtím mě nenapadlo, jak fajn je vědět, zda za vámi jede nebo nejede auto. Už jen proto, že se nemusím ohlížet, když chci odbočit vlevo, vím, kdy se můžu bezpečně zastavit nebo rozjet na rušné silnici, nebo že se nemusím držet krajnice, ale jet blíže středu vozovky. To se hodí tehdy, když je okraj příliš rozbitý, než aby se po něm dalo jet. Můžu tak jet po hezkém povrchu a ke kraji najet jen tehdy, když se za mnou blíží auto. 

Dvě jízdy zvládne

Připojení radaru a případně světla samozřejmě snižuje výdrž hodinek či Edge. Kamarádovi, co má starý Edge 520, vydrží cyklonavigace s radarem jen několik hodin. Nové modely jako Edge 540, 840 či 1040 jsou na tom ale výrazně lépe. Například tříhodinová jízda s aktivním radarem mi na Edge 540 vzala pár procent – nepoznal jsem rozdíl oproti jízdě bez radaru. To samé platí i pro Fénix 7X Pro.

Běžně navíc jezdím se snímačem rychlosti, kadence a někdy i výkonu. Zkrátka výdrž novějšího připojeného zařízení výdrž není problém. To se ale bavíme o modelech s nejdelší výdrží v nabídce, pokud jezdíte třeba s FR 955/965 nebo Edge 540/840, tak bude výdrž o něco menší. Nicméně i tak by nemělo být připojení radaru problémem. 

 

 

Stejně tak je solidní výdrž radaru RTL 515. Mám jistotu, že v režimu plného svícení mi vydrží zhruba dvě jízdy, v režimu denní blikačky pak déle. Pravdou ale je, že denní blikačku nemám rád, je příliš výrazná a oslňuje řidiče za mnou. A když si ji někdo pustí v noci, tak to je opravdu síla. Za takovým kolem se fakt nedá jet. 

V tomto případě je lepší používat automatiku, kdy Edge nastaví, v jakém režimu má zadní světlo fungovat. A vám se pak nestane, že si po setmění zapomenete přepnout blikačku na světlo, které neoslňuje. Světlům obecně a možnostem připojení k Edge a hodinkám se budu věnovat někdy příště.

Dobíjení pak trvá okolo šesti hodin, což není úplně málo, ale prostě radar vrazíte do nabíječky na noc a je to. Jen je dobré zakrýt diodu, docela silně bliká; to platí i pro modré světlo, kdy je radar uspaný. 

Chce to držák na sedlo

Radar RTL 515 není nikterak malý – naopak je celkem velký, pokud srovnávám s běžnými zadními světly. Upevňuje se na sedlovku pomocí držáku, gumové vložky a gumičky. V ceně dostanete tři vložky na různé průměry sedlovek – jedna aero, jedna 27,2 mm a jedna 31,6 mm. Dříve by to bylo ok. Jenže dnes už jsou i kola s průměrem sedlovky větším, konkrétně 34,9 mm, co mám na svém kole modelový rok 2023. 

Jasně, jde o teleskop, a ten se na silničky či gravely moc nedává, ale i tak – radar si přece mohou užívat i bajkeři, ne? Při testech na tomto kole jsem tak musel mít radar na pohyblivé části teleskopu, která má průměr téměř jako 31,8mm sedlovka. Jenže v takovém případě jsem byl v používání teleskopu docela omezen. Ideální by bylo rovnou přidat i univerzální mount na sedlo, který se prodává zvlášť, a to za 990 Kč.  

Tip: Držák na radar pod sedlovku. Pevnější uchycení než gumičkou a pro některá kola jediné možné

Úchyt samotný má stejný systém jako Edge nebo Varia 800, čili držák zůstává na kole a radar z něj lze snadno sundat. Pokud ale chcete přemístit radar na jiné kolo, musíte už sundat komplet držák, nebo si pořídit druhý (v nabídce je i pevný, co není na gumičku). A Garmin vymyslel celkem fest upevnění, takže sundat a nasadit držák na sedlovku není právě snadné, chce to sílu – guma je fakt tuhá a úchyty úzké.

Konečně mám ten svůj

Celkem má tedy Varia RTL 515 dvě zásadní nevýhody – jednou je uchycení na sedlovku (a tudíž pro mě nutnost koupit držák na sedlo), druhou pak nemožnost používat pouze radar bez světla v případě, že je světlo v manuálním režimu a tudíž není spárované s Edge nebo hodinkami.

Jinak na radar i světlo můžu pět jen chválu, je to paráda – za čtyři tisíce mám dvě zařízení v jednom a díky podpoře Bluetooth není nutno zůstávat jen v ekosystému Garminu. Není proto divu, že se tento model podle vyjádření zástupce Pulsmetry.cz prodává jako rohlíky na krámě. 

Já jsem z testu tohoto doplňku nadšen, takže už jej nevrátím. Na jednom kole jej však nemohu mít na sedlovce, tak jsem si pořídil držák pod sedlo. Originál je sice poněkud drahý na to, že jde o kus plastu, ale zase jsem si jej nechtěl pořizovat z Číny, přece jen, radar je drahý a nerad bych, aby za jízdl upadl… 

Stručné parametry

  • Rozměry: 98,6 × 19,7 × 39,6 mm 
  • Hmotnost: 71 g 
  • Režimy: Svícení, peloton, noční blikání, denní blikání
  • Svítivost (lmn): 20 svícení, 8 peloton, 29 noční blikání, 65 denní blikání
  • Výdrž baterie: 6 hodin svícení, 8 hodin peloton, 6 hodin noční blikání, 16 hodin denní blikání
  • Stupeď vodotěsnosti: IPX7
  • Připojení: Bluetooth (jen radar), ANT+
  • Viditelnost: 1,6 km 
  • Cena: 3 990 Kč (Pulsmetry.cz)

Diskuse k článku (21)