Mapová a dotyková cyklonavigace Edge 820: Seznámení, držáky, snímače (1.)
Hlavní záložky
Navigace Edge 820 je svými funkcemi někde na pomezí Edge 520 a Edge 1000. Levnější Edge 520 nemá dotykový displej a nedisponuje podrobnou mapou Evropy, Edge 1000 má zase větší displej, což se projeví především na komfortu zobrazení mapy.
Stejně jako Edge 520 je i model 820 maličký a lehký, vejde se snadno do kapsičky pod sedlem nebo do kapsy. Oproti levnějšímu modelu je ovládán dotykově, a tak má jen tři tlačítka – jedno pro zapnutí a vypnutí, jedno pro spouštění aktivity a jedno pro ukončení a započetí nového kola. Vše ostatní je řešeno dotykem.
Ve srovnání se staršími modelůy Edge 800 a Edge 810 je však dotyková vrstva kapacitní, což na jednu stranu usnadňuje ovládání, protože nemusíte na displej tlačit, na druhou stranu, jakmile zaprší, nebo máte zpocené ruce, případně na rukou rukavice, ovládání se výrazně ztíží. Ostatně více o tom dále.
Další části recenze:
- 2. Nastavení jízdy, ovládání při jízdě, dodávaná mapa
- 3. Jak funguje navigace a trasování
- 4. Tréninky, tréninkové statistiky, výdrž, zhodnocení
Explore a Bundle Premium
Produkt se nabízí ve třech baleních. První Edge 820 Explore obsahuje navigaci, držáky a poutko s tím, že samotná navigace má některá funkční omezení: nemá funkci virtuálního tréninkového partnera, neobsahuje více profilů pro kola, pokročilé tréninkové funkce a intervalové tréninky a nemůžete k ní připojit wattmetr a tudíž ani používat související funkce (FTP, VO2Max). Tato verze stojí 9 490 Kč.
Střední model Edge 820 žádné funkční omezení nemá, v balení najdete také držáky – předsazený i standardní. Za tento model zaplatíte 10 990 Kč. A konečně Edge 820 Bundle Premium přidává prémiový snímač tepové frekvence HRM, senzor kadence a senzor rychlosti. Za tuto verzi zaplatíte 13 490 Kč. Samotné senzory by vás přitom vyšly na 3 770 Kč, takže kompletní balení se rozhodně vyplatí. A tuto verzi jsem testoval i já.
Všechny verze obsahují cyklomapu Evropy založenou na Openstreet standardu a v paměti přístroje je dostatek místa pro nahrání map dalších – například TopoCzech, tu už si ale musíte dokoupit.
Tip: Podrobněji o balíku Bundle Premium
Prcek do kapsy
Edge 820 je opravdu hodně maličká navigace. Když jsem poprvé viděl Edge 520 ve srovnání s Edge 705, který už používám devět let, docela mne ta velikost překvapila. O něco větší displej, ale současně menší a tenčí tělo. A Edge 820 má rozměry stejné jako Edge 520, liší se jen ovládáním. Místo tlačítek, která zůstala jen tři, je tu dotykový displej, který řeší vše. Pravé tlačítko na spodní straně slouží pro spuštění a ukončení aktivity, to druhé pro spuštění nového kola během jízdy.
A konečně tlačítko po levé straně zapíná a vypíná přístroj, podržením se zobrazí menu s volbami pro zámek displeje, uspání a vypnutí. Pokud toto tlačítko stisknete jen krátce, Edge se uspí. A vypne se až teprve po delší době. To, zda byla navigace vypnutá, či jen uspaná, poznáte podle rychlosti startu a dle toho, na jak dlouho se zobrazí logo Garminu.
Na spodní straně je držák pro uchycení na kolo, otvor poutko, které je také dodáváno a které poslouží v případě, že chcete s navigací chodit po lesích. (Kvůli malému displeji se ale navigace na turistiku moc nehodí.) A konečně je tu krytý konektor microUSB, který slouží k přenosu dat do počítače, instalaci nových dat nebo dobíjení.
Displej? Maličký
Displej má rozlišení 200 × 265 bodů, což je více než u předchůdce Edge 810, který nabízel rozlišení 160 × 240 bodů – a to dokonce na větším displeji s úhlopříčkou 2,6“, zatímco Edge 820 má jen 2,3“. Zobrazení je tak o chloupek jemnější a celkem dostačující, i když na současné mobilní telefony prostě nemá. Na druhou stranu nízké rozlišení displeje a relativně malý displej zase šetří energii akumulátoru. Pro rozumné zobrazení mapy je to ale málo, zvlášť když horní část obrazovky zabírá informace o tom, po jaké silnici nebo cestě jedete, případně jaká cesta ej před vámi.
Pokud chcete opravdu velký displej, musíte si trochu připlatit a pořídit model Edge 1000, který na obrazovce o velikosti 3“ nabízí 240 × 400 bodů – a to už je opravdu dostačující. Případně řada Oregon 700, která má displej totožný a základní model stojí méně než Edge 1000; už ale není tak kompaktní. Displej je transflexní, takže dobře odráží světlo a v podstatě platí, čím více je v okolí světla, tím lépe je na displej vidět, a úplně nejlepší je to na přímém slunci. A když bude tma, pomůže podsvícení, které lze manuálně regulovat, případně si zapnout autojas – v takovém případě se displej rozsvítí ve chvíli, kdy je v okolí šero, například v temném lese, nebo v noci. Podsvícení se také aktivuje při dotyku.
Zapomeňte na rukavice
Už jsem zmínil, že oproti Edge 800 a Edge 810 je dotykový displej navigace kapacitní, tj. za dobrých podmínek tudíž lépe reaguje na dotyk. Displej je navíc překryt odolným sklem, což neplatilo pro modely 800 a 810, které mají kvůli citlivosti na tlak na povrchu flexi fólii. Ta je celkem snadno náchylná na poškrábání. Na Oregonu 600 mám po letech už hromadu různých škrábanců a šmouh. Rezistivní displej má také horší pozorovací úhly a vůbec horší čitelnost než displej nedotykový. Kdysi jsem testoval Edge Touring s rezistivním displejem a ve srovnání s Edge 705 dopadl v tomto ohledu bídně.
Tím Edge 820 rozhodně netrpí. Displej je odolný, pád do štěrku mu nikterak neublíží. Má i lepší čitelnost na slunci či ve špatných světelných podmínkách – ve srovnání s Edge 705 je rozdíl minimální (ale nutno poznamenat, že Edge 705 je stále o kousek lepší). Jenže zatímco se rezistivní displej dal ovládat v jakýchkoliv rukavicích, protože na displej se tlačilo (a jedno, čím), u kapacitního displeje už máte problém.
Určitě to znáte ze svého mobilního telefonu. Stačí, abyste měli zpocené prsty nebo si vzali rukavice bez upravených konečků, které „simulují prsty“, případně když je displej mokrý po krátkém vystavení dešti, a už si „nezašudláte“. Edge 820 je v tomto ohledu stejný. Během zimy, kdy jezdím s tlustšími rukavicemi, se dotykový displej zkrátka ovládat nedá. A když jedu s tenčími, ale stále celoprstovými, navigace reaguje na každý druhý třetí dotek, někdy udělá úplně něco jiného, než chcete, například místo swipe gesta se přiblíží mapa či zobrazí menu apod. Dokonce se mi stalo, že jsem si jízdu místo uložení málem smazal.
A nedejbože aby zapršelo nebo bylo příliš vlhko – pak se displej nedá ovládat ani prsty bez rukavic. Když chci třeba zazoomovat mapu, musím zastavit a doufat, že navigace bude nějak reagovat. To je bohužel operace, která má navíc velmi pomalou odezvu i bez rukavic, takže nastavit správný zoom je někdy dost ubíjející. Stejně tak posunout mapou, abych viděl dopředu; to už ale není problém tolik displeje, jako spíše pomalosti přístroje (která je občas docela zoufalá). Přece jen mapa Evropy má nějakých 6 GB dat.
Bez dotyku lépe, ale co mapy?
V tomto ohledu je Edge 705 naprosté zlatíčko – na zoomování jsou tu dvě samostatná tlačítka a navigace reaguje celkem svižně. Mám ale jen Topo Czech 3.0, která je datově méně náročná. Také pohyb joystickem je v důsledku rychlejší a dá se to plus minus dělat i za jízdy, protože se na navigaci nemusíte dívat; prostě jen držíte joystick v patřičném směru.
Zkrátka – jak se mi Edge 820 líbí, tak jeho ovládání je bohužel velkým – a zdá se, že i jediným – minusem. Stejně tak se ale na kole nedají moc používat hodinky Vivoactive HR, které trpí stejným problémem. Tam ale není mapa, takže si stačí nastavit přepínání jednotlivých obrazovek s datovými poli a není třeba po displeji šudlat. Z mého pohledu je to jasné: dotyk na cyklonavigaci nepatří. Edge 520 se ovládá díky tlačítkům lépe a je i levnější. Jenže zobrazí jen mapu o velikosti do cca 50 MB a ta předehraná je pouze schematická. Dostat tam cyklomapu Evropy, nebo i jen Topo Czech, je mission impossible. Existuje nějaký kompromis? Zatím ne.
Jak uchytit na kolo
V balení Edge 820 Bundle Premium dostanete tři držáky na kolo, jeden předsazený a dva na řídítka. Základní držák (samotný stojí 249 Kč) je v podstatě kolíbkou, kterou pomocí gumičky připevníte na řídítka. Vzhledem k tomu, že je kruhový, můžete jej snadno otočit o 90 stupňů a umístit na představec, pokud je dostatečně dlouhý. Čouhá-li vám neseříznutá vidlice z hlavy, může být u krátkých (70 či 80 mm) představců problém.
Instalace je velmi snadná, pod kolíbku umístíte protiskluzovou podložku a gumičkou připevníte kolíbku za čtyř výstupky. K dispozici jsou gumičky dvou velikostí, pro řídítka s průměrem 31,8 mm i starší 25,4 mm. Výhodou gumiček je snadná montáž i demontáž, na druhou stranu gumička časem zteří, zejména, pokud jezdíte v teplotách pod bodem mrazu. Gumičky jde ale dokoupit i zvlášť za 139 Kč.
Předsazený držák už je propracovanější (samotný stojí 1 090 Kč). Je z pevného plastu a společně s ním najdete v balení také dvě gumové podložky na různě široká řídítka a imbus pro utažení šroubku. Předsazený držák není tak univerzální, lze jej umístit jen na řídítka, dávat jej na představec je vzhledem k jeho konstrukci poněkud nesmysl. Výhodou držáku je umístění navigace co nejdále od jezdce, takže při jízdě nemusíte tolik sklánět hlavu.
Hodí se to to zejména u silničních kol, kdy se držíte za berany a řídítka jsou někde hluboko pod vámi. Ale ani na horáku nepřijdete zkrátka. Předsazený držák navíc neblokuje místo na řídítkách třeba pro instalaci běžného cyklopočítače nebo světla. Držák lze použít i s hodinkami Forerunner (920XT, 935) s dokoupenou kolíbkou.
Senzory kadence, tempa a tepu
V balení Bundle Premium získáte také několik senzorů: kadence, rychlosti (tempa) a tepu. Základním čidlem je bezesporu senzor rychlosti. Samotná navigace totiž dokáže snímat pouze rychlost ze satelitů GPS, takže ve chvíli, kdy je slabý signál, nebo je dokonce nedostupný, jsou data ukládána buď špatně, nebo vůbec. V důsledku to znamená, že vás cyklopočítač může ošidit i o několik kilometrů trasy. A to čidlo rychlosti řeší – v místě, kde signál chybí, se rychlost beze ze snímače otáček kola.
Dříve, například u mého Edge 705, se čidlo rychlosti skládalo ze dvou částí: magnetického knoflíku, který se umisťoval na výplet, a čidla, které bylo umístěno na zadní stavbě. Snímáním pohybu knoflíku a nastavením obvodu kola v cyklopočítači se určila výsledná rychlost. Nevýhodou tohoto řešení byla nutnost nastavovat obvod kola ručně, a to znamenalo buď důvěřovat údajům z internetu, kde je možné najít obvody kola pro různě velká pneu, nebo si obvod změřit. Stačilo ale jen jinak nahustit pneu a přesnost byla ta tam. Nové čidlo se umisťuje přímo na náboj kola a akcelerometr snímá jeho rotaci. Podle GPS se pak senzor sám zkalibruje a pak snímá rychlost i tehdy, když satelity jsou vidět špatně, nebo vůbec.
I čidlo kadence (tempa) bylo v průběhu času výrazně vylepšeno. Dříve bylo nutno na kliky umístit další „knoflík“ pomocí upínacích pásků, a snímač – stejný, jako pro záznam rychlosti – pak počítal každý průchod kliky. Současný snímač kadence má opět akcelerometr a nepotřebuje tedy k činnosti nic dalšího. Jen jej pomocí gumiček upevníte na kliku. Gumičky mají oproti páskům výhodu ve snadné montáži i demontáži.
A konečně třetím čidlem, který v Bundle balíčku najdete, je snímač srdečního tepu, který se umisťuje na hrudník pomocí dodávaného pásu. Oproti optickému snímači je celkem přesný a lze se na něj spolehnout. Edge 820 umí pracovat se všemi snímači současně, je ale jasné, že bezdrátová komunikace jej poněkud vyčerpává a je nutno počítat s tím, že čím víc dat z externích čidel přijímá, tím rychleji se vybíjí.
Tip: Bezdrátová čidla rychlosti a kadence Garmin pro standard ANT+
Když už jsem i senzorů, nutno zmínit, že stejně jako Edge řady 5xx či Edge 1000 má i Edge 820 senzor teploty. Aktuální teplotu si můžete nechat zobrazit při jízdě jako datové pole, teplotu vidíte i ve stavovém řádku, když se nacházíte v menu. Čidlo je o něco méně přesné než externí senzor Tempe, ukazuje cca o jeden až dva stupně méně. Pro orientaci to stačí, pokud ale chcete přesnost, tak je Tempe lepším řešením.
Tip: Edge 820 vs. Vivoactive HR s čidlem Tempe: Kdo měří teplotu přesněji
Tip: Garmin Tempe: Externí čidlo teploty pro běh i jízdu na kole
Diskuse k článku (0)
Přidat komentář