Mapová a dotyková cyklonavigace Edge 820: Tréninky, tréninkové statistiky, výdrž, zhodnocení (4.)

24.4.2017
Edge 820 je jedna z nejlépe vybavených mapových cyklonavigací na trhu. Ve čtvrté a poslední části recenze se věnuji tréninkům, přehledu statistik, výdrži. Na závěr pak celkovému zhodnocení
Edge 820

Při tréninku může být Edge 820 skvělý společník

Stejně jako s pokročilými hodinkami i s Edge 820 můžete trénovat a zlepšovat se. Prvkem, který se objevil poprvé v Edge 520, jsou segmenty Stravy. Stačí mít účet Premium na Stravě, označit svoje oblíbené segmenty hvězdičkou a synchronizovat je s deníkem Connect. Při následujícím připojení se pak stáhnou do navigace a můžete závodit s nejlepšími časy. Jak to funguje?

Jakmile navigace zjistí, že jste blízko začátku segmentu a jede v potřebném směru, oznámí vám to na obrazovce. Ve chvíli, kdy jste na startu, spustí se stopky a současně vidíte čas nejlepšího a současně navigace ukazuje, o kolik jste v aktuální chvíli lepší než váš dosavadní nejlepší čas, nebo jakou máte ztrátu. Víte, zda máte zabrat, nebo zda můžete ještě šetřit síly na konec segmentu. Po dojetí se ukáže čas segmentu a současně se dozvíte, zda jste novým držitelem KOM, či nikoliv. Segmenty si můžete zobrazit v menu Trénink/Segmenty.

Nepřehledněte další části recenze:

Trénujte s navigací

Zde také najdete další tréninkové funkce. K nim patří zejména Intervaly, kdy si nastavíte vzdálenost, jakou chcete ujet, než si odpočinete, a kolikrát se tento interval má opakovat. Může to být třeba 4×1 km a mezitím minutový odpočinek. Je také možnost doplnit zahřívání a uklidnění – dle libosti. V deníku Connect si také můžete vytvořit pokročilejší trénink, který si pak z navigace spustíte.

Zajímavou možností je nastavit si cíl: například chcete ujet nějakou vzdálenost v libovolném čase, nebo vzdálenost za určitý čas či nějakou vzdálenost nastavenou průměrkou. Když pak spustíte trénink, vidíte, jak moc musíte zabrat, abyste si svůj cíl splnili – jde o jakéhosi virtuálního tréninkového partnera, s kterým závodíte. Závodit ale můžete i sami se sebou, resp. s nějakou již uskutečněnou aktivitou. Máte třeba svoje oblíbené kolečko, které chcete příště zajet rychleji. S touto funkcí tak máte na displeji před sebou sebe sama a valíte.

Při tréninku, ale při běžné jízdě si můžete nastavit i hlasové alarmy v deníku Connect. Prvním je alarm pro okruhy – když běžíte a máte nastaven automatický okruh třeba po jednom kilometru, nemusíte se dívat, jak dobře jste běželi. Hlas vám do sluchátek řekne, kolikátý okruh to byl a jaký jste na něm měli čas. Podobně se můžete nechat upozornit na aktuální nebo průměrný výkon, pokud máte v pedálech snímač. Stejně tak je tu signalizace rychlosti, například průměrná rychlost, aktuální rychlost, rychlost okruhu – a to třeba každé tři minuty. A to samé pro srdeční tep.

Moje statistiky

S jízdou i s tréninkem souvisí položka Moje statistiky v menu Nastavení. Tam se dozvíte, jak dlouho má být po tréninku regenerace, jakou máte maximální VO2 (tu ale lze změřit jen se senzorem výkonu v pedálech), jakou máte hodnotu FTP, což je v podstatě maximální průměrný výkon, jakého jste dosáhnout během hodinové jízdy. Mně například navigace změřila 190 W, tedy 2,8 W/kg. Výpočet FTP můžete spustit manuálně, nebo si jej necháte změřit automaticky během aktivity.

Dále je tu skóre stresu, kdy navigace měří pomocí aktuálního tepu, v jakém stresovém stavu se nachází vaše srdce. Čím je skóre nižší, tím lepší máte předpoklady pro trénink. Měření probíhá v klidovém stavu a trvá zhruba tři minuty. V položce Rekordy si můžete prohlédnout, jakou nejdelší jízdu jste absolvovali, jakých nejrychlejších jste měli 40 km, kolik nejvíce jste nastoupali, a pokud máte senzor výkonu, jaký nejvyšší výkon jste měli během 20 minut.

Pak už si jenom nastavíte svoje hodnoty jako výška nebo hmotnost, či srdeční zóny – maximum tepu a od něj odvozené jednotlivé zóny či laktátový práh. Nastavení zón nechávám na původních hodnotách a maximum tepu se měří samo z vašich jízd – také zde nemusíte nic nastavovat.

Vydrží celý den

Garmin uvádí, že navigace by měla vydržet při jízdě až 15 hodin. To slovíčko „až“ je hodně důležité, v praxi je totiž méně. 15 hodin zvládne navigace v případě, že ji budete používat jen jako cyklopočítač v nemapovém režimu. Jakmile zapnete mapu, už výdrž trochu klesá. V mém případně zvládl Edge 820 po úplném nabití celkem šest jízd v délce okolo dvou hodin, přičemž poslední tři byly vykonány s připojeným ANT+ příslušenstvím – hrudní pás, čidlo tempa a čidlo kadence. 

Úplně poslední jízda pak proběhla s navigací a při ní se Edge úplně vyšťavil. Dojel jsem se třemi procenty a navigace byla v úsporném režimu, který se zapnul někde okolo 10 %. Úsporný režim vypne displej, aby se baterie tolik nevybíjela. Probudí se buď poklepáním, nebo v případě, že sjedete z naplánovaného kurzu. Celková výdrž na jedno nabití tak dosáhla 12 hodin.

Poznámka: Rychlost ubývání ukazatele není rovnoměrná. Na začátku po dvou hodinách spadl ukazatel na 90 %, zatímco v polovině po dvou hodinách ubylo skoro 20 %. Takže na tento ukazatel raději moc nespoléhejte.

Při dalším nabíjecím cyklu už výdrž navigace nebyla tak dlouhá. S připojeným snímačem tepu, tempa a kadence a občasným testem navigačních možností, jsme se dostal jen na osm hodin. To už není tak úžasné číslo, na druhou stranu byly využívány všechny možnosti, jaké Edge 820 nabízí. Kdybych nepoužíval čidla, navigaci a vůbec mapu, věřím, že by se výdrž na slibovaných 15 hodin dostala. Nicméně pak by mi stačil úplně jiný, „hloupější“ model, třeba hodinky Vivoactive HR, které mi nějakých 13–14 hodin vydrží bez problému. Mapa je prostě v cyklonavigaci zásadní.

Mnou naměřené hodnoty potvrzují i zahraniční testy, které uvádějí, že při navigaci vydrží Edge 820 jen zhruba polovinu udávaného času – záleží asi hodně na tom, jak moc se držíte vypočítané trasy a jak často ji musí navigace přepočítávat. Také záleží na tom, jak máte nastaveno podsvícení – v mém případně je „auto“, tj. navigaci si podsvícení řídí podle okolního světla (takže v tmavém lese se rozsvítí). Případně zda aktivujete úsporný režim, kdy navigaci zhasne displej a výdrž se pak zhruba zdvojnásobí.

Jak si stojí?

Edge 820 je špičková cyklistická navigace a počítač v jednom. Má všechny funkce jak pro měření dat při jízdě, navigaci či trénink. Je nejlevnější specializovanou cyklonavigací s dotykovým displejem, tréninkovými funkcemi a mapou, což umožňuje orientaci v neznámém terénu. Navigace je lehká, malá a snadno přenositelná, na kolo se montuje velmi snadno. V základním balení najdete hned tři držáky na řídítka nebo představec, v balení Bundle Premium pak senzory tepu, kadence a rychlosti.

Přesto má Edge 820 rezervy – ta hlavní se týká právě dotykového displeje, který se na kole nesnadno ovládá a když máte rukavice, je to zhola nemožné. Přitom by stačilo přidat tlačítko, které by přepínalo obrazovky při jízdě a dvě tlačítko pro zoom mapy; aby se eliminovalo zuřivé a marné šudlání po displeji v době, kdy jedete na kole. Zkrátka takový mix mezi Edge 520 a 820. Ideální v tomto ohledu jsou hodinky Epix, které sice mají dotykový displej pro ovládání mapy, ale současně lze pomocí tlačítek ovládat vše ostatní jaké na Fénixech. 

Druhou výtkou pak jsou cyklomapy Evropy, které jsou v Česku méně podrobné než mapy Topo Czech a na méně obydlených územích chybí celkem zásadní cesty či body zájmu. Nejsou zde značené turistické trasy, vrstevnice a další krajinné prvky, které vám budou v neznámém terénu chybět. Mapa je zobrazena i jiným grafickým jazykem, který není tak přehledný. Koupě Topo Czech je tak v podstatě nutností. Ostatně toto srovnání to jasně dokazuje

Mám ale zajímavý tip: Pokud nechcete dokupovat Topo Czech a nepotřebujete pokročilé tréninkové funkce, zkuste turistickou navigaci eTrex Touch 35, která má českou turistickou mapu v ceně a stojí jen 7 990 Kč. V balení najdete i držák na kolo. Tato navigace má navíc větší displej (i když s menším rozlišením) a současně větší výdrž. Displej je ale také dotykový, což neřeší problém horší ovladatelnosti při jízdě. Možností je i Oregon 700, ten má ještě větší displej s jemnějším rozlišení a místo standardní mapy Topo Czech rovnou verzi Pro. Případně Edge Touring Pro Plus za 7 990 Kč, ovšem zde chybí Bluetooth konektivita.

A pokud vám vadí dotykový displej, pak je tu ještě eTrex 30, který se ovládá podobně jako stařičký Edge 705, v ceně je Topo Czech a podle verze buď mapa východní, nebo západní Evropy. Cena je slušná, 5 990 Kč. A cyklomapu Evropy si dokoupíte za 1 390 Kč. Jen ten držák na kolo v balení nenajdete. 

Základní parametry

  • Rozměry: 49 x 73 x 21 mm
  • Hmotnost: 59,9 g
  • Rozlišení displeje: 200 x 265 px.
  • Úhlopříčka displeje: 2,3"
  • Typ displeje: dotykový, kapacitní
  • Držák na kolo: 2× obyčejný, jeden představený
  • Kompas: elektronický ze signálu GPS/Glonass (funguje jen při pohybu)
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: výdrž až 15 h. s GPS; až 24 h v UltraTrac režimu
  • Mapy: Cyklo mapa Evropy
  • Slot pro paměťovou kartu: ne 
  • Vestavěná paměť: 16 GB

Kompatibilita

  • ANT+ snímače (např.srdečního tepu HR, kadence, teploty atd.) Ano
  • Elektronické řazení Shimano Di2
  • Produkty Varia
  • Varia Vision(zobraz. zařízení na brýle
  • Snímač kadence otáček pedálů: v dodávce Bundle 
  • Snímač rychlosti: v dodávce Bundle 
  • Snímač srdeční frekvence: v dodávce Bundle 
  • Snímač teploty integrovaný (není kompatibilní s čidlem Tempe)
  • Snímač výkonu wattmetr Vector

 Plusy 

  • Malé rozměry a výdrž
  • Čitelnost displeje
  • Mapa celé Evropy v ceně
  • Řada pokročilých funkcí
  • Spojení s mobilem

Minusy

  • Topo Czech za příplatek
  • Ovládání dotykem při jízdě