Sedm důvodů, proč je cyklonavigace Edge na kole lepší než hodinky
Hlavní záložky
S Garminem jsem začínal v roce 2008, kdy jsem si pořídil cyklonavigaci Edge 705. Už dříve jsem přitom měl navigaci do auta, to bylo tuším někdy v roce 2003, model se jmenoval StreetPilot 3. Důvod byl prostý, mojí hlavní sportovní aktivitou je jízda na kole. Teprve v roce 2015 přišly na řadu hodinky, a sice první model VívoActive.
Hodinky nebo Edge?
V té době jsem začal i testovat hodinky a cyklonavigace, takže se mi do rukou dostala většina produktů určených pro fitness a sport. S příchodem hodinek Fénix 6X Pro Solar, které jsem si pořídil v roce 2020, jsem začal na kole používat právě hodinky - cyklonavigaci Edge 1030, kterou jsem měl od roku 2017, jsem měl na řídítkách spíše sporadicky.
Protože během týdne vyrážím na přespolední jízdy z kanceláře, vyhovovalo mi, že nemusím nosit Edge z domu do práce a naopak. Pohodlí, jaké nabízí hodinky, bylo zjevné - prostě jsem je sundal z ruky a dal do držáku na řídítka. Většina tras nepotřebovala navigaci, jen data, takže mi malý displej nevadil. Navíc jsem tehdy nesledoval tepovku, ale jen nastoupané metry a najeté kilometry, čili jsem ani nemusel přepínat datové obrazovky.
Když ale přišly hodinky s AMOLED - Epixy a posléze Forerunnery 965, už byly hodinky na kole trochu problém. Režim bludička prostě nestačí a za jasného dne toho na displeji moc neuvidíte. Takže jsem zase začal upřednostňovat Edge, tehdy už model 1040 Solar. A s hodinkami jsem jezdil jen tehdy, když jsem testoval nové modely.
Nyní mám jako hlavní model Edge 1050, který má sice slabou výdrž (dvě tři jízdy a jde do nabíječky), ale ten displej za to stojí. A ani mi tak nejde o parádní jas, ale spíše o vysoké rozlišení, které se hodí při navigaci. Během loňského léta jsem často jezdil neznámé trasy a s Edge 1050 byl ten zážitek zásadním způsobem lepší. A také proto, že má i více možností v datových polích, umí například zobrazit aerobní a anaerobní efekt v jednom poli, což šetří místo.
Trochu oklikou jsem se dostal tak k tématu článku: Proč a kdy je cyklonavigace lepší pro jízdu na kole než hodinky. Mimochodem, trochu jsem toto téma nakousnul už ve svém starším článku, který také stojí za přečtení.
Věčné dilema: Stačí na kole hodinky, nebo je lepší si pořídit cyklonavigaci Edge? Jedno, nebo dvě zařízení?
1. Velký displej
Zatímco u chůze, běhu či indoor aktivit není problém si přiblížit hodinky doslova až pod nos, na kole, kdy máte hodinky na řídítkách, je větší displej rozhodně výhodou. A i když máte hodinky na ruce, stejně se většinu času musíte držet řidítek a na hodinky navíc vidíte úkosem. Zvedat ruku blíže k obličeji znamená pustit řídítek, a to není vždy úplně bezpečné, navíc musíte uhnout pohledem z cesty.
A když si vedle srovnám byť Edge 540/840 s kterýmikoliv hodinkami, je jasné, že na Edge prostě uvidíte daleko lépe. A o Edge 1040/1050 snad ani třeba pochybovat. Ty, co mají horší zrak, potěší doslova obří fonty údajů, a i když si nastavím maximální desítku, stále je vše parádně čitelné. A nejen data, i mapa je daleko lépe viditelná a přehlednější, můžete mít větší přiblížení a stále uvidíte větší kus mapy.
2. Lepší čitelnost dat
Já stále ještě vidím i na hodinky s 1,3" displejem jako jsou Forerunnery 955, ale počítám, že to nebude mít dlouhého trvání a za pát let už s hodinkami jezdit nebudu moct. Už teď mám problém třeba na Instinctech 3 AMOLED, které mají čísla na displeji tak malá, že je při jízdě prostě nevidím. Navíc je to AMOLED a tudíž režim bludička - nic moc.
Naopak na velkém displeji Edge si můžete nechat zobrazit doslova obří datová pole. Maximem je desítka, ale i když si nastavím deset údajů, stále jsou čísla hodně velká, a to i na Edge 540 a 840. Na Edge 1040/1050 bych pak ocenil více datových polí, místa je tu dost a rezerva v zobrazení velká. Naštěstí jsou tu datové obrazovky, které mají více možností a ukážou toho daleko více.
3. Podsvícení displeje
S přechozím bodem souvisí i ten následující. Pokud mám na řídítkách hodinky s MIP, mám super čitenost za jasného dne. Jakmile se ale smráká, vjedu do lesa nebo se úplně setmí, mám docela smůlu. A to zejména na modelech se safírem, jejichž optické vlastnosti jsou obecně docela špatné.
Když budu mít hodinky s AMOLED, mám problém opačný. Displej je parádně vidět za tmy, šera nebo když je pod mrakem, ale jakmile vykoukne sluníčko, jas režimu bludička už prostě nestačí. V obou případech musím displej aktivovat tlačítkem nebo dotykem, a to je dosti otravné a někdy to ani nejde kvůli bezpečnosti.
Edge toto řeší podstatně lépe. Za dne si vystačí s transreflexní vrstvou, a když se světelné podmínky zhorší, aktivuje se automatické podsvícení. S cyklonavigací se jen málokdy stane, že byste na displej neviděli. Mezní situace nastává tehdy, když vjedete do lesa a odlesky hrají na displeji divadlo - lítají ve všech směrech a zejména mapa je tehdy jen málo čitelná.
Lepší je v tomto ohledu Edge 1050, model, jehož displej svítí neustále - a tudíž i v lese, takže se s odlesky lépe vypořádá. Chybí zde navíc solární vrstva, což optickým vlastnostem pomůže. Transmisivní displej má problém jedině na poledním slunci, kdy svítivost prostě nestačí a Edge 1040 v takových podmínkách jednoznačně vede. Ale stále je to lepší než garmiňácký AMOLED.
Tip: Kolik vydrží cyklonavigace Edge 1050? A jak dopadlo srovnání s Edge 1040? Postřehy a dojmy z testu
3. Parádní navigace a super mapa
Pokud se dobře pamatuju, tak zhruba dva roky jsem jezdil s navigací na hodinkách Fénix 6X Pro Solar, i když jsem měl Edge 1030. Důvod byl jednoduchý - prostě se mi nechtělo Edge tahat na vícedenní akce a k tomu dobíjecí kabel. A navigace na F6X byla docela pohodová - a to platí i pro Fénixy 7X/Pro. Jenže pak přišly osmičky, kde Garmin navigaci poněkud pokazil...
To ale nebyl ten důvod, proč jsem přestal jezdit s navigací na hodinkách. Tím hlavním je displej AMOLED a obecně to, že v režimu bludička prostě na mapě nevidím vůbec nic. Jasně, před odbočkou se displej vždy rozjasní, ale odbočky má Garmin obecně značené špatně a někdy jsem na křižovatce, kterou Garmin vůbec nereflektuje - a já nevím, kam jet.
Ať tak či onak, s Edge 1040 jsem zase začal preferoval navigaci na velké obrazovce. Tehdy totiž přišly Epixy, které jsem měl nějaký čas jako hlavní hodinky a s nimi to na kole fakt moc nejde. A když k tomu připočítám, že na obrazovce s mapou můžu mít až 4 datová pole a i tak vidím větší kus mapy než na hodinkách, je jasno.
Tip: Konečně! Cyklonavigace Edge umí zobrazit čtyři datová pole na obrazovce s mapou
Často mám totiž mapu puštěnou i ve chvíli, kdy nemám aktivní navigaci, jen proto, abych viděl, kam která cesta vede. Třeba když vím, že mám sledovat žlutou, ale nevidím ji na stromech. Nebo když se chci podívat, zda odbočka, z níchž vidím jen začátek, nekončí někde v poli nebo rokli. Pohodlí velké mapy je prostě super.
Nepřehlédněte: Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti
4. ClimbPro a výškový průběh trasy
Přehled všech stoupání na trase umí i hodinky, které mají mapy. Ale jedná se o další datovou obrazovku, která kvůli omezením neukáže všechno, co umí zobrazit Edge. Na Edge si můžete nejen nastavit, aby se ClimbPro automaticky ukázalo ve chvíli, kdy začíná stoupák, ale také si můžete nastavit výškový profil trasy přímo na obrazovku s mapou.
Když jedu podle navigace, mám nastavenou mapu, na ní dvě datová pole dole, navigační instrukce se ukazují nahoře a mezi mapou a datovými poli mám zobrazený výškový profil trasy, který ukazuje stejné barvy jako ClimbPro. Takže když vidím oranžovou nebo červenou, vím, že budu makat. Jasně, nevidíte tak daleko „dopředu“ jako u ClimbPro, ale hodně to pomáhá a standardní ClimbPro používám jen výjimečně.
Kromě toho Edge umí také ClimbPro bez aktivní navigace. Když si tuto funkci zapnete a zahájíte stoupání, Edge ví, kam jedete a ukáže vám výškový profil až do konce stoupání. A pokud během cesty nahoru uhnete jinam, okamžitě to přepočítá. Praktické zejména tehdy, když jedete „freeride“ v neznámém terénu.
Další podrobnosti: Kompletní přehled ClimbPro: Při navigaci po trase, freerideové stoupáky. Hodinky a cyklonavigace
5. Méně přepínání obrazovek
Protože na se na obrazovku Edge vejde daleko více než na hodinky, nemusíte při aktivitě - a zejména při navigaci - tolik přepínat obrazovky. Při běžné jízdě přepínám na hodinkách obrazovek pět - tři datové, mapu a výškový profil - ale při navigaci je toho více, tam jich mám tuším osm. A na Fénixech 8 a Endurech 3 navíc nejde jen o rolování, ale přepínání mezi dvěma datovými streamy. A to je peklo, zvlášť v rukavicích.
Na Edge mám dvě datové obrazovky, s tím, že jedna je standardní (výkon, zátěž, tréninkový efekt, rychlost, graf tepovky/výkonu), na druhé mám pak datové pole MyEDGE 2, kde vidím vše důležité vč. času a západu slunce. Pak je tu mapa, výškový profil a na Edge 1040 ještě výkon solárního dobíjení. Standardně koukám buď na mapu, nebo na jedno z datových polí, přepínám minimálně.
6. Datová pole Connect IQ
Protože mi standardních deset polí pro běžnou jízdu nestačí, používám jako hlavní datové pole My EDGE 2, které má šest nastavitelných datových polí a dalších deset standardních plus ukazuje počasí a jeho předpověď na následující hodiny, sílu a směr větru či východ/západ slunce. Některá data jsou sice menší, ale na Edge 1040/1050 je to vidět ještě v pohodě.
Na Edge 540 a 840, případně starších modelech s menší obrazovkou, jsou nastavitelná datová pole tři a vše je tak nějak komprimované a něco není vidět vůbec. I to je důvod, proč mám daleko raději na kole modely s větším displejem a když to vezmu kolem a kolem, asi bych menší modely nedokázal dlouhodobě používat. I když Edge 840 nabízí ovládání tlačítky i dotykem, což je praktické.
Další podrobnosti: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení
7. Ovládání za jízdy
Tlačítkové hodinky nemám problém ovládat za jízdy, snad jen zimní tlusté rukavice jsou horší, protože jsou příliš měkké a tlačítko se nestiskne. To platí zejména pro hodinky jako Instinct 2X či Instinct 3, které mají velmi krátký chod a tlačítka jsou jakoby „zapadlá“. Tyto hodinky v klasických zimních rukavicích, které používám i na lyže, prostě ovládat moc nezvládám.
Ale jinak je to v pohodě, většinu roku si s tlačítky vystačím. Edge 1040 a 1050 jsou oproti tomu výhradně dotykové. Oproti hodinkám ale mají výrazně větší displej, takže gesto pro přepínání obrazovek chytnou celkem v pohodě i ve výše zmíněných tlustých rukavicích. Což se mi na hodinkách fakt nepodaří - tam mám s dotykem problém i v běžných rukavicích; už jen tím, že se musím trefit na malou plochu.
Právě ta velikost obrazovky je výhodou za jízdy; když něco potřebuju nastavit, prostě jen stáhnu shora obrazovku s doplňky, kde mám všechny hlavní ovládací prvky vč. nastavení senzorů. A zvládám to i za jízdy na bezpečných úsecích. U hodinek to znamená vždy zastavit, během jízdy to fakt nejde. Tady pak musím ještě vyzdvihnout model Edge 840, který umí přepínat obrazovky během jízdy i tlačítky, což mi na Edge 1040/1050 trochu chybí.
Tady musím ale podoktnout, že stejné je to i na Edge 540, kde složitější operace za jízdy také nedávám a musím zastavit. Je vidět, že prostředí Edge 540 je pouze upravené dotykové ovládání na tlačítka a ergonomie je obecně celkem špatná. To jsem ostatně hodně rozebral v recenzi. Tlačítka se hodí pro přepínání obrazovek, ale pro cokoliv jiného už je lepší dotyk.
Další podrobnosti: Velká recenze cyklonavigace Edge 540
Kdy jsou lepší hodinky?
Ale jsou i důvody, proč jezdit s hodinkami. Tím zásadním je cena - když máte hodinky, zejména nějaký dražší model, pak se vám nebude chtít utrácet ještě za Edge - zvlášť vyšší modely stojí dost peněz. A upřímně, pokud bych vybíral Edge, tak jedině modely 1040 nebo 1050, menší displej mi nestačí.
Na druhou stranu, můžete mít levnější hodinky jako Forerunner 255/265 či Venu 3, k nimž už dodatečný nákup cyklonavigace tolik nebolí. A pokud potřebujete mapu spíše sporadicky, Edge 540 či 840 vám asi bude stačit. Za mě je kombo Edge 840 a právě Forerunnerů 255 naprosto ideální, budete mít všechny cyklometriky a zaplatíte dohromady méně než za Fénixy 8.
Já za sebe bych aktuálně už asi jiný model než Edge 1050 nechtěl, je sice horší na sluníčku, ale tam trávím v průběhu roku paradoxně nejméně času. Na podzim a v zimě se hodí displej, co svítí, v létě jsem zase co nejvíce v lese, kde je Edge 1050 vidět lépe. Edge 1040 má výhodu tam, kde potřebujete výdrž a nemůžete tak často dobíjet; výdrž tohoto modelu je úžasná. A přiznejme si, nabít Edge 1050, to trvá...
Kdybych měl dnes vybírat hodinky na kolo, tak beru buď Enduro 3 nebo Fénix 8 Solar 51 mm. Protože AMOLED se na řídítka fakt nehodí, protože má velmi nízký jas v režimu bludička, a jiné mapové modely Garmin už v nabídce nemá. Skvělé díky čitelnosti byly Forerunnery 955, které jsou aktuálně v doprodeji, ale ty mají menší displej. A Instincty? Jen tehdy, když nepotřebujete mapy a stačí vám pětice datových polí.
Diskuse k článku (8)