Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné

28.11.2023
Dlouho jsem hledal náhradu za silniční kolo, až jsem si přestavěl celoodpružené XC kolo na flatbar fitness/gravel. Má pro mě zvláštní význam - je to kolo, na kterém jsem poprvé vyrazil po operaci hrudníku
Trek Supercaliber

V této kombinaci jde o ideální silniční/gravel kolo, které nabídne parádní pohodlí. Jen vypadá na první pohled nezvykle. Ale stále lépe, než silniční kola s MTB pneu


Tento článek jsem napsal před rokem a půl a nyní jej pouze trochu aktualizoval. Je to moje nejoblíbenější kolo, s kterým jsem najel už přes 12 tisíc kilometrů a mám jej skoro čtyři roky. Je to univerzál, s kterými můžu jednak do lehkýho terénu a jednak po silnici doslova letí. Taková moje srdcovka...  


Před osmi lety prodal svoje klasické silniční kolo. Byla to Merida na Ultegře, nějakých 8,5 kg hmotnosti, na 25mm silničních pneu - docela drak. Jenže jsem při delších jízdách míval problémy s krkem (migrény) a bederkou (bolesti mezi obratli), navíc mi vadilo nepohodlí na místních silnících. Opravdu hezkých povrchů je okolo Brna minimum a navíc jezdit neustále tytéž trasy, to člověka omrzí. 

Na silnici jsem proto začal používat svůj tehdejší 29" bajk, hardtail - přední odpružená vidlice, a to na běžných XC pneu 2,2" (cca 55 mm), konkrétně šlo o GT Zaskar Carbon Expert. Sice jsem byl pomalejší, ale měl jsem pohodlnější posez a hlavně jsem mohl kdykoliv odbočit na polní a lesní cestu a nemusel zůstávat jen na silnici. Zatímco ale v terénu to bylo super, na silnici jsem přece jen byl docela pomalý. 

Na silnici hlavně pohodlí

A tak přišla myšlenka na gravel - pohodlnější kolo než silnička, ale s možností vjet do lehkého terénu. Kvůli přiliš nataženému posezu mi přestala vyhovovat klasická konvenční geometrie berano-kola, navíc jsem trval na odpružené vidlici, a tak mě napadlo po vzoru fitness a trekových kol vzít 29" HT bajk a na něj obout gravel pneu. Velikost ráfků je totožná, takže to nebyl problém. A hele, ono to fungovalo. Časem jsem levné hliníkové kolo (Trek X-Caliber) nahradil za karbonový Trek Procaliber, který se mi podařilo koupit za dobrý peníz z druhé ruky. 

Byl jsem výrazně rychlejší než s XC obutím, a současně to bylo pohodlnější na rozbitých silnicích než silniční kolo. Když jsem si pak pořídil nejdříve jedno celoodproužené XC kolo a o rok později trailové celopéro, začala ve mě hlodat myšlenka, zda z trailového kola Trek Fuel EX (140/130 mm) neudělat XC (rychlé kolo do běžného terénu) a z XC kola pak „gravel“.

Tip: Trek FuelEx: Trailové kolo, které mi skvěle slouží jako rychlé XC. Ale zvládne i náročný terén

 

Super? Supercaliber!

Tím kolem byl Trek Supercaliber - má unikátní konstrukci tlumiče vestavěného do rámu, co eliminuje různá přepákování a hromadu čepů. Zadní stavba je spojená přímo s tlumičem a je jeho součástí. Zadní vzpěry jsou tenké, a protože celý rám je z karbonu, krásně pruží. Tlumič má zdvih 55 mm, vzpěry přidávají 5 mm - celkem 60 mm (novější model už má 80 mm). Na lehký terén a rozbité silnice ideální. Navíc oproti mým dalším celopérům zde mám stejně jako na HT prostor pro dvě láhve, což se hodí na delších jízdách. 

A tak jsem začal s přestavbou. Základem byla 100mm lehká vidlice se zúženými nohami Rock Shox SID SL Ultimate (1 350 g) místo původní Reby, výplety jsem si vzal z Procaliberu - ráfky ZTR Crest MK3 (380 g) s náboji DT Swiss 350 a tenčenými dráty, karbonová řídítka 690 mm a karbonovou sedlovku rovněž. Dále jsem SRAM NX (já prostě SRAM nemusím) nahradil za sadu Shimano XT 12 rychlostí, kazeta 10-45 z a kliky 34 z. 

Takto postavené kolo váží 10,5 kg, výplet má bez pneu a kotoučů 1 550 g. Řídítka jsem chtěl užší než původních 720 mm, protože pro silniční ježdění se široká moc nehodí kvůli širšímu úchopu a a většímu odporu vzduchu. Stále je to ale dostatečná šířka i do lehkého terénu. Pneu jsem jezdil Bontrager GR1 40 mm, měly však velký vlivý odpor (ale nízkou hmotnost).

Následně jsem zkoušel Continental Terra Speed 40 mm, které mají valivý odpor velmi nízký, ale velmi rychle se sjíděly a na svou udávnou tloušťku byly v reál hodně tenké (38 mm na 23 mm ráfku). Takže jsem přezil na kombinaci Tufo Thundero a Speedero s větší šířkou, a sice 44 mm. Valivý odpor a hmotnost je stejný jako u Conti Terra Speed (cca 490 g), ale pneu mají větší šířku, lepší vzorek a hlavně se sjíží daleko pomaleji.

Vypadá podivně, ale jede parádně

Hned první jízdu jsem pocítil zásadní rozdíl oproti karbonovému Procaliberu. Ten má sice technologii IsoSpeed, kde je oddělená sedlová trubka od rámu a trochu tak pruží, oproti tlumiči je to jen slabý odvar. Jízda na Supercaliberu je pohodlnější, ale současně kolu zůstává rychlost hardtailu - ani nemusím do kopců při jízdě ve stoje zavírat tlumič, protože konstrukce zadní stavby v podstatě nepovoluje „prošlapování“ - energie jde celá do pohybu vpřed. 

Na jedné straně mi řada lidí říká, že na tenkých pneu vypadá kolo divně, na druhé straně uznávají, že jízda s takovým kolem je prostě pohodlná a současně rychlá. Celoodpužené fitness/gravel kolo, navíc parádně ovladatelné v terénu díky rovným a širokým řídítkům (oproti beranům). Ne všechno je ale zlato, co se třpytí, na kole má jezdec kvůli jiné pozici než na silničním/gravel kole větší aerodynamický odpor, takže jízda po silnici je zákonitě o něco pomalejší. Když je silnější protivítr, dávám si ruce na řídítkách ke středu. V tu chvíli samozřejmě nemůžu ani brzdit, ani řadit.

 

 

Převody jsem měl původně 32/10-51 z (úplně původně pak SRAM NX s 30/11-50), ale to bylo málo do těžka a moc do lehka, takže převodník jsem nahradil za 34 z a kazetu naopak zmenšil, protože poslední lehké převody tam byly úplně zbytečné. Kazeta XT 10-45 z je naprosto ideální, i se svou horší kondicí po operací mi takto lehký převod stačí do všech kopců, co jezdím. 

Jen běžný servis

Brzdy jsou zde původní, tj. dvoupístkové Shimano MT-501 - destičky jsem měnil jen jednou zhruba po sedmi a půl tisících kilometrech, kotouče jsou původní. Na tomhle kole prostě moc nebrzdím, využívám z kopce rychlosti na maximum. Ale i tyto obyčejné brzdy ze sady Deore brzdí skvěle, zvlášť, když člověk nejezdí náročný terén.

Aktuálně je kolo staré tři a půl roku, za tu dobu mám najeto přes dvanáct tisíc km. Na kole jsem dělal jeden menší a jeden větší servis tlumiče - není standardní, a tak musí k Švecovi (servisní místo Fox), kde mají na rozdělání specální nářadí. Vidlice je celkem nová, ale i tak jsem jí udělal už dvakrát servis. Po několika tisících v ní něco cvakalo na nerovnostech, což servis odstranil. 

S kolem jsem fakt spokojen, je to taková fitness/gravel raketa s maximálním pohodlím. Protože mám problémy s bederkou, už se nikdy nebudu vracet k běžnému silničnímu kolu nebo HT - mám už jen celoodpružené bajky a Procalibera jsem si nechal jako záložní kolo pro případ nouze. Berte to jako inspiraci, není třeba zůstávat v zaběhnutých škatulkách. Jednou tuto kategorii výrobci objeví a budou ji mít všichni...


Diskuse k článku (8)
Tagy: