Dilema cyklisty: Na kolo s cyklonavigací, nebo s mapovými hodinkami Fénix 5X?
Hlavní záložky
Po necelých 14 dnech s Fénix 5X musím říct, že jde o naprosto špičkový výrobek, ultimátní zařízení, které svými funkcemi předčí vše, co dosud Garmin na trh uvedl. Vše, co Garmin umí, nacpal do tohoto malého těla, a to včetně map a navigace. V zásadě není funkce, která by ve Fénix 5X chyběla.
Než jsem je dostal do rukou, říkal jsem si, jestli právě toto není ten produkt, který by mne donutil upgradovat mou starou navigaci na kolo Edge 705 a současně nahradil hodinky Vívoactive HR, které používám pro spojení s mobilem, běh a další aktivity. Rozhodování bohužel není tak jednoduché.
Fénix 5X, ultimátní hodinky
V nové řadě Fénix 5 jsem se nejvíce těšil na model F5X, právě kvůli možnosti zobrazit mapy a s tím i souvisejících funkcí jako je pohodlná navigace či možnost lépe vyhledávat body zájmu. Navigaci zvládají i jiné modely Fénix či Forerunner, ovšem naslepo - na naplánované trase dokážou udávat směr, už ale nevidíte mapu a musíte se dívat po okolí, kam máte vlastně jít nebo jet.
Fénix 5X mají v základu cyklomapu Evropy a Topo mapu Evropy a ještě zbývá zhruba 6 GB na mapy další, například Topo Czech, která není v dodávce a je třeba ji koupit zvlášť. Je to super funkce. Když jdete po lese, nemusíte vytahovat mobil nebo turistickou navigaci, abyste se podívali, kde jste. Prostě jen zvednete ruku a hned se zorientujete.
Jenže po první euforii zjistíte, že ten displej je prostě malý. Je hodně detailní, to ano. Má stejné detaily jako třeba Edge 820 a větší než eTrex 30x nebo již zmíněný Edge 705. Jenže na 1,2" displeji musíte mít dobrý zrak, abyste vše důležité přečetli. Při chůzi to není problém. Ale co na kole, když se vše třepe a vy máte zpravidla jen pár sekund, abyste mapu prozkoumali, než se zase budete muset věnovat jízdě?
Do Fénix 5X jsem díky ochotě Garminu získal i mapu Topo Czech Pro 2017. Oproti cyklomapách Evropy, které vycházejí z Openstreet standardu to byl výrazný pokrok. Najednou máte vrstevnice, řadu dalších podrobností, lepší grafiku, aktuálnější body zájmu, turistické značení apod. Na malém displeji vypadá mapa Topo Czech opravdu nádherně. Ale stále nerážíte na problém malého displeje.
Když jedete na kole a potřebujete jen sledovat, po které cestě jedete a kam vede následující odbočka, či kde se nachází další bod zájmu na trase, je to v pořádku. Ale jakmile chcete vidět dál, máte problém. Ovládání mapy je jednak poněkud těžkopádné a jednak na kole trochu zdlouhavé, takže musíte stejně zastavit. A když už zastavíte, je skoro lepší vytáhnout mobil s velkým displejem a aplikací Mapy.cz.
Když ale pominu tento menší diskomfort, jsou hodinky Fénix 5X ideální. Máte jedno zařízení na běh, lyžování, turistiku i kolo, máte je neustále při ruce, nabíjíte jedno zařízení, které navíc může měřit váš tep a zobrazuje notifikace, ať už je na zápěstí nebo na řídítkách kola. Ano, jsou trochu větší a těžší, ale po 14 dnech mohu s klidem prohlásit, že mi to vůbec nevadí. Jen pod manžetu košile se prostě nevejdou.
Vívoactive HR + Edge 705, ideální kombinace?
Navigaci Edge 705 používám už devět let a stále se tak nějak nemám k tomu, abych ji nahradil za novější model. Důvodem je nedotykový displej, který netrpí neduhem nemožnosti ovládání v rukavicích nebo za špatného počasí. Aktuálně testuji Edge 820, který se kompletně ovládá dotykem a přiznávám, že na kole je to dost problém. Polovinu roku trávím v prstových rukavicích a druhou polovinu roku mám prsty zpocené. Kapacitní displej na cyklonavigaci zkrázka nepatří a za tím si stojím.
Edge 705 se ovládá joystickem a tlačítky, které zajišťují pohyb mapy a zoom. Je to pohodlné, proveditelné na kole, a hlavně i v tlustých zimních rukavicích, které používám v teplotách pod nulou. Díky šipce na mapě pak mohu snadno označovat cíle pro případnou navigaci, i když ta je v modelu E705 dost omezená, protože neumožňuje aktivní routing po lesních cestách, přestože to mapa Topo Czech 2013 to podporuje. A na 2,2" displeji je i přes výrazně nižší rozlišení mapa zkrátka čitelná lépe, i když detaily jsou dost zubaté.
Na ruce mám pak hodinky Vívoactive HR, které mají dotykový displej, ale na kole je používám jen výjimečně a pro běžné ovládání je dotyk lepší a rychlejší, navíc je umožněn běh zajímavých aplikací Connect IQ, které se bez dotyku ovládají fakt špatně, například hra 2048. Hodinky jsou menší a výrazně lehčí než F5X, a tak se na ruce lépe nosí a vejdou se i pod oblečení. Mají sice oproti F5X řadu funkčních omezení a nižší výdrž, stále je tu ale snímač tepu, senzor teploty či barometr, který pro případnou jízdu na kole považuji za zásadní.
Kdo s koho?
Shrňme si výhody řešení hodinky a navigace (ať už jde o E705 nebo vyšší model) a hodinek F5X:
Levné hodinky + cyklonavigace
Plusy
- Dvě oddělená zařízení, takže navigace se vybíjí jen při jízdě na kole
- Celkově může jít levnější řešení (záleží na volbě hodinek a navigace)
- Výrazně větší možnosti kombinace (jakákoliv navigace a jakékoliv hodinky)
- Hodinky mohou být lehčí a menší než Fénix 5X
- Větší displej pro zobrazení mapy
- I levné modely mají Topo Czech (eTrex 30x, Oregon 700)
- Cyklonavigace může být dotyková i nedotyková, poslouží i turistice a geocachingu (Oregon)
Minusy
- Cyklonavigaci můžete někde zapomenout (ale stále máte hodinky pro záznam trasy na kole, jen bez mapy)
- Nižší výdrž levnějších modelů hodinek
Fénix 5X
Plusy
- Jedno zařízení pro všechno - nestane se, že navigaci necháte doma nebo na chalupě
- Všechny myslitelné funkce
- Nemusíte udržovat dvě zařízení (aktualizace, nastavování, nabíjení)
- Univerzální - měří každý sport
- Dlouhá výdrž
Minusy
- Hodně drahé
- Mapu Topo Czech je třeba dokoupit
- Menší pohodlní při ovládání mapy
- Malý displej
Je vidět, že plusů a minusů má každé řešení hodně a je na každém z vás, pro co se rozhodnete. Vzhledem k tomu, že pro mne je na kole zásadní mapa a její přehlednost a všechno ostatní jsou jen podružnosti, zůstanu i do budoucna i komba hodinky a navigace zvlášť (a model E705 asi stejně vyměním za jiný, jen ještě nejsem rozhodnut). I když přiznávám, že mne Fénix 5X opravdu lákají skrze svou naprostou multifunkčnost a univerzálnost.
Diskuse k článku (0)