Jak se jezdí s Fénix 5X? Je lepší než specializované cyklonavigace?
Hlavní záložky
Přiznávám, že jsem cyklista tělem i duší, takže třebaže jsou Fénix 5X hodinky spíše pro turistiku, běh, lyžování a další sporty, mne ponejvíce zajímají jako cyklonavigace. A nutno říci, že jsou k tomuto sportu velmi dobře vybaveny, ostatně už Fénix 3 byl v mnoha ohledech lepší než specializované modely na kolo.
Fénix 5X jako nejvyšší model řady F5 a také nejdražší zařízení Garminu vůbec, pokud pominu stylové hodinky Chronos, mají ještě jednu specialitku: vestavěné mapy. Obří paměť pojme vše, co do ní naskládáte - Garmin dodává mapy Evropy (Topo + Cycle) a Snímky Birdsey. Díky 16GB úložnému prostoru pak není problém doinstalovat cokoliv dalšího.
Displej? Vynikající
Na malém 1,2" displeji jsou ale mapy maličké a oproti Edge 820 s 2,3" displejem je komfort poněkud omezen, mapy jsou ale skvěle čitelné, zobrazení přehledné a díky velké jemnosti není problém na mapách přečíst i doprovodné texty. Displej je navíc na denním světle skvěte čitelný, jako obvykle je transflexní, takže odráží okolní světlo. Čím více svíti slunce, tím lépe čitelný je (přesný opak mobilů).
Oproti Fénix 3 byly navíc přidány barvy - kvůli zobrazení mapy - a také kontrast, takže v tuto chvíli považuji displej řady Fénix 5 za to nejlepší, co na hodinkách můžete mít. Většinu času totiž pracuje bez podsvícení, což výrazně prodlužuje výdrž baterie. Nutno podotknout, že čitelnost displeje byla zlepšena i použitím nového fontu a grafiky a oproti F3 došlo i k malému nárůstu rozlišení - z 215 px na 240 px (menší F5S mají rozlišení původní).
Hodinky patří na řidítka
Pokud jedete na kole, můžete si nechat hodinky na ruce a použít vestavěný snímač tepu, není to ale příliš vhodné řešení. Hodinky jsou z dosahu vašeho pohledu, díváte se na ně úkosem a o nějakém pohodlném ovládání či dokonce práci s mapou nemůže být ani řeč. Daleko lepším řešením je umístit hodinky na držák na řídítka, gumový držák přímo od Garminu stojí 349 Kč a již jsem o něm podrobně psal.
Hodinky na držáku jsou ve vašem zorném poli, jsou dobře dosažitelné a snadno se ovládají. F5X má stejně jako všechny Fénixy nedotykový displej, což je pro jízdu na kole naprosto zásadní. Pokud jste někdy zkusili ovládat dotykový displej při jízdě, víte, že je to naprosté utrpení. A pokud máte rukavice, je to skoro nemožné.
F5X nabízí tlačítka, kterými můžete snadno ovládat rolování datových obrazovek a dokonce mapu, což je trošku krkolomné, ale stále lepší, než s dotykem. Navíc se to dá dělat po paměti, což je důležité - při jízdě se totiž potřebujete věnovat řízení a ne koukat, kam saháte. Je to stejné jako v autě: dokud se palubní systémy a hudební přehrávač ovládal tlačítky na volantu, bylo to jednak pohodlnější a jednak bezpečnější.
A jedeme!
Fénix 5X nabízí v zásadě stejné možnosti jako pokročilé navigace Edge 520 nebo Edge 820, jen s tím rozdílem, že se vše ukáže na menším displeji a můžete mít na jedné obrazovce jen čtyři datová pole místo deseti. Na druhou stranu datových obrazovek může být klidně i deset. U každé obrazovky si volíte rozvržení a počet polí, novinkou je zobrazení tří polí bez popisku, takže data jsou větším fontem a tudíž čitelnější. Jen si musíte pamatovat, co zobrazují.
Abyste při jízdě nemuseli obrazovky přepínat ručně, je možné nastavit jejich automatickou rotaci nastavenou rychlostí. Pokud ale preferujete zobrazení mapy při jízdě jako já, případně potřebujete mít před sebou neustále základní údaje jako rychlost a průměrku, když jste v tréninku, je lepší nechat přepínání manuální. To provádíte tlačítky na levé straně, takže pokud jste praváci, je dobré mít hodinky na pravé straně řídítek, aby byly lépe dosažitelné; jinak už budou tlačítka hodně daleko.
Kromě klasických datových obrazovek tu jsou další, přednastavené, jako je tep a grafické zobrazení aktuální zóny či výškoměr se zobrazením grafu - oproti Edge 820 nemá stejné měřítko 400 m, ale ukazuje vždy celou jízdu. Je škoda, že měřítko nejde měnit, protože při delší jízdě už to není moc přehledné. U výškoměru se ukazuje i doba jízdy a maximum a minimum výšlapu.
Následuje zobrazení mapy, virtuálního partnera (super věc pro trénink), výkonu a ovládání hudby - to není špatné, pokud máte sluchátka a mobil někde v kapse trikotu. Můžete tak snadno přeskočit skladbu či hudbu pauznout. To ale lze i ovladačem na sluchátkách, tedy pokud není tento ovladač právě schovaný v kukle pod helmou, což je můj případ, jakmile venkovní teploty klesají pod nulu.
Ovládání při jízdě
Jak už jsem psal, hodinky mají špičkově čitelný displej, jsou na tom dokonce lépe než Edge 820. Jeho displej má navíc dotykovou vrstvu a ta přece jen na čitelnosti něco ubírá. Během jízdy se můžete kromě přepínání obrazovek přepnout i do režimu hodinek, a to podržením tlačítka dolů. Pak máte k dispozici doplňky a tudíž i počasí, notifikace apod. Notifikace se zobrazují i během jízdy, pokud máte tuto možnost povolenou, a lze je i přečíst - tehdy je ale lepší zastavit, přece jen máte se rádi a nechcete skončit někde ve stromě.
Vzhledem k tomu, že současně používám i Edge 820 a Edge 705, mohu srovnat jízdu s klasickými cyklonavigacemi. Občas dokonce jedu s hodinkami Vívoactive HR, a to zejména tehdy, když se mi navigace někam zatoulá, nebo mám kolo, na které nemám pro navigaci držák.
Oproti Vívoactive HR je jízda o poznání komfortnější. F5X mají jednak větší displej a mohou zobrazit čtyři datová pole, zatímco VHR jen tři, jednak mají více dalších možností. Kromě HR zón, což umí i VHR, tu je navíc výškoměr, kompas, mapa (u F5 a F5S jen grafický průběh trasy) a hlavně datových obrazovek je tuším až 12, zatímco VHR umí jen tři. To je celkem 9 datových polí, a to může být pro někoho málo.
Hlavním rozdílem je ale displej, který je u VHR dotykový a trefujte se při jízdě na prťavý dotykáč, když vám kolo drncá pod rukama. Nehledě na to, že displej reaguje hůře na cokoliv, co není suchý a čistý prst. Na VHR mám nastavenu automatickou rotaci obrazovek a na displej při jízdě vůbec nesahám. To je úplný konstrast proti F5X, které se při jízdě ovládají stejně dobře jako můj nedotykový Edge 705.
A právě při srovnání všech těchto zařízení jsem se jen utvrdil v názoru, že dotykový displej na kolo prostě nepatří a raději budu mít horší a starší model než nejnovější s dotykem. To je důvod, proč stále jezdím s Edge 705, kterou mám devět let, a dávno jsem si nepořídil nic novějšího. Fénix 5X je tak něco, co by mne možná dokázalo přesvědčit: Má nedotykový displej, celkem slušnou mapu (bohužel ne Topo Czech), dobře se ovládá při jízdě, a navíc bych nemusel mít zařízení dvě - hodinky a cyklo.
Umí všechno
Pokud jde o funkce, Fénix 5X nabídne úplně to samé jako Edge 820. Má i virtuálního partnera, funkce pro měření výkonu, připojí všechny senzory, a navíc i standardu Bluetooth, zobrazí stejná data, má barometr, teploměr atd. Oba přístroje mají dokonce stejné mapy, přičemž F5X je zobrazí lépe! Jak už jsem psal v testu Edge 820, zásadním problém této navigace je příliš tmavé zobrazení lesa, kde zanikají skoro všechny lesní stezky.
To F5X les ukazuje světle zelenou, vše je tak krásně vidět a rozhodně nezabloudíte. S Edge 820 se v lese ztratíte okamžitě. Jediným a zásadním rozdílem oprioti Edge 820 jsou datová pole, kterých Edge zobrazí 10 a můžete tak mít výrazně méně obrazovek - v podstatě vám stačí jedna plus mapa, zatímco na F5X potřebujete pro zobrazení naprosto základních údajů obrazovky minimálně dvě a pokud používáte kola a další údaje, tak tři nebo čtyři.
Pokud jde o cenu, tady se láme chleba. Edge 820 stojí pod deset tisíc, zatímco F5X dvojnásobek. Za tu cenu můžete mít VHR, tak i Edge 820 a ještě ušetříte. VHR jsou lehčí a komfortnější pro každodenní nošení, na druhou stranu mít jedno zařízení na všechno není špatné. Už jen v případě, kdy používáte více kol a navigaci neustále někde zapomínáte, což se vám s F5X nestane - ty máte pořád na ruce.
Co je lepší pro koho, je individuální. Pro mne je zatím nejlepší kombinace Vívoactive HR a Edge 705. VHR jsou lehké a mají řadu funkcí, co F5, Edge 705 má nedotykový displej a mám v něm mapu Topo Czech, která je pro ježdění po českých a moravských lesích to nejlepší, co můžete u Garminu mít. Kdyby na F5X byly mapy Topo Czech, pak by se karta asi obrátila v jejich prospěch. Zatím jsem ale stále na vážkách.
Diskuse k článku (0)