Velké srovnání: Nový Edge 1030 vs. starší Edge 1000. Jde hlavně o displej a výdrž

5.11.2017
Na první pohled není novinek mnoho, ale už na druhý či třetí je jasné, že Edge 1030 je prostě více než povedená evoluce tři roky starého modelu
Velký displej

Oproti základnímu modelu s navigace Egde 820 mají jak Edge 1000, tak Edge 1030, obří displej

První verze navigace Edge 1000 byla na trh uvedena už v roce 2014. Za tu dobu byla notně vylepšena o řadu funkcí, které dostaly například modely Edge 520 či 820, ať už jde o tréninkové funkce, Strava segmenty či možnost dohrávat aplikace pomocí Connect IQ. Postupně bylo upraveno a vylepšeno i uživatelské rozhraní, přidána podpora pro nová externí zařízení jako kamery, světla, nové pedály. 

Poznámka: Některé informace se v textu opakují, což je dáno tím, že jsem jej psal na části a v průběhu zhruba týdne. A když jsem pak četl celek, už se mi jej nechtělo upravovat. Tak snad to nějak přelouskáte...

Zařízení však nešlo modernizovat donekonečna. Ať už šlo o design, displej, nemožnost podpory externích snímačů Bluetooth apod. Uživatelé si stěžovali na nepříliš povedenou krytu slotu na karty a microUSB konektoru, nehledě na nižší výdrž. Zkrátka přišel čas pro nový model – Edge 1030. Ten má větší displej ve stejně velkém těle, delší výdrž, umožňuje připojit nové příslušenství jako externí baterii nebo Bluetooth snímače.

Kompletní seznam novinek jsem publikoval ve starším článku, pro lepší přehlednost je ale uvádím i zde:

  • Zcela přepracované uživatelské rozhraní, které podle fotek vypadá vážně dobře. 
  • Nové metriky FirstBeat: doba regenerace a stav tréninku (podobně jako na Fénix 5)
  • Delší výdrž baterie, 20 hodin oproti 15
  • Externí baterie, která přidá více než 20 hodin jízdy
  • Trasa navigace je vytvářena na základě analýzy cest ostatních uživatelů služby Connect – zkrátka pojedete cestou, která je zajímavá.
  • Podpora snímačů Bluetooth Smart
  • Trasy je možno vytvářet přímo z mobilní aplikace Connect.
  • V mobilní aplikaci lze vytvářet strukturované tréninky.
  • S přáteli, kteří jsou s vámi sdruženi ve službě Connect, lze komunikovat pomocí zpráv.
  • Online Strava segmenty – v navigaci se zobrazí segmenty v okolí, aniž by je bylo nutno do navigace nahrávat předem.
  • Connect IQ aplikace, která umožní do navigace nahrát trasy vytvoření ve Stravě.
  • Přednahrané Connect IQ aplikace TrainingPeaks a Best Bike Split 
  • Vylepšené možnosti tréninků
  • Citlivější ovládání dotykového displeje (tomu uvěřím, až to sám vyzkouším)
  • Slot pro microSD karty je lépe chráněn proti vodě a vlhku.
  • Nový držák srovnává navigaci s řídítky místo toho, aby navigace byla nad nimi.

Oproti nedávno testovanému modelu Edge 820 získáte s oběma navigacemi kromě cyklistické mapy Evropy také mapu Topo Czech Pro v3, a to v poslední verzi. Oproti Cycle Europe, která je postavena na Openstreet, je Topo Czech na českém území výrazně lepší. Ale to už se opakuji neustále dokola, stačí se podívat na velké srovnání. Mapa je nahrána na kartě microSD, kterou stačí vložit do slotu a aktivovat v přístroji. Vzhledem k tomu, že samostatná mapa stojí 2 790 Kč, nezdá se cenový rozdíl šest tisíc korun mezi Edge 820 a Edge 1030 tak velký.

Modernější a praktičtější provedení

Rozdíl ve vzhledu je mezi navigacemi vidět na první pohled. Edge 1030 působí velmi moderně a připomíná současné mobilní telefony, menší rámeček okolo displeje a bílý lem působí svěže, stejně jako bylo dobrým krokem přesunutí tlačítek na spodní hranu. Ty pak neruší celistvý design přístroje. Můžete namítnout, že by se vám celočerné provedení líbilo více, v prodeji je ale pouze jediná varianta. S bílým lemem se zase navigace lépe hledá, když ji necháte ležet v tmavé místnosti na skříni nebo na stole. 

Také zadní strana působí lépe, velkým pokrokem jsou krytky na kartu microSD a konektor microUSB. Zatímco u Edge 1000 jsou oba umístěny pod jednou gumovou krytkou, u novinky se konektor microUSB nachází mezi tlačítky pod plastovou krytkou a slot microUSB pak v horní části nad výstupkem držáku. Krytka slotu je otočná a plastová, na svém místě tak dobře drží. To u EDGE 1000 se sdružená gumová krytky neustále odchlipuje a na svém místě už po dvou letech vůbec nedrží. 

Hlavním rozdílem v designu (a samozřejmě ve funkčnosti) je displej. Zatímco na EDGE 1000 působí vzhledem k velkým rámečkům docela malý, na novém modelu zabírá skoro celou přední plochu přístroje. I když fyzicky jde o rozdíl jen o půl palce, ve skutečnosti působí displej novinky podstatně větší. Velká mapa je hlavním tahákem tohoto modelu, stejně jako větší datová pole a údaje v nich. Jen si říkám, že na jednu obrazovku by se polí vešlo klidně dvanáct, takto jich je deset stejně jako na Edge 1000 (nebo dokonce jako na Edge 820).

Chtěl bych dvanáct polí

Zatímco ve vzhledu se navigace liší celkem zásadně, uvnitř – tedy uživatelským prostředím – jsou si celkem podobné. Ano, Edge 1030 má modernější vzhled, hezčí ikony apod., logika ovládání zůstala stejná. Je to jako když přišel na iPhone systém iOS 7, oproti kterému byla stará verze jako z minulého století – hezký, ale v zásadě stejný. Na druhou stranu oproti systému ovládání u staršího modelu nemůžu říct jediného křivého slova, což platí i pro novinku.

Jen položky Segmenty, Trasy a Kalendář se přesunuly do podmenu, navíc se tu ale objevila položka Moje statistiky, kde najdete nové ukazatele vašeho tréninkového stavu, např. stav regenerace, FTP, skóre stresu či uživatelský profil, a to po vzoru hodinek Fénix 5. Základem je stejně jako u Edge 1000 volba jízdního profilu, který si nadefinujete v nastavení. Jeho volbou odstartujete jízdu. 

Obě navigace mají možnost nastavit si řadu jízdních profilů, předdefinované jsou horská cyklistika, silniční cyklistika a indoor – tedy například šlapání na rotopedu. Každý profil má řadu nastavení, ať už jde o datové obrazovky, alarmy, trasování při navigaci či segmenty. Datové obrazovky u obou modelů zobrazí až deset polí, možností, jak je nastavit, je celá řada – v podstatě jsem nenašel údaj, který by mi chyběl. Zajímavou možností je nahrát uživatelské datové pole stažené z Connect IQ, například My EDGE přes celou obrazovku.

Datových obrazovek můžete mít celou řadu, mně stačila jedna základní, mapa a výškoměr. Z dalších tu najdete kompas, dynamiku jízdy (když máte připojen wattmeter v pedálech), tréninkovou obrazovku, obrazovku s okruhy, virtuálního partnera či segmenty. Zkrátka možností je mnoho. Jednotlivé obrazovky si při jízdě přepínáte swipe gestem, případně tlačítky pro pohyb vlevo a vpravo v případě, že si klepnutím na displej zobrazíte domeček (ten vás vrátí do základního menu). Můžete si také nastavit automatické procházení, kdy se obrazovky přepínají samy – to se hodí, když máte rukavice, v nichž nelze dotyk ovládat.

Nově i Bluetooth snímače

K navigaci je možno připojit celou řadu snímačů, resp. všechny snímače a zařízení, co Garmin nabízí, není zde žádné omezení. Navíc – oproti Edge 1000 – podporuje novinka také snímače Bluetooth Smart, takže nejste omezeni pouze standardem ANT+. Pro párování snímačů je v menu samostatná položka, před párováním si vyberete typ senzoru, aktivujete jej (u hrudního pásu jeho nasazením, u kadence točením klik apod.) a jakmile navigace snímač najde, dojde ke spárování. Snímače můžete v seznamu libovolně vypínat a zapínat.

Kromě snímačů si připojíte i zařízení jako chytrá světla nebo kameru Virb. Ovládání připojených zařízení pak probíhá přes kontextové menu, které si stáhnete pohybem prstu shora dolů – každé zařízení bude mít vlastní obrazovku. Zde je seznam všech zařízení, která můžete připojit:

  • ANT+ snímače (např. srdečního tepu HR, kadence, teploty atd.)
  • Bluetooth Smart snímače
  • Elektronické řazení Shimano Di2
  • Produkty Varia (světa, radar)
  • Varia Vision (zobraz. zařízení na brýle)
  • Snímač kadence otáček pedálů: v dodávce Bundle 
  • Snímač rychlosti: v dodávce Bundle 
  • Snímač srdeční frekvence: v dodávce Bundle 
  • Snímač teploty integrovaný (není kompatibilní s čidlem Tempe)
  • Snímač výkonu wattmetr Vector

Jedeme!

Když už je vše prozkoumáno, nastal čas vyrazit na kolo. Připevnil jsem obě navigace pomocí základního držáku s gumičkou, každou navigaci na jednu stranu řídítek, abych je měl pěkně po ruce. Už první kilometry ukázaly, že rozdíl v displeji je markantní. I když je to papírově jen půl palce, ve skutečnosti je dojem z velkého displeje naprosto skvělý. Mapa ukazuje více detailů, údaje jsou lépe čitelné – a to se hodí zejména u Topo Czech, kde je mapa detailnější a zobrazuje navíc vrstevnice. 

Subjektivně mi také přišlo, že je displej Edge 1030 lépe čitelný na slunci. A zvláštní bylo i chování podsvícení. Obě navigace měly nastaven automatický jas a zhasnutí po 15 sekundách, přitom Edge 1030 se rozsvítil v šeru v lese, zatímco Edge 1000 nikoliv. Ten reagoval pouze na dotek nebo když se ukázala navigační instrukce. Edge 1000 také po 15 sekundách zhasínal, zatímco Edge 1030 zhasíná po 15 sekundách jen tehdy, když bylo osvětlení v okolí dostatečné. Zkrátka automatický jas není totéž, co automatický jas.

Mimochodem, v nastavení displeje jsem u Edge 1030 nenašel možnost otočit jej na široko, což Edge 1000 umí. Ne že bych to potřeboval, při jízdě na kole mi displej na výšku naprosto vyhovuje, ale je zvláštní, že toto nastavení chybí.

Jak jsem už psal, obě navigace zobrazí na jedné datové obrazovce maximálně deset polí, ale zatímco na Edge 820 či Edge 1000 jsou data docela malá, na Edge 1030 doslova obří. Skoro je mi až líto, že polí nelze zobrazit třeba 12, protože místa je tu dost. Také mne mrzí, že u mapy mohou být datová pole jen dvě, velký displej Edge 1030 by klidně snesl čtyři. A pak by mi ani nevadilo, že se obrazovky hůře přepínají za jízdy swipe gestem, protože bych to prostě nepotřeboval – k mapě bych si přidal vzdálenost, čas jízdy, rychlost a aktuální čas – a to mi v zásadě stačí, pokud zrovna nejedu trénink a nesleduji průměrku.

Tip: Absenci více než 10 polí řeší datové obrazovky Connect IQ, například My EDGE jich ukáže 13 včetně krásného grafického rychloměru a stavu baterie.

Není dobré zastavovat

Během jízdy mám na navigaci zapnut autostop – aby se jízda měřila jen tehdy, když skutečně jedu. Ono je to v zásadě jedno, deník Connect umí rozlišit dobu, kdy jste stáli, sám a ukáže tak průměrnou rychlost pohybu i dobu pohybu stejně jako celkovou průměrku a celkovou dobu jízdy. Jenže já mám prostě rád zobrazen čistý čas jízdy a průměrnou rychlost jízdy během aktivity a když není zapnut autostop, vidíte jen celkovou průměrku ovlivněnou zastávkami.

Jenže – Edge 1030 má s funkcí autostop trochu problém. Stopky staví poněkud později než Edge 1000, Edge 705 či Edge Touring a stejně tak se stopky aktivují až ve vyšší rychlosti. Pokud jedete po lese tak pomalu, že skoro stojíte kvůli kořenům a kamenům, Edge 1030 stopky vypíná. A když pak tlačíte kolo do kopce a Edge 705 nebo Edge 1000 normálně měří, Edge 1030 stojí. Zkrátka při lesních jízdách je lepší nechat stopky puštěné neustále, jinak přijdete o řadu najetých metrů. (Mimochodem, naprosto stejný problém jsem měl s Edge 820.)

Dalším rozdílem mezi Edge 1000 a 1030 je senzor teploty. Už na modelech 520 a 820 jsem si všimnul, že teploměr ukazuje teplotu o cca dva stupně nižší, než jaká je skutečnost. Ostatně psal jsem o tom nedávno, když jsem testoval externí čidlo Tempe. A Edge 1000 je na tom úplně stejně. Překvapení však nastalo u Edge 1030, který má senzor teploty přesnější! Resp. naměří o dva až tři stupně více než Edge 1000 a pokud srovnávám s tachometrem Sigma 1200, který měří stejně jako čidlo Tempe, a domácím teploměrem, jsou naměřené teploty téměř shodné. 

Co se v podstatě nezměnilo, jsou možnosti navigace. Ty jsou shodné, jen se trochu změnilo menu – ale jde spíše o grafiku a uspořádání než o úpravu nabídky možností. Co je ale velkým rozdílem, je displej, resp. jeho velikost. Na obří obrazovce Edge 1030 je radost nechat se navigovat. I při zobrazení datových polí a navigačních instrukcí zůstává dostatek místa na mapu. 

Je tu i tréninkový efekt

Poté, co jízdu ukončíte, zobrazí se stejně jako na hodinkách dosažené rekordy – vystoupaná nadmořská výška, vzdálenost, stejně jako tréninkový efekt. Je to zkrátka stejné jako u Fénix 5, takže víte, zda tato jízda prospěla vaší aerobní či anaerobní kondici, ostatně podrobně jsem se tomu věnoval už dříve. Edge 1000 umí vše kromě stavu tréninku, to je novinka právě modelu Edge 1030. Jinak jsou souhrny v podstatě stejné, můžete si prohlédnout také graf nastoupané výšky či časy v jednotlivých HR zónách.

Na jízdy se pak můžete podívat v historii stejně jako si zobrazit souhrny – pro každý profil se počítají souhrny zvlášť, takže vidíte, kolik jste ujeli na silničním kole, na horském kole či na trenažéru. Souhrny lze mít i celkové – a to jak vzdálenost, tak nastoupené metry či spotřebované kalorie. 

Výdrž je opravdu delší

Edge 1030 má podle výrobce vydržet 20 hodin, zatímco Edge 1000 má udávanou výdrž jen 15 hodin – stejně jako Edge 820. Srovnání výdrže mezi oběma navigacemi ale není úplně fér, protože testovaný Edge 1000 je už přes rok starý, a tudíž jeho baterie bude mít o něco nižší kapacitu. I tak ale srovnání dalo zajímavý výsledek. 

Po jízdě, která trvala 3:45 h, skončil Edge 1030 s kapacitou baterie 78 %, zatímco Edge 1000 jen s 62 %. U obou byl připojen snímač srdečního tepu a oba měly zapnuto jen GPS (ne GLONASS). Edge 1030 byl navíc po celou dobu jízdy připojen přes Bluetooth k mobilu. V obou případech byla zapnuto automatická intenzita podsvícení. Jenže zatímco se displej Egde 1030 rozsvítil vždy, když intenzita okolního světla klesla pod určitou úroveň (například šero v lese), Edge 1000 měl podsvícení vždy vypnuto. Novější model tak prosvítil okolo pětiny jízdy, což určitě mělo na kapacitu baterie vliv. 

A to je, zdá se, novinka – když u obou přístrojů nastavíte automatické podsvícení, neznamená to stejnou funkci. V obou případech se při manuálním zapnutí podsvícení, např. když klepnete na displej, nebo se ukáže navigační instrukce či notifikace, se aktivuje podsvícení s automatickou intenzitou. Edge 1030 ale navíc umí zapnout podsvícení i ve chvíli, kdy se zšeří. A intenzita se navíc přizpůsobí okolí. To je naprosto vynikající funkce, kterou teď na podzim, kdy už je v lesích tma, nebo je venku šero a prší, opravdu oceníte. (Stejnou funkci má i Edge 820.)

Která je lepší?

Už z textu muselo být jasně cítit, že jsem z Edge 1030 nadšen. Oproti staršímu modelu je zde pokrok zejména ve velikosti obrazovky, a hlavně její kvalitě co se týče čitelnosti, pozorovacím úhlům i adaptivnímu podsvícení. Edge 1030 má navíc i několik tréninkových funkcí, ty ale využijí jen profesionálové, co na silničním kole tráví hodiny denně. 

Každopádně jsem se přesvědčil, že Edge 1000 je stále velmi dobrá cyklonavigace, která ve většině funkcí za Edge 1030 nikterak nezaostává. V průběhu těch tří let, co je na trhu, dostala díky novým firmwarům řadu funkcí, co byly uvedeny v modelech Edge 520 a posléze Edge 820, jako varování při nehodě, nové verze Connect IQ, sledování kamarádů a polohy, podporu nového příslušenství jako chytrá světa či radary. Zkrátka pokud máte Edge 1000, asi nepůjdete a nevyhodíte jej jen pro menší obrazovku. To spíše si jen pořiďte novou baterii a jezděte dál.

Pokud ale Edge 1000 nemáte a přemýšlíte o navigaci s velkým displejem, je Edge 1030 jasnou volbou. Jednak má opravdu větší a kvalitnější displej, jednak podporuje Bluetooth snímače a jednak má prokazatelně delší výdrž. Navíc je pouze o 1 500 Kč dražší než tři roky starý model. V základní verzi s držáky stojí 15 990 Kč, bundle s hrudním pásem a snímači na kolo pak 17 990 Kč. Mimochodem s Edge 1030 už dostanete nový předsazený držák, na nějž lze umístit na spodní stranu světlo Varia či kameru Virb (samostatný stojí tisícovku) – a to se tak počítá.

Na druhou stranu můžete narazit na nabídky, v nichž se Edge 1000 prodává za 11 990 Kč, což už zní podstatně lépe. Přesto bych ale stále uvažoval o Edge 1030. Přece jen navigaci si nekupujete na rok, ale na tři čtyři (já mám Edge 705 devět let!) a za dva roky byste tak doma měli morálně pět let starý model. Navíc ten pocit z novějšího modelu je přece jen lepší, i když pominu větší obrazovku – zkrátka modernější zařízení s lepším designem vypadá dobře v ruce i na kole.

Pozor! Najdou se i nižší ceny, okolo jedenácti tisíc, to jsou ale modely bez mapy Topo Czech Pro – a bez ní bych navigaci rozhodně nekupoval. Samostatná mapa stojí 2 790 Kč a vzhledem k tomu, že mapa Cycle Europe není v česku zdaleka tak dobrá jako Topo Czech, splakali byste nad výdělkem.