Navigace s dwMap 3 ve verzi premium: Jak se jezdí s mapou na hodinkách bez mapy?

19.4.2018
Nová verze jedné z nejoblíbenějších aplikací pro hodinky Garminu je dwMap. V nové verzi přibyla kromě sledování naplánované trasy také možnost zobrazení mapy, což výrazně zlepšuje orientaci. Stojí si kvůli tomu připlatit za verzi premium?
Nově je tu mapa

Aplikace dwMap umí v nové verzi zobrazit na pozadí naplánované trasy také mapu. Ale jen v orientaci server nahoře

Pokud máte hodinky, které nepodporují navigaci po vložené trase, jako je třeba Vívoactive HR nebo Vívoactive 3, je aplikace dwMap ideální náhradou. Funguje v podstatě stejně jako bezmapová navigace přímo od Garminu - nahrajete si do hodinek trasu a na displeji pak vidíte šipku, která označuje vaši pozici. Poznáte tak, že jste sjeli z trasy a kde na ni můžete navázat.

Bez mapy je ovšem taková navigace poloviční. Nevíte, jestli lomená čára značí jen zatáčku nebo křižovatku, nepoznáte, zda je trasa naplánovaná po silnici či lesem apod. Garmin sice má mapové hodinky, jsou však velmi drahé - Fénix 5X stojí okolo dvaceti tisíc a model Epix se už neprodává (nehledě na to, že se formát jeho displeje pro navigaci nehodí).

Nově s mapou

Toto částečně řeší nová verze dwMap, která odkáže na pozadí trasy mapu zobrazit. Je třeba si ale zaplatit za verzi premium, která kromě této funkce umí upravit datová pole (celkem důležité, řekl bych) či aktivní navigaci. To znamená, že vám říká, zda máte odbočit vlevo, nebo vpravo. To se hodí právě se zobrazenou mapou. 

Verze premium stojí 10 dolarů ročně, dá se platit kartou či PayPalem. Nemusíte zadávat čádný kód do hodinek, jak je v takovém případě běžné, vše se spáruje s vaším účtem na webu. O tom, jak aplikaci používat, jsem psal minulý rok - nic se na tom nezměnilo. 

Tip: Jak funguje navigace s aplikací dwMap

Aplikace je kompatibilní se všemi hodinkami s Connect IQ, mapu však zobrazí jen tyto:

  • Vivoactive HR,
  • Vivoactive 3,
  • Forerunner 645 a 645 Music,
  • Forerunner 735XT,
  • Forerunner 935,
  • Fenix 5,
  • Fenix 5S
  • Fenix 5X,
  • Fenix Chronos,
  • Approach S60,
  • D2 Charlie a
  • Descent Mk1.

Stáhněte si aplikaci dwMap

Než vyrazíte, vše nastavte

Předpokládejme, že jste si zaplatili za verzi premium a podle návodu ve starším článku jste si importovali nebo vytvořili trasu a nahráli ji do hodinek. Než vyrazíte, je třeba provést několik nastavení. Zcela zásadní je pro mne úprava datových polí tlačítkem Custom Data Fields:

  • Na hlavní stránce jsou jen dva údaje - já tu mám vzdálenost a čas. Zde se také ukazuje celá trasa.
  • Následuje navigační stránka, kde se ukazuje příští změnu směru a za jak dlouho přijde (resp. za kolik m/km). Zde můžete mítjen jedno datové pole.
  • Následují tři datové obrazovky, každá po 4 polích. Našel jsem zde kromě aktuální teploty vše, co potřebuji.

Následně si můžete upravit upozornění (Workout Alerts) na tepovku, tepovou zónu, kadenci, rychlost apod. nastavit lze jako horní, tak spodní limit. A konečně si vyberete mapu, která se zobrazí na hodinkách (Backgroud Maps). Mezi možnostmi je Google Maps, OpenCycleMap, satelitní pohled a Watch Optimized. Já si vybral cyklistickou, ale po zkušební jízdě bych raději sáhnul po optimalizované.

Pozor, pokud se chcete nechat navigovat a současně mít zapnutou mapu, je nutno ji nastavit do režimu sever nahoře - North-up. To proto, že mapa se neumí natáčet, takže s ní nelze rotovat ve směru jízdy. Je to trochu matoucí, ale zvyknete si. Důležité je, že nechybí navigační instrukce, takže i když jedete šipkou dolů (na jih) a tudíž se přehodí strany, navigační instrukce vám ukáže správně. 

Naštěstí je tu optimalizovaná mapa

Jakmile spustíte aplikaci, automaticky se načte trasa vybraná ve vašem účtu. Nutno dodat, že je třeba mít hodinky spárované s mobilem, protože aplikace využívá jejich datového připojení. Zobrazení mapy lez zapnout a vypnout v kontextové nabídce, stejně jako zde můžete smazat trasu či zamknout tlačítko Start/Stop proti nechtěnému stisku.

Pokud je mapa aktivní, začne se po načtení trasy zobrazovat na pozadí. Když jsem zvolil OpenCycleMap, byla mapa poněkud nekontrastní a světlá, takže na ní nebylo moc vidět. Ani Google Maps není o mnoho lepší - obojí je v podstatě nepoužitelné. Nejlepší volbou je Watch Optimized, ovšem netuším, jaký má zdroj. Barvy jsou zde lepší, není zde tolik šedé a celkově je kontrast celkem ok. Jen není tak hezká.

Práce s mapou není svižná

Načítání mapy je celkem pomalé, což je patrno, zejména když přejíždíte segmenty. A pokud jste v tu chvíli někde na špatném signálu nebo dokonce mimo něj, máte smůlu a mapa se nezobrazí. Do hodinek se mimochodem posílají jen optimalizované obrázky, takže trasa o délce skoro tři hodiny znamenala necelých 15 MB dat, což je v podstatě nic.

A cože jsou ty segmenty? V případě, že jedete bez mapy, šipka zůstává na místě,  ukazuje na sever a posunuje se trasa. Ovšem ve chvíli, kdy jedete s mapou, je zobrazen určitý statický segment a šipka se po trase pohybuje od jednoho okraje obrazovky k druhému. A když dojete k okraji, trasa se posune a načte se další část mapy. Hýbete se tak skokově. Je to nepříjemné ve chvíli, kdy dojedete k okraji a nevidíte, co bude dál.

Navigace? Spíš jen sledování trasy

Mapa má celkem šest úrovní zoomu, první ukáže celou trasu, poslední pak má měřítko v desítkách metrů. Každé přepnutí přiblížení má za následek načtení patřičného úseku mapy, a i když se vrátíte zpět, mapa se načítá znovu - není tu žádná mezipaměť, kde by se data uchovala.

Jakmile odrolujete šest obrazovek s mapou, ukáže se obrazovka navigace (směrovka s navigační instrukcí), dále v pořadí jsou tři datové obrazovky. A tak pořád dokola. Pokud je při jízdě zatáčka dost prudká, ukáže se na chvíli navigační instrukce; ale jen „turn left“ a „turn right“. A to i v případě, že není jiná možmost, kam odbočit - mapa je jen pozadí, nejde o skutečné mapové podklady, takže navigace neví, zda jen o zatáčku, nebo křižovatku.

V případě, že sjedete z trasy, se ukáže hláška „off route“, a jakmile se na trasu vrátíte, „on route“. Není zde ani informace o tom, jak daleko to k naplánované trase je, trasa se nepřeplánuje - zkrátka trasy se držíte sami v optické rovině. O žádnou skutečnou navigaci nejde. 

Nenajdete zde ani informaci o tom, kolik času zbývá do konce trasy, či jak dlouho ještě poběžíte nebo pojedete. Neukáže se ani plánovaný výškový průběh trasy. Je to skutečně jen o zobrazení šipky na čáře trasy. V tomto ohledu je nativní navigace v hodinkách lepší - jen neumí (kromě F5X) ukázat mapu; a o tu nám právě jde. Jenže: opravdu chcete mít mapu, co je stále otočená na sever?

Tip: Jak funguje navigace na hodinkách bez zobrazení mapy

Ano, ale...

Shrnuto a podtrženo: zobrazení mapy je celkem fajn, nicméně ve chvíli, kdy nejde o skutečnou navigaci a mapa je v podstatě jen statické pozadí pod trasou, je to jen na půli cesty. A bohužel to ani jinak vyřešit nejde, protože hodinky mimo F5X (a Epix) nemají dost paměti, aby bylo možno natáhnout více dat a vytvořit tak něco podstatně užitečnějšího. Na druhou stranu musím uznat, že pro základní orientaci je mapa dobrým vylepšením starší verze aplikace. 

Mimochodem, baterie v případě použití mapy nijak zvlášť netrpí - během jízdy, která trvala tři hodiny, ubylo na FR 935 jen 20 % baterie, přičemž běžně by to bylo 15–18 %. Občasné stažení mapy není tedy nijak náročné.