Praktický test: Hodinky se svítilnou LED při noční aktivitě. Stačí na bezpečnou jízdu?

29.11.2024
Během podzimu a zimy jezdím na kole za šera a v noci pravidelně. Vyzkoušel jsem, zda postačí pro noční jízdy hodinky se svítilnou LED a jak dlouho v takovém nasazení vydrží
Svítilna LED

Hodinky v noci dokážou nouzově posloužit i jako hlavní svítilna pro jízdu na kole. Ale opravdu jen nouzově


Svítilna na hodinkách je bezesporu killer funkce. Nejenže si posvítíte na cestu do sklepa či v noci na záchod, ale také funguje velmi dobře při sportech - zejména při běhu, chůzi a také při jízdě na kole. Možnosti svítilny jsem popsal v přehledovém článku, který jsem doplnil o výdrže v jednotlivých úrovních o hodinky Fénix 8 47 mm (Solar i AMOLED) a Enduro 3.

Nepřehlédněte: Svítilna na hodinkách: Režimy svícení a blikání, možnosti a nastavení, intenzita a výdrž hodinek

Vyrážím do noci

Přestože mám hodinky se svítilnou už nějaký rok a půl (Fénix 7X Pro a Instinct 2X, nyní přibyly Fénixy 8 a Endura 3), nevyzkoušel jsem pořádně, jak se s nimi jezdí na kole. A zda to vůbec jde. Až nyní, když jsem aktualizoval výše uvedený článek, jsem chtěl jednak vyzkoušet výdrž v praxi, jednak zda svítí dostatečně pro bezpečnou jízdu. A nemohl jsem si vybral lepší počasí než teplotní inverzi a tudíž mokrou mlhu, což v kombinaci s tmou je fakt „parádní“ počasí.

No, přiznávám, že po první asi půl hodině jsem to chtěl vzdát, protože jsem neviděl nic - ne proto, že by hodinky málo svítily, ale měl jsem totálně mokré brýle. Naštěstí po půl hodině mlha trochu polevila a já nakonec plánovanou jízdu dokončil. Testoval jsem hodinky Fénix 8 AMOLED 47 mm, aktuálně jediné se svítilnou, které mám a které nemají MIP. Pro noční aktivity je AMOLED lepší, protože je na displej krásně vidět.

Na řídítkách jsem kromě hodinek měl také světlo Bontrager s maximem 1 300 lmn, ale běžně jezdím na nejnižší úroveň, tedy 350 lmn. Pro silniční ježdění to bohatě stačí, větší intenzitu zapínám jen na štěrku či v terénu (polňačky, lesní cesty). Ale kvůli testu hodinek jsem zvolil trasu čistě silniční - i pro tu nepříjemnou mlhu. Vzadu pak vozím radar Varia RTL 515, který svítí jako ďas.

Čtěte dále: Recenze cyklistického radaru a světla Varia RTL 515. Jste vidět a víte, kdy za vámi někdo jede. To prostě chcete

Musíte svítit na max

Zatímco pro běžné osvětlení místnosti stačí úroveň svícení čtyři nebo tři, pro jízdu na kole je potřeba úroveň jedna, tedy ta nejsilnější. Jinak uvidíte doslova velký kulový. Pro běh či chůzi rovně může stačit nižší intenzita, protože se nepohybujete takovou rychlostí. A i ta nejsilnější je na hraně a v některých situacích prostě nestačí; třeba když proti vám jede auto a oslňuje.

Zatímco světlo klasické cyklosvítilny má fokus dopředu a do stran svítí spíše méně, u hodinek je to naopak - svítí více do stran než dopředu. Je to dáno jednak omezenými možnostmi optiky, která prostě neumí světlo směrovat dopředu, jednak tím, že tu jsou diody dvě - jedna svítí více na jednu stranu, druhá pak na druhou; logicky. A při jízdě je to fakt znát - do boku vidíte skoro lépe než dopředu.

Velmi dobře jsou však díky tomu vidět krajnice a středová čára. Pokud na silnici jsou, tak můžete jet klidně 30 km/h a v podstatě se orientujete podle krajnic. Ani protijedoucí auto vám tehdy nevadí. Ale jakmile krajnice chybí, už není přechod mezi silnicí a terénem moc vidět a je třeba jet pomaleji a opatrněji, zejména když jede proti vám auto. V tomto ohledu jsou lepší cyklostezky, kde sice nemáte krajnice, ale ani auta. 

 

 


Recenze hodinek Fénix 8 


Cyklosvítilna bude vždy lepší

Přiznávám ale, že na sjezdech z kopců jsem vždy zapnul cyklosvítilnu. Ne že by to s hodinkami nešlo, ale musel bych hodně brzdit a tedy zpomalit. Super je to ale ve vesnicích nebo městě, tam hodinky stačí bez problému - vidíte totiž ne díky nim, ale díky pouličnímu osvětlení. A hodinky jen vykrývají tmavší místa.

Celkem jsem pouze s hodinkami (bez cyklosvítilny) na trase dlouhé 1:45 h strávil cca dvě třetiny času. To jen dokazuje, že úplná náhrady cyklosvítilny prostě hodinky nejsou. Jste sice krásně vidět, ale vy máte viditelnost omezenou. Intenzitu světla odhaduji na max. 100 lmn, oficiální údaj jsem nikde nenašel. Kdyby bylo fokusované více dopředu (a tedy s jinou optikou), tak by to stačilo - ale je hodně rozptýlené a to pro jízdu prostě není ono.

Tip: Recenze Varia UT800: Pořádné světlo pro noční aktivity s chytrými funkcemi a automatickým jasem

Na fotkách vypadá světlo jako dostatečné, ale to jen tím, že jsem fotil v nočním režimu iPhonu, který má 3s expozici, takže v reálu je světla méně. Dobře je ale vidět srovnání se světlem Bontrager (350 lmn), které má jasný kužel přímo přes sebe - a současně svítí i do stran. A pak je tu ještě další zásadní hledisko - a tím je výdrž.

Jen pár hodin jízdy

Při maximálním nabití odhadují hodinky F8 47 mm na nejvyšší jas výdrž 4 hodiny. A to fakt není moc. Když jsem vyrážel na kolo, měl jsem nabito na 95 % a odhad se snížil na 3 hodiny. Aktivita probíhala ve 4 stupních a trvala 1:45 h - nízká teplota je pro výdrž zásadní hledisko. Odhady hodinek - a teď nemyslím jen výdrž svítilny, ale výdrž při aktivitě jako takové, bez svícení - platí pro teplotu okolo 20 stupňů. Při podzimně-zimních teplotách se však výdrž snižuje.

Poznámka: Výdrž hodinek se v teplotách okolo nuly zkracuje zhruba o třetinu, někdy až o polovinu! F8 Solar 47 mm mají spotřebuju při nule 2 % za hodinu, přitom výrobce udává okolo 1 % za hodinu.

Aktivita skončila s nabitím baterie 35 % - za hodinu a tři čtvrtě tedy ubylo výrazných 60 % baterie. To by znamenalo výdrž na celou baterii okolo 3 hodin. Je tedy jasné, že svítilna v hodinkách je spíše nouzovka a lépe poslouží jako blikačka do šera s nižší intenzitou (a tedy i nižší spotřebou) než jako plnohodnotné světlo. Ale když na to dojde, umí i svítit. Jen musíte mít dost nabitou baterii.


Diskuse k článku (9)
Tagy: 


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Dá se říct jaký je rozdíl mezi svítilnou na Fénix 8 a Fénix 7?
Vaše jméno, přezdívka: 
Jakub

Mě jednou hodinky zachránily, když jsem zatměl na kole a potřeboval jsem dojet 5 km domů po silnici a jak na potvoru jsem neměl přední světlo. Pro tyto účely je svícení ideální. Ale baterka šla dolů megarychle. Pro noční cestu na záchod používám pravidelně a je to super! :-) A červené blikání při večerním běhu mi přijde taky fajn. Víc od světla v hodinkách nechci, takže já jsem velmi spokojen.
Vaše jméno, přezdívka: 
Richard

A přesně to jsem chtěl, aby ten test řekl: jako nouzovka, kdy to může zachránit na cestě domů, je to super. Jako náhražka svítilny ale ne.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Po tmě moc nejezdím , takže světlo leží doma celý rok v šuplíku :-) , Svítím jen zadním radarem ( to je hodně návykové zařízení ) a u hodinek na řídítkách mám nastaveno automaticky blikání po západu slunce na pozdní letní návraty ( občas to pustím manuálně při horší viditelnosti ve dne) ale musím říci , že až když jsem se ted bavil s kolegou na výletě na kole (on se Suntem) tak jsem si uvědomil jak to má ten Garmin vlastně zmáknutý všechno komplexně , za to fakt palec nahoru a mnohdy už ty všechny benefity oproti ostatním značkám ani nevnímáme
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

A proto by se mi líbilo, kdyby to dotáhl k dokonalosti a přidal svítilnu LED do do Edge 1050. Což se bohužel nestalo.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem


Něco si musí nechat na další generaci :-) .. teď vyšel nový potápěčský přístroj na ruku se svítilnou takže už chybí postupně doplnit světlo jen k Edge , hruďáku a váze :-)
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

Otázka je, jaký focus je vlastně u svítilny na hodinkách optimální. Hádám, že jízda na kole není primární využití. V některých případech ale nechcete svítit úzkým kuželem, jako spíše mít přehled. A v režimu kadence je taky otázka, jestli příliš fokusovaná svítilna namířená špatným směrem splní účel.
Vaše jméno, přezdívka: 
v6ak

Já jsem tím testem ani nechtěl říct, že je fokus do stran špatně, jen to, že to tak prostě je. Obecně je lepší spíše rozptýlené světlo, při běžném použití.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Ahoj Petře. Používáš ten Bontrager spárováný přes ANT+ s cyklopočítačem? Mám slabší model jen na denní blikání Ion 200 RT a věčně se nepřipojuje, je to celkově nestabilní a lituju, že jsem to vůbec koupil. Podle Redditu si na stabilitu ANT+ Light Network (obecně bez ohledu na značku) stěžuje dost lidí. Mně často vypadává i zadní světlo Garmin Varia. Radar běží, ale světlo se nepřipojí.
Vaše jméno, přezdívka: 
Lukáš V.
Zpět na článek