Tréninková zátěž: Jak ji hodinky měří a proč stejná hodnota neznamená totéž

23.4.2018
Hodinky Fénix 5, Forerunner 645 či Forerunner 935 umí změřit vaši tréninkovou zátěž. Díky ní poznáte, zda trénujete málo, optimálně či zda se přetěžujete. Samotné číslo ale může mást a je třeba jej dát do kontextu
Zátěž na FR 935

Když málo trénujete a najednou svou zátěž skokově zvýšíte, pak i hodnota pod 500 znamená vysokou zátěž a bude u svého maxima

Vzhledem k tomu, že většinu svých sportovních aktivit směřuji na kolo, využívám jako primární zařízení nikoliv hodinky, ale navigaci Edge 1030. Z toho důvodu jsou hodinky většinu času „ladem“ - plavu s nimi, lyžuji, výjimečně vyběhnu a když zapomenu navigaci, pustím na nich měření trasy pro kolo.

Minulý týden jsem potřeboval kvůli testu navigace s dwMap a testu dalších funkcí jezdit právě s hodinkami, které předtím cca 14 nebyly pro měření sportovní aktivity (kromě plavání a nějakého kardia) využity. Když jsem v pondělí po jízdě kouknul na doplněk Výkon, ukázala se mi hodnota kolem 200 a hodinky řekly, že můj trénink je optimální. Po další jízdě už se přesunuly do pole „vysoká“, přitom absolutní hodnota byla jen okolo 300. 

Hodinky jsem pak schválně využíval během aktivit celý týden s měřením tepu, abych viděl, co se s touto hodnotou stane dál. Vystoupala nakonec až na 473 v neděli večer a držela se stále u kraje grafu v sekci Vysoká. Přitom když jsem s hodinkami během zimy jezdil neustále, protože navigace byla na reklamaci, dosáhl jsem skóre přes 1000 a přitom šlo podle hodinek o optimální zátěž.

Podle Garminu je tréninková zátěž sedmidenním součtem hodnot EPOC, což je veličina zjišťující spotřebu kyslíku při nadměrném výkonu. EPOC je skvělé měřítko objemu či dávky cvičení, protože dokáže vyčíslit, kolik práce dá vašemu tělu vrátit se zpátky do normálního stavu – a ještě o kousek dál. Absolutní hodnota zátěže tak zkrátka nemá nic společného s vaší relativní zátěží, ale adjustuje se podle toho, jak jste trénovali předtím. 

Pokud jste tedy 14 dní nedělali (a to si moje hodinky „myslely“), a pak začnete obden běhat, bude vaše zátěž vysoká. Naopak budete každý běhat a poté snížíte intenzitu na každý druhý den, hodinky vám řeknou, že vaše zátěž je nízká. A to i přesto, že vv obou případech je dávka tréniku stejná. 

Nezáleží tedy na tom, jak vysoké číslo zátěže máte, ale to, v jakém intervalu (nízká, optimální, vysoká) se pohybuje.