Ruční navigace eTrex 35 Touch: Na turistiku, kolo i hledání pokladů

10.8.2017
Levný univerzální přístroj, který splní skoro všechny požadavky při turistice, ale poslouží i třeba při jízdě na kole. Navíc získáte podrobnou mapu Česka i Evropy
eTrex 35 Touch

V ruce je cítit tloušťka a hmotnost navigace, ale na druhou stranu vám nevypadne z ruky

Garmin eTrex 35 Touch je nevyšším modelem turistických navigací eTrex. Není to však nejdražší a nejvyšší model turistických navigací Garminu obecně, ještě výše totiž stojí Oregon a Montana, oba modely mají více funkcí a větší displej. Základní přehled jednotlivých modelů eTrex najdete vyšel na webu nedávno, nabízeny jsou verze s černobílým nedotykovým a nemapovým displejem až po nejvyšší s dotykáčem, mapami Evropy a detailnějším rozlišením.

Oproti vzhledově identickému modelu s eTrex 25 Touch má pětatřicítka navíc barometr, umí se připojit k mobilu přes Bluetooth a díky tomu zobrazí notifikace a dokáže uploadovat aktivitu hned po jejím dokončení. Podporuje také Live Tracking – sdílení polohy s dalšími uživateli deníku Connect a kompatibilním zařízením Garmin. 

Zásadní může být pro někoho i možnost připojení ANT+ snímačů jako kadence nebo senzor teploty. Navigace také díky ANT+ umí ovládat další zařízení, například kameru Virb. Oproti modelu 25 Touch stojí 35 Touch o 1 500 Kč více – baťovských 7 990 korun. Vzhledem k možnostem, které získáte navíc, se investice do nejvyššího modelu rozhodně vyplatí.

Hlavní jsou mapy

Oba dotykové modely jsou vybaveny topo mapou Topo Europe, která nabízí pokrytí 46 zemí. A po zkušenostech z moravských luhů a hájů a rakouských Alp nutno říci, že mapa je podrobná a rozhodně není špatná. Širší cesty zobrazí výrazněji než úzké cestičky, zobrazuje ulice, body zájmu, zkrátka ve většině případů bude stačit. Mapa je předinstalovaná v paměti o velikosti 8 GB.

V Česku ale oceníte mapu Topo Czech Lite (1:25 000, verze Pro má měřítko 1:10 000), k níž dostanete v balení registrační kód. Kód si zaregistrujete na webu Garminu a mapu stáhnete do zařízení podle návodu v tomto článku. Bohužel v testovaném provedení mapa nebyla k dispozici, nicméně to ani nebylo nutné – ze zkušeností s modelem Edge 705 vím, že mapa vypadá dobře i na zařízení s nižším rozlišením displeje. Oproti Topo Europe získáte navíc vrstevnice, turistické značení, cyklostezky, podrobnější body zájmu a turistické cíle, a hlavně přehlednější grafiku, která více odpovídá zvyklostem českých map.

Malý granát na tužkovky

Ale pojďme se podívat na zařízení samotné. Oproti cyklonavigacím Edge je eTrex velmi tlustý a má výrazné okraje okolo displeje – ostatně stejně jako Oregon. Samotného mne tloušťka přes tři centimetry poněkud překvapila, prostě držíte v ruce takový ruční granát – je totiž také pěkně těžký. Na druhou stranu díky větší tloušťce a zařízení dobře drží a při chůzi či běhu vám rozhodně nevypadne. Zatímco Oregon lze kromě tužkovek (AA) napájen i akumulátory, u eTrex tato možnost chybí. 

Jaké má napájení z baterií výhody a nevýhody? Pokud vám dojde šťáva v terénu, stačí z batohu vytáhnout další sadu baterií, případně si ji někde koupíte. Trávíte-li hodně času na cestách, je toto určitě plus. Horší je to s dobíjením. Dobíjecí baterie je nutno nechat v nabíječce zpravidla celou noc, zatímco akumulátor bývá za dvě hodiny plný. Navíc se navigace s akumulátorem (či hodinky) dobíjejí při pouhém připojení k počítači, když si stahujete data nebo nahráváte nové trasy a poklady. Ale zase když dojde šťáva v terénu, nenaděláte nic...

Poznámka: Léta používám Edge 705 a dobíjení jsem v podstatě nikdy neřešil. Vždy, když jsem si stahoval jízdu do počítače, navigace si vzala dost šťávy na dalších několik hodin provozu. A i po těch devíti letech stále vydrží celý den – přes deset hodin.

Dotykáč se všemi duhy i neduhy

Protože má eTrex 35 Touch dotykový displej, nemá žádné další ovládací prvky jako nedotykové modely – je tu jen tlačítko pro zapnutí a vypnutí, které také zobrazí menu s rychlou volbou. To vám umožní přístup do nastavení, k mapě, uloží waypoint, zobrazí oznámení z mobilu či reguluje podsvícení. Dotykový displej je oproti starším zařízením kapacitní, což v podstatě znemožňuje ovládání mokrými prsty, za deště či v rukavicích. 

Na druhou stranu je to pohodlné a rychlé, displej reaguje briskně – tedy když zrovna nejste upocení v terénu a máte pěkně suché ruce. Když si s navigací hraju a měním nastavení, reaguje stejně jako mobil. Jakmile ale jedu na kole nebo běžím, obyčejné přepínání datových obrazovek se mi podaří až na několikátý pokus, stejně jako vyvolání menu aktuální aktivity. Zkrátka mám s tím stejný problém jako s Edge 820. 

A v tu chvíli si vzpomenu na Edge 705 s joystickem. Ten sice není tak pohodlný při ovládání menu či mapy, ale zato reaguje za jakýchkoliv podmínek a v jakýchkoliv rukavicích. A stejné je to i u eTrex 20 nebo 30, které mají joystick rovněž. Mimochodem, občas se mi stalo, že displej začal reagovat na neexitující dotyk (prostě si „skákal“ v menu), či naopak spodní část obrazovky nereagovala a nešlo se v menu či z aktivity vrátit zpět. V takovém případě pomohl jen restart. 

Data, mapy, kompas

Po zapnutí navigace se hned začne hledat GPS signál ještě dříve, než zvolíte nějaký profil aktivity. Pokud jste navigaci zapnuli tam, kde jste ji vypnuli, trvá fixace jen krátce. Když se ale přemístíte jinam, může jít i o minuty. Stalo se mi jednou, že jsem odstartoval aktivitu a nevšiml jsem si, že GPS fixace ještě neproběhla. Signál se chytil až poté, co jsem na kole ujel přes kilometr a půl. To, že je signál GPS aktivní neustále, má samozřejmě vliv na výdrž baterie. Zkrátka pokud necháte navigaci ležet a nevypnete ji, je neustále na příjmu a stav nabití baterií klesá. 

K aktivitám se dostanete hned po spuštění navigace. Implicitně jich je deset, od lovu přes rybolov, cykloturistiku, běh až po hledání pokladů. Každá aktivita může mít vlastní nastavení datových a dalších obrazovek. Základem je mapa, na které se mohou zobrazovat i poklady, pokud máte nějaké naimportované. Další obrazovkou jsou datová pole, kterých je až deset a můžete si je libovolně konfigurovat dle potřeby, je zde vše, na co jste zvyklí třeba z cyklonavigací nebo hodinek. Díky barometru tu mohou figurovat být například nastoupené metry. 

Dále je to kompas, který může mít až čtyři datová pole, a výškoměr – grafický průběh nastoupených metrů. U výškoměru můžete mít dvě datová pole. Bohužel nelze měnit uživatelsky měřítko výškoměru, což třeba u stařičkého Edge 705 lze, a to jak horizontálně, tak vertikálně. Pokud máte připojenu kameru Virb, pak je tu ještě obrazovka s dálkovým ovládáním. A je-li aktivní navigace, můžete si do libovolného datového pole přidat například směr k dalšími cíli či vzdálenost k odbočce. 

Jak ovládat mapu?

Jedním z datových polí při jízdě nebo turistice je mapa – kvůli ní jste si přece eTrex pořídili – nebo hodláte pořídit. Mapa se díky dotyku ovládá dobře, rolování i zoom reaguje překvapivě dobře a svižně. Pro zoomování jsou zde dvě ikony plus a minus, pokud chcete rolovat mapou, zvolíte navigační kříž a pak už jen šudláním posunujete mapu, kam je potřeba. Nastavit lze i směr mapy, zda má ukazovat ve směru jízdy, či k severu. Lze měnit i detaily zobrazení či si na mapu přidat datová pole. 

Pokud hledáte poklady, hodí se i možnost přidat kompas k mapě a současně vzdálenost k naplánovanému bodu – pokladu. Je pravda, že na 2,6“ displeji už to není tak přehledné jako na mobilu s 5“, ale používat se to dá. Mimochodem, každá aktivita může mít vlastní nastavení i co se jednotek týče, jak výškových, tak vzdálenostních. Jen nutno podotknout, že pro hledání pokladů potřebujete mít placený účet na Geocaching,com, jinak nové poklady do navigace nedostanete.

Navigace a trasování

Turistická navigace samozřejmě umí i navigovat. Navigace má celkem podrobná nastavení, jak má fungovat trasování. Nejprve zvolíte typ aktivity, zda jízdu na kole, turistika či jízda autem a tomu se přizpůsobí nastavení. Mezi volbami je tu například metoda výpočtu trasy (minimální vzdálenost, nejmenší převýšení, nejkratší čas), zámek na silnici (hodí se při jízdě v autě), přepočet trasy (automaticky či vypnuto) či nastavení objížděk (nezpevnění silnice, silnice 1. třídy, trajekty, úzké stezky apod.). Je to stejné jako u Edge 820.

Navigaci spustíte buď z aktivní mapy, kdy si na mapě vyberete cíl a zvolíte „Jet“, nebo zadáním cíle. Stačí klepnout na ikonu lupy ve výběru aktivity a zvolit cíl – prošlá trasa, poklad (ukážou se ty nejbližší v okolí), souřadnice, bod zájmu, konkrétní adresa či křižovatka. Cíl se zobrazí na mapě a vy už jen opět zvolíte „Jet“. Po výpočtu trasy se v horní části mapy začnou ukazovat instrukce, jako „pokračuj po stezka“, „odboč vpravo“ apod. Trasa se vyznačí na mapě fialovou barvou.

Ve chvíli, kdy je aktivní navigace, se do datových polí přidá vzdálenost do cíle a počítadlo kilometrů naplánované trasy. V nadmořské výšce zase uvidíte profil trasy, takže víte, jak to vypadá před vámi – jak vysoko budete muset vystoupat nebo sejít. 

Poznámky na závěr

Zajímavou vlastností je autospuštění aktivity, které je nastaveno implicitně. Měření času se odstartuje ještě dříve, než vůbec vyberete patřičný sport nebo akci. Už v seznamu aktivit, kde si volíte mezi během, cyklistikou apod. se tak u všech aktivit zobrazují stopky, aniž byste cokoliv dělali. A když si pak patřičnou aktivitu zvolíte (je jednou jakou), čas už dávno běží – a to má vliv na délku aktivity a další parametry jako je tempo nebo průměrná rychlost. Tuto funkci je zkrátka lepší vypnout, její smysl jsem vůbec nepochopil. 

K navigaci lze připojit všechny základní ANT+ snímače: srdečního tepu, rychlosti, kadence, starší kombinovaný snímač rychlosti a kadence a teploty Tempe. Se snímačem tepu souvisí i možnost nastavit si vlastní zóny tepu. V zásadě mi ale implicitní nastavení vyhovovalo – maximum 185, Z4 148–167 a Z5 167–185. 

A co dostanete v balení navigace? Kromě samotného přístroje a registračního čísla mapy Topo Czech je to ještě držák na kolo, který je univerzální pro turistické modely. Už ale chybí držák na opasek, který je třeba za 250 korun dokoupit. Opět je univerzální pro všechny turistické modely. 

Pro turistiku v pohodě

Za osm tisíc korun je eTrex 35 Touch velmi dobrou koupí. Získáte mapu Evropy i Topo Czech a současně univerzální přístroj, který lze využít na celou řadu outdoorových aktivit včetně hledání pokladů. Vzhledem k velikosti displeje bych se ale pohlédnul po modelu Oregon, který má vyšší rozlišení i fyzické rozměry a nabídne i další funkce jako Wi-Fi pro připojení k internetu a online stahování keší. Základní cena už ale činí 10 990 Kč. 

Pokud byste chtěli tuto navigaci používat primárně na kole, je lepší se pohlédnout buď po Edge Touring Plus nebo pro Edge 820; ten je už ale dražší.

Parametry

  • Rozměry: 58 × 102 × 33 mm
  • Hmotnost: 159 g
  • Rozlišení displeje: 160 x 240 px.
  • Úhlopříčka displeje: 2,6", 65 tisíc barev
  • Typ displeje: dotykový, kapacitní
  • Držák na kolo: ano
  • Senzory: ANT+, Bluetooth, barometr, elektronický kompas
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: výdrž až 16 hodin na 2×AA
  • Mapy: Topo mapa Evropy, Topo Czech
  • Slot pro paměťovou kartu: ne 
  • Vestavěná paměť: 8 GB (využitelná 2,3 GB)
  • ANT+ snímače (např. srdečního tepu HR, kadence, teploty atd.) 
  • Ovládání outdoorové kamery Virb

Plusy 

  • Mapy Evropy a Česka
  • Napájení bateriemi
  • Řada funkcí
  • ANT+ 
  • Bluetooth připojení k mobilu

Minusy

  • Citlivost dotykového displeje
  • Větší rozměry a hmotnost