Kapacitní dotykový displej na cyklonavigaci: Rukavice, zpocené prsty a déšť jsou stále problém

6.11.2017
Ke kapacitním dotykovým displejům, jako má Edge 820, Edge 1000 a Edge 1030, mám svoje připomínky už delší dobu. Jaký je rozdíl v ovládání oproti tlakovému a nedotykovému displeji? Jaké mají výhody a nevýhody a jak se ovládají ve špatných podmínkách?
Setkání generací

Mezi Edge 1030, Edge Touring Pro a Edge 705 je rozdíl devíti let. Všechny tři modely používají pro ovládání odlišnou technologii

Trošku se rozpršelo, a tak jsem využil toho, že mám po ruce tři typy cyklistických navigací - jednu s dotykovým kapacitním displejem, jednu s tlakovým dotykovým displejem a jednu bez dotykového displeje, která se ovládá tlačítky. Konkrétně jde o modely Edge 1030, Edge Touring Pro a Edge 705. První je naprostá novinka, druhý pochází z roku 2013 (a vychází z Edge 810) a třetí už mám skoro devět let - na trh byl uveden v roce 2008.

Právě Edge 705 je nejmladší nedotykovou mapovou cyklonavigací Garminu (Edge 520 podporuje mapy jen ve velmi omezené míře), všechny ostatní modely už měly dotyk. A je to také model, který už devět let používám a zvažuji jeho výměnu za Edge Touring Pro. Důvody jsem rozepsal před pár dny, Edge 705 jsem si v podstatě nechával jen proto, že má nedotykový displej a velmi snadno se ovládání v jakýchkoliv, i těch nejtlustších rukavících. A protože jezdím na kole téměř denně po celý rok, je motiv mého jednání nasnadě.

Tlakový displej z trhu mizí

Edge Touring je stejně jako například starší Edge 800 nebo Edge 810 vybaven tlakovým, neboli rezistivním displejem. U tohoto typu displeje je jedno, čím se ho dotknete, stačí na displej zatlačit. Může jít i prst, gumu, dřevěnou tyčku, tlustou rukavici - zkrátka je nutno jen vyvinout určitý tlak. Tento typ displeje tak funguje za jakýchkoliv podmínek, má však několik nevýhod, z nichž tou největší je nízká přesnost.

Proto tento displeje velmi rychle vymizel a zejména na mobilních telefonech jej nahradil displej kapacitní. Tam je vrchní vrstva potažena velmi tenkým elektrostatickým materiálem, který se po dotyku vodivým předmětem, v našem případě prstem, přeruší a displej tak registruje dotyk. Na displej není nutno tlačit, stačí jen „šudlat“. Dotyková vrstva je přesná, reaguje briskně a hlavně displeje mohou mít vysoké rozlišení. 

Kapacitní displej aneb Suché prsty

A právě tímto displejem vybavil Garmin všechny své nové mapové navigace - Edge 820, Edge 1000 a Edge 1030. Mají je i hodinky řady Vívoactive či náramek Vívosport. Tento typ displeje má rovněž větší výdrž, protože nemusí snášet mechanický tlak dotyku a není potřeba tolik vrstech pro jeho funkci. Nicméně nelze jej ovládat nevodivým předmětem, stejně jako trpí ve chvíli, kdy je na povrchu displeje vrstva nevodivého materiálu, například voda.

To, že se displeje mobilu špatně ovládají v rukavících, všichni víme. Proto je dobré používat rukavice s vodivou vrstvou na palci a ukazováku. Jenže ne všechny rukavice ji mají, například moje lyžařské, v nich jezdím v teplotách pod nulou, jsou bez ní. Nehledě na to, že i v rukavicích s dotykovou vrstvou nebo tenkých prsťácích displej nereaguje pokaždé, často je nutno pohyb nebo dotyk opakovat. 

Problém také může nastat ve chvíli, kdy je displej zcela mokrý, například v dešti, či když máte zpocené ruce. Kapky se po displeji krásně rozmažou a snaha o ovládání kapacitního displeje je pak celkem marná. V takovým případech je nutno nejprve displej otřít, ideálně do sucha, vysušit mokré prsty atd. U tlakového displeje přitom můžete mít zpocené prsty, tlusté rukavice či ovládat mokrý displej, nic není problém. Jen musíte trochu zatlačit. 

Rozdíl také nastává při ovládání v klidu, když stojíte a třeba nastavujete další cíl navigace, a při jízdě. Zatímco v klidu je ovládání kapacitního displeje na pohodu, při jízdě se navigace neustále pohybuje s řidítky a současně se pohybuje celé vaše tělo. Odskakují také prsty, jimiž se snažíte trefit na maličké ikony. A tehdy může být displej suchý, stejně jako ruce, ale vy stejně budete dotyk či swipe gesto opakovat několikrát, než navigace zareaguje.

Nepřehlédněte: O problémech s ovládáním dotykového displeje jsem psal už při testu Edge 820

Ovládání při jízdě

Moje první setkání s kapacitním displejem na navigaci byl model Edge 820. Resp. už dříve jsem jezdil s hodinkami Vívoactive, ale tam jsem ovládání během jízdy nepotřeboval, protože tam není mapa. A jednotlivíé datové obrazovky jsem si nechal rotovat, takže jsem se naštěstí obešel bez dotyku. Na Edge 820 bylo ovládání displeje docela zoufalé. Jen obyčejné listování obrazovkami je problém a pokud jsem chtěl zazoomovat mapu, musel jsem si zastavit (a zpravidla i sundat prstové rukavice). 

Také ovládání dalších zařízení, jako je kamera Virb či světlo Varia UT 800, se lépe provádí bez rukavic. Světlo Varia UT 800 teď testuji a pokud chci něco nastavit, znamená to zastavit, zpravidla sundat rukavice, a teprve pak nastavit požadované. Už jen proto, že některá tlačítka či ikony jsou fakt maličké a trefit se na ně v rukavicích je fakt problém.

To s Edge 705 je to jiná káva. Co na tom, že se s joystickem složitě zadávají cíle k navigaci, co na tom, že displej je maličký. Během jízdy můžu jediným tlačítkem rychle přepínat mezi mapou, datovou obrazovkou a výškoměrem, dvěma tlačítky pak snadno zoomovat mapu a joystickem se po ní pohybovat - a to vše, aniž bych se musel dívat na to, kam šmátrám. Tlačítka najdu po paměti a můžu se věnovat jízdě.

Jakýmsi kompromisem je v tomto ohledu tlakový displej. Musíte se jen soustředit na to, že musíte trochu zatlačit. Pak se málokdy stane, že navigace ingnoruje dotyk či swipe gesto. Může pršet, můžete mít tlusté rukavice, Edge Touring se prostě ovládá v podstatě bez problému. To důležité, co potřebuji - zoom mapy a přepínání datových obrazovek - se dá provádět i při jízdě lehčím terénem.

Ovládání jsem vyzkoušel také za deště, a to jak v rukavících, tak bez nich. A nutno přiznat, že Edge 1030 na mne udělal dojem, co se týče ovládání mokrého displeje prsty - až na pár výjimek jsem neměl problém. To v rukavicích to už bylo horší, jak nasákly vlhkost z displeje, ovládání se i přes vodivou dotykovou vrstvu takřka znemožnilo. Bylo nutno více tlačit a gesta či doteky opakovat. Edge Touring Pro oproti tomu žádné potíže s ovládáním nezaznamenal, stejně jako Edge 705. 

Tip: Velká čtyřkapitolová recenze Edge 820

Horší dotyk, skvělá čitelnost

Všechno ale není jenom o dotyku. Na displeji je zásadní vlastností také čitelnost na slunci, v šeru, v noci, v lese... zkrátka za různých světelných podmínek. Garmin svoje navigace a hodinky vybavuje transreflexním displejem, kdy speciální odrazivá vrstva zlepšuje jeho čitelnost za jasného počasí. Čím více okolního jasu, tém lépe je vidět. Je přesný opak oproti mobilním telefonům, které na denním světle musí vyšťavit podsvícení na maximum.

A právě dotyková vrstva čitelnost displeje zhoršuje. Zatímco na Edge 705 je displej čitelný naprosto krásně a to i z úhlu, Edge Touring v tomto selhává. Dotyková vrstva vytváří přes displej jakousi mlhu a výrazně zhoršuje pozorovací úhly. Navíc je vysoce odrazivá, takže pokud nemáte hlavu nad navigací, vidíte jen odraz nebe. To vynikne zejména za oblačného počasí a je to dobře vidět i na fotografii.

Displej Edge 1030 je ovšem jiná káva. Jednak je použito nové generace displeje, kdy mezi krycím sklem s dotykovou vrstvou a displejem už není žádná vrstva či vzduch, jednak je displej celkově kvalitnější. Vynikající jsou pohledy z úhlu, minimalizovány jsou odrazy, čitelnost i barevné podání je skvělé. Na kolo naprosto ideální, mapa je jednak krásně čitelná a jednak je velká. Teď už jen dořešit neduhy kapacitního displeje a máme po problémech.

Jak z toho ven?

Můj problém s dotykem by částečně řešilo dálkové ovládání pro Edge, které stojí 1 390 Kč a které se k navigaci připojí pomocí ANT+. Má celkem tři tlačítka, jedno ukončuje kola (intervaly), jedno přepíná obrazovky a jedno je programovatelné. Jenže je to jednak celkem drahé a jednak ovládání zabírá místo na řídítkách. Nehledě na to, že musíte myslet a přenášet je na své druhé kolo, pokud jej máte.

Částečným řešením je také možnost automatického přepínání obrazovek, ale po pár kilometrech jsem zjistil, že to také není ono - někdy se potřebujete zorientovat na mapě a na to potřebujete více času, než jen rychlé mrknutí. Nebo se chcete podívat na mapu a místo toho je na displeji výškoměr, pak palubní počítač, pak kompas a pak teprve mapa. A v takovou chvíli přichází ke slovu opět dotyk a jsme tam, kde jsme byli.

Problémy s ovládáním jsem vyřešil způsobem, který je sice hodně kompromisní, ale pro mne asi nejlepší možný. Dosluhující Edge 705 plánuji vyměnit za Edge Touring Pro Plus. Funkce jsou takřka totožné, Touring Pro má navíc mapu Evropy a zobrazí deset polí na jedné obrazovce. Tlakový displej se dá ovládat i při jízdě a to i v rukavících a chybějící pokročilé funkce, jaké má Edge 820 či Edge 1030, mi v zásadě necbybí. Ostatně o Edge Touring Pro jsem již na webu podrobně psal.