Recenze Edge Touring Pro: Vyplatí se nejlevnější mapová navigace Garminu s mapami Evropy i Topo Czech?

1.11.2017
Čtyři roky starý základní navigace cyklistické navigace Edge Touring Pro celkem výrazně snížil svou cenu. Jaké jsou postřehy z používání a jak dopadlo srovnání se stařičkým modelem Edge 705?
Edge Touring na představci

Díky univerzálnímu držáku být navigace jak na řídítkách, tak na představci


Za dobu, co jezdím na kole, se mi podařilo otestovat skoro všechny produkty, co Garmin pro cyklistiku nabízí. Od modelu Edge 705, který mám od roku 2008 (a stále funguje na cca 90 %), až po Edge 1030, jehož recenzi postupně dopisuji. Zkusil jsem Edge 800, Edge 520, Edge 820, Edge 1000, Oregon 450, eTrex 35, Dakotu 10 a řadu hodinek. 

Tip: Určitě si prohlédněte obrázky, řada doplňujících informací je uvedena přímo u nich.

Dotyk je fajn, ale ne při jízdě

Stále jsem však zůstal věrný Edge 705. Jednak jsem víceméně lepší navigaci nepotřeboval a jednak mi naprosto vyhovoval nedotykový displej. Díky tlačítkům na boku je možné snadno přepínat mezi obrazovkami při jízdě či zoomovat mapu i v případě, že má jezdec na sobě tlusté zimní rukavice. Na Edge 800 to šlo přes tlakový dotykový displej také, ale jednak bylo nutno se na displej dívat a jednak se v terénu nedalo na malé ikony na displeji trefit. Tlačítka na boku u Edge 705 toto řeší daleko elegantněji, nahmatám je snadno po paměti.

Nové modely Edge 820, Edge 1000 a Edge 1030 už mají kapacitní displej a ač se výrobce chlubí tím, že jdou ovládat i v rukavicích, není to tak docela pravda. Ano, v tenkých to jde. U tlustších to funguje v případě, že mají dotykovou plošku. Ale jakmile nasadíte klasické lyžařské rukavice, v nichž trávím tak tři čtyři měsíce v roce, je to problém. Nehledě na to, že při jízdě se navigace ovládá špatně i tehdy, máte-li k dispozici suché prsty. Na Edge 820 to bylo hodně špatné, s Edge 1030 je to o něco lepší zejména díky většímu displeji. Často si musíte zastavit, aby vám displej navigace neskákal pod rukama. 

Edge Touring Pro zlevňuje

Model Edge Touring Pro, který je v nabídce od roku 2013 a který vychází z modelu Edge 810, jsem však tak nějak opomíjel. Důvodem bylo, že jsem jezdil spíše silniční kolo se snímačem rychlosti a kadence a tato čidla k tomuto modelu nelze připojit. Silniční kolo však už nemám a čidla kadence a rychlosti používám jen pro test navigací a hodinek. Garmin navíc cenu tohoto modelu, resp. modelů – jsou dva, Pro a Pro Plus – výrazně snížil, a tak se dostala i do mého hledáčku jako nástupce pomalu dodýchávajícího Edge 705.

Původně jsem uvažoval o Edge 820, tento model mi však nevyhovuje ze dvou důvodů: kapacitní displej a jeho malá velikost. Přece jen, když si zobrazíte dvě datová pole pod mapou, na samotnou mapu už mnoho místa nezbývá. Velikostí je displej skoro shodný s Edge 705 a dát deset tisíc za navigaci s tak malou plochou displeje mi nepřišlo jako dobrý nápad; od navigace potřebuji především mapu. 

Edge Touring má displej o kousek větší než Edge 820 – 2,6“ oproti 2,3“, což je oproti 2,2“ u modelu Edge 705 docela rozdíl. Když zobrazím dvě datová pole, je mapa stejně velká jako na Edge 705 bez datových polí. Rozlišení je však přes větší displej nižší než u Edge 820 (160×240 vs. 200×265), takže je displej celkem hrubý a třeba oproti testovanému Edge 1030 je to rozdíl naprosto markantní. Nehledě na to, že Edge 1030 kvalitou displeje utíká čemukoliv, co jsem na kole zatím testoval. 

Stará navigace dodýchává

Náhradu za Edge 705 už uvažuji delší dobu, navigace totiž začala mít určité potíže. Ta zásadní přišla s updatem na poslední fw 3.30 před několika lety, kdy se poněkud „zbláznil“ výškoměr. Správná výška se při startu navigace chytí jen asi na každý desátý pokus, výškoměr zpravidla ukazuje plus minus 200 metrů, takže mnohé jízdy probíhaly pod hladinou moře. Řešením je uložit si před startem waypoint s manuálně nastavenou výškou, na který se pak navigace „přichytí“. Stává se však někdy, že během jízdy výška spadne o několik desítek až stovek metrů dolů, a to vás prostě naštve. Nastoupané metry sice jsou v pořádku, ale i tak…

Další potíží budiž občasná nefunkční synchronizace s počítačem, kdy se navigace pro připojení k počítači nepřepne do datového režimu a data se nestáhnou. Řešení existuje (psal jsem o něm dříve), ale je to otravné. Rovněž fakt, že Edge 705 neumí navigovat po jiných cestách než po silnicích – nepodporuje totiž aktivní routing, je trochu omezující. Umí ale na mapě zobrazit trasu, kterou jste si nachystali v počítači, což mi ve většině případů stačilo.

Starý, ale vyhovující přístroj

S cenovkou 6 490 Kč se tak Edge Touring Pro Plus dostal do mého hledáčku, a tak jsem se jej jal vyzkoušet. Z Garminu bohužel dorazil jen základní model Pro, který nemá barometr a možnost připojit snímač tepu, ale to pro test hlavních vlastností přístroje nebylo až tak zásadní. Aspoň jsem si mohl vyzkoušet, že bez barometru cyklonavigace vážně nemá smysl.

Hned prvním potěšujícím faktem budiž, že má tlakový neboli rezistivní displej. Je to starší technologie, která není tak responzivní, přesná a citlivá jako kapacitní displej, výhodou však je, že displej lze ovládat čímkoliv, nejen prstem, který vede proud. Můžete tak mít tlusté rukavice, mokré či zpocené prsty, je to jedno; stačí na displej zatlačit a je to. Funguje to celkem dobře a na kole lépe než displej kapacitní. Pro cyklonavigaci palec nahoru.

Druhou výhodou je dodávaná cyklistická mapa Evropy, která jinak stojí 1 390 Kč, stejně jako Topo Czech Pro, která sama o sobě stojí 2 790 Kč. Když jsem mimochodem zkoušel updatovat Topo Czech 2013 na 2017 v modelu Edge 705 (za 690 Kč), se zlou jsem se potázal. Cca týden vše fungovalo v pohodě, mapa byla stáhnuta z internetu na 8GB microSD kartu vloženou do navigace. (Jedinou nevýhodou bylo nezobrazování názvů ulic, ukazovalo se jen první písmeno a zbytek pouze tečky.) Po týdnu používání se najednou navigace restartovala pokaždé, když byla tato mapa aktivována. Takže jsem se vrátil k verzi 2013, která je uložena v 512MB paměti.

Čili za cenu 6 490 korun získáte dvě mapy, podrobnou turisticko-cyklistickou Česka a cyklistickou Evropy. Model Pro Plus má navíc barometr a možnost připojení snímače tepu přes ANT+, stejně jako vestavěný teploměr, který se hodí především v zimě, kdy potřebujete vědět, zda je v daném místě zámrz či břečka pod sněhem. Pokud nepotřebujete barometr a připojit snímač tpepu, pak je tu základní model za 5 490 Kč; mapu Topo Czech ale má také.

Pohodová jízda, jen s horším displejem

Edge Touring má sice zastaralé menu, což je v porovnání s Edge 1030 naprosto markantní, nicméně je funkční a jednoduché. V podstatě máte k dispozici dvě volby – start jízdy a navigaci. Start jízdy provedete zobrazením mapy, kdy se ujistíte, že GPS našla pozici, a pak jen stisknete tlačítko Start. Nevolíte žádné jízdní profily, protože tu jednoduše nejsou. 

U navigace si zvolíte, zda se chcete nechat navigovat na uložený waypoint, bod zájmu či si vyberete uloženou trasu. Lze také naplánovat trasu s více body, stejně jako si nechat vytvořit výlet po okolí se zadanou délkou; navigace vám nabídne tři možnosti. Navigace v zásadě stejná jako u Edge 820 nebo Fénix 5X, nenarazil jsem na výrazné odlišnosti. Dotykový displej usnadňuje zadávání adresy – oproti Edge 705, kde je zadávání textů pomocí joysticku na dlouho.

Během jízdy si můžete nechat zobrazit čtyři obrazovky – datovou, mapu, kompas a výškoměr. Výškoměr je vidět pouze u modelu Pro Plus, který má barometr. U základního modelu Pro se ukáže jen tehdy, je-li aktivní navigace z uložené trasy, kde je naplánován průběh výšky. Na grafu pak vidíte, kde se aktuálně nacházíte a víte tak, jaké stoupání je ještě před vámi.

Obrazovky se přepínají klasicky posunem po displeji nebo šipkami, když si vyvoláte „domeček“ klepnutím na displej ve spodní části. Domeček vás vrátí do hlavního menu, kde můžete změnit nastavení či přejít do menu s navigací. Jízdu ukončíte opět tlačítkem Start, načež ji lze uložit, případně později pokračovat. Nutno dodat, že tento model nemá možnost připojení k mobilu, takže se jízdy stahují postaru přes počítač. Ovšem to není nic, co by mi vadilo, na Edge 705 je to stejné.

Při jízdě jsem se jen utvrdil v tom, že dotyková rezistivní vrstva na starších modelech hodně zhoršila čitelnost, z displeje je za šera jedno velké zrcadlo a je třeba si stínit hlavou, aby se vám v displeji neleskla obloha. Za jasného počasí je to lepší, ale ve srovnání s Edge 705 je displej Edge Touring poněkud bídný. A když máte hned vedle Edge 1030, který má displej naprosto špičkový, skoro se vám chce plakat. Na druhou stranu, pokud klepnutím aktivujete podsvícení, situace se poněkud zlepší.

Podsvícení se ovládá stejně jako u Edge 705 tlačítkem pro zapnutí – zobrazí se menu s nastavením intenzity podsvícení a dále intervalem, po jakém se podsvícení displeje zase vypne. To může být po 15, 30 a 60 sekundách, displej ale také může být podsvícení trvale. Oproti čidlu jasu na Edge 1030 je to trochu nepohodlné, ale co bychom po přístroji za tyto peníze chtěli, že?

Výdrž není špatná

Nutno přiznat, že s postupujícím věkem baterie Edge 705 postupně odcházela. Místo 15 hodin vydržela zpravidla jen kolem deseti, což je vzhledem k věku stále dobré, ale když jezdíte více dnů po sobě, už šťáva dochází. Loni, když jsem trávil na kole v Livignu sedm osm hodin denně, dobíjel jsem každý večer. Nová baterie Edge Touring Pro s designovanou kapacitou 17 hodin je tak příjemným osvěžením.

Pokud není aktivováno podsvícení, vezme si hodina jízdy okolo sedmi procent kapacity. Výdrž pak vychází na nějakých 14 hodin, což v pohodě vystačí na dva téměř celodenní výlety. Pokud je aktivní navigace, je spotřeba jen neptarně vyšší, okolo 9 % za hodinu,což znamená okolo 11 hodin práce. Mého ježdění tak navigace vydrží bez problému týden (okolo osmi až desíti hodin).

Navíc díky tomu, že navigace nemá možnost připojení k mobilu, stáhnutí jízdy znamená připojení k počítači – a baterie se tak vždy trošku „nacucne“. To je stejné jako u Edge 705; tu jsem v podstatě nemusel dobíjet, protože minimálně ob jízdu byla připojena k počítači. 

Poznámka: Úsporný režim u tohoto modelu chybí, takže navigace neumí vypínat displej ve chvíli, kdy dochází šťáva. 

Jak to dopadne s neustále zapnutým podsvícením ještě budu testovat, ale věřím, že s cca třetinovou intenzitou to bude devět až deset hodin. Nabíjení je poněkud pomalejší, se dvěma hodinami počítat musíte. 

Když se zima zeptá...

Shrnuto a podtrženo, přechod na Edge Touring Pro Plus není bezbolestný, ale nové možnosti jako lepší navigace, vestavěné mapy, o něco větší displej či už jen fakt, že mám po devíti letech novou baterii, prostě za to stojí. I přesto, že jde o čtyři roky starý model s horším displejem či chybějící komunikaci s mobilem přes Bluetooth – aspoň se nebude tolik vybíjet baterie. Zejména teď, kdy je navigace za super peníze. 

Přesto se mi ale bude po Edge 705 stýskat, přece jen mi dělal společnost dlouhých devět let. Díky nedotykové obrazovce byl displej skvěle čitelný a snadno se přepínaly datové obrazovky během jízdy. Tak uvidíme, jak dopadne zima, kdy v teplotách kolem nuly a pod nulou jezdím s tlustými lyžařskými rukavicemi a kdy slunce nevylézá tak často jako v létě.

Výhody Edge Touring Pro oproti Edge 705

  • Větší displej
  • Delší výdrž (novější přístroj)
  • Rychlejší fixace GPS
  • Lepší navigace
  • Mapa Evropy v ceně
  • Variabilnější držák na kolo
    Ovládání uživatelského prostředí, menu
  • Čidlo teploty
  • Deset polí na jedné obrazovce

Nevýhody Edge Touring Pro oproti Edge 705

  • Hůře čitelný a lesklý displej
  • Absence tlačítek pro ovládání mapy a přepínání obrazovek
  • Jen jedna datová obrazovka
  • Nemožnost připojit více ANT+ snímačů

Základní parametry

  • Rozměry: 51 × 93 × 25 mm
  • Hmotnost: 98 g
  • Rozlišení displeje: 160 × 240 px
  • Úhlopříčka displeje: 2,6"
  • Typ displeje: dotykový, tlakový
  • Držák na kolo: 2× obyčejný s řadou gumiček
  • Kompas: elektronický ze signálu GPS (funguje jen při pohybu)
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: výdrž až 17 hodin
  • Mapy: Cyklo mapa Evropy, Topo Czech v3, obojí na kartě SD
  • Slot pro paměťovou kartu: ano
  • Vestavěná paměť: 100 MB
  • Barometr: pouze model Pro (+ snímač teploty)
  • ANT+: pouze model Pro (snímač tepu, elektrokolo)
  • Smart notifikace: ne
  • Wi-Fi: ne
  • Připojení k PC: miniUSB

Diskuse k článku (0)
Tagy: